Vihdoinkin ilotulitteet kielletään!
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920729.html
Tänään tullut uusi kansalaisaloite asiasta ja jo yli 5000 allekirjoitusta. Todella hyvä ja perusteellinen aloite, suosittelen lukemaan.
Kommentit (138)
Ympäristö vouhotus lähtenyt käsistä. Ilmastonmuutos tulee eikä sille voida enää mitään. :D
Mutta joo, kielletään me nyt sitten kaikki kiva ja säästetään luontoa! Mehän siihen vaikutetaan sen hyttysen ripuliruikulip*skan verran joten me aloitetaan!
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt viimeinenkin äidin pikku mussukkainen ymmärtää, että "Sääntö Suomi" on ihan meidän kaikkien itse rakentama ja toivoma.
Seuraavassa poimintoja lehtiotsikoista vuodelta 5.12.2025.
"Tähtisadetikku poltettiin suorassa TV-lähetyksessä - katsoja sai epilepsiakohtauksen!"
"Ilmapalloja paukutelleelle miehelle syyte vaaran aiheuttamisesta
Heitteli myös palavia tulitikkuja ilmaan""Internetaktivisti Pekka Harmila: Ensi vuonna baareihin omat alueet alkoholittomille asiakkaille - pyrimme täyskieltoon"
"Hajuvesikielto julkisissa kulkuvälineissä viimeinkin voimaan!"
"Kansanliike vaatii: polkupyörille kattonopeudeksi 10 km/h"
"Lempääläismiehelle miljoonakorvaukset naapurin värikkään T-paidan aiheuttamasta päänsärystä"
"Punaiset leluautot lisäävät sukupuolisyrjintää"
"Mies juoksi jalkakäytävällä - kolme loukkaantui"
"Seksuaalinen häirintä kuriin - miehille ja naisille omat katokset bussipysäkeille"
"Uusi EU-direktiivi: Lego-palikan oltava vähintään 10x10x10 cm kokoinen, pehmeä ja varustettu varoitustarralla"
"Kumiset shakkinappulat ja höyhentyynyt paljon luultua vaarallisempia"
Kannattais varmaan sunkin hommata joku kiva harrastus jonka parissa viettää aikaa jos ilotulitteet ovat sulle näin rakas ja intohimoinen asia ja sen kieltäminen on sulle näin elämää mullistava uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjat lehdet, kun ei ole linkkiä allekirjoitussivulle.
Muuten olisi vuoden ilmastoteko.
Ei ole muuten ilmastolle juuri mitään merkitystä tuolla yhtenä päivänä vuodessa tapahtuvalla paukuttelulla.
Saisko faktaa vai keksitkö ihan ite?
Juurikin näin. Hiljan oli tutkimus, että suomen metsät tartee enemmän hiilidioksidia kuin mitä suomi nyt pystyy tuottamaan! Eli meillä on hiiliongelma. Tarttee enemmän saasteita, että metsät voisi hyvin. Ja toden totta. metsiä paljon samonneena voin kertoa, että naavat puissa ovat lisääntyneet. Merkki, joka kertoo metsän hyvin voinnista ja ilman puhtaudesta. Hiljan oli myös tutkimus, että hiilidioksidi on juuri aine, joka pitää meidät pois jääkaudesta! Ja luonto korjaa tilanetta koko ajan itsekin. Sillä on kyky sitoa liiat pois. Mutta muoviroska on se mihin kiinnittäisin huomiota. Sitä ei luoto osaa käsitellä ja se on ihmisen aikaansaadusta pahinta! Itse kieltäisin kaiken muovin kaikessa muodossaan. Sitä ei ihminen tartte. Puusta saa kaiken tarvittavan kaikessamuodossa mitä muovistakin tehdään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan aloitetta sillä minulle riittää ammattilaisen tekemä ilotulitusshow, tai mikä parempi, laservaloshow. Mitä iloa on jostain pikkupaukusta jonka joku yksittäinen ihminen ampuu siellä sun täällä. Mut kun minä minä minä, viis muiden terveydestä tai eläimistä tai jos joku ihminen vähän saa osumaa.
Anoppi on ollut silmäpolilla töissä, yhtenä aattona sinne oli tuotu pikkupoika jolta oli tulitteesta mennyt molemmat kädet ja molemmat silmät. Minusta ilotulitteet eivät ole tämän arvoisia. Ilotulitteita aina annetaan lapsille, vissiin koska minä minä ja minun lapset. Kyllähän sitä pitää, ei ole elämä muuten elämisen arvoista jos saa paukutella.
Jäisikin se paukuttelu muutamaan tuntiin. Mutta ei. Meillä päin pikkupojat ampuu tulitteita vielä monta kuukautta uuden vuoden jälkeen pihoilla. Kiva ois saada tuollainen räiskäsy naamaan, kerran olen joutunut juoksemaan pihalta pois kun pojat vähän ampui.
Uutena vuotena en uskalla poistua kotoa ollenkaan kun ihmiset lähiympäristössä ampuu. Mielestäni kävelyreittien varret eivät ole oikea paikka ampua.
Tätä ei sitten vahingossakaan uutsisoitu. Yrittäisit edes propagandasi kanssa.
Hei, kaikki asioita ei uutisoida! Tai sitten et vain osannut hakea. Tiedän monta isoa asiaa lähi kunnistani mitä ei missään uutisoitu. Ei kaikki haavat ja naarmut tule uutisiis eikä kaikki kuolemat.
Kielletään ja kielletään kaikki ja holhotaan kun pieniä lapsia. Tosiasia on, että maailmassa on aina niitä idiootteja jotka eivät osaa toimia oikein ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Ei osata ajaa autoa, ei osata pitää omasta terveydestä huolta, alkoholia ei osata käyttää ja ei osata ampua ilotulitteita vaikka kaikki maailman ohjeet annetaan. Lista on loputon ja näiden idioottien takia joudutaan sitten kieltämään kaikki. Kohta ei saa liikkua pimeällä ulkona, koska voi jäädä auton alle.
Allekirjoitin. Niin monta kertaa meinannut lentää harharaketti päin, että ihmettelen miten on tähän asti ollut sallittuja.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitin. Niin monta kertaa meinannut lentää harharaketti päin, että ihmettelen miten on tähän asti ollut sallittuja.
Pysy kotona ja anna ihmisten nauttia uudenvuoden juhlista. Kukaan ei halua tuollaista foliohattua katella.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäin ammutut raketit on niin pliisuja että vois kyllä lopettaa koko touhun ja satsata sitten kaupunkien ja muiden omiin näytöksiin.
Tätä minäkin toivon.
Allekirjoitus aloitteen.
Sopii vaan toivoa, että kaupungit järjestävät näyttäviä ilotulite + laser -esityksiä.
Ulkomaillahan näitä näkee ja sen jälkeen tulee itku silmään kun suomessa lentää sekalainen kasa enemmän ja vähemmän juopuneiden markettitulitteita kirjaimellisesti päin honkia.
Jotkut puhuu siitä että eikö riitä kaupunkien järjestämät ilotulitukset jne. Mutta kun meistä monet asumme maalla emmekä halua mennä uutenavuotena autolla kauas kaupunkiin. On kiva päästää lasten iloksi niitä raketteja ihan kotikulmilla.
Mun mielestä nämä voisi keskittää kaupungin/kunnan järjestämiksi ainakin osassa lähiöitä, ei vain keskustassa. Tai vähintäänkin myyntiaikaa pitäisi rajoittaa huomattavasti nykyistä enemmän. Saisivat alkaa myymään ilotulitteita vasta uudenvuodenaattona. Pakettiin mukaan pakollisena suojalasit ja raketin ampumiseen teline.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Japanissa on näin, että tavallinen pulliainen voi ostaa vain tähtisadetikkuja ja muita pikku papatteja. Vaihtuvaa vuotta vietetään ihan eri menoin, mutta kesään kuuluu suuret ilotulitusfestivaalit ruokakojuineen. Mutta olisiko suomalaisista juhlimaan yhdessä?
Näin on.
Järjestetyt ilotulitukset sitten ovatkin uskomattoman kauniita.
Niillä on kestoakin tunnista jopa kahteen. Siis hieman toista kuin Suomessa järjestetyt 5 minuutin pöräykset.
Japanissa on myös pitkä kulttuuri takana. Hieman enemmän kuin Suomen 200-vuotinen ilotulitekulttuuri. Silti säännöt toimivat eikä kukaan tarvis edes haaveile omista ilotulitteista.
Maassa toimii useita perinteisiä ilotulitepajoja, joissa jättimäiset ilotulitteet tehdään käsityönä.
Ne sellaiset tuplasti tai triplasti vesimelonin kokoiset pallot joita taivaalle aammutaan...
Ilotulitepommittajia vähät kiinnostaa, että räjähteitä ja myrkyllisiä kemikaaleja pakkaavat Kauko-Idän hikipajoissa pikkuisilla sormillaan hylsyihin lapset ja naiset. Joskus näitä tehtaita palaa, ja selviää, että työntekijät on lukittu sisälle.
Kävin kannattamassa. Hyvä aloite!
Vierailija kirjoitti:
Kielletään ja kielletään kaikki ja holhotaan kun pieniä lapsia. Tosiasia on, että maailmassa on aina niitä idiootteja jotka eivät osaa toimia oikein ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Ei osata ajaa autoa, ei osata pitää omasta terveydestä huolta, alkoholia ei osata käyttää ja ei osata ampua ilotulitteita vaikka kaikki maailman ohjeet annetaan. Lista on loputon ja näiden idioottien takia joudutaan sitten kieltämään kaikki. Kohta ei saa liikkua pimeällä ulkona, koska voi jäädä auton alle.
(Tämä menee sivuun ilotuliteaiheesta, mutta liittyy turvallisuuteen) Ja moni jääkin. Onko sinulla heijastimia vaatteissasi?
Auton lasin takaa mustiin pukeutunutta EI NÄE, ellei tällä ole kosolti killuttimia. Ei näe vaikka on katuvalot, koska ne häikäisevät ja tuottavat syviä varjoja. Viimeisten parin viikon alla on MONTA jalankulkijaa jäänyt autojen alle, viimeksi eilen äiti ja lapsi iltakuuden maissa.
Heijastin taitaa olla pakollinen varuste.
Lemmikit voisi ehdottomasti myös kieltää. En tajua tätä ilmastovouhotusta siltä kannalta, että moni vastustaa lihantuotantoa ja turhaa lentomatkailua (hyvin perustein), ja kotona hänellä on kuitenkin kissa tai koira, joka syö juuri sitä lihaa. Lemmikit on muutenkin reppanoiden harrastus. Jos ne olisi kielletty, hakeutuisivat ihmiset toistensa seuraan, eikä olisi sitä parjattua yksinäisyyttäkään niin paljon.
Tiesittekö että ne kaikki iloiset värit tulevat erilaisista kemiallisista yhdisteistä, mm. raskasmetalleista. Kun läheisen järven jäälle aina turautetaan vuosittain pari sataa rakettia vuodessa, niin kyllä sinne pohjaan saadaan pikkuhiljaa ihmeteltävää tulevaisuuden arkeologeille.
EN vain itse ole koskaan kyennyt ymmärtämään, mitä iloa ihmiset saavat raketeista. Siksi minua ei lainkaan haittaisi, vaikka raketit kiellettäisiinkin siihen kouluttamattomilta ihmisiltä. Totta kai rakettishowt on hienoja, mutta en tajua mikä idea on ampua 20 täysin samannäköistä sini-keltaista tai punavihreää epämuodostunutta pierua taivaalle. Ja kyllä, raketit saastuttavat ilmastoa aivan valtavasti.
Itse kyllä kannatan, että rakettien käyttö siirtyy täysin ammattikäyttöön, niinkuin monissa muissakin maissa. Itsellä motiivina on lähinnä turvallisuus, sillä raketteja jostain syystä aina pääsee lasten ja nuorten käsiin, jotka ovat viime vuosina paikkakunnallamme mm. ampuneet autoja päin koko alkuvuoden, räjäytelleet penkkojen takaa pikkuraketteja kävelijöitä päin, ampuneet raketeilla koulujen seiniä, räjäytelleet postilaatikoita ja ampuneet toisiaan päin. Rakettien vapaa ostaminen ei ole minusta sen arvoista, että yksikään sivullinen loukkaantuisi.
En löytänyt juuri tuota tutkimusta, mutta tässä pari linkkiä aiheeseen. Itsekin voi tietysti kokeilla KVG:ta jos se on hallussa.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/238366-uudenvuodenyona-suomen-ilmassa-10-000-kiloa-metallia
https://tiedebasaari.com/2012/12/30/
Ei se ihan harmitonta ole - ilotulituksilla on ympäristöön myös pidempiaikaisia vaikutuksia kuin nuo äkilliset saastepiikit.
-sivusta