Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuute ilman anemiaa ryhmästä

Vierailija
02.12.2018 |

Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!

Kommentit (203)

Vierailija
181/203 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypokondriaa...

Vierailija
182/203 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/203 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liityinpä minäkin ryhmään. Aikamoista menoa. Korvien soiminen sekä työpaikalta potkujen saaminen johtuvat matalasta ferritiinistä. Ihan oikeesti?

15 vuotias poikani kärsi vuoden oudoista oireista.

Kaikkia tutkittiin ja kokoeiltiin.

Vuoden jälkeen loytyi ferriti nollassa.

Lisärauta auttanut kummasti.

Hemoglobiini oli 160 yleensä verikokoeissa. urheilee 10h tai yli viikossa.

Vierailija
184/203 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!

Ei ole ei. Me olemme yksilöitä, joten joidenkin kohdalla se on juurikin se.

Minulla oli teini iästä alkaen oireita. Hain apua, mutta se oli lääkeapu mitä minulle tarjottiin. Koitin niitä, enkä saanut apua. Vuosikausien pähkäilyn jälkeen tajusin miksi minulla oli sellainen olo mikä oli ja nyt olen saanut pidettyä oloni balanssissa. Käytän rautaa sisältävää ravintolisää. 

Vierailija
185/203 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liityinpä minäkin ryhmään. Aikamoista menoa. Korvien soiminen sekä työpaikalta potkujen saaminen johtuvat matalasta ferritiinistä. Ihan oikeesti?

15 vuotias poikani kärsi vuoden oudoista oireista.

Kaikkia tutkittiin ja kokoeiltiin.

Vuoden jälkeen loytyi ferriti nollassa.

Lisärauta auttanut kummasti.

Hemoglobiini oli 160 yleensä verikokoeissa. urheilee 10h tai yli viikossa.

Tämä on tärkeätä tutkia urheilijoiden kohdalla.

Useampi nuori urheilija on tehnyt im. Heillä korkea hb, mutta tuo ferritiini jää tutkimatta.

Itsekin olen ollut kumman masentunut, vaikka hb 140+ ja elämä suhteellisen terveellistä. Nyt pidän nestemäisen rautalisän avulla ferritiinin toivottavasti sopivassa suhteessa ja voin hyvin. Ei ole "musta" masennus.

Vierailija
186/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ryhmä. Hörhöjä täynnä. Sanja tylyttää. Nyt kun kaksi erikoislääkäriä kommentoivat niin ylläri, ylläri Sanjakin on taas yhden keskustelun ajan asiallinen.

Vierailija
187/203 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somacia vaan vedetään ja ihmetellään kun rauta ei imeydy. Ruokavalio kuntoon, sängyn pääpuoli ylös, ei raskasta iltapalaa, somacin ja raudan välille neljä tuntia... uusavuttomuutta sanon minä.

no kuule mä olen aina syönyt paljon lihaa, kalaa, pähkinöitä, pinaattia, parsakaalia jne ja silti vakava raudanpuutos.

Somacia syön koska lapsesta asti olen kärsinyt vatsaoireista eikä leikkaus ole ainakaan vielä vaihtoehto. Vatsalaukku nyt vaan ei ole optimaalisen mallinen ja altistaa refluksille. Sille en voi mitään. Tiedän muitakin joilla lapsesta asti ollut zoltia tai vastaavaa.

Vierailija
188/203 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alhainen ferritiini liittyi vuotavaan suoleen. Myös vitamiineja jäi imeytymättä ja suolistohiivaa ja muuta pikkupartikkelia suolistosta oli veressä, mikä kuormitti immuunijärjestelmää, jonka kaikki paukut menivät tuon ongelman siivoamiseen ja hiivan auneenvaihduntatuotteet aiheuttivat myrkytystilaa.

Aivosumu on nyt poissa ja terveys muutenkin kohentunut. Rautaa olen syönyt pari vuotta jatkuvasti ja valtavan määrän muitakin vitamiineja, hivenaineita ja mineraaleja.

Millaisia verikokeita piti ottaa että tilanne selvisi? Mulla vuotaa suoli ajoittain, muttakun pääsen kolonoskopiaan tilanne on aina korjaantunut. (3-6kk jono...) Nytkin pääsiäisen aikaan kaksi päivää ja kolmanteen kolonoskopiaan en enää suostu.

Mä olen myös näitä outoja veikkoja jonka hg on 129 mutta ferritiini 6. Ollut jo varmaan viis vuotta. Ei vaan nouse!

189/203 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yp on aggressiivinen fanaatikko, jonka elämänsisältö on raudanpuute.

Että näin!

Vierailija
190/203 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 luokalla minulla todettiin matala hemoglobiini. Se oli muistaakseni 109. Söin kuukauden rautakuurin, jonka jälkeen hemoglobiini on aina ollut viimeiset yli 20 vuotta yli 140.

Olen sairastanut vakavaa masennusta useampaan otteeseen. Alkoi tuolloin yläasteaikaan.

Minulla oli myös hyvin runsaat kuukautiset. Välillä vuotojen kanssa olisi pitänyt olla joku vaippa.

Olen ollut uupunut, niin heikkohappinen, että meinannut pyörtyä useamman kerran, tehnyt mieli repiä tukkaa päästä, kynnet ja hiukset ovat heikot, hermot ollut kireällä läheisen kanssa jne.

Koskaan ei ole rautaa tai ferritiiniä tutkittu. Olen vuosikausia mennyt ihmeellisessä sumussa ja ihmetellyt miksi en voi olla normaali. Lukenut kaikenlaisia julkaisuja ja vertaistukikeskusteluja. Ravannut lääkärissä, josta ehdotettu masennuslääkkeitä. Olen niitä syönyt pariin otteeseen alle 6kk. Pinnan alla on ollut aina tieto, että tilanne johtuu jotenkin veriarvoista. 

Nykyisin kun pää meinaa seota masennuksesta ja tekee mieli alkaa repiä tukkaa päästä otan ferrosania ja syön mm. kananmunia ja maksalaatikkoa. Mielestäni auttaa muutamassa viikossa. Vielä pitäisi löytää se vatsaystävällisin rautavalmiste. 

Muutamia ystäviä olen kehoittanut ruokavalion ja lisäraudan kautta etsimään vastausta raskautumisvaikeuksiin. Se on auttanut. 

Vierailija
191/203 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin matalasta ferritiinistä "kärsiville" oikea diagnoosi olisi ns. lorvikatarri, ts laiskuus.

Vierailija
192/203 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin matalasta ferritiinistä "kärsiville" oikea diagnoosi olisi ns. lorvikatarri, ts laiskuus.

207 kommentoi:

Lorvikatarria en ole sairastanut. Minulla on useampi korkeakoulututkinto ja olen ollut työelämässä jo teinivuosista lähtien. Ajoittaisesta vakavasta masennuksesta huolimatta.

Vierailija
193/203 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko ystävällisesti laittaa suoran linkin eli https-osoitteen tähän RAUTAryhmään sekä ryhmän ylläpitäjien nimet? Facebookissa kun on monenlaista rautaryhmää. Olisi kiva tietää mistä keskustelette!

Vierailija
194/203 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute ilman anemiaa ja muut ryhmät, laittakaa kaikkiin https-linkit ja lyhyet kommentit, jos on kommentoitavaa ryhmästä ja ylläpitäjistä. Jos et halua koko ylläpitäjän nimeä kertoa, sano etunimi ja sukunimen eka kirjain. OK??

Koska muuten tässä on riski, että eri ihmiset puhuvat ERI FACEBOOK-RYHMISTÄ!

Vierailija
195/203 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan puute ilman anemiaa.

Vierailija
196/203 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se yp on oikeassa, että syyt raudsnpuutteeseen tulisi tutkia eikä omin päin vain hutkia rautaa eikä lääkärinkään "summassa" käskeä.

Minulta ei oltu poissuljettu asioita kun oli vaan "luultu", lääkärit siis. Olisi mielenkiintoisia kertoa kaikkia muistamiani pöljyyksiä, mutta en viitsi.

Lopputulema lopulta oli ämpärillinen vuotanutta mustanpunaisen näköistä dreenillä vatsaontelosta, ja suuren munasarjakasvaimen, kohdun, munasarjojen poisto sekä lonkasta imusolmukkeet. Sitten sytostaatit.

Nyt minulla on ekaa kertaa tällä vuosikymmenellä itsestään 130 pompannut HB. Syksyllä sain ennen leikkausta pussin rautaa, jolla myös.

Vanha oma normi oli 150+, omat pohjamudat reilu 130 ennen. Koko iän.

Kukaan ei välittänyt, ihmisellä muuttuu niin, HB laskee 1/3.

En jaksa muistaa ferritiinejä nyt.

Vierailija
197/203 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, minäkin olin vähän aikaa ryhmässä, mutta läksin, koska se on aivan mahdoton hengrltään se ryhmä pilaten aidon asian.

Se on verrattavissa siihen miten kajahtanutta jossain kilppariryhmässä johon joku kerran minut liitti kysymättä (koska kaikilla on kilpparin vajis).

Vierailija
198/203 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on alkanut ärsyttämään tämä ryhmä tai lähinnä se yksi joka asiasta valittava ylläpitäjä. Puhun nyt siis ryhmästä joka on nimellä "raudanpuute" mutta on sivun "raudanpuute ilman anemiaa" ryhmä. Tässä ketjussa on kyllä puhuttu mielestäni samasta ryhmästä.

Ryhmässä on kyllä kyse ihan oikeasta asiasta, eli raudanpuutteesta ilman anemiaa ( = hemoglobiini viitteissä mutta varastorauta eli ferritiini alhainen). Ferritiiniä pitäisi testata enemmän ja pyrkiä ennaltaehkäisemään raudanpuutteen syntymistä varsinkin naisilla joilla on menkat, oli ne runsaat tai ei.

Moni ei tiedä mitään koko ferritiinistä, kuten en itsekään tiennyt. Näin ollen olen ollut raudanpuutteinen todennäköisesti jo vuosikausia. Syön lihaa vähän, käytän paljon maitotuotteita, vuodan joka kuukausi menkkojen muodossa ja ehdin käydä kaksi kertaa luovuttamassa verta ennen kuin ferritiini ensimmäistä kertaa elämässä mitattiin. Se oli 7. Verenluovutusten jälkeen en ymmärtämättömyyttäni syönyt rautakuureja herkkävatsaisena ainakaan kokonaan vatsaoireiden pelossa. Hemoglobiinini oli hyvä, niin luulin silloin että ei tarvitse.

Mutta rajansa kaikella. Tuon ryhmän ilmapiiri muistuttaa jotain lahkoa salaliittoteorioineen. Ihan ihmeellistä sensuuria ja pilkun viilaamista ylläpidolta. On hyvä, että selkeät asiavirheet oikaistaan, mutta kyse ei ole nyt siitä. Ylläpitäjän tapa kommentoida ja vastata täysin asiallisiin kysymyksiin on myös todella töykeä.

Olen nähnyt monta kertaa kun joku on siellä onnessaan kertonut hyvin nousseista ferritiineistä ilman tulehdustilaa, ja parantuneesta olosta. Niin ei, siihenkään ei pitäisi uskoa vaan etsimällä pitäisi etsiä jostain jotain vikaa ja piilevää raudanpuutetta. Ja ainoa oikea tapa raudanpuutteen korjaamiseen on valtavat annokset rautavalmistetta, jossa on taikasana lääke. Vaikka sitten tulisi raudanpuutettakin invalidisoivammat vatsavaivat. Koska ei vaan ole mahdollista saada rautavarastoja korjattua pienemmillä annoksilla rautaa lisäravinteeksi luokitellulla rautavalmisteella, ei vaikka siitä olisi mustaa valkoisella. Oman olon pitäisi olla ihan pätevä mittari, mutta mikään ei vaan riitä.

Verenluovutukset on demonisoitu täysin ja ne pitäisi kuulemma lopettaa kokonaan, jos on kerran todettu raudanpuute. Tulisi aikamoinen pula verestä jos näin toimittaisiin. Itse aion mennä jatkossakin luovuttamaan 1-2 kertaa vuodessa, kunhan olen saanut rautavarastot korjattua, mutta vahingosta viisastuneena söisin hyvin sietämääni rautavalmistetta sen jälkeen ja muutenkin kuureina silloin tällöin. Veriryhmäni on erityisen toivottu ja verenluovutus on tärkeä tapa auttaa.

Kuten joku aiemmin sanoi, niin tuntuu että tuolla ylläpitäjällä raudanpuutteesta on tullut jonkinlainen elämän sisältö. Miten muuten ehtisi olla kirjoittamassa tuolla niin paljon? Voin kuvitella että miten tuo käyttäytyy lääkärin vastaanotolla. Ei ihme että raudanpuutetta pidetään muotisairautena, kun tuollaiset fanaatikot pilaa kaikkien maineen.

Vierailija
199/203 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oleellinen ketju ryhmästä.

Vierailija
200/203 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se yp uhkaa jo sulkea koko ryhmän, kun ei ehdi olla korjaamassa ja mosottamassa joka kommentissa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi