Nuorille hengenvaarallinen v. 2018 ajokorttiuudistus vähensi opetusta murto-osaan aiemmasta
No ajokortti-ikäisten nuorten vanhemmat: onko ajokortin suorittaminen ollut halpaa? Koska tämä oli kuulemma motiivina, kun autokoulu romutettiin ja nuoret laitetaan liikenteeseen naurettavan vähäisellä opetuksella.
Mitkä olivat rouva Bernerin motiivit ajaa näitä uudistuksiaan (tämä ja taksiuudistus), eukko katosi maasta kesken kauden eikä ole sen koommin ollut vastailemassa teoistaan?
Iltalehti:
Liikenteessä on nykyään merkittävästi enemmän 17-vuotiaita kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Tämän taustalla on vuonna 2018 voimaan tullut ajokorttilakiuudistus, joka helpotti merkittävästi ajokortin saamista poikkeusluvalla 17-vuotiaana.
Iltalehti kertoi muun muassa vuonna 2023, että 17-vuotiaiden kuskien onnettomuuksien määrät kääntyivät jyrkkään nousuun etenkin 2020-luvun taitteessa.
Ajokorttilakia uudistettiin Juha Sipilän (kesk) pääministerikaudella. Liikenneministerinä toimi tuolloin Anne Berner (kesk), jonka johdolla uudistettiin myös muun muassa taksilakia.
Ajokorttiuudistukseen kuului myös muun muassa se, että ajo-opetustuntien määrää laskettiin reippaasti 18 tunnista 10 tuntiin ja teoriatuntien määrää 19:stä neljään.
Uudistuksella tavoiteltiin muun muassa sitä, että ajokortin suorittaminen olisi paljon halvempaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ef80ad6f-aae4-4534-bfe7-3ca9270ee…
Kommentit (23)
Tämä aihe on kokonaan unohdettu eikä juuri ketään poliitikkoa tai toimittajaa tunnu kiinnostavan. Nuoret ajavat paljon vakavia onnettomuuksia nykyään, ja tyypillisisesti syytellään vain nuoria eikä monikaan tiedä edes miten törkeä uudistus on taustalla.
Ihmiset eivät tiedä, miten surkeaksi autokoulu on mennyt: ajotunteja on vain muutaman kerran ja teoriatunteja ei juuri lainkaan. Nuorten pitäisi oppia itse ajamaan turvallisesti, opetus on täysin laiminlyöty.
ap
Vierailija kirjoitti:
Halpaa on nuorten henki. Siinä taas sitä "talousosaamista", kun ei kokonaisuuksia hahmoteta. Sellaista on oikeistopolitiikka.
Keskusta on vassupuolue.
Ja hei, kannattaa jatkossa miettiä, otetaanko muita kuin Suomen kansalaisia ministeriksi.
Jenkkimeiniki tässäkin. Harmi. Näkyy liikenteessä.
Ajoin kortin jenkeissä ikuisuus sitten. Hyvä jos osasin parkkeerata ruutuun. Kortti eka yrittämällä. Suomessa oli otettava x-määrä/en muista ajotunteja ja pomppasin ekalla kerralla. Hyvä!
Ajo-opetuskin on ajettu alas. Tää maa on myyty.
Noissa korostuu myös erikoisluvalla 17-v kortin saaneet.
Vanhempien kannattaa miettiä, onko järkeä anoa lupaa noin nuorelle, TAI antaa oman lapsen mennä 'lapsikuskin' kyytiin.
Ymmärrän vielä tuon jos oikeasti asutaan jossain todella syrjässä (Lapin peräkylät) mutta esim.Nurmijärvellä en.
Katoku tasa-arvo kaikille halvalla kortti
Vierailija kirjoitti:
Noissa korostuu myös erikoisluvalla 17-v kortin saaneet.
Vanhempien kannattaa miettiä, onko järkeä anoa lupaa noin nuorelle, TAI antaa oman lapsen mennä 'lapsikuskin' kyytiin.
Ymmärrän vielä tuon jos oikeasti asutaan jossain todella syrjässä (Lapin peräkylät) mutta esim.Nurmijärvellä en.
Nurmijärvellä on todella huonot liikenneyhteydet, käytännössä vain Nurmijärveltä Kamppiin. Mitään paikallisliikennettä ei oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
Halpaa on nuorten henki. Siinä taas sitä "talousosaamista", kun ei kokonaisuuksia hahmoteta. Sellaista on oikeistopolitiikka.
Kymmeniä nuoria on kuollut Bernerin uudistuksen vuoksi. Nytkö on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa korostuu myös erikoisluvalla 17-v kortin saaneet.
Vanhempien kannattaa miettiä, onko järkeä anoa lupaa noin nuorelle, TAI antaa oman lapsen mennä 'lapsikuskin' kyytiin.
Ymmärrän vielä tuon jos oikeasti asutaan jossain todella syrjässä (Lapin peräkylät) mutta esim.Nurmijärvellä en.
Nurmijärvellä on todella huonot liikenneyhteydet, käytännössä vain Nurmijärveltä Kamppiin. Mitään paikallisliikennettä ei oikein ole.
Se on poliittinen valinta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Noissa korostuu myös erikoisluvalla 17-v kortin saaneet.
Vanhempien kannattaa miettiä, onko järkeä anoa lupaa noin nuorelle, TAI antaa oman lapsen mennä 'lapsikuskin' kyytiin.
Ymmärrän vielä tuon jos oikeasti asutaan jossain todella syrjässä (Lapin peräkylät) mutta esim.Nurmijärvellä en.
Jos nuori opiskelee Helsingissä, on oikeastaan helppoa ymmärtää miksi kortti on hankittu. Varmaan tyypillinen ratkaisu kun julkisilla kulkeminen on kuitenkin hankalampaa kuin lähempänä koulua.
Vierailija kirjoitti:
Katoku tasa-arvo kaikille halvalla kortti
Kun se ei ole edes niin. Autokoulu on jumalattoman kallis ja voi vain kysyä mistä siinä nykyään maksetaan. Lisäksi juuri kukaan ei pääse ensimmäisellä kerralla läpi ajokokeesta, kun opetusta on niin vähän. Jokainen yritys ajokokeessa maksaa satoja euroja. Paljon aiempaa enemmän rahaa ohjautuu ajokokeen järjestäjälle.
Järkyttävää, joku pääsee tuurilla minimiopetuksella autokoulun läpi, samalla voi päästä myös hengestään, mutta pääasia, että on HALPAA. Miksi ihmiset on niin tyhmiä.
Suomeen on tullut ikävä liiallisen kapitalismin henki. Siitähän nuorten huumekuolematkin johtuu. Huumebisneksessä nuoren henki ei merkitse mitään.
Rahan palvonta on syy ihmisten pahoinvointiin, nuorten ongelmiin ja kuolemiin.
Minua enemmän huolestuttaa se, että miksi suomalaiset äänestävät tällaisia ihmisiä päättäviin virkoihin.
Tämä menee nyt aiheen vierestä, mutta jos kouluun kulkeminen on ongelma, eikö vanhempien pitäisi se ongelma ratkaista?
Ensin muutetaan paikkaan jossa ei julkiset kulje, se on valinta ensimmäinen mikä on tehty.
Sitten säästetään omaa aikaa ja vaivaa, eikä kuljeteta ja kyyditä itse lapsia.
Ei myöskään nähdä vaivaa että saataisiin jonkinlainen toimiva kimppakyyti-kuvio sovittua, asia koskenee kuitenkin monia perheitä?
Toivon että lakimuutos tulee pian tuohon ajokortti asiaan!
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, joku pääsee tuurilla minimiopetuksella autokoulun läpi, samalla voi päästä myös hengestään, mutta pääasia, että on HALPAA. Miksi ihmiset on niin tyhmiä.
Uudestaan: autokoulu ja ajokoe eivät ole halpoja, vaikka sillä on perusteltu tämän uudistuksen läpiajoa.
Autokoulun opetus on vain ajettu alas. Varmaan yhtä kallis kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua enemmän huolestuttaa se, että miksi suomalaiset äänestävät tällaisia ihmisiä päättäviin virkoihin.
Minua huolestuttaa paljon enemmän miksei kukaan poliitikko ole nostanut esiin huolta aiheesta. Eihän Bermer ole ollut politiikassa tuon jälkeen enää.
Berner tosin sietää roikkua häpeäpaalussa näiden uudistustensa jälkeen. Uudistus on käytännössä vaatinut nuorten ihmisten henkiä. Berneriä äänestäneet eivät välttämättä tienneet mitä hän tulee tekemään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minua enemmän huolestuttaa se, että miksi suomalaiset äänestävät tällaisia ihmisiä päättäviin virkoihin.
Kukaan ei äänestänyt Sveitsin puhuvaa pääkalloa yhtään mihinkään. Hän oli Pöpilän perskeko-hallituksen oma löytö.
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee nyt aiheen vierestä, mutta jos kouluun kulkeminen on ongelma, eikö vanhempien pitäisi se ongelma ratkaista?
Ensin muutetaan paikkaan jossa ei julkiset kulje, se on valinta ensimmäinen mikä on tehty.
Sitten säästetään omaa aikaa ja vaivaa, eikä kuljeteta ja kyyditä itse lapsia.
Ei myöskään nähdä vaivaa että saataisiin jonkinlainen toimiva kimppakyyti-kuvio sovittua, asia koskenee kuitenkin monia perheitä?
Toivon että lakimuutos tulee pian tuohon ajokortti asiaan!
Suurin osa vanhemmista ratkaisee päästämällä lapsen autokouluun 17-vuotiaana. Sellaista se on kun lakia on muutettu niin ihmiset ajattelevat että oma lapsi on riittävän kypsä.
Mutta suurin ongelma ei ole 17-vuotiaiden ajokortin saaminen, vaan se, että autokoulun opetus on laskettu 18 tunnista 10 tuntiin ja teoriaopetus 19 tunnista 4 tuntiin! Ei siinä ajassa ehdi oppia ajamaan liikenteessä turvallisesti!
Vanhemmat luottavat, että lapsi saa autokoulussa hyvät kuljettajan taidot eivätkä tiedä että autokoulu on nykyään yksi vitsi.
Halpaa on nuorten henki. Siinä taas sitä "talousosaamista", kun ei kokonaisuuksia hahmoteta. Sellaista on oikeistopolitiikka.