Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa todella olemassa aikuisia ihmisiä, joille huumeet ovat jotenkin kaukainen juttu?

Vierailija
06.12.2018 |

Ja tarkoitetaan huumeilla nyt kaikkia muita päihteitä kuin alkoholia.

Minulla on lähipiirissä huumeidenkäyttäjiä ihan hitosti, vaikka ikinä en ole itse käyttänyt edes pilveä.
Samoin kaikki tuntemani ihmiset taustastaan riippumatta tietävät useita, jotka käyttävät tai ovat ainakin kokeilleet esim. viihdekäytössä huumeita. Käyttäjät ovat "ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä", monet korkeasti koulutettujakin.

Millaista elämää pitää elää, ettei ikinä törmää huumeiden käyttöön muutoin kuin uutisissa tai että ehkä näkee joskus jossain kadulla jonkun pelottavan narkkarin?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvapa noista huutelee jos joskus on jotain kokeillut. Pilvenpoltosta ihmiset nykyään uskaltaa jo vähän avautua.

Vierailija
22/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia. Ei siis tuttavapiirissa eikä lasten kavereissa ole tietääkseni yhtään käyttäjää. Olen mielestäni ihan tavallinen 50+N.

Lapset vielä ala-asteella?

Yläkoulussa ja lukiossa. Osa jo aikuisia. Ei ole mun tietooni kantautunut kenenkään käyttö.

Eipä niistä pahemmin äipälle huudella :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mä sitten aika tynnyrissä kasvanut. Ikää 46. Pikkupaikkakunnalla, josta olen kotoisin, oli huumeongelmaa. Itse en koskaan tuntenut ketään niistä porukoista.

Sitten tulin isolle kirkolle eli stadiin. No en tuntenut ketään käyttäjää vaikka nistejä näinkin harva se päivä Kurvissa.

Kävin asumassa myös Lontoon liepeillä. Sama juttu.

Bernissä kuljin piikin vaihtopisteen ohi.

Täällä stadin liepeillä taas. Tennarit sähkölangalla kertovat, mistä ja milloin kamaa saa. Edelleenkään tuttavapiirissäni ei ole ketään aineiden käyttäjää.

Vierailija
24/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tarkoitetaan huumeilla nyt kaikkia muita päihteitä kuin alkoholia.

Minulla on lähipiirissä huumeidenkäyttäjiä ihan hitosti, vaikka ikinä en ole itse käyttänyt edes pilveä.

Samoin kaikki tuntemani ihmiset taustastaan riippumatta tietävät useita, jotka käyttävät tai ovat ainakin kokeilleet esim. viihdekäytössä huumeita. Käyttäjät ovat "ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä", monet korkeasti koulutettujakin.

Millaista elämää pitää elää, ettei ikinä törmää huumeiden käyttöön muutoin kuin uutisissa tai että ehkä näkee joskus jossain kadulla jonkun pelottavan narkkarin?

Tavallinen elämä riittää, en tiedä enkä kohtaa käyttäjiä missään.

Vierailija
25/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä varsinaisia huumeidenkäyttäjiä niin mahdottomasti ole, mutta erilaisten lääkkeiden käyttäjiä on varmaan suuri osuus jossain kohtaa elämäänsä - ja nämä lääkkeet on väärinkäytössä luokiteltaviksi siis huumausaineiksi.

Sinällään ihan sama, sillä tiedän etteivät kaikki kestä elämää täysin selvinpäin arjessaan ja se on ihan ok eikä sille asialle mitään kukaan viime kädessä myöskään voi.

Vierailija
26/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kaukaista että jos nyt joku pakottaisi, niin ei olis mitään aavistusta mistä edes lähtisin kyselemään. Kerran on tarjottu hash hassia Portugalissa, joten se on tietääkseni läheisin kokemus. Olen asunut koko ikäni pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
27/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

47, ystäväni uusi puoliso osoittautui lääkeriippuvaiseksi(opioidikipulääkkeet)

ja puoli vuotta sitten yksi bisneskumppani suositteli kannabista.

Muuten huumeet eivät ole minua henkilökohtaisesti ikinä koskettaneet, eikä minulle koskaan ole tarjottu mitään huumetta.

Vierailija
28/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä paremmissa piireissä. Lapsia ne on kaikki jotka ei aikuisuutta kestä, pitää saada pönttö sekaisin.

Vierailija
29/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon mä sitten aika tynnyrissä kasvanut. Ikää 46. Pikkupaikkakunnalla, josta olen kotoisin, oli huumeongelmaa. Itse en koskaan tuntenut ketään niistä porukoista.

Sitten tulin isolle kirkolle eli stadiin. No en tuntenut ketään käyttäjää vaikka nistejä näinkin harva se päivä Kurvissa.

Kävin asumassa myös Lontoon liepeillä. Sama juttu.

Bernissä kuljin piikin vaihtopisteen ohi.

Täällä stadin liepeillä taas. Tennarit sähkölangalla kertovat, mistä ja milloin kamaa saa. Edelleenkään tuttavapiirissäni ei ole ketään aineiden käyttäjää.

Siis mitä? Liittyvätkö nuo tennarit jotenkin huumeisiin?

Vierailija
30/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en käytä mitään päihteitä, en edes mitään lääkkeitä. Asun pk-seudulla. En tunne mun tuttavapiirissä nimeltä ketään joka käyttää huumeita tai edes olisi käyttänyt.

Ainoa joka tulee mieleen on eräs naapuri, jotka en tunne muutoin, mutta talossa epäillään hänen olevan käyttäjä.

Ihmettelen itse missä piireissä jotkut liikkuvat, jos huumeidenkäyttäjiä on ihan lähipiirissä. Valitse seurasi paremmin.

Ei siltikään lähipiirissäni ole kuin yksi ongelmatapaus, hänkin onneksi pääsi kuiville. Hyviä ihmisiä, elämänarvot kohdallaan, suurin osa töissä tai opiskelee, perheenkin jotkut ehtineet perustamaan. Seurani on oikein hyvää enkä itse käytä huumeita ollenkaan.

Ap

Elämänarvot kohdillaan, kun perheelliset käyttävät huumeita? Mitä ihmettä horiset?

Sulla on nyt joku blokki päässä.

Vierailija
31/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia. Ei siis tuttavapiirissa eikä lasten kavereissa ole tietääkseni yhtään käyttäjää. Olen mielestäni ihan tavallinen 50+N.

Lapset vielä ala-asteella?

Yläkoulussa ja lukiossa. Osa jo aikuisia. Ei ole mun tietooni kantautunut kenenkään käyttö.

Eipä niistä pahemmin äipälle huudella :D

Sitähän mä just tarkoitan, ettei tietääkseni kavereissakaan ole yhtään käyttäjää. Ja siksi en siis ole törmännyt ilmiöön.

Vierailija
32/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä paremmissa piireissä. Lapsia ne on kaikki jotka ei aikuisuutta kestä, pitää saada pönttö sekaisin.

Millaisia ne on ne paremmat piirit? Varallisuus ja vanhempien "hienot työt" ja asuminen Westendissä eivät ainakaan riitä, koska huumeita kokeilleita on kyllä noissakin piireissä...

Ap

Vierailija
33/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtäkään. Täytän 44 helmikuussa.

Vierailija
34/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnyin se kuuluisa "kultalusikka" hanurissa, mutta sitten muutin opiskelemaan. Palasin vuosien jälkeen takaisin porukoiden luokse "paremmalle" asuinalueelle ja olen yllättynyt. Täällä on paljon jotain 50v. masentuneita hienostorouvia, jotka kaikki tuntuvat käyttävän jotain. Siis alkoholia ja huumaavien reseptilääkkeiden väärinkäyttöä ja naapurissa asuu vieläpä lääkäri, joka ei liikoja kysele. 

Nuorillakin tuntuu olevan jotain jemmassa. muhun ei luoteta, kun puhun "väärää äidinkieltä" ja muutenkin olen "ulkopuolinen" vaikka ne oli aikoinaan mun parhaita lapsuudenkavereita. bileissä olen seurannut kauniita nuoria ihmisiä, jotka lisäilee drinkkeihinsä jotain ylimääräistä. varsinaista "perinteistä" narkkaria en ole nähnyt.

en ollut ennen nähnyt huumeiden käyttöä ja kuinka avointa ja "luontevaa" se on. itse en käytä alkoholia kuin satunnaisesti viinilasillinen ruu'an yhteydessä, enkä tupakoi.

Välttämättä ihmisestä ei näe päällepäin, ainakaan minä en näe, jos hän käyttää huumeita. Siis tottakai silloin huomaa, kun hän on ottanut niitä ja on "tillintallin", mutta noin muuten en näe.

Olen nyt muuttanut maaseudun rauhaan poikaystäväni kanssa ja sielläkin olen kuullut huhuja paikallisista nuorista, jotka käyttää jotain. vaikka siis se paikka on tosi keskellä ei mitään ja todellinen lintukoto. Lähipiirissä, onneksi kukaan ei tietääkseni käytä mitään.

Vierailija
35/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en käytä mitään päihteitä, en edes mitään lääkkeitä. Asun pk-seudulla. En tunne mun tuttavapiirissä nimeltä ketään joka käyttää huumeita tai edes olisi käyttänyt.

Ainoa joka tulee mieleen on eräs naapuri, jotka en tunne muutoin, mutta talossa epäillään hänen olevan käyttäjä.

Ihmettelen itse missä piireissä jotkut liikkuvat, jos huumeidenkäyttäjiä on ihan lähipiirissä. Valitse seurasi paremmin.

Ei siltikään lähipiirissäni ole kuin yksi ongelmatapaus, hänkin onneksi pääsi kuiville. Hyviä ihmisiä, elämänarvot kohdallaan, suurin osa töissä tai opiskelee, perheenkin jotkut ehtineet perustamaan. Seurani on oikein hyvää enkä itse käytä huumeita ollenkaan.

Ap

Elämänarvot kohdillaan, kun perheelliset käyttävät huumeita? Mitä ihmettä horiset?

Sulla on nyt joku blokki päässä.

No mitä itse horiset tietämättä tilanteita tarkemmin! Eivät he lasten seurassa käytä, tai raskausaikana. Ihan normaaleja ihmisiä, jotka joskus ovat kokeilleet huumeita tai saattavat viihteellä ollessaan polttaa vaikka pilveä.

Ap

Vierailija
36/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietänyt huumeiden käyttäjiä. Ehkä lähin on miehen hyvän kaverin veli, joka on kyllä jo kuollut huumeisiin. Mutta silti kosketus on tosi hatara, en ole koskaan kokeillut edes huumeita. Jos nyt tästä haluaisin huumeita, niin en tietäisi, keneltä kysyä. Ainoa elämässäni ollut ihminen, jolta olisi voinut kysyä, oli ehkä tuo miehen kaverin veli, jonka näin pari kertaa.

Vierailija
37/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46-vuotias ja kohtaan työssäni päihteiden ongelmakäyttäjiä. Olipa työnkuvani muutama vuosi sitten suonensisäisten huumeiden käyttäjien auttaminen ja tukeminen haittojen vähentämisen näkökulmasta. Monenlaista olen työssäni nähnyt ja monenmoista elämäntarinaa kohdannut.

Henkilökohtaisessa elämässäni en tiedä yhtään huumeiden käyttäjää. Toki esim. lääkkeiden ongelmakäyttäjiä ei niin helposti arjessa tunnistakaan. Mutta kenenkään ongelmasta en siis tiedä. Oikeastaan vähän hassuakin, miten irrallaan oma elämä työstäni on.

Vierailija
38/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään käyttäjää. Olen -70 syntynyt ja huumeet ovat ehdoton ei. Kukaan ei ole tunnustanut minulle käyttäneensä. Asun pienellä paikkakunnalla, jossa nuorien huumeiden ja lääkkeiden käyttö on ongelma. Henk.koht. en tosin heitä tunne. Huumeongelma pelottaa minua. En ymmärrä miksi kukaan haluaa tuhota elämänsä niillä.

Vierailija
39/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan elämässäni nähnyt edes kunnon alkoholinkäyttöä, vaikkei sitä kysyttykään. Kerran juhannuksena yksi sukulaissetä meinasi kompastua portaissa, kun oli huppelissa. Aamulla oksensi kuulemma, mutta sitä en nähnyt. Ja aivan normaali aikuinen tavallisesta perheestä olen, mitä nyt tavallista varakkaammasta, vanhemmat ottivat yhdet oluet silloin tällöin. En tunne ketään, joka olisi tietääkseni käyttänyt huumeita. Läheisin tupakoitsijakin on yläkerran naapuri, suvussa tai kavereissa ei ole yhtäkään osunut kohdalle, vaikka en sillä perusteella ole kavereita valikoinutkaan. Kai mä olen joku antipäihde ankeudentuoja.

Vierailija
40/113 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan intät, ap. Huumeet jakavat ihmiset menestyjiin ja luusereihin. Näin on. Ilmeisesti sinä kuulut ghettoon, miksipä muuten edes tätä ketjua olisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi