Supercell aloittaa koodaaja-koulun, mutta haluaisi että puolet oppilaista on naisia
Erikoista. Jordan B. Peterson teki hyvän pointin näistä pakotetuista sukupuolten välisestä tasa-arvotilanteista jota voi käyttää tässä analogisesti: jos vaikka koodaamisesta kiinnostuneita miehiä on satakertainen määrä verrattuna naisiin, on loogista että jos valitsemme molemmista sukupuolista pakolla saman määrän (vaikka 20 oppilasta miehiä, 20 oppilasta naisia) niin siinä miesryhmässä tulee olemaan paljon enemmän huippulahjakkaita yksilöitä, kuin naisryhmässä. Ryhmien välinen tasoero tulee olemaan valtava kun katsoo kokonaiskuvaa.
Asialla ei ole mitään tekemistä seksismin kanssa, vaan statistiikan. Siksi tuollainen pakotettu sukupuolten välinen tasa-arvo on vahingollista, jos haluaa että parhaat ja lahjakkaimmat oppilaat oikeasti pääsevät minne heidän pitäisi päästä, ja saamme alojen huipulle ne ihmiset jotka oikeasti sinne kuuluvat.
Onko täällä ketään joka voi väittää tätä vastaan? Kuulisin mielelläni.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt mietitte, miten paljon huonosti toimivia ja vaikeasti käytettäviä tietojärjestelmiä meillä on, niin ei se tähänastinen sukupuolijakauma mitään huippulaatua ole tuottanut.
Käyttöliittymäsuunnittelu ei isoissa projekteissa ole koodaajien tehtävä.
Ai ei vai? Minä tästä taannoin täällä keskustelin ja minua pidettiin ihan hulluna, kun oletin, että kaikkien koodaajien työhön ei välttämättä kuulu suunnittelua. Sain niskaani sellaisen kuran ja lopulta jouduin palstatietäjien edessä myöntymään siihen, että joka ikinen koodaaja tekee äärimmäisen haastavaa suunnittelutyötä ja hallitsee isoja projekteja alusta loppuun saakka. En enää tiedä, mitä uskoa. :D
Käyttöliittymäsuunnittelu ja projektien suunnittelu ylipäätään ovat ihan eri asioita. Käyttöliittymäsuunnittelua ei tietenkään läheskään kaikki koodarit tee, mutta koodaaminen sisältää paljon haastavaa suunnittelutyötä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sulle esitetään ongelma ja mietit miten saat sen toteutettua koodilla mahdollisimman fiksusti. Harvemmin koodarille kerrotaan suoraan että koodaat tällaisen ja tällaisen rivin ja käytät tätä ratkaisua.
No kyllä minä tuonkin lasken siihen peruskoodaamiseen. Kärjistetty vertaus, mutta eihän kaupan hyllyttäjäkään tee kummoista suunnittelutyötä, vaikka päivittäin miettiikin, missä järjestyksessä ja millä välineillä hän tämän päivän hommansa tekee.
Ja tässähän nyt lähdettiin siitä, kun joku sanoi, ettei koodaajat kovin osaavia tunnu olevan, kun liittymät ovat niin jäykkiä. Kukas niitä liittymiä nyt sitten suunnittelee, jos ei koodaajat. Tuossa joku jo sanoikin, että tuntuu riippuvan asiayhteydestä. Jos käyttöliittymä on huono, kiirehditään huutamaan, että koodari ei sitä tee. Mutta jos puhutaan ylipäätään koodarin työnkuvasta, niin koodarihan kuulemma tekee ihan kaikkea alusta loppuun. Eli kunnia kyllä otetaan, mutta kritiikin kohdalla pestään kädet "ei koodarit suunnittele".
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Jordan B. Peterson teki hyvän pointin näistä pakotetuista sukupuolten välisestä tasa-arvotilanteista jota voi käyttää tässä analogisesti: jos vaikka koodaamisesta kiinnostuneita miehiä on satakertainen määrä verrattuna naisiin, on loogista että jos valitsemme molemmista sukupuolista pakolla saman määrän (vaikka 20 oppilasta miehiä, 20 oppilasta naisia) niin siinä miesryhmässä tulee olemaan paljon enemmän huippulahjakkaita yksilöitä, kuin naisryhmässä. Ryhmien välinen tasoero tulee olemaan valtava kun katsoo kokonaiskuvaa.
Asialla ei ole mitään tekemistä seksismin kanssa, vaan statistiikan. Siksi tuollainen pakotettu sukupuolten välinen tasa-arvo on vahingollista, jos haluaa että parhaat ja lahjakkaimmat oppilaat oikeasti pääsevät minne heidän pitäisi päästä, ja saamme alojen huipulle ne ihmiset jotka oikeasti sinne kuuluvat.
Onko täällä ketään joka voi väittää tätä vastaan? Kuulisin mielelläni.
Eikö jutussa sanottu myös, että koulun perustajat haluavat koodareiksi muitakin kuin niitä perinteisiä nörttejä? Jos tavoite on saada alalle ihmisiä, jotka näkevät asiat toisenlaisesta näkökulmasta, on ihan perustelua tavoitella myös isoa osuutta naisia opiskelijoiksi.
Eikä olisi ollenkaan huono juttu, että koodareiksi tai ylipäätään IT-alalle päätyisi monenlaisia ihmisiä, koska se voisi hyvinkin parantaa ohjelmistojen käytettävyyttä. Vai mikä muukaan kuin yksipuolinen kehittäjäkunta selittää sellaiset hirvitykset kuin vaikkapa Kieku ja monet nettikauppojen käyttöliittymät.
Vierailija kirjoitti:
jos vaikka koodaamisesta kiinnostuneita miehiä on satakertainen määrä verrattuna naisiin, on loogista että jos valitsemme molemmista sukupuolista pakolla saman määrän (vaikka 20 oppilasta miehiä, 20 oppilasta naisia) niin siinä miesryhmässä tulee olemaan paljon enemmän huippulahjakkaita yksilöitä, kuin naisryhmässä.
Kiinnostus on kuitenkin eri asia kuin lahjakkuus.
Kiinnostusta ruokkivat myös perinteiset roolit, se mitä kaverit tekee jne. Teknisillä aloilla on paljon miehiä, joilla ei ole mitään erityistä lahjakkuutta alaa kohtaan, vaan jotka ovat hakeutuneet sinne joukon mukana ja siksi kun muutkin menee. Alan naisilla taas on oikeasti motivaatiota, sillä sitä valtavirrasta poikkeaminen vaatii. Yleensä myös lahjakkuuttakin.
Uskon siis, että naishakijoiden joukko voi olla mieshakijoiden joukkoa keskimäärin lahjakkaampaa. (Se mikä kyllä ehkä puuttuu on samaa harrastavan kaveripiirin myötä valmiiksi hankittu osaaminen, mutta sitä koulutus kai yrittää paikata.) Koska koulutuspaikkoja ei ole kovin paljon, onnistutaan siis naiskiintiöstäkin saamaan kokoon ihan tarpeeksi lahjakas porukka.
Olen muuten koodaustaitoinen nainen itse. Se, mitä en osaa, on miesvaltaisen alan kaveripiireissä toimiminen ja niihin sosiaalistuminen. Koko ajan ulkopuolinen olo. Ehkä Supercellin koulutusryhmässä en tuntisi siten. Pitäisiköhän hakea?
Vierailija kirjoitti:
Asia korjautuu sillä, että kyvykkäät naiset hakeutuisivat koodareiksi. Ongelma vain on siinä, ettei niin tule suuremmissa määrin tapahtumaan.
Mikähän minunkin kyvykkyydestäni sitten puuttuu? Olen nainen, osaan koodata, looginen ajattelukyky pelaa, työ kiinnostaisi. Silti olen työtön. Puheet koodaripulasta on puppua, ja varsinkin se että naisia haluttaisiin koodareiksi.
Hyvä Supercell! Todella kannatettava idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt mietitte, miten paljon huonosti toimivia ja vaikeasti käytettäviä tietojärjestelmiä meillä on, niin ei se tähänastinen sukupuolijakauma mitään huippulaatua ole tuottanut.
Ai ei vai? Minä tästä taannoin täällä keskustelin ja minua pidettiin ihan hulluna, kun oletin, että kaikkien koodaajien työhön ei välttämättä kuulu suunnittelua. Sain niskaani sellaisen kuran ja lopulta jouduin palstatietäjien edessä myöntymään siihen, että joka ikinen koodaaja tekee äärimmäisen haastavaa suunnittelutyötä ja hallitsee isoja projekteja alusta loppuun saakka. En enää tiedä, mitä uskoa. :D
Käyttöliittymäsuunnittelu ja projektien suunnittelu ylipäätään ovat ihan eri asioita. Käyttöliittymäsuunnittelua ei tietenkään läheskään kaikki koodarit tee, mutta koodaaminen sisältää paljon haastavaa suunnittelutyötä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sulle esitetään ongelma ja mietit miten saat sen toteutettua koodilla mahdollisimman fiksusti. Harvemmin koodarille kerrotaan suoraan että koodaat tällaisen ja tällaisen rivin ja käytät tätä ratkaisua.
No kyllä minä tuonkin lasken siihen peruskoodaamiseen. Kärjistetty vertaus, mutta eihän kaupan hyllyttäjäkään tee kummoista suunnittelutyötä, vaikka päivittäin miettiikin, missä järjestyksessä ja millä välineillä hän tämän päivän hommansa tekee.
Ja tässähän nyt lähdettiin siitä, kun joku sanoi, ettei koodaajat kovin osaavia tunnu olevan, kun liittymät ovat niin jäykkiä. Kukas niitä liittymiä nyt sitten suunnittelee, jos ei koodaajat. Tuossa joku jo sanoikin, että tuntuu riippuvan asiayhteydestä. Jos käyttöliittymä on huono, kiirehditään huutamaan, että koodari ei sitä tee. Mutta jos puhutaan ylipäätään koodarin työnkuvasta, niin koodarihan kuulemma tekee ihan kaikkea alusta loppuun. Eli kunnia kyllä otetaan, mutta kritiikin kohdalla pestään kädet "ei koodarit suunnittele".
Joo, toki se on peruskoodausta, pointti olikin se, että se peruskoodaus sisältää haastavaa suunnittelutyötä. Tietty riippuu siitä mitä koodaa ja toki joissain paikoissa koodarit huolehtii myös käyttöliittymistä :) En siis tuohon alkuperäiseen asiaan ottanut kantaa, erotin vain viestissä käyttöliittymäsuunnittelun ja tuon peruskoodaukseen kuuluvan suunnittelun, ne kun ovat eri asioita.
Voisin lähteä mukaan opiskelemaan koodaamista.
Olen sitä ennenkin opiskellut, mutta en päässyt alalle vaikka olisin halunnut ja pärjäsin opinnoissa hyvin.
Tai, no opettaja antoi minulle heikompia arvosanoja kuin miespuolisille opiskelukavereille samasta osaamisesta. Valitukset eivät auttaneet.
Opettajan mielestä minulta puuttui sellainen syvällinen ymmärrys koodaamista.
Opiskelukavereilla vissiin oli jotain sellaista syvempää osaamista, jota minä en ymmärtänyt vaikka minä olin se joka auttoi ja neuvoi ongelmissa ongelmissa.
Itse epäilen, että ongelma oli lähinnä kikkelin puuttuminen.
Valmistumisen jälkeen ei ollut mitään mahdollisuuksia päästä koodaustehtäviin ja aika nopeasti siirryin opetuspuolelle ja muihin "naisille paremmin soveltuviin tehtäviin".
Kyllähän se aika turhauttavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia korjautuu sillä, että kyvykkäät naiset hakeutuisivat koodareiksi. Ongelma vain on siinä, ettei niin tule suuremmissa määrin tapahtumaan.
Mikähän minunkin kyvykkyydestäni sitten puuttuu? Olen nainen, osaan koodata, looginen ajattelukyky pelaa, työ kiinnostaisi. Silti olen työtön. Puheet koodaripulasta on puppua, ja varsinkin se että naisia haluttaisiin koodareiksi.
Sama kokemus minulla.
Vaikea hakeutua koodariksi mihinkään kun ei mihinkään kelpaa.
Omalle työpaikalle nyt palkattu yksi naiskoodari. Pula osaajista lienee niin kova, että naisiakin jo saatetaan palkata näihin hommiin.
Itse teen muita töitä, vaikka osaan kyllä koodatakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki käyttöliittymäsuunnittelijat eivät osaa koodata.
Itse tunnen ainakin yhden kulttuuriantropologin, joka työskentelee käyttöliittymäsuunnittelijana. Hän ei osaa lainkaan koodaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkei supercelliä kiinnosta petersenin ideat. Toiseksi naisilla ei ole satakertaista kykyeroa miehiin verrattuna vaikka määräerot olisivatkin tuota luokkaa (tuskin ovat) joten miksi laatuero olisi valtava. Tässähän on kyse lähinnä siitä ettei nuoria naisia kiinnosta hakeutua alalle vaikka olisi kykyjäkin.
Nuoria? Miksi rajata nuoriin?
Siksi kun ne on nätimpiä kuin vanhat naiset.
Karua, mutta totta.
Siis, jos Supercell haluaa, että puolet on naisia niin sinä oletat, että puolet on oltava naisia. Mahtaa tulla hienoja päätelmiä noilla lähtökohdilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja koodaan ammatikseni. PK-seudulla järjestetään itse asiassa paljon vain naisille tarkoitettuja koodikursseja ja nuo täyttyvät suurin piirtein heti. Naiskoodareiden määrä on muutenkin ollut kasvussa parin viime vuoden aikana juurikin näiden koodikurssien ja kerhojen vuoksi, joten ihan hyvä että rohkaisevat tähän. Suurin syy miksi naiset eivät suostu IT-alalle lähtemään on siellä pyörivä herrainkerho, joka vaikuttaa itsetuntoon ja saa epäilemään omia kykyjä, joten kaikin mokomin olen täysin sen puolella että tulevaisuudessa naiset saavat koodata ilman pelkoa sosiaalisesta eristyksestä.
Vai että johtuu sekin taas miehistä ja miesten kyvystä vaikuttaa itsetuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen ainakin yhden kulttuuriantropologin, joka työskentelee käyttöliittymäsuunnittelijana. Hän ei osaa lainkaan koodaamista.
Nimenomaan tätä minäkin silloin sanoin, kun kerroin, että omaan työkuvaani kuuluu käyttöliittymän kehittämistä ja koodaaja sitten toteuttaa ne tarpeet. Mutta siihenkin joku tuli selittämään, että minä olen vain turha linkki koodaajan ja "oikean suunnittelijan" välissä, vaikka mitään muuta "oikeaa suunnittelijaa"ei ole kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ikää yli 35 tai taivas varjele, yli 40? Sitten on huonoa. Exäni joka on projektipäälliikkönä eräässä isossa alan firmassa sanoi että kyllä se vaan niin on että naisen parasta ennen käyttöpäivä menee umpeen 40 vuoden iässä ja miehen 50 vuoden iässä. Valitettavasti näyttää olevan yleisempikin näkemys, koska näyttää että varsinkaan seniorimpia naisia ei oteta töihin, ei sitten oikein millään it-alalle. Eivät ole vissiin enää niin nättejä konttorin sulostuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen ainakin yhden kulttuuriantropologin, joka työskentelee käyttöliittymäsuunnittelijana. Hän ei osaa lainkaan koodaamista.Nimenomaan tätä minäkin silloin sanoin, kun kerroin, että omaan työkuvaani kuuluu käyttöliittymän kehittämistä ja koodaaja sitten toteuttaa ne tarpeet. Mutta siihenkin joku tuli selittämään, että minä olen vain turha linkki koodaajan ja "oikean suunnittelijan" välissä, vaikka mitään muuta "oikeaa suunnittelijaa"ei ole kuin minä.
Sinä et kyllä varmaan tule koskaan ymmärtämään miten väärässä olet, vaikka sitä kuinka selittäisi. Mutta ongelmahan on se, että myös se koodari on "oikea suunnittelija". Hänen suunnittelunsa vaan tapahtuu teknisen toteutuksen tasolla. Ja voit olla varma että se ei olekaan mitenkään yksinkertaista tai mekaanista hommaa, tai muuten mitään koodaripulaa ei olisikaan. Paljon pahempihan se pula on todellisista teknisistä tekijöistä kuin UI-kokemuksen ja ulkoasun suunnittelijoista.
Koodaaja-miesten kanssa on tosi kiva tehdä töitä.
Teen itse paljon yhteistyötä tämän porukan kanssa, ja olen aivan kypsä siihen ylimielisyyden määrään jota joudun kohtaaman.
Jatkuvasti yrittävät osoittaa epäpätevyyttäni ja tietämättömyyttäni.
Usein joudun selittämään miksi joku juttu pitää tehdä niinkuin olen sen tehnyt ja miksi sitä ei voi tehdä heidän "oikeaksi" väittämällä tavalla. Nämä sankarit kun tulevat väittämään, tämä ja tämä on väärin ja se ja se pitää korjata tällaiseksi.
Se on raskasta ja ärsyttävää.
Opettelen koodausta omaksi ilokseni ja katsotaan, mihin se johtaa. Osaan koodata ja minulla on kai se ns. ohjelmointipalikka päässä. Mutta en toistaiseksi kiirehdi, sillä rakastan nykyistä eri alan insinöörisuunnittelutyötäni. Tämä on vain suunnitelma b, jos jää työttömäksi jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Koodaaja-miesten kanssa on tosi kiva tehdä töitä.
Teen itse paljon yhteistyötä tämän porukan kanssa, ja olen aivan kypsä siihen ylimielisyyden määrään jota joudun kohtaaman.Jatkuvasti yrittävät osoittaa epäpätevyyttäni ja tietämättömyyttäni.
Usein joudun selittämään miksi joku juttu pitää tehdä niinkuin olen sen tehnyt ja miksi sitä ei voi tehdä heidän "oikeaksi" väittämällä tavalla. Nämä sankarit kun tulevat väittämään, tämä ja tämä on väärin ja se ja se pitää korjata tällaiseksi.Se on raskasta ja ärsyttävää.
It-ala on ylimielisen porukan ala. Ei millään muulla alalla työskentelevät naureskele taviksille, jotka eivät tiedän alan termejä. Jos he tekevät huonon ohjelman, syy on käyttäjän. Paskaa nyt vain osaa koodata lapsikin, todellinen osaaja tekee ohjelman, jota osaa lukutaidoton ameebakin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen ainakin yhden kulttuuriantropologin, joka työskentelee käyttöliittymäsuunnittelijana. Hän ei osaa lainkaan koodaamista.Nimenomaan tätä minäkin silloin sanoin, kun kerroin, että omaan työkuvaani kuuluu käyttöliittymän kehittämistä ja koodaaja sitten toteuttaa ne tarpeet. Mutta siihenkin joku tuli selittämään, että minä olen vain turha linkki koodaajan ja "oikean suunnittelijan" välissä, vaikka mitään muuta "oikeaa suunnittelijaa"ei ole kuin minä.
Sinä et kyllä varmaan tule koskaan ymmärtämään miten väärässä olet, vaikka sitä kuinka selittäisi. Mutta ongelmahan on se, että myös se koodari on "oikea suunnittelija". Hänen suunnittelunsa vaan tapahtuu teknisen toteutuksen tasolla. Ja voit olla varma että se ei olekaan mitenkään yksinkertaista tai mekaanista hommaa, tai muuten mitään koodaripulaa ei olisikaan. Paljon pahempihan se pula on todellisista teknisistä tekijöistä kuin UI-kokemuksen ja ulkoasun suunnittelijoista.
No niin, taas lähtee :D pointti on nyt edelleen se, että vaikka koodari tietysti suunnittelee sen toteutuksen, hän ei välttämättä suunnittele kaikkea esim ei välttämättä tee mitään sillä käyttöliittymätasolla. Huom välttämättä. En tarkoita, ettei moni tekisi.
Nuoria? Miksi rajata nuoriin?