Vihdoinkin ilotulitteet kielletään!
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920729.html
Tänään tullut uusi kansalaisaloite asiasta ja jo yli 5000 allekirjoitusta. Todella hyvä ja perusteellinen aloite, suosittelen lukemaan.
Kommentit (138)
Voi teitä ulisijoita! Se on vain 8 tuntia kerran vuodessa (toki aina on joku, joka ei malta odottaa ja paukuttelee etukäteen jo mutta aika vähäistä se on loppujen lopuksi), joten koittakaas nyt kestää vaan! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjat lehdet, kun ei ole linkkiä allekirjoitussivulle.
Muuten olisi vuoden ilmastoteko.
Ei ole muuten ilmastolle juuri mitään merkitystä tuolla yhtenä päivänä vuodessa tapahtuvalla paukuttelulla.
Eikö? Saksalaisen tutkimuksen mukaan muutamassa tunnissa saastutetaan räjähteillä 15% autojen vuoden päästöistä. Lisäksi valmistus ja kuljetus maailman toiselta puolen. Lue enemmän, luulet vähemmän. Taitaa olla suurin yksittäinen saastutuksen laji.
Mutta ei ilmastonmuutokseen vaikuttavia juuri lainkaan. Se on kyllä totta että tilapäisesti ne aiheuttavat pahaakin savusumua vastaavan ilmiön kaupunkialueilla mikä voi haitata esim. astmaatikkoja useita päiviä, ja lisäksi maaperään tulee saasteita kuten pakkausten väriaineita, palamattomia räjähdysaineita jne ja jotkut näistä on ympäristössä melko haitallisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäin ammutut raketit on niin pliisuja että vois kyllä lopettaa koko touhun ja satsata sitten kaupunkien ja muiden omiin näytöksiin.
Kun oliskin kaupungilla kunnon ilotulitus, ja nimeomaan kello 12 vuoden vaihtuessa eikä alkuillasta niin kuin jossain paikkakunnilla... Mutta kiva se on silti että ihmiset saavat niitä omiakin raketteja ampua, mukavan niitä on katsella, eikä se ole pakollista jos ei tykkää. ;)
Kun perheenisät ei sitten ryyppää ja rällää voi sitten laittaa ilotulitteisiin 300-500 euroa lastenkin riemuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuten ilmastolle juuri mitään merkitystä tuolla yhtenä päivänä vuodessa tapahtuvalla paukuttelulla.
Saisko faktaa vai keksitkö ihan ite?
No tässä vaikka, Forber lehdestä
- jenkkien 4th of July ilotulitukset, jotka on vähän mittavammat kuin vähäväkisen Suomen uudenvuoden, aiheuttavat edes sinä päivänä vain alle 0.01% maapallon saasteista
- suurin ongelma monella alueella on lähinnä että ne aiheuttavat paikallisesti roskaa
- ilotulituspäivänä pienhiukkasten määrä ilmassa voi nousta 42% mikä voi haitata hengityselinsairaita
- kasvihuonekaasupäästöihin vaikutus on 0.01 % luokkaa
https://www.forbes.com/sites/quora/2016/07/04/how-do-4th-of-july-firewo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Saksalaisen tutkimuksen mukaan muutamassa tunnissa saastutetaan räjähteillä 15% autojen vuoden päästöistä. Lisäksi valmistus ja kuljetus maailman toiselta puolen. Lue enemmän, luulet vähemmän. Taitaa olla suurin yksittäinen saastutuksen laji.
Tommoset saksalaiset tutkimukset saa työntää sinne missä ei aurinko paista. Kyseisestä maasta muutenkaan ei ole tullu yhtään mitään hyvää.
Oletko nähnyt hyvän saksalaisen komediasarjan? Älä välitä ei kukaan muukaan ole nähnyt, ei edes saksalaiset.
Ilotulitteiden kielto on vain yksi kielto lisää mitä ankeuttajat haluaa. Niiden mukaanhan kukka ja lätkäkin pitää ostaa laittomasti. Lisätään listaan ilotulitteet, saa nähdä koska kahvi menee samaan kategoriaan?
Kattokaas vaan, ni tulee sekin aika kun kynttilät kielletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisko faktaa vai keksitkö ihan ite?
No tässä vaikka, Forber lehdestä
- jenkkien 4th of July ilotulitukset, jotka on vähän mittavammat kuin vähäväkisen Suomen uudenvuoden, aiheuttavat edes sinä päivänä vain alle 0.01% maapallon saasteista
- suurin ongelma monella alueella on lähinnä että ne aiheuttavat paikallisesti roskaa
- ilotulituspäivänä pienhiukkasten määrä ilmassa voi nousta 42% mikä voi haitata hengityselinsairaita
- kasvihuonekaasupäästöihin vaikutus on 0.01 % luokkaa
https://www.forbes.com/sites/quora/2016/07/04/how-do-4th-of-july-firewo…
Missään tutkimuksessa ei ole todistettu, että ilotulitteiden kieltäminen ei provosoisi minua tekemään savupommia.
Toivon että kauppaaminen lopetetaan.
Kaupunki järjestää kunnollisia ilotulituksia. Se riittää.
Samassa aloitteessa naisten ilotulite eli orgasmi kielletään myös?
Kannatan aloitetta sillä minulle riittää ammattilaisen tekemä ilotulitusshow, tai mikä parempi, laservaloshow. Mitä iloa on jostain pikkupaukusta jonka joku yksittäinen ihminen ampuu siellä sun täällä. Mut kun minä minä minä, viis muiden terveydestä tai eläimistä tai jos joku ihminen vähän saa osumaa.
Anoppi on ollut silmäpolilla töissä, yhtenä aattona sinne oli tuotu pikkupoika jolta oli tulitteesta mennyt molemmat kädet ja molemmat silmät. Minusta ilotulitteet eivät ole tämän arvoisia. Ilotulitteita aina annetaan lapsille, vissiin koska minä minä ja minun lapset. Kyllähän sitä pitää, ei ole elämä muuten elämisen arvoista jos saa paukutella.
Jäisikin se paukuttelu muutamaan tuntiin. Mutta ei. Meillä päin pikkupojat ampuu tulitteita vielä monta kuukautta uuden vuoden jälkeen pihoilla. Kiva ois saada tuollainen räiskäsy naamaan, kerran olen joutunut juoksemaan pihalta pois kun pojat vähän ampui.
Uutena vuotena en uskalla poistua kotoa ollenkaan kun ihmiset lähiympäristössä ampuu. Mielestäni kävelyreittien varret eivät ole oikea paikka ampua.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä maassa kohta mikään sallittua 🙄
On, suvaitsevaisuus, naivius, höpönassumaisuus, monikulttuurisuus.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että kauppaaminen lopetetaan.
Kaupunki järjestää kunnollisia ilotulituksia. Se riittää.
Se, että se riittää sinulle, ei anna sinulle auktoriteettia puhua muiden puolesta. En minäkään ilotulitteita osta mutta olen vahvasti sitä mieltä tälläinen kieltämisen ja virkamiesvetoisuuden lisääminen kulttuuri tekee maasta vuosi vuodelta ankeamman paikan.
Joku voisi muuten valistaa kansaa näiden alotteiden toimintamekanismeista. Minä en viitsi. Täällä hehkutetaan milloin mitäkin varmana asiana koska siihen tähtäävä aloite on saanut kasan kannattajia.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan aloitetta sillä minulle riittää ammattilaisen tekemä ilotulitusshow, tai mikä parempi, laservaloshow. Mitä iloa on jostain pikkupaukusta jonka joku yksittäinen ihminen ampuu siellä sun täällä. Mut kun minä minä minä, viis muiden terveydestä tai eläimistä tai jos joku ihminen vähän saa osumaa.
Anoppi on ollut silmäpolilla töissä, yhtenä aattona sinne oli tuotu pikkupoika jolta oli tulitteesta mennyt molemmat kädet ja molemmat silmät. Minusta ilotulitteet eivät ole tämän arvoisia. Ilotulitteita aina annetaan lapsille, vissiin koska minä minä ja minun lapset. Kyllähän sitä pitää, ei ole elämä muuten elämisen arvoista jos saa paukutella.
Jäisikin se paukuttelu muutamaan tuntiin. Mutta ei. Meillä päin pikkupojat ampuu tulitteita vielä monta kuukautta uuden vuoden jälkeen pihoilla. Kiva ois saada tuollainen räiskäsy naamaan, kerran olen joutunut juoksemaan pihalta pois kun pojat vähän ampui.
Uutena vuotena en uskalla poistua kotoa ollenkaan kun ihmiset lähiympäristössä ampuu. Mielestäni kävelyreittien varret eivät ole oikea paikka ampua.
Suosittelen pelonhallintakurssia ja -terapiaa. En kieltojen lisäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei sitten vahingossakaan uutsisoitu. Yrittäisit edes propagandasi kanssa.
Koirat aiheuttaa enemmän vahinkoja joten ne kielletään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kaikki hauskanpito kiellettäisi niin silti tapahtuu traagisia onnettomuuksia joissa uhrit on lapsiakin. Itse jos saisin päättää ilotulitteiden ikäraja olisi 14-15 vuotta. Jotain hupia niillekkin jotka ovat lapsuuden ja aikuisuuden välissä.
Koirien pito yksityishenkilöiltä on kiellettävä. Koirat purevat useita ihmisiä vuodessa eivätkä omistajat siivoa koiriensa jätöksiä, josta aiheutuu merkittävää haittaa ihmisille.
Koiria saa vastedes pitää vain viranomaiset ja yksityishenkilöt vain erillisluvalla jos tarvitsee esim opaskoiraa.
Vierailija kirjoitti:
Koirien pito yksityishenkilöiltä on kiellettävä. Koirat purevat useita ihmisiä vuodessa eivätkä omistajat siivoa koiriensa jätöksiä, josta aiheutuu merkittävää haittaa ihmisille.
Koiria saa vastedes pitää vain viranomaiset ja yksityishenkilöt vain erillisluvalla jos tarvitsee esim opaskoiraa.
Tämän saattaisin minäkin allekirjoittaa. Haja-asutusalueilla voisi olla ok mutta taajamiin ja kaupunkeihin kielto olisi hyvä homma. Ainakin ns. rotukoirat voisi kieltää välittömästi eläinrääkkäykseen vedoten.
Tommoset saksalaiset tutkimukset saa työntää sinne missä ei aurinko paista. Kyseisestä maasta muutenkaan ei ole tullu yhtään mitään hyvää.