Vihdoinkin ilotulitteet kielletään!
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920729.html
Tänään tullut uusi kansalaisaloite asiasta ja jo yli 5000 allekirjoitusta. Todella hyvä ja perusteellinen aloite, suosittelen lukemaan.
Kommentit (138)
Ilotulitteet ja kynttilät kielletään, tupakkaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan aloitetta sillä minulle riittää ammattilaisen tekemä ilotulitusshow, tai mikä parempi, laservaloshow. Mitä iloa on jostain pikkupaukusta jonka joku yksittäinen ihminen ampuu siellä sun täällä. Mut kun minä minä minä, viis muiden terveydestä tai eläimistä tai jos joku ihminen vähän saa osumaa.
Anoppi on ollut silmäpolilla töissä, yhtenä aattona sinne oli tuotu pikkupoika jolta oli tulitteesta mennyt molemmat kädet ja molemmat silmät. Minusta ilotulitteet eivät ole tämän arvoisia. Ilotulitteita aina annetaan lapsille, vissiin koska minä minä ja minun lapset. Kyllähän sitä pitää, ei ole elämä muuten elämisen arvoista jos saa paukutella.
Jäisikin se paukuttelu muutamaan tuntiin. Mutta ei. Meillä päin pikkupojat ampuu tulitteita vielä monta kuukautta uuden vuoden jälkeen pihoilla. Kiva ois saada tuollainen räiskäsy naamaan, kerran olen joutunut juoksemaan pihalta pois kun pojat vähän ampui.
Uutena vuotena en uskalla poistua kotoa ollenkaan kun ihmiset lähiympäristössä ampuu. Mielestäni kävelyreittien varret eivät ole oikea paikka ampua.
Tätä ei sitten vahingossakaan uutsisoitu. Yrittäisit edes propagandasi kanssa.
Joka vuosihan näitä uutisoidaan. Laitapa gooleen ilotulite silmävamma. https://yle.fi/uutiset/3-9999510
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan aloitetta sillä minulle riittää ammattilaisen tekemä ilotulitusshow, tai mikä parempi, laservaloshow. Mitä iloa on jostain pikkupaukusta jonka joku yksittäinen ihminen ampuu siellä sun täällä. Mut kun minä minä minä, viis muiden terveydestä tai eläimistä tai jos joku ihminen vähän saa osumaa.
Anoppi on ollut silmäpolilla töissä, yhtenä aattona sinne oli tuotu pikkupoika jolta oli tulitteesta mennyt molemmat kädet ja molemmat silmät. Minusta ilotulitteet eivät ole tämän arvoisia. Ilotulitteita aina annetaan lapsille, vissiin koska minä minä ja minun lapset. Kyllähän sitä pitää, ei ole elämä muuten elämisen arvoista jos saa paukutella.
Jäisikin se paukuttelu muutamaan tuntiin. Mutta ei. Meillä päin pikkupojat ampuu tulitteita vielä monta kuukautta uuden vuoden jälkeen pihoilla. Kiva ois saada tuollainen räiskäsy naamaan, kerran olen joutunut juoksemaan pihalta pois kun pojat vähän ampui.
Uutena vuotena en uskalla poistua kotoa ollenkaan kun ihmiset lähiympäristössä ampuu. Mielestäni kävelyreittien varret eivät ole oikea paikka ampua.
Suosittelen pelonhallintakurssia ja -terapiaa. En kieltojen lisäämistä.
Aloitteen takana on mm. suomen lääkäriliitto, näkövammaisten liitto, kuuloliitto ja palovammayhdistys. Ilotulite on pommi. Se saattaa olla virheellinen ja lähteä väärään suuntaan katsojia päin. Tai ne voivat jäädä räjähtämättä ja joutua seuraavana päivänä pikkulasten käsiin missä räjähtävät. Tai känninen voi saada hyvän idean että ammumpa näitä ihmisiä päin(tämän uutisen luettuani päätin katsella uuden vuoden ilotulitukset kotoa ikkunasta). Ilotulitteita ei yleensä säilytetä kotona lukkojen takana kuten pitäisi, ja arvatkaapa poltteleeko ne pikkupoikia. Joku onnistuukin niitä saamaan ja sitten porukalla ammutaan niitä kävelijöitä kohti, koska se on hauskaa.
Ilotulitteet ovat myös pahimman laadun hikipajatuote. Ne valmistetaan yleensä Kiinassa, ja näissä tehtaissa sattuu säännöllisesti onnettomuuksia joissa kuolee kymmeniä ihmisiä. Töissä käytetään myös lapsityövoimaa. Kerran eräässä uutisessa oli että työntekijät(orjat) oli kaltereilla suljettu tehtaaseen kun siellä alkoi tulipalo tai räjähdys.
Esim. 2017 kuoli indonesiassa tehtaassa 47 https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201710262200488105
On se kumma että tällainen nähdään "hauskana". Miksi näin tuhoava touhu on laillista?
"mut ku mä haluun"
Vaikka junttikansan ilotulitteet kiellettäisiin niin siltikin jää monia tapoja pitää hauskaa, ilman että tarvitsee vahingoittaa muita kuin itseään. Edelleen voi sammua lumihankeen, lähteä kalastamaan kännissä veneellä ja hukuttaa itsensä jne. kaikkee kivaa.
Siksi olen hanakka vastustamaan turhia onnettomuuksia, sillä yksi perheenjäseneni on kuollut tällaisessa turhassa onnettomuudessa. Ihmiset herkästi ajattelee lukiessaan onnettomuuksista lehdistä että sellainen ei voi koskaan sattua omalle kohdalle, mutta joskuspa sattuu ja silloin toivoo että olisi ollut varovaisempi. Turhat onnettomuudet vaan on turhia.
Joka vuosi sattuu 10-20 silmävammaa Suomessa. Kaikkea elämää ei voi estää mutta kaikista turhimmat voisi.
Puudelin omistajat vetäneet herneen nenään. Koiran paskat riesana 365/365, ilotulitteet 1/365. Koirakielto myös kehiin!!!
Höpö-höpö. Kansalaisaloite ei tarkoita vielä mitään päätöstä asiasta. Herätkää nyt tähän päivään, ja keksikää parempia provoja. Se että muutama tuhat henkeä haluaisi jonkun asian olevan näin, ei tarkoita että koko Suomen kansa olisi kanssanne samaa mieltä.
Pari dilleä ampuu silmiinsä ilman laseja joka vuosi ja tämän vuoksi ilotulitteet on kiellettävä? Juhannuskin kannattaisi kieltää, silloin aina joku hukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei sitten vahingossakaan uutsisoitu. Yrittäisit edes propagandasi kanssa.
Joka vuosihan näitä uutisoidaan. Laitapa gooleen ilotulite silmävamma. https://yle.fi/uutiset/3-9999510
Ei puhuttu tuollaisesta pikkupojasta.
En koe tarvetta olla tätä kansalaisaloitetta vastaan pelkästä vastaanolemisen ilosta, sillä onhan tuossa hyviä pointteja, kun taas ilotulitteiden puolesta ainoa painava syy tuntuu olevan perinne. Ja perinne se on ollut vain 200 vuotta. Henkilökohtaisella tasolla minua harmittaa eniten luonnon roskaaminen ja saastuttaminen. Ymmärrän myös eläinten pelon ja lemmikinomistajien harmituksen. Lisäksi minua arveluttaa tulitteiden alkuperä, liekö jollain hikipajalla valmistettu nekin. Toinen luku on sitten se fakta että Suomessa on liikaa juopuneina juhlijoita, lapsia joiden käsiin annetaan näitä, ja suoranaisia idiootteja, jotka eivät ole millään tavalla kykeneviä käsittelemään mitään räjähtävää. Tulee ihan turhia haavereita.
Jos niitä ilotulituksia on ihan pakko olla, niin mieluummin niin että järjestetään uudenvuodentapahtuma ja siellä ammattilaisten suunnittelema oikeasti näyttävä show. Rajattu alue ja aika, turvallisuus ja jälkisiivous olisi hanskassa. Toisi töitäkin ilotulitetaiteilijoille ja monelle muulle.
Käsittääkseni Japanissa on näin, että tavallinen pulliainen voi ostaa vain tähtisadetikkuja ja muita pikku papatteja. Vaihtuvaa vuotta vietetään ihan eri menoin, mutta kesään kuuluu suuret ilotulitusfestivaalit ruokakojuineen. Mutta olisiko suomalaisista juhlimaan yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920729.html
Tänään tullut uusi kansalaisaloite asiasta ja jo yli 5000 allekirjoitusta. Todella hyvä ja perusteellinen aloite, suosittelen lukemaan.
Missä vaiheessa se kieltäminen tapahtui? Ei se, että joku on tehnyt kansalaisaloitteen asiasta tarkoita vielä yhtään mitään.
Tää paikka on vaan NIIIN sairas! Koko ajan hullumpia lakeja ja kieltoja. Ja ihmisetkin kyllä ihan hemmetin tylsiä.
Jos halutaan kieltää elämälle tarpeettomat asiat jotka eivät ole välttämättömiä niin samalla perusteella voidaan kieltää myös koirien pitäminen lemmikkinä.
Kannattaa siis tarkkaan miettiä millä perusteluilla asioita ollaan kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut kuvittelevat oikeudekseen yrittää evätä toisilta oikeuden vanhoihin perinteisiin joista he saavat iloa? Jos et pidä raketeista, älä osta niitä ja pysy niistä kaukana joilla niitä on. Jokaisella on oikeus käyttää rahansa miten haluaa ja se ei kuulu muille. Eikö riitä, että rakettien ampuminen on rajattu yhteen päivään, tietyn kellonajan sisään?! Ei mutta kun minä minä minä!
Kyllä se mulle siinä kohtaa kuuluu kun kerään jonkun mamman äpärän räjäyttämän postilaatikkoni kappaleita roskikseen, soitan palokuntaa sammuttamaan kytevää tulipaloa taloni rännin alta ja ostan jälleen uutta ikkunaa autotalliini. Kerään raketin tikkuja ja muuta roskaa puutarhastani vielä juhannuksena. Ihan ok, jos niitä raketteja ampuu ammattilainen, mutta kun niitä paukuttelee kännijonnet ja aiheuttaa mulle vaaraa ja taloudellista tappiota, niin kyllä pistää vihaksi.
"Ilotulitteet eivät ole kuluttajille välttämättömiä tuotteita ja niiden käyttöön liittyy riskejä."
Tuo on täysin naurettava peruste. Samalla lauseella voidaan kieltää käytännössä melkein mitä vain.
Se mistä olen samaa mieltä, niin rakettien ja patojen lähetyspaikkoja pitäisi rajoittaa. Nykyään ihmiset lähettelevät niitä erittäin läheltä taloja ja keskeltä omakotitaloaluetta. Raketeille pitäisi määrätä jokin suojaetäisyys.
Otetaan kaikki asiat joissa on ilo-sana ja kielletään kerralla kaikki. Sääntö-Suomi elää ja voi hyvin näin lessujen ja muiden etusormenheristelijöiden aikakaudella. Achtung!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjat lehdet, kun ei ole linkkiä allekirjoitussivulle.
Muuten olisi vuoden ilmastoteko.
Ei ole muuten ilmastolle juuri mitään merkitystä tuolla yhtenä päivänä vuodessa tapahtuvalla paukuttelulla.
Eikö? Saksalaisen tutkimuksen mukaan muutamassa tunnissa saastutetaan räjähteillä 15% autojen vuoden päästöistä. Lisäksi valmistus ja kuljetus maailman toiselta puolen. Lue enemmän, luulet vähemmän. Taitaa olla suurin yksittäinen saastutuksen laji.
Ja sinullahan on linkki tähän tutkimukseen. Kiitos.
En ainakaan vastusta kieltoa. Onhan se melkoinen rasite ympäristölle, vaikkakin vain kerran vuodessa tässä mittakaavassa, ja moni eläin varsinkin pelkää paukkuja.
On se tietysti heille ikävää, jotka nauttivat rakettien paukkeesta ja väriloistosta, eiväthän ne rumia ole, mutta itse pärjään mainiosti ilmankin.
Ei niitä kokonaan olla kieltämässä! Luitko edes muuta kuin otsikon? Ilotulitteiden rajoittaminen ei ole kieltämistä. Edelleen saisi posautella mm. papattimattoja, kissanpieruja ja muita pieniä ilotulitteita, mutta suuria ilotulitteita kuten isoimpia raketteja ja patoja saisivat pamautella vain ammattilaiset.
Tosin jos näitä ruvetaan kieltämään niin henkilöt, jotka haluavat posautella isompia raketteja, rupeavat salakuljettamaan niitä Suomeen jostain muualta. Ehkä niiden myyntiä voitaisiin rajoittaa, mutta kieltoihin en usko.
Kai nyt viimeinenkin äidin pikku mussukkainen ymmärtää, että "Sääntö Suomi" on ihan meidän kaikkien itse rakentama ja toivoma.
Seuraavassa poimintoja lehtiotsikoista vuodelta 5.12.2025.
"Tähtisadetikku poltettiin suorassa TV-lähetyksessä - katsoja sai epilepsiakohtauksen!"
"Ilmapalloja paukutelleelle miehelle syyte vaaran aiheuttamisesta
Heitteli myös palavia tulitikkuja ilmaan"
"Internetaktivisti Pekka Harmila: Ensi vuonna baareihin omat alueet alkoholittomille asiakkaille - pyrimme täyskieltoon"
"Hajuvesikielto julkisissa kulkuvälineissä viimeinkin voimaan!"
"Kansanliike vaatii: polkupyörille kattonopeudeksi 10 km/h"
"Lempääläismiehelle miljoonakorvaukset naapurin värikkään T-paidan aiheuttamasta päänsärystä"
"Punaiset leluautot lisäävät sukupuolisyrjintää"
"Mies juoksi jalkakäytävällä - kolme loukkaantui"
"Seksuaalinen häirintä kuriin - miehille ja naisille omat katokset bussipysäkeille"
"Uusi EU-direktiivi: Lego-palikan oltava vähintään 10x10x10 cm kokoinen, pehmeä ja varustettu varoitustarralla"
"Kumiset shakkinappulat ja höyhentyynyt paljon luultua vaarallisempia"
Voitaisiin kieltää yksityiskäyttö kaupunkialueilta ja kaupunki tai jotkut tietyt tahot järjestäkööt ilotulituksia tai sitten sallittua vain valvotuilla ilotulitteiden ammuntapaikoilla, jossa raketteja myydään tmv.
Minua itseäni ei kiinnosta, vaikka kiellettäisiin, mutta onko siinä nyt järkeä? Kaikki on kielletty Suomessa, kohta varmaan hengittämisestäkin pitää maksaa veroa.
Joka vuosi ei edes kukaan kuole ilotulitteisiin, kun taas viinaan kuolee ties kuinka moni.