Lääkärinlausunto: "lievästi hoitamattoman näköinen"
Huomasin omakannassa tälläisen kuvailun itsestäni. Mitähän tarkoittaa? Omasta mielestäni olin pukeutunut ihan normaalisti ja siististi. Varattu aika oli aamulla ja minulla aamu-unisena tottakai hurja kiire, mutta en mikään pelätti ollut omasta mielestäni, vaikken hiuksia ehtinyt sukia tai meikkiä vääntää.
Kommentit (258)
"Ikäisensä näköinen"on myös oudosti muotoiltu. Lähinnä "ikäistään huomattavasti vanhemman näköinen" voi merkitä jotain terveyden kannalta, ja silloinkin se on subjektiivinen arvio ulkonäöstä.
Tunnetusti lääkäreillä ei leikkaa sanavalinnoissa, joten päästetään heidät tästä velvollisuudesta muualla kuin psykiatriassa.
Tämä on paras. Miespuolinen tuttavani sai psykiatrilta tällaisen luonnehdinnan: "pyylevä, näyttää runoilijapojalta."
Tuota "runoilijapoikaa" sitten ihmettelimme ja myöhemmin naureskelimmekin mitä lienee psykiatri sillä tarkoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli omakantaa kirjoittanut psykiatri: "ikäisensä näköinen, hyvin huoliteltu".
Ja outoa tuossa oli se, että en koskaan meikkaa enkä pukeudu merkkivaatteisiin. Pukeudun siististi ja yksinkertaisesti ja hiukset kyllä laitan aina (itse), mutta muuten en ehosta itseäni mitenkään. Sitä en ymmärrä mitä tarkoittaa "ikäisensä näköinen". Tarkoittaako se sitä, että en ole nuorekas (kuten en olekaan) vai sitä että en näytä ikäistäni vanhemmalta (yleensä minua luullaan muutamia vuosia vanhemmaksi mikä ei ole kovinkaan imartelevaa enää tällä iällä, 50v)
Ikäisensä näköisyys on henkise terveyden kannalta paras ilmaus. Et ole lapsekkaan oloinen, todellisuuden tajusi on pukeutumisen suhteen kohdallaan. Etkä myöskään ole ennenaikaisesti vanhentuneen oloinen.
Mutta jos onkin? Jos vaikka lääkäri on nuori mies, jolle kaikki yli 50 v naiset ovat mummon näköisiä? Kyse yhä vain mielipiteestä, vaikka muka asiantuntijana se on kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on psykiatrian hoitsu valittanut joka kerta kun olen tulut meikittä vastaanotolle. Kyllä, meikittä.
hhahha en usko pätkääkään että on sanonut! niitä ei oikeesti kiinnosta tommoset onks sul meikkii vai ei ollu joku valehoitsu sitte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli omakantaa kirjoittanut psykiatri: "ikäisensä näköinen, hyvin huoliteltu".
Ja outoa tuossa oli se, että en koskaan meikkaa enkä pukeudu merkkivaatteisiin. Pukeudun siististi ja yksinkertaisesti ja hiukset kyllä laitan aina (itse), mutta muuten en ehosta itseäni mitenkään. Sitä en ymmärrä mitä tarkoittaa "ikäisensä näköinen". Tarkoittaako se sitä, että en ole nuorekas (kuten en olekaan) vai sitä että en näytä ikäistäni vanhemmalta (yleensä minua luullaan muutamia vuosia vanhemmaksi mikä ei ole kovinkaan imartelevaa enää tällä iällä, 50v)
Ikäisensä näköisyys on henkise terveyden kannalta paras ilmaus. Et ole lapsekkaan oloinen, todellisuuden tajusi on pukeutumisen suhteen kohdallaan. Etkä myöskään ole ennenaikaisesti vanhentuneen oloinen.
Mutta jos onkin? Jos vaikka lääkäri on nuori mies, jolle kaikki yli 50 v naiset ovat mummon näköisiä? Kyse yhä vain mielipiteestä, vaikka muka asiantuntijana se on kirjattu.
Minua "ikäisensä näköiseksi" luonnetinut psykiatri oli naispuolinen, minua vuoden nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään outoa. Hiusten laittaminen on huoliteltua.
Minä pukeudun tavallisiin vaatteisiin, eli huppareihin yms. Hiukset kampaan jos muistan, useimmiten en. Minä olen "asiallisesti ja siististi pukeutunut". Yrittäkää nyt tajuta, ettei lääkäri ole mikään missikisojen tuomari. Se ei ole lääkärin tehtävä. Jos ihmisellä on suht puhtaat vaatteet, hän on siististi pukeutunut. Jos on tehnyt hiuksiinsa kampauksen, silloin on huoliteltu. Se on lääkärien välistä viestintää ja he tuntevat kyllä ammattikielensä.
Miksei musta ole tuollaisia kommentteja? Viimeksi kävin lääkärissä likaisissa hiuksissa, silmäpussit peitti koko naaman ja näytin siltä kun olisin viettänyt viikon katuojassa. Siis ihan karsea ilmestys! Lääkärin sanelu oli vain että "potilaalla on edelleen kovat kivut, sairausloman jatkuminen ainakin leikkaukseen asti on näin perusteltu, myös kipulääkityksen parantamisen näen tärkeänä". Olis ny laittanut että "jos mahdollista potilas näyttää vielä hirveämmältä kuin kuukausi sitten, ei liene suihkusta kuullut, suosittelen peseytymistä" 😅
Olen kuitenkin 10 vuotta sairastanut, ulkonäkö rapissut aika voimakkaasti 😀
Monesko ketju tämä on samasta aiheesta vuoden sisällä? Miten tästä voi vielä olla keskusteltavaa? Lääkäri tekee, mitä toimeensa kuuluu eli kirjaa ylös vaikutelmansa habituksesta erityisesti, jos ollaan mielenterveysasioissa lääkärissä. Ja kyllä, kyseessä on lääkärin subjektiivinen mielipide, koska mitään objektiivista näkemystä ei voi olla edes olemassa. Tarkoitus on seurata mahdollista muutosta. Jos aiemmin huoliteltu ihminen tulee variksenpelättinä paikalle, on syytä huoleen. Mitään muuta tapaa seurata asiaa ei ole kuin se, että kukin lääkäri kirjaa näkemyksensä ylös.
Jos minä menisin ihmisten ilmoille hiukset laittamatta ja kokonaan ilman meikkiä, voisin varmasti todella huonosti. Ei siis voi ajatella, että kyseiset seikat olisivat itsestään selvästi turhia mainita.
Antakaa lääkäreiden tehdä työnsä. Heidän ei ole tarkoitus arvostella vaan pitää voinnistasi kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli hauskaa, kun minusta kirjoitettiin, että "nukkemainen olemus, hiusten laittoon käytetty paljon aikaa".
WTF? Nukkemainen olemus? :'D Ja hiusten laitto, aamulla hirveessä kiireessä vetäsin hiukset yhdelle perusletille. Kyllähän siinä meni varmaan 30 sekuntia, mä luulin et se ois paljon, ku menee tunti. Kai se oli sit harvinaisen onnistunut letti tai jotain, ku näytti siltä et oon siihen paljonki aikaa kuluttanut.
Tuo juuri on sitä virhearviointia. Ei pitäisi sallia mitenkään, ja toki pitää poistaa, jos asiakas niin vaatii. Lääkäri selvästi ei ymmärrä asioista.
Jep. Ja muutenkin,tuli selväks, että lääkäri teki kyllä ihan omia metsään menneitä päätelmiään, jolle ollaan naureskeltu monen läheisen kanssa. Meinas tippua silmät päästä ku luin sitä tekstiä, mitä oli kirjoittanut. Mietin kyllä valittamistakin, mutta annoin sitten olla. On vaan hauskaa, kun he niin kovasti luulevat olevansa oikeassa. :D Noh, muuten oli sinänsä ihan mukava lääkäri, tai että epäystävällisempiäkin olen tavannut. Edelleenkään en kyllä tuota nukkemaista olemusta ymmärrä, kun oon mielestäni aika rento ulkoiselta olemukseltani, toki vaaleahiuksinen ja kiltin näköinen. Kaippa olin siksi nukke. :'D
Samat ongelmt ne on hoitsuilla ja lääkäreilläkin. . .On alko-huume -lääke ym riippuvuusogelmaa ym. mieleneterveyden häiriötä .
Sekä myöskin se ulkoasu ja siisteys kyllä monella hukassa, vaikka varsinkin lääkäreillä luulisi olevan varaa huolehtia itsestään!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt masennustestiä potilaalle, jolla taustalla vakavaa, sairaalahoitoa vaativaa masennusta. Hän sai seulassa yksi vai kaksi pistettä, kertoi, että olo oli loistava, hänellä oli laaja ystäväpiiri ja miellyttäviä harrastuksia, joten siinäpä se, eikö niin? Kyseisen potilaan psyykkeessä ei mitään ongelmaa nyt, koska näin kertoo.
Mistä luulette, että johtuu, että kyseinen potilas makasi sängyssä ilmeettömänä, nukkumatta, syömättä, spontaanisti puhumatta ja täysin apaattisena? Virtsasi ja ulosti alleen, vaikka vessaan oli 3 metriä matkaa ja oli kävelykykyinen. Omaisten ja kotihoidon mukaan tilanne oli ollut sama kotona, vaikka potilas kertoi käyneensä kuorossa laulamassa ja ulkoilleensa ystävien seurassa.
Tekikö lääkäri virheen, kun kirjoitti potilaalle M1-lähetteen epäiltynä psykoottisena masennuksena, vaikka potilas oli mielestään elämänsä kunnossa?
Liitty miten näihin ulkonäkö kommentteihin?
Vierailija kirjoitti:
Miksei musta ole tuollaisia kommentteja? Viimeksi kävin lääkärissä likaisissa hiuksissa, silmäpussit peitti koko naaman ja näytin siltä kun olisin viettänyt viikon katuojassa. Siis ihan karsea ilmestys! Lääkärin sanelu oli vain että "potilaalla on edelleen kovat kivut, sairausloman jatkuminen ainakin leikkaukseen asti on näin perusteltu, myös kipulääkityksen parantamisen näen tärkeänä". Olis ny laittanut että "jos mahdollista potilas näyttää vielä hirveämmältä kuin kuukausi sitten, ei liene suihkusta kuullut, suosittelen peseytymistä" 😅
Olen kuitenkin 10 vuotta sairastanut, ulkonäkö rapissut aika voimakkaasti 😀
Minun käsittääkseni vain psykiatrit kirjoittavat potilaan ulkoista olemusta koskevia kommentteja. Minulle ei ikinä ole muut lääkärit kirjoittaneet mitään ulkonäöstäni, mutta psykiatrit sen sijaan "tuskallisen" runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuntuu siltä, että omakanta olisi hyvä sulkea asiakkailta ainakin psykiatrian osalta. Vainoharhainen mieli voi tulkita lääkärin hyvää tarkoittavat kirjaukset miten vain, ja joutuuko nyt lääkäri pelätessään potilaan reaktiota jättämään olennaisia asioita pois kirjauksista? Se ei ole potilaan etu.
Itse en ole omia merkintöjäni lukenut. Kerran kauan sitten muuttaessani maasta toiseen pyytämään terveystietoja mukaani, ja tyhmyyttäni niitä sitten luin. Jäi mieleen yhdessä kommentissa ’ahdistuneen oloinen äiti’ mikä näin jälkikäteen oli varmasti ihan totta. Minulla oli pari pientä lasta, ja stressasin ihan liikaa tiettyjä asioita. Se olisi voinut kääntyä psyykkisen sairauden puolelle hyvin helposti. Joten lääkäri teki oikein kirjoittaessaan sen. Minä en lukiessani.
Antakaa niiden tietojen olla. Terve ja tasapainoinen ihminen kestää sen faktan, että tyyli on hieman homssuinen, jos se on. Minä olen, eikä se minua häiritse. Jos taas menette muutenkin kierroksille kaikesta mahdollisesta, se kertoo enemmän teistä kuin lääkärin tekstistä.
Saadaanko keskustella asiasta vaikka annetaankin tietojen olla?
Se että sinua ei häiritse että siellä lukee homsuinen voi joku muu ihmetellä mitä hyötyä tästä kirjauksesta on.
Ei täällä varmasti monikaan ajattele että lääkärit kiusallaan niitä kirjoittelee, mutta kyllähän tuo käytäntö vähän turha on.
Kyllä terve ja tasapainoinen ihminen ymmärtää, että asioista voi olla erimieltä ja niistä voi keskustella.
Käytäntö ei ole turha, vaikka ei olisi täydellinen. Itse nuorten kanssa työdkentelevänä tiedän oikein hyvin, että kun nuori kaunis nainen, joka pukeutuu vartalonsa kurvit paljastaen normaalisti, muuttuukin yhtäkkiä rasvatukkauseksi valtavassa hupparissa piilottelevaksi hiirulaiseksi, hän tarvitsee apua. Ja hoitava taho kun näkee pikkuhiljaa sen upean naisen taas ilmestyvän paikalle, se on merkki toipumisesta, ei ulkonäön kritisoinnista.
Joku voi oikeasti tykätä rokista ja tummista vaatteista, mutta kyllä senkin oikeasti ihmisten kanssa työskentelevä näkee, milloin kyse on ihmisestä, jonka silmissä on ihan terve positiivinen pilke, ja milloin sen mustan synkkyyden taakse paetaan pahaa maailmaa.
Mielenterveyden hoito on aina subjektiivista. Ja ulkonäkö on yksi mittari sille. Potilaan oma puhe ei monessakaan mielessä aina ole.
yök vartalonsa kurvit normaalisti paljastaen? millainen perve rssi siellä kirjoittelee. Murrosikään kuuluu itsensä ja oman tyylinsä etsiminen, niin kuin myös kasvukipuilu, epävarmuus, hormonien heittelyt. Pukeutumisella et voi mitään päätellä, kysymällä ja läsnäolemalla saat varmasti enemmän selville kuin ulkoisen olemuksesta päättelemällä. Tuosta katseesta olen samaa mieltä, mutta vaatteet ja meikit eivät kerro yhtikäs mitään. Miten monesti esimerkiksi itsemurhan tehneen omaiset ihmettelevät että kun eivät tienneet tai aavistaneet mitään, no eivätpä niin koska se mielenterveyden heikkeneminen ei näy päältä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni asia, mitä lääkäri arvioi, ja joiden pohjalta diagnoosi tehdään, ovat subjektiivisia asioita. Jos lääkäri saisi käyttää työssään vain mitattavia suureita, pituus, paino, CRP, verenpaine jne, jäisi aika moni tärkeä diagnoosi tekemättä. Siksi se subjektiivisuus on pakko sietää, koska parempaa meillä ei vain ole. Ei varsinkaan psykiatrian puolella, missä tautien todelliset toimintamekanismit ovat vielä aika pitkälle täysin tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuntuu siltä, että omakanta olisi hyvä sulkea asiakkailta ainakin psykiatrian osalta. Vainoharhainen mieli voi tulkita lääkärin hyvää tarkoittavat kirjaukset miten vain, ja joutuuko nyt lääkäri pelätessään potilaan reaktiota jättämään olennaisia asioita pois kirjauksista? Se ei ole potilaan etu.
Itse en ole omia merkintöjäni lukenut. Kerran kauan sitten muuttaessani maasta toiseen pyytämään terveystietoja mukaani, ja tyhmyyttäni niitä sitten luin. Jäi mieleen yhdessä kommentissa ’ahdistuneen oloinen äiti’ mikä näin jälkikäteen oli varmasti ihan totta. Minulla oli pari pientä lasta, ja stressasin ihan liikaa tiettyjä asioita. Se olisi voinut kääntyä psyykkisen sairauden puolelle hyvin helposti. Joten lääkäri teki oikein kirjoittaessaan sen. Minä en lukiessani.
Antakaa niiden tietojen olla. Terve ja tasapainoinen ihminen kestää sen faktan, että tyyli on hieman homssuinen, jos se on. Minä olen, eikä se minua häiritse. Jos taas menette muutenkin kierroksille kaikesta mahdollisesta, se kertoo enemmän teistä kuin lääkärin tekstistä.
Se että sinua ei häiritse että siellä lukee homsuinen voi joku muu ihmetellä mitä hyötyä tästä kirjauksesta on.
Ei täällä varmasti monikaan ajattele että lääkärit kiusallaan niitä kirjoittelee, mutta kyllähän tuo käytäntö vähän turha on.
Kyllä terve ja tasapainoinen ihminen ymmärtää, että asioista voi olla erimieltä ja niistä voi keskustella.
Käytäntö ei ole turha, vaikka ei olisi täydellinen. Itse nuorten kanssa työdkentelevänä tiedän oikein hyvin, että kun nuori kaunis nainen, joka pukeutuu vartalonsa kurvit paljastaen normaalisti, muuttuukin yhtäkkiä rasvatukkauseksi valtavassa hupparissa piilottelevaksi hiirulaiseksi, hän tarvitsee apua. Ja hoitava taho kun näkee pikkuhiljaa sen upean naisen taas ilmestyvän paikalle, se on merkki toipumisesta, ei ulkonäön kritisoinnista.
Joku voi oikeasti tykätä rokista ja tummista vaatteista, mutta kyllä senkin oikeasti ihmisten kanssa työskentelevä näkee, milloin kyse on ihmisestä, jonka silmissä on ihan terve positiivinen pilke, ja milloin sen mustan synkkyyden taakse paetaan pahaa maailmaa.
Mielenterveyden hoito on aina subjektiivista. Ja ulkonäkö on yksi mittari sille. Potilaan oma puhe ei monessakaan mielessä aina ole.
yök vartalonsa kurvit normaalisti paljastaen? millainen perve rssi siellä kirjoittelee. Murrosikään kuuluu itsensä ja oman tyylinsä etsiminen, niin kuin myös kasvukipuilu, epävarmuus, hormonien heittelyt. Pukeutumisella et voi mitään päätellä, kysymällä ja läsnäolemalla saat varmasti enemmän selville kuin ulkoisen olemuksesta päättelemällä. Tuosta katseesta olen samaa mieltä, mutta vaatteet ja meikit eivät kerro yhtikäs mitään. Miten monesti esimerkiksi itsemurhan tehneen omaiset ihmettelevät että kun eivät tienneet tai aavistaneet mitään, no eivätpä niin koska se mielenterveyden heikkeneminen ei näy päältä!
On myytti, että itsemurhat tulisivat yllätyksenä. Joskus varmasti niinkin, mutta usein taustalla on jo pitkään jatkunut sairastaminen, johon on haettu apua. Ja kyllä omaiset ovat nähneet myös ne muutokset ulkonäössä.
Ei kukaan sano, että ulkonäkö on ainoa ja paras mittari, mutta kyllä se on yksi mittari muiden joukossa, jota lääkärillä ei ole oikeutta sivuuttaa. Lääkäri tekee työtään, kun kirjoittaa kommentit ulkonäöstä. Hänen kuuluu se tehdä. Älkää lukeko niitä merkintöjä, jos se loukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni asia, mitä lääkäri arvioi, ja joiden pohjalta diagnoosi tehdään, ovat subjektiivisia asioita. Jos lääkäri saisi käyttää työssään vain mitattavia suureita, pituus, paino, CRP, verenpaine jne, jäisi aika moni tärkeä diagnoosi tekemättä. Siksi se subjektiivisuus on pakko sietää, koska parempaa meillä ei vain ole. Ei varsinkaan psykiatrian puolella, missä tautien todelliset toimintamekanismit ovat vielä aika pitkälle täysin tuntemattomia.
No minusta on kyllä pelottavaa ladella diagnooseja kenellekkään ulkonäön perusteella, vain koska muutakaan ei ole. On keinoja ja sitten on huonoja keinoja, tuolla ulkonäön kommentoinnilla ei kovin varmoja päätelmiä voi tehdä, joten se pitäisi jättää pois ja keskittyä niihin toimivimpiin tapoihin. Meillä nyt tehdään näin kun muutakaan ei ole ja aina on tehty näin on ehkä osasyy että toimivaa mt-hoitoa ei suomesta oikeastaan saa ellei osaa vaatia. Kaikille vähänkin ulkoisen habituksen perusteella mahdollisille masennus potilaille napit naamaan ja takaisin töihin, väliäkö sillä on onko masennus fyysisistä vai henkisistä syistä johtuvaa. On varmasti sanomattakin selvää, että lääkeet ei henkisistä syistä johtuvaan masennukseen auta korkeintaa turruttaa normaalin tunne-elämän. Mutta hei ehkäpä potilas on siistimpi seuraavalla näkemällä, ei kun hupsis nythän potilaalla onkin sitten liuta muita hoitoa vaativia oireita lääkkeiden sivuvaikutuksista johtuen ja älytöntä lihomista, jolloin seuraavaksi lääkäri voi sitten kirjoittaa "hieman pyylevä olemus" koska onhan se nyt tärkeä tieto hoidon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin MT-tapauksissa kuuluu kokonaisvaltaisesti arvioida potilasta. Ko. tyyppinen kuvaus on potilaan hoidon kannalta tarkoitettu so. tilan seuraamiseksi. Tuollaisia ei ole tarkoitettu potilaan luettavaksi ja siitä loukkaannuttavaksi vaan informaatioksi hoitavalle lääkärille ja siksi potilaan hyväksi.
Holhoavasti sanottu "potilaan hyväksi". Subjektiiviset arviot ongelmallisia.
Näin kerran sivumennen psykologin kirjoittaneen musta arvion että olen "reipas". Jaa-a... olen ja en, riippuu tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myytti, että itsemurhat tulisivat yllätyksenä. Joskus varmasti niinkin, mutta usein taustalla on jo pitkään jatkunut sairastaminen, johon on haettu apua. Ja kyllä omaiset ovat nähneet myös ne muutokset ulkonäössä.
Ei kukaan sano, että ulkonäkö on ainoa ja paras mittari, mutta kyllä se on yksi mittari muiden joukossa, jota lääkärillä ei ole oikeutta sivuuttaa. Lääkäri tekee työtään, kun kirjoittaa kommentit ulkonäöstä. Hänen kuuluu se tehdä. Älkää lukeko niitä merkintöjä, jos se loukkaa.
Ilmeisesti sinulla ei ole kovinkaan omakohtaista kokemusta itsemurhasta, etkä ole asiaan enenpää myöskään perehtynyt.
Ei sinun tarvitse kuin muutaman lähiaikoina itsemurhan tehneen julkimon lehtijuttuja lukea, niin kyllä se itsemurha omaisille on monesti yllätyksenä tullut.
Kyse ei ole siitä ettäkö ne kommentit loukkaisivat, vaan siitä että ne eivät sinne kuulu, mitä mieltä kyseinen lääkäri on potilaan ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin MT-tapauksissa kuuluu kokonaisvaltaisesti arvioida potilasta. Ko. tyyppinen kuvaus on potilaan hoidon kannalta tarkoitettu so. tilan seuraamiseksi. Tuollaisia ei ole tarkoitettu potilaan luettavaksi ja siitä loukkaannuttavaksi vaan informaatioksi hoitavalle lääkärille ja siksi potilaan hyväksi.
Holhoavasti sanottu "potilaan hyväksi". Subjektiiviset arviot ongelmallisia.
Näin kerran sivumennen psykologin kirjoittaneen musta arvion että olen "reipas". Jaa-a... olen ja en, riippuu tilanteesta.
Jos subjektiivinen arvioi ei kelpaa, täytyy koko psykiatria lopettaa. Se kun ei muuta sisällä. Potilaan ja lääkärin arvioita asioista, joita ei voi mitata.