Raudanpuute ilman anemiaa ryhmästä
Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon hoitajia on lähtenyt veks ryhmästä. Minua kauhistuttaa täysin edesvastuuton väärä neuvonta sekä hysterian lietsonta.
En kuulu ryhmään, mutta kiinnostais tietää, mitä siellä oikein neuvotaan?
Voisko joku laittaa tähän jotain esimerkkejä mitä on neuvottu ja mikä olisi sitten se oikea neuvo.
Tai mitä on väärin sanottu ja mikä on totuus.
Esmes nuorella naisella matala d-vitamiiniarvo. Kehotetaan vaatimaan välittömästi luuntiheyden mittaamista.
Hb arvolla 180, ferrit. yli 50 aikuisella miehellä on raudanpuute ilman anemiaa.
Ei tarvinne enää jatkaa.
Ja valitus jos et saa haluamaasi diagnoosia tai hoitoa.
Ryhmän yp kieltää muita tekemästä diagnooseja, mikä oikein onkin. Itse hän ei näe estettä diagnoosien tekoon. Ilman lääketieteen koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon hoitajia on lähtenyt veks ryhmästä. Minua kauhistuttaa täysin edesvastuuton väärä neuvonta sekä hysterian lietsonta.
Voisko joku laittaa tähän jotain esimerkkejä mitä on neuvottu ja mikä olisi sitten se oikea neuvo.
Esmes nuorella naisella matala d-vitamiiniarvo. Kehotetaan vaatimaan välittömästi luuntiheyden mittaamista.
Hb arvolla 180, ferrit. yli 50 aikuisella miehellä on raudanpuute ilman anemiaa.
Ei tarvinne enää jatkaa.
Joku yksinkertainen alapeukuttaa, huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvinne enää jatkaa.
Kyllähä tuo ferritiini arvo kuulostaa tosi alhaiselta erityisesti miehelle. Varastoraudat vetää viimeisiään ja kohta alkaa hb laskea. Miehelläni ferritiini on jotain 200. Voin vain kuvitella millainen olo hänellä olisi, jos se nyt tippuisi 50:een. Ja itse olen saanut lisärautaa lääkärin ohjeistuksesta, kun ferritiini oli jotain 53. Nyt se on yli sata ja kuulemma juuri sopiva, jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Matalaan d-vitamiiniin olen saanut hevosannokset d-vitamiinia, 40.000 IU:ta kerralla. Lääkäri ei kyllä puhunut mistään luuntiheyden mittaamisesta....
Minä olen yksi näistä "muotisairaista" ja "luulotautisista". Ferritiini oli 29 hemoglobiinin ollessa 135. Minulla on toki tuo toinenkin "muotisairaus", kilpirauhasen vajaatoiminta. Kiva olla kerrankin muodissa! Onhan se toisaalta helppo huudella, että jälleen naiset ovat keksineet jotain, jolla selittää oma laiskuutensa. Toisaalta, jos yhtään perehtyy raudan ja kilpirauhasen tehtäviin elimistössä, ei pitäisi olla vaikeaa päätellä, että niiden ollessa huonossa jamassa myös koko elimistö on.
Olin yllättynyt siitä, että niukkona/normaaleina pitämäni kuukautisvuoto onkin luokituksen mukaisesti runsasta. Kiitos kuuluu tässä kohtaa tuolle parjatulle ryhmälle, jossa asiasta keskusteltiin ja tajusin asian tarkistaa.
Olisihan se toki aivan kamalaa, että yksinkertaisen verikokeen ja vielä yksinkertaisemman hoidon (rautalisä tai tarvittaessa infuusio) avulla saataisiin suuri joukko naisia voimaan paremmin.
Minulla myös. Olen silti sitä mieltä, että ryhmä on hihhuleiden mellastuskenttä. Olen ryhmässä siksi, että joskus sieltä saa ihan järkevääkin tietoa. Ja raudan puutteeni on todettu ennenkuin siitä tuli hysteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta väheni makean himo raudan aloittamisen jälkeen. Syön myös veriohukaisia, naudan lihaa, tomaattimehua, hapankaalia, vihanneksia. Tuen ruokavalinnoilla veriarvojen parantumista.
Tämä juuri ihmetyttää näissä ferrivalittajissa: hyvin harva tekee kuin sinä, yrittää korjata ruokavaliotaan. Purkista tulee pelastus, parhaimmillaan ruiskusta. Kuinka pitkäaikainen tuollainen pelastus on? Eikö elimistölle kuuluisi antaa ruuassa niitä ainesosia mitä se tarvitsee? Eikä tuo ole rahasta kiinni, ostaa terveellistä ruokaa niiden jogurttien, suklaiden sipsien ja lonkeroiden sijaan, kilotkin pysyy kurissa.
Kun on anemia tai raudanpuute ilman anemiaa, ei niitä rautoja pysty nostamaan pelkällä ruokavaliolla siinä vaiheessa.
Silloin rauta tarvii ottaa purkista, kunnes rauta-arvot ovat normaalit.
Tietenkin siinä ohessa korjataan ruokavalio mahdollisimman rautapitoiseksi ja mietitään mitä raudanpuutteen alkusyylle on tehtävissä, esim. runsaat menkat.
...jaa. Käsi ylös täällä, ketkä oikeasti ovat tehneet ruokavaliolleen jotain? Ottaneet veriletut ja maksan ruokavalioon? Lisänneet rautaa ja täysjyväviljaa? Vai mennäänkö samalla lihottavalla pullamössöllä uskoen, että purkista tulee pelastus. D-vitamiinia saadaan pohjoisessa vähän, mutta on hyvin kummallista jos viime kesän kaltaisen aurinkojakson jälkeen olisi varastot ihan lopussa. Lisäähän saa myös rasvaisesta kalasta, maitotuotteista, sienistä tai kalanmaksaöljystä. Kun syö monipuolisesti ei suurin osa ihmisistä tarvitse noita ravintolisiä, foolihappoakin saa tarpeeksi kun muistaa vihreät vihannekset ja täysjyvän. Ja jos ne kuukautiset on nyt niin mahdottoman runsaat niin hormonikierukka auttaa - ai niin, kaikki muu lisä hormoneissa, vitamiineissa ja hivenaineissa on terveellistä mutta nuo se hirvitys...
Kaikki ei saa sitä kierukkaa. Esimerkiksi minulle sitä ei voi laittaa. Ottaisin heti, jos voisin, nyt syön minipillereitä, joilla vuoto pysyy kurissa. Ennen mun piti kolme ekaa päivää vaihtaa kaupan suurin yöside noin tunnin välein päivällä. Yöllä mulla oli sänky vuorattu pyyhkeillä ja kaiken alla muovipintainen suoja patjalle.
Somacia vaan vedetään ja ihmetellään kun rauta ei imeydy. Ruokavalio kuntoon, sängyn pääpuoli ylös, ei raskasta iltapalaa, somacin ja raudan välille neljä tuntia... uusavuttomuutta sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Somacia vaan vedetään ja ihmetellään kun rauta ei imeydy. Ruokavalio kuntoon, sängyn pääpuoli ylös, ei raskasta iltapalaa, somacin ja raudan välille neljä tuntia... uusavuttomuutta sanon minä.
Jos nainen vuotaa kuin seula neljän viikon välein, eikä edes gynekologi ole koskaan ohjeistanut lisäraudan ottoon, sanoisin, että kyse on tosi monilla myös ihan tiedon puute rautalisän tarpeellisuudesta. Ei edes synnytysten jälkeen katsoa ferritiiniä rutiinisti eikä ohjeisteta neuvolassa lisäraudan ottoon.
Olikohan 80 -luvulla paremmin. Neuvolassa ohjattiin syömään rautaa, sairaalassa otettiin hb sekä jälkitarkastuksessa. Rautaa jouduin syömään koko ajan reippaasti.
Ihmiset jankkaa siellä laboratorioarvoistaan. Viitearvoja ei itse osata katsoa. Kyllä Sanja tietää.
Joo, aivosumua ja sydän vaan muljuu vaikka ferrit ois 80🤔
Valtaosa tuon fb-ryhmän jäsenistä ja varsin moni tähänkin ketjuun kirjoittajista hyötyisi kyllä suuresti kun söisi hiukan enemmän metallia.
Vaan ei rautaa.
Litiumia. Sen verran harhaista shittiä kyllä näiläkin hourupäiväillä tuntuu arki olevan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, aivosumua ja sydän vaan muljuu vaikka ferrit ois 80🤔
Ei johdu ferritiinistä. 😀
Stressi, ruuhkavuodet, joulukuu...
Sitä saa mitä tilaa. Tieto todellakin kulkee.