Näin englanti valtaa Suomen
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/ope-mita-tarkoittaa-toi-kuulas…
Pelissä tai nettichatissa tulee uusi englanninkielinen sana vastaan -> selvitetään merkitys nettisanakirjasta tai tajutaan asiayhteydestä, naurahdetaan ja aletaan käyttää itsekin, sanavarasto kasvaa.
Käteen pakotetussa kirjassa tulee uusi suomenkielinen sana vastaan, esim. "kuulas" -> kirja lentää kaaressa nurkkaan, liian vaikeeta, en mä tajuu, ei tollasia keskiaikasia ihme sanoja kukaan käytä, huh selvisipä siitäkin urakasta, ketähän pelissä on...
Kommentit (12)
Kirjan lukeminen on pakotettua työtä. Pelaaminen on vapaaehtoista hauskaa.
Antaa vallata vaan. Englanti pitäisi vaihtaa ruotsin sijaan Suomen viralliseksi kieleksi.
Vierailija kirjoitti:
Antaa vallata vaan. Englanti pitäisi vaihtaa ruotsin sijaan Suomen viralliseksi kieleksi.
Ruotsin asemaan se ei vaikuta, mutta suomen osaaminen näivettyy.
Vierailija kirjoitti:
Englanti on idiokratian työkalu.
Ja suomi on median moottori feminismillä ja persu idiokratialla.
Viimisenä SDP kuittaa koko hallituskauden kestävällä oppositioottisella vaalikampagnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kirjan lukeminen on pakotettua työtä. Pelaaminen on vapaaehtoista hauskaa.
Kyllä minä ainakin luen kirjoja ihan vapaaehtoisesti. Kuukaudessa menee yleensä 2-4 kirjaa riippuen sisällöstä ja innostuksesta.
HULLU MADMAN
A happy hymy
Staring through the ikkuna
Verhot thin as a perhosen wing
Contemplating his napa
Feeling very leikkisä
Ajatella the outside
Hän starts to laula:
Olen Hullu
Happy in my hulluus
Here I'm varma
En koskaan know the sadness
of the maailma
A viisas man
Harvoin reads the uutiset
Äänetön world is very rakas to him
Hän tietää what he's doing
Has a joka päiväinen routine
Puut outside his ikkuna
Muistuttaa him of a uni:
Olen Hullu
Happy in my hulluus
Here I'm varma
of the maailma
He has a simple maku
Vaatteet are not too kova
Nothing eriskummallinen
But he's very ylpeä
His ulkonäkö quite normal
Niin kuin you and minä
His tapa is quite muodollinen:
Olen Hullu
Happy in my hulluus
Here I'm varma
of the maailma
In Finland we have this thing called rallienglanti.
Kukaan ei siis varsinaisesti ole huolissaan aloittajan linkkaaman artikkelin sisällöstä?
Mikään artikkelista lukemani ei sinänsä yllätä, mutta huolestuttaa sitäkn enemmän. Jos nuorissa on tulevaisuus, niin kuvatun kaltainen suhtautuminen itsensä kehittämiseen ei tee tulevaisuudesta kovin ruusuisen oloista.
http://sampoterho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/265336-suomen-kieli-on-itsen…
Suomen kielen säilyminen ja kehittäminen on ollut ihmeellinen saavutus, jonka eteen sukupolvi toisensa jälkeen on tehnyt työtä. Nyt suomen kieli on monipuolinen sivistyskieli niin tieteessä kuin taiteessa. Tätä työtä meidän ei pidä unohtaa, vaan jatkaa tulevaisuuteen. Vastikään mm. suomen kielen lautakunta on esittänyt aiheellisesti huolensa suomen kielen syrjäytymisestä erityisesti englannin kielen paineessa. Siniset ovatkin esittäneet kielipoliittisen toimenpideohjelman laatimista suomen kielen vahvistamiseksi.
Mutta tämähän on väärin, kun sen sanoo vihattujen Sinisten Terho.
Englanti on idiokratian työkalu.