Supercell aloittaa koodaaja-koulun, mutta haluaisi että puolet oppilaista on naisia
Erikoista. Jordan B. Peterson teki hyvän pointin näistä pakotetuista sukupuolten välisestä tasa-arvotilanteista jota voi käyttää tässä analogisesti: jos vaikka koodaamisesta kiinnostuneita miehiä on satakertainen määrä verrattuna naisiin, on loogista että jos valitsemme molemmista sukupuolista pakolla saman määrän (vaikka 20 oppilasta miehiä, 20 oppilasta naisia) niin siinä miesryhmässä tulee olemaan paljon enemmän huippulahjakkaita yksilöitä, kuin naisryhmässä. Ryhmien välinen tasoero tulee olemaan valtava kun katsoo kokonaiskuvaa.
Asialla ei ole mitään tekemistä seksismin kanssa, vaan statistiikan. Siksi tuollainen pakotettu sukupuolten välinen tasa-arvo on vahingollista, jos haluaa että parhaat ja lahjakkaimmat oppilaat oikeasti pääsevät minne heidän pitäisi päästä, ja saamme alojen huipulle ne ihmiset jotka oikeasti sinne kuuluvat.
Onko täällä ketään joka voi väittää tätä vastaan? Kuulisin mielelläni.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Jordan B. Peterson teki hyvän pointin näistä pakotetuista sukupuolten välisestä tasa-arvotilanteista jota voi käyttää tässä analogisesti: jos vaikka koodaamisesta kiinnostuneita miehiä on satakertainen määrä verrattuna naisiin, on loogista että jos valitsemme molemmista sukupuolista pakolla saman määrän (vaikka 20 oppilasta miehiä, 20 oppilasta naisia) niin siinä miesryhmässä tulee olemaan paljon enemmän huippulahjakkaita yksilöitä, kuin naisryhmässä. Ryhmien välinen tasoero tulee olemaan valtava kun katsoo kokonaiskuvaa.
Asialla ei ole mitään tekemistä seksismin kanssa, vaan statistiikan. Siksi tuollainen pakotettu sukupuolten välinen tasa-arvo on vahingollista, jos haluaa että parhaat ja lahjakkaimmat oppilaat oikeasti pääsevät minne heidän pitäisi päästä, ja saamme alojen huipulle ne ihmiset jotka oikeasti sinne kuuluvat.
Onko täällä ketään joka voi väittää tätä vastaan? Kuulisin mielelläni.
Se vaan on niin, ettei naisista ole alalle. Tilastotkin sen kertovat. Ehkä naisilla on enemmän annettavaa jollain toisella, niille luontaisesti sopivalla saralla kuten lastenhoito, prostituutio.
Silloin saadaankin ihan ensiluokkaista työpanosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja koodaan ammatikseni. PK-seudulla järjestetään itse asiassa paljon vain naisille tarkoitettuja koodikursseja ja nuo täyttyvät suurin piirtein heti. Naiskoodareiden määrä on muutenkin ollut kasvussa parin viime vuoden aikana juurikin näiden koodikurssien ja kerhojen vuoksi, joten ihan hyvä että rohkaisevat tähän. Suurin syy miksi naiset eivät suostu IT-alalle lähtemään on siellä pyörivä herrainkerho, joka vaikuttaa itsetuntoon ja saa epäilemään omia kykyjä, joten kaikin mokomin olen täysin sen puolella että tulevaisuudessa naiset saavat koodata ilman pelkoa sosiaalisesta eristyksestä.
Ainoastaan aika korjaa tuon herrasmieskerhon.
Oma osaamiseni arvioitiin iän ja hiusten pituuden perusteella.
T. 38v, pitkähiuksinen blondi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia korjautuu sillä, että kyvykkäät naiset hakeutuisivat koodareiksi. Ongelma vain on siinä, ettei niin tule suuremmissa määrin tapahtumaan.
Mikähän minunkin kyvykkyydestäni sitten puuttuu? Olen nainen, osaan koodata, looginen ajattelukyky pelaa, työ kiinnostaisi. Silti olen työtön. Puheet koodaripulasta on puppua, ja varsinkin se että naisia haluttaisiin koodareiksi.
Missä päin asut?
Tampereella ainakin tutut sanoi että on kova huuto juuri sinunlaisistasi.
Vierailija kirjoitti:
Koodaaja-miesten kanssa on tosi kiva tehdä töitä.
Teen itse paljon yhteistyötä tämän porukan kanssa, ja olen aivan kypsä siihen ylimielisyyden määrään jota joudun kohtaaman.Jatkuvasti yrittävät osoittaa epäpätevyyttäni ja tietämättömyyttäni.
Usein joudun selittämään miksi joku juttu pitää tehdä niinkuin olen sen tehnyt ja miksi sitä ei voi tehdä heidän "oikeaksi" väittämällä tavalla. Nämä sankarit kun tulevat väittämään, tämä ja tämä on väärin ja se ja se pitää korjata tällaiseksi.
Tuostakohan se sitten johtuu, että en työllisty alalle? Olen nainen ja osaan koodata, mutta en osaa olla tuollainen omahyväinen mulkku, vaan minua kiinnostaa asiakkaan toiveet ja mielipiteet. Kai se on sitten väärin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt mietitte, miten paljon huonosti toimivia ja vaikeasti käytettäviä tietojärjestelmiä meillä on, niin ei se tähänastinen sukupuolijakauma mitään huippulaatua ole tuottanut.
Käyttöliittymäsuunnittelu ei isoissa projekteissa ole koodaajien tehtävä.
Vaikka esim. meillä(kin) on erikseen koodarit ja UI-tyypit, silti molemmat tarvitsevat ymmärrystä ja näkemystä toisiltaan, se auttaa huomattavasti. Samoin ratkaisuarkkitehdin on syytä tuntea noita molempia.
On jotenkin typerää änistä, että mutkun naisia ei kiinnosta koodaus. ensinnäkin olis syytä, koska naisilla on vähän erilainen tapa nähdä asioita ja se olisi erinomainen juttu tällä(kin) alalla. Toisekseen harva tietää ilman mitään kokemusta alalta, mitä se työ oikeasti on. Sitä paitsi en jaksa oikein uskoa, että jokaisesta naisesta tulee pienellä rapsuttamisella esiin Hoitaja. Itse ainakaan en ole. Omat lapseni olen aikuisiksi saattanut, mutta en voisi kuvitellakaan elämäntyönäni hoitaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Siis, jos Supercell haluaa, että puolet on naisia niin sinä oletat, että puolet on oltava naisia. Mahtaa tulla hienoja päätelmiä noilla lähtökohdilla.
Mitä höpötät.
Jos halutaan tasa-arvoa ja meritokratiaa, ei pitäisi puhua sukupuolesta ollenkaan. Vaan Supercell sanoisi, että haluavat 100% lahjakkaita IHMISIÄ kouluunsa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse paljon yhteistyötä tämän porukan kanssa, ja olen aivan kypsä siihen ylimielisyyden määrään jota joudun kohtaaman.Jatkuvasti yrittävät osoittaa epäpätevyyttäni ja tietämättömyyttäni.
Usein joudun selittämään miksi joku juttu pitää tehdä niinkuin olen sen tehnyt ja miksi sitä ei voi tehdä heidän "oikeaksi" väittämällä tavalla. Nämä sankarit kun tulevat väittämään, tämä ja tämä on väärin ja se ja se pitää korjata tällaiseksi.Se on raskasta ja ärsyttävää.
Ylipäänsä miehet töissä ovat juuri tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein joudun selittämään miksi joku juttu pitää tehdä niinkuin olen sen tehnyt ja miksi sitä ei voi tehdä heidän "oikeaksi" väittämällä tavalla. Nämä sankarit kun tulevat väittämään, tämä ja tämä on väärin ja se ja se pitää korjata tällaiseksi.Tuostakohan se sitten johtuu, että en työllisty alalle? Olen nainen ja osaan koodata, mutta en osaa olla tuollainen omahyväinen mulkku, vaan minua kiinnostaa asiakkaan toiveet ja mielipiteet. Kai se on sitten väärin tehty.
no just noin. It-asioissa asiakas on aina väärässä. Kaikki bugit on asiakkaan syytä, mitäs meni ne löytämään, väärin käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Opettelen koodausta omaksi ilokseni ja katsotaan, mihin se johtaa. Osaan koodata ja minulla on kai se ns. ohjelmointipalikka päässä. Mutta en toistaiseksi kiirehdi, sillä rakastan nykyistä eri alan insinöörisuunnittelutyötäni. Tämä on vain suunnitelma b, jos jää työttömäksi jostain syystä.
Älä turhaan sisko, ei kukaan mies sinua palkkaa koodaajaksi. Tuhlaat aikaasi.
T. Katkera nainen
Eikö se halvenna naisen arvoa työntekijänä jos hänet valittiin paikalle sukupuolielimensä eikä taitojensa perusteella? Pelialalla ei ainakaan Suomessa muuten ole hirveästi naisista pulaa koska kuvataidekouluissa ja graafikkoina nykyään selkeä enemmistö on naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia korjautuu sillä, että kyvykkäät naiset hakeutuisivat koodareiksi. Ongelma vain on siinä, ettei niin tule suuremmissa määrin tapahtumaan.
Mikähän minunkin kyvykkyydestäni sitten puuttuu? Olen nainen, osaan koodata, looginen ajattelukyky pelaa, työ kiinnostaisi. Silti olen työtön. Puheet koodaripulasta on puppua, ja varsinkin se että naisia haluttaisiin koodareiksi.
Missä päin asut?
Arvaa mitä: asun Tampereella. Ja aika moneen täkäläiseen alan firmaan olen lähetellyt hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut?
Arvaa mitä: asun Tampereella. Ja aika moneen täkäläiseen alan firmaan olen lähetellyt hakemuksia.
Harmillista. Voi olla sitten että nuo tuttujen tietämät firmat etsivät yhtä-kahta naiskoodaajaa ja kun löysivät ne jo, "naiskiintiöt" olivat täynnä ja loppui siihen. Ehkä siitä syntyy tämmöinen illuusio että naiskoodaajia etsitään paljon nyt. Kaikki firmat haluavat yhden tai pari tyttöä sinne tasapainottamaan, ja sitten ajatellaan että noniin nyt on hommat hoidettu ja ollaan tasa-arvon mallifirma.
Miksi pitäisi olla naisia, jos naisia ei ala kiinnosta?
En ymmärrä.
Tehtävissä, joissa vaaditaan korkeampaa älykkyyttä on luonnollinen sukupuolijakauma noin 70% miehiä ja 30% naisia. Se oli pitkään aika standardi, kun katsottiin tohtoreiksi väitelleitä yliopistoissa ennen 90-lukua. Sen jälkeen kun kiintiöitä ruvettiin kasvattamaan keinotekoisesti, niin laatu huononi, ja väitelleitä naisia tuli enemmän.
Tämä 70% vs 30% näkyy myös Mensan jäsenissä, eli se on sitä että huippuälykkäitä miehiä löytyy paljon enemmän kuin naisia.
Ohjelmointi vaatii tavanomaista enemmän älykkyyttä, jos sillä alalla tahtoo menestyä, joskaan Mensa-tasoista älykkyyttä ei tarvita. Mutta 50% naisia on kyllä liikaa.
Ohjelmoinnissa tulisi ymmärtää sekä rautaläheinen ohjelmointi assembler-tasolla, sekä korkeamman tason kielten mahdollistamat abstraktiot, tietorakenteet ja algoritmit, sekä isompien arkkitehtuurien ymmärtäminen. Nykyään Suomesta on vain tullut aika hikipaja, jossa jotain halpaa webohjelmointia tehdään firmoissa enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.
Kiinnostaa, mutta kun ei pääse töihin.
En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmoinnissa tulisi ymmärtää sekä rautaläheinen ohjelmointi assembler-tasolla, sekä korkeamman tason kielten mahdollistamat abstraktiot, tietorakenteet ja algoritmit, sekä isompien arkkitehtuurien ymmärtäminen. Nykyään Suomesta on vain tullut aika hikipaja, jossa jotain halpaa webohjelmointia tehdään firmoissa enimmäkseen.
Niin no, olen nainen, ja minulle on ollut helpointa ymmärtää juurikin nuo kieliriippumattomat abstraktiot, eli tietorakenteet, algoritmit, logiikka... mutta ei niille työnhaussa mitään kysyntää ole. Pitäisi tuntea hyvin juuri se nimenomaisen firman käyttämä joku sovelluskehys tms., eli tuollaista pikkusilppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.
Kiinnostaa, mutta kun ei pääse töihin.
En ymmärrä.
Koodareista on jo nyt liikatarjontaa, siitä työttömyys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut?
Harmillista. Voi olla sitten että nuo tuttujen tietämät firmat etsivät yhtä-kahta naiskoodaajaa ja kun löysivät ne jo, "naiskiintiöt" olivat täynnä ja loppui siihen. Ehkä siitä syntyy tämmöinen illuusio että naiskoodaajia etsitään paljon nyt. Kaikki firmat haluavat yhden tai pari tyttöä sinne tasapainottamaan, ja sitten ajatellaan että noniin nyt on hommat hoidettu ja ollaan tasa-arvon mallifirma.
Tyttöä, joo. Ehkä heille vielä onkin kysyntää, mutta tädeille ei.
Vierailija kirjoitti:
Tehtävissä, joissa vaaditaan korkeampaa älykkyyttä on luonnollinen sukupuolijakauma noin 70% miehiä ja 30% naisia. Se oli pitkään aika standardi, kun katsottiin tohtoreiksi väitelleitä yliopistoissa ennen 90-lukua. Sen jälkeen kun kiintiöitä ruvettiin kasvattamaan keinotekoisesti, niin laatu huononi, ja väitelleitä naisia tuli enemmän.
Tämä 70% vs 30% näkyy myös Mensan jäsenissä, eli se on sitä että huippuälykkäitä miehiä löytyy paljon enemmän kuin naisia.
Ohjelmointi vaatii tavanomaista enemmän älykkyyttä, jos sillä alalla tahtoo menestyä, joskaan Mensa-tasoista älykkyyttä ei tarvita. Mutta 50% naisia on kyllä liikaa.
Siis hetkinen. Väitätkö siis pokkana että naiset ovat tyhmempiä kuin miehet?
Esim. Japanissa juuri viimeaikoina paljastui useita skandaaleita siitä, että päättäjämiehet olivat lääkiksessä juonineet niin että heille pääsee sisään mahdollisimman vähän naisia. On vähän sellainen kutina että Suomessakin on joillakin aloilla / kouluilla tällaisia juttuja joista ei vaan tiedetä.
https://www.theguardian.com/world/2018/aug/08/tokyo-medical-school-admi…
Valitettavasti on yli 40. Kai se on sitten se. Pitäkää turpanne kiinni, työvoimapulan valittajat. voi kun hallituspuolueissakin tämä ymmärrettäisiin, mutta ei, sinisilmäinen Orpo uskoo kun yritykset valittavat että oivoi kun on niin kova työvoimapula.