Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten aloittaa oikeasti elämäntapamuutos, kun keskittyminen on huonoa, ei jaksa eikä ymmärrä kaikkea lukemaansa.

Vierailija
03.12.2018 |

Mulla sokerit koholla, kolestroli koholla... Tupakointi pitäisi ainakin lopettaa, tai kuten lääkäri sanoi, vähentää viiteen savukkeeseen päivässä. Liikunta aloittaa. Ruokavalio, tämä varmaan haastavinta mulle, syön erittäin huonosti ja harvoin.
Elän toimeentulotuella, joten rahaa ei ihan liikaa ole käytettävissä, joten kävelemisen lisäksi, mikä olisi hyvää liikuntaa, joka myös siis halpaa?
Mitä kaikkea mun pitäisi syödä päivässä ja kuinka usein? Viime vuosina olen syönyt kerran tai kahdesti päivässä jotain moskaa...
Alkoholin olen jo jättänyt, ja elämäiloa vähän löytänyt, jaksaminen vain on kortilla syömisten vuoksi.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein kiinnosta jeesiminen, jos toinen polttaa tupakkaa ja sitten valittaa että raha ei riitä terveelliseen ruokaan.

Taisit vain lukea tyypilliseen tapaan rivien välistä, sillä missään ei valitettu rahan riittämisestä ruokaan, ei edes terveelliseen ruokaan...

Vierailija
22/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri luki kirjan "Stumppaa tähän" ja lopetti röökaamisen siihen paikkaan (en oo ite lukenu).

Oikeesti huippua, että haluat tehdä itsesi hyväksi asioita ja koska olet jo viinan vähentänyt on sulla sisäisiä paukkujakin.  Kannattaa aloittaa yhdestä asiasta, minkä muuttaa ensin. Oliko se niin, että kolmessa viikossa tulee jo rutiini. Voisi olla vaikka päivittäinen liikunta, sillä se vaikuttaa niin moneen asiaan: mielialaan, nälänhallintaan, kuntoon, veriarvoihin ym. Lisäksi liikunnasta saa sisäistä tsemppiä seuraavaan muutokseen, röökin poltto voi vähentyä jo itsekseen.

Muuten, toi harvoin syöminen ei ole itsessään paha. Sille on nimikin, pätkäpaasto. Kun ruokailuväli esim. yöllä vikan ja ekan aterian välillä on 12-16 tuntia, jatkaa keho yön paastotilaa, jolloin kasvuhormoni korjaa kaikenlaista. Syömisissä kannattaa panostaa laatuun, mitä saa edullisestikin: kauden kasvikset ja tarjouslihat, kananmunat ja valmisruuat vähemmälle. Mutta yks asia kerrallaan, niin ei tule rimakauhua ja jätä leikkiä sikseen, kun ei onnistunutkaan täydellisesti.

tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti mennä katsomaan niiden nettisivuja, kun en ole koskaan kuullutkaan koko tuotteista.

Suora lainaus sieltä:

"Jos haluat voida todella hyvin, elimistösi tarvitsee paljon arvokkaita ravinteita. Joten sinun täytyy nauttia tasapainoisesta ruokavaliosta tunteaksesi olosi voimaantuneeksi, ja siihen kuuluu erilaisia tuoreita hedelmiä ja kasviksia."

Mitä hittoa tuo toka lause edes tarkoittaa?

Vierailija
24/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota liian isoa palaa kerralla. Aloita lopettamalla tupakointi. Älä ala syödä enemmän, ainakaan mitään epäterveellistä. Keksi joku muu rutiini, jotain muuta sormiin ja joku muu tapa rentoutua. 

Seuraavaksi voisit lisätä kasviksia ruokavalioon. Ihan mitä tahansa, mutta mahdollisimman monipuolisesti. Syö kasviksia joka aterialla ja ala pikkuhiljaa lisätä määrää. SItten oletkin jo tehnyt tärkeimmät muutokset terveytesi eteen. 

Monella tapaa hyvä muutos on luopua valmisruuasta. Tee kaikki itse alusta alkaen. Kokeile eri reseptejä ja muista kasvikset. Hyvin todennäköisesti syömäsi ruuan laatu paranee ja säästät rahaa. 

Säännöllinen syöminen on yleensä yhteydessä painonhallintaan, mutta joillekin sopii paremmin pari kertaa päivässä syöminen. Kokeile onko sinun helpompi hallita ruokamääriä, jos lisäät pari pientä ateriaa päivään.

Kun nämä on hanskassa, voit alkaa vähentää punaista lihaa, syödä täysjyväviljoja, miettiä rasvan laatua ja sokerin määrää. 

Liikunnassa tärkeintä on, että sitä tekee säännöllisesti. Sellaista mikä on kivaa ja mielekästä tekee todennäköisemmin säännöllisesti. Olisiko sinun mahdollista yhdistää liikkumista ja vaikka vapaaehtoistyötä? Vanhusten kanssa ulkoilua, urheiluseuratoimintaa? 

Ja vielä bonuksena kotijumppa: 

- kävele paikallaan tai vaikka tanssi 5 minuuttia, pyörittele hartioita ja käsiä, ravistele jalkoja

- 8X punnerrus (nelinkontin/polvet maassa/suorinvartaloin kunnon mukaan) pidä keskivartalo kurissa

-  8X molemmat puolet, makaa maassa X-asennossa kasvot lattiaan päin, nosta vastakkaista kättä ja jalkaa hallitusti, vuorottele puolia

- 12 x vatsarutistus eli vatsalihasliike, pidä napaselkärangassa

- 12 x lantionnosto eli koukkuselinmakuulla peppu irti maasta

- 12 x vinot vatsalihakset koukkuselinmakuulla kierto vastakkaista polvea kohti 

-  tee nämä viisi liikettä uudestaan (jos jaksat)

Vierailija
25/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden nyt sitten kävellen kauppaan, ostan ainakin banaania, lääkärin käskystä :) ja jotain kasvista sitten myös, jos tekisin vaan kanasalaatin, niin en voi epäonnistua heti alkuun?

Mitä mieltä olette jugurtista, mulla siis  myös kolestroli koholla, eli ns rasvainen jugurtti ei lie sallittua? Tykkään kreikkalaisesta jugurtista, mutta mulle ei taida maitotuotteet muuten kyllä oikeastaan sopia.

Vierailija
26/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan maustettua jugurttia, se on silkkaa sokeria. Marjoja ja maustamatonta jugurttia jos jotain

Vierailija
27/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 24, ainoa missä en noudata ohjettasi, on tuo iso pala... Mun täytyy repäistä heti kunnolla, näin tein dokaamisenkin suhteen ja pääsin viinasta eroon, samalla myös masennuslääkkeistä.

Vierailija
28/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan maustettua jugurttia, se on silkkaa sokeria. Marjoja ja maustamatonta jugurttia jos jotain

En tykkää onneksi maustetuista jugurteista, vaikka karkkia voinkin syödä kaiket illat. Vaan en enää, jätän namit yhdelle illalle :)

Vierailija
29/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa voi harrastaa kotonakin. Minulla on kahvakuula, ja ihan 10min "treenin" huomaa seuraavana päivänä.

Vierailija
30/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäile kuitupitoisia kasviksia ruokaan pikkuhiljaa. Esim parsakaali ei välttämättä pysy aluksi sisällä, jos ei vähän pidempään sulattelemaan kuitupitoista ruokaa.

Vierailija
31/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otat viikon lomaa, jos olet töissä. aloitat 5-6 vesipaastolla jonka ajan olet vain kotona. samalla kaikki paheet pois. tämän jälkeem kasvispainotteinen ruokavalio ja jokailtaimem liikunta. helpompaa kuin uskotkaan, kunhan sisäistät ajatuksen.

miksi alapeukut? vesipaaston aikana häviää kaikki riippuvuudet, jonka jälkeen on hyvä omaksua uudet tavat

Vierailija
32/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

otat viikon lomaa, jos olet töissä. aloitat 5-6 vesipaastolla jonka ajan olet vain kotona. samalla kaikki paheet pois. tämän jälkeem kasvispainotteinen ruokavalio ja jokailtaimem liikunta. helpompaa kuin uskotkaan, kunhan sisäistät ajatuksen.

miksi alapeukut? vesipaaston aikana häviää kaikki riippuvuudet, jonka jälkeen on hyvä omaksua uudet tavat

5-6 päivää pelkällä vedellä? No kuulostaapa terveelliseltä.. ei.

Vierailija
33/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäile kuitupitoisia kasviksia ruokaan pikkuhiljaa. Esim parsakaali ei välttämättä pysy aluksi sisällä, jos ei vähän pidempään sulattelemaan kuitupitoista ruokaa.

Miksi ei pysy sisällä? Mitkä kasvikset ovat kuitupitoisempia?

Jep, olen saapas, toivottavasti kaikki eivät hermostu :)

Vierailija
34/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti mennä katsomaan niiden nettisivuja, kun en ole koskaan kuullutkaan koko tuotteista.

Suora lainaus sieltä:

"Jos haluat voida todella hyvin, elimistösi tarvitsee paljon arvokkaita ravinteita. Joten sinun täytyy nauttia tasapainoisesta ruokavaliosta tunteaksesi olosi voimaantuneeksi, ja siihen kuuluu erilaisia tuoreita hedelmiä ja kasviksia."

Mitä hittoa tuo toka lause edes tarkoittaa?

Tarkoittaa seuraavaa: Jotta sinä voit tuntea olosi voimaantuneeksi eli hyväksi (terveeksi) sinun täytyy syödä monipuolisesti. Monipuolisesti syöminen tarkoittaa, että syöt vähän kaikkea. Se myös tarkoittaa että et syö (ahmi) mitään liikaa. Sinuna aloittaisin siitä että jatkat kävelyjä ja lisäät kävelyn kestoa ja pituutta hiljalleen. Samalla hiljalleen lisäät kasvisten/hedelmien määrää. Samalla vähennät herkkujen määrään kulutusta. Tupakoinninkin pystyt lopettamaan aivan varmasti kun vaan itsellesi sen tunnustat. Toki, jos et siihen kykene niin edes sen vähentäminenkin on parempi kuin ei mitään. Samaa koskee alkoholin kulutusta.

Vierailija
35/35 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-6 päivää pelkällä vedellä? No kuulostaapa terveelliseltä.. ei.

Erittäin terveellistä kaikin puolin. kirjoita googleen tai youtubeen water fasting ja laajenna tajuntaasi.