Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.
Kyllä se vain niin on, että kylmettyminen useinkin auttaa sairastumista.
fewefw kirjoitti:
Jos tulee paljon pihlajanmarjoja tulee myös paljon lunta. Ja jos taas vähän marjoja niin vähän lunta.
Minä olen kuullut tuon vanhan sanonnan eri tavalla " pihlaja ei kanna kahta taakkaa" ts, jos pihlajassa on paljon kukkia ja marjoja tulee talvesta vähäluminen. Tuohan on vanhaa kansanperinnettä, jo minun isoäitini, joka oli syntynyt 1800-luvun lopulla, käytti tuota.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle pitää kuulemma alusta alkaen antaa kaikki lelut, lusikat ja kaikki esineet oikeaan käteen, jotta hänestä tulee oikeakätinen. Tämä oli henkilölle hyvin tärkeää.
Todellisuudessa luontaiseen kätisyyteen ei voi vaikuttaa. Kädenkäyttötavan voi vaihtaa aivan yltiöpäisellä pakotuksella (siihen ei riitä tuo tavaran antaminen), silloinkin luontainen taipumus on mitä on. Mutta suurempi kysymys, en tajua miksi lapsesta ylipäänsä pitäisi tulla ennemmin oikeakätinen kuin vasenkätinen?
No kyllähän maailma on suunniteltu oikeakätisille!
Vierailija kirjoitti:
Ikkunaan naputtava lintu tietää kuolemaa.
Taulun putoaminen tietää kuolemaa.
Kun harakat seuraavat "nauraen", se tietää onnettomuuta, huono enne.
Korppi on kuoleman lintu.
Veitsi putoaa, tulee miesvieraita.
Haarukka putoaa, tulee naisvieraita.Korvia kuumottaa, sinusta puhutaan silloin juuri seläntakana.
(Vanhus joka oli syntynyt 1913)
Ah miten positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunaan naputtava lintu tietää kuolemaa.
Taulun putoaminen tietää kuolemaa.
Kun harakat seuraavat "nauraen", se tietää onnettomuuta, huono enne.
Korppi on kuoleman lintu.
Veitsi putoaa, tulee miesvieraita.
Haarukka putoaa, tulee naisvieraita.Korvia kuumottaa, sinusta puhutaan silloin juuri seläntakana.
(Vanhus joka oli syntynyt 1913)
Ovat kaikki vanhoja uskomuksia, kansanperinnettä, mitkä eläneet sukupolvelta toiselle. Kaikki nuo uskomukset ovat yleisiä ympäri Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.
No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.
Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa joskus 80-luvulla piti soratietä kävellä aina keskellä, eikä reunan ajourassa, jotta tie ei kuluisi.
'Tuo on jotenkin hellyttävää. Ajattelee ajotien kulumista pilalle kävelijän alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oikeaa voita pitää syödä niin säilyy näkökyky hyvänä.
Appelsiineja niin ei tule keripukki.
Tulee musta tukka, jos juo lapsena kahvia.
(Vanhus synt. 1913)
Ihan oikeassa keripukin suhteen. Muukin C-vitamiinipitoinen toki kelpaa.
Ja kyllä voitakin suositeltiin käytettäväksi A-vitamiinin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ehkä ohis, mutta Intiassa oli kai ennen vanhaan tapana, että synnyttäessä lapsen isä istuu sellasella jännällä korokkeella vaimonsa yllä. Hänen sukuelintensä ympärille sidottiin naru. Aina kun vaimoa sattui, hän kiskaisi narusta että miehensä saa tuntea myös :D
Nyt kun tämä tuli täällä julki, voi olla että suomalaisilla synnäreillä nähdään pian jotain ihan uutta :)
Vierailija kirjoitti:
Radio avataan aamulla klo 6.00 ja suljetaan illalla 22.00 uutisten jälkeen. Joka ainoa päivä. Kanavana Radio Suomi.
Mikä siinä on kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulisi hyvä ketju, jos ei hairahduttaisi aiheesta sivupoluille... Oletteko muuten kuulleet uskomuksesta, että lettuja ei saa alkaa syödä ennen kuin kaikki on paistettu? O:-)
Viisas uskomus. Minua ainakin suututtaa letun paistajana, jos osa ahneimmista syö sitä myötä, kun itse ehdin paistaa Jos halutaan olla demokraattisia, paistettu lettukasa jaetaan syöjien kesken tasan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maksaa luottolaskun aina sileäksi. Mitäs järkee tomosessa "luottokortissa"?? Mulla on aina tapissa."
Jarkevinta on aina maksaa luottokortti "sileaksi", ei tule korkomaksuja. Sina maksat kaikista ostoksistasi enemman kun niihin lisataan korko.
Mita hyotya kortistasi on jos sita joskus oiken kipeasti tarvitsisit mutta se on tapissa.
Mä taas sanoisin tuon niin, että kannattaa maksaa luottoa pois aina niin palvon kun voi. Kai nyt jokainen tajuaa että korkoa tulee ja järkevintä olisi maksaa heti pois (itse asiassa mitä tarkoittaa heti, seuraavassa kuussa)
Jos mä ostan luotolla jotain, on kyse niin isosta summasta että sen maksaminen on pakko jakaa useampaan maksuerään. Muuten en osta luotolle.
Itse käytän luottokorttia vain ulkomailla ja maksan laskun pois mahdollisimman nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.
Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.
Mitä saivartelua. Pitäisikö sitten sanoa, että "varo kylmettämästä itseäsi, ettet alentaisi vastustuskykyäsi ja sairastuisi helpommin flunssaan."
Isäni ei käytä koskaan käsijarrua autossa, koska ei halua, että jouset kuluu.
Äitini taas pelkää käyttää tietokonetta, ettei siihen tule viruksia. Oh well...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fewefw kirjoitti:
Jos tulee paljon pihlajanmarjoja tulee myös paljon lunta. Ja jos taas vähän marjoja niin vähän lunta.
Päinvastoin, paljon pihjalamarjoja niin vähän lunta. Juontaa uskomuksesta, että puu ei jaksa kantaa kahta isoa kuormaa vuodessa.
Tämä kuuluu niihin vanhoihin viisauksiin, joita nykysukupolvi ei voi ymmärtää. Ovat niin luonnosta vieraantuneita. Enkä tarkoita pahalla, eihän nykyään kiireisessä elämässä ehdi tehdä havaintoja luonnosta.
Näin on, ennen piti tarkkailla luontoa ja tehdä monet päätökset omien havaintojen pohjalta.
Kun ei ollut nettiä ja googlea, mistä tarkistaa joka asia.
En nyt tiedä lasketaanko näitä uskomuksiksi tai tavoiksi, mutta tuli mummoni mieleen. Hän ei ehkä aivan ymmärtänyt pähkinä- ja manteliallergiaani, koska sanoi usein että "niin sähän et tykkää niistä pähkinöistä". Varmaan tiesi kuitenkin että olin lapsena ollut sairaalassakin allergisten kohtausten takia.
Kun olin teini-ikäinen hän myös kyseli, että "miksi sinulla on noita näppyjä naamassa". (Nyt kun olen 30 niin saisi kysyäkin!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen ihmisten kummallinen uskomus: Laskut pitää maksaa, ja ne pitää maksaa ajallaan.
Harvoin vnhoilla menee luottotiedot pikavippien takia.
Ikävää, ettei nuoret osaa hoitaa asioitaan. Ei ole näillä korkotasoilla mitään mieltä pitkittää laskujen maksua.
Ikävä kyllä nykyisin on paljon vanhoja ihmisiä vippikoukussa. Syynä usein vaikkapa lääkekulut tai omien lasten auttaminen. Toinen tyypillinen ryhmä on keski-ikäinen hyvätuloinen (yksin asuva) mies, joka hyvään tulotasoonsa tuudittautuen ottaa liian monta kulutusluottoa. Nuoret on toki edelleen kärjessä, mutta ikä ei tässä(kään) ole ratkaiseva tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fewefw kirjoitti:
Päinvastoin, paljon pihjalamarjoja niin vähän lunta. Juontaa uskomuksesta, että puu ei jaksa kantaa kahta isoa kuormaa vuodessa.
Tämä kuuluu niihin vanhoihin viisauksiin, joita nykysukupolvi ei voi ymmärtää. Ovat niin luonnosta vieraantuneita. Enkä tarkoita pahalla, eihän nykyään kiireisessä elämässä ehdi tehdä havaintoja luonnosta.
Näin on, ennen piti tarkkailla luontoa ja tehdä monet päätökset omien havaintojen pohjalta.
Kun ei ollut nettiä ja googlea, mistä tarkistaa joka asia.
Netistä ja googlesta voi löytää ihan päteviä tieteellisiä tutkimuksia, näihin kyllä kannattaa luottaa ennemmin kuin vanhan kansan viisauksiin. Sitä en tiedä onko tuota pihjalauskomusta tutkittu, tuskin, koska asialla on vähänlaisesti tieteellistä arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen ihmisten kummallinen uskomus: Laskut pitää maksaa, ja ne pitää maksaa ajallaan.
Joo, ennen ei ollut näitä, jotka elivät koko ajan yli varojensa. "Pannaan suu säkkiä myöten" on sanontakin.
Lapselle pitää kuulemma alusta alkaen antaa kaikki lelut, lusikat ja kaikki esineet oikeaan käteen, jotta hänestä tulee oikeakätinen. Tämä oli henkilölle hyvin tärkeää.
Todellisuudessa luontaiseen kätisyyteen ei voi vaikuttaa. Kädenkäyttötavan voi vaihtaa aivan yltiöpäisellä pakotuksella (siihen ei riitä tuo tavaran antaminen), silloinkin luontainen taipumus on mitä on. Mutta suurempi kysymys, en tajua miksi lapsesta ylipäänsä pitäisi tulla ennemmin oikeakätinen kuin vasenkätinen?