Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuute ilman anemiaa ryhmästä

Vierailija
02.12.2018 |

Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko ferritiiniasia on saanut liian suuret mittasuhteet. Joku vuosi sitten mielialaongelmien syyksi löytyi matala kilpirauhasarvo ja nyt tämä ferritiini.

En sitä sano, ettei ferritiini tai kilpirauhasarvo voi olla matala, mutta en usko, että se aiheuttaa kaikki ne oireet, joita niiden mataluuden syyksi laitettiin.

Minusta mielialaongelmat ja mt- ongelmat hoidetaan psykologilla, psykoterapeutilla tai psykiatrilla eikä kaiken maailman huuhaalla.

Vierailija
82/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anemia on todellinen diagnoosi ja hoidettava kuntoon.

Ferritiinihömpötys hyvällä hemoglobiinilla on rahastusta. Sekä humpuukia.

Paljon Suomessa maksaa ferritiinin mittaus? Olen tuo, joka kirjoitti asuvansa ulkomailla, ja täällä tuo ferritiini maksaa 6.26 euroa. Eikä se rautakuurikaan paljon maksa. En ymmärrä miten tälla asialla voidaa rahastaa?

Julkisella ferritiinin mittaus maksaa muutaman euron, mutta sitä ei haluta määrätä, koska se on nyt muotihömpötystä.

Yksityisellä mittaavat ilman lähetettä ja se maksaa 50 euroa.

Vajaat 35 € oli pari kk sitten yksityisessä labrassa näytteenottokuluneen kaikkineen. Kannatti, oli ferritiini alhaalla. Ei tosin ihan lööppialhaalla, mutta alle suositusten, ja sinänsä huolestuttavasti oli tullut alas liki puoleen muutaman vuoden takaisesta arvosta. 

Tuo on pieni raha siitä, että saa olonsa taas kuntoon. Kyllä naisten kannattaa käydä tutkimuksissa, jos on erityisesti runsaat kuukautiset. Itse olin väsynyt, lähti paljon hiuksia ja huimasi inhottavasti. Noilla oireilla lääkäri määräsi heti ferritiinitutkimukset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissa kirjoitti:

Minusta koko ferritiiniasia on saanut liian suuret mittasuhteet. Joku vuosi sitten mielialaongelmien syyksi löytyi matala kilpirauhasarvo ja nyt tämä ferritiini.

En sitä sano, ettei ferritiini tai kilpirauhasarvo voi olla matala, mutta en usko, että se aiheuttaa kaikki ne oireet, joita niiden mataluuden syyksi laitettiin.

Minusta mielialaongelmat ja mt- ongelmat hoidetaan psykologilla, psykoterapeutilla tai psykiatrilla eikä kaiken maailman huuhaalla.

No minun mielialaan kilpirauhasen vajaatoiminta oli syypää. Tunsin itseni masentuneeksi, mutta ihmettelin miksi olisin masentunut, kun ei ole mitään syytä olla masentunut. Kävin psykiatrilla, ja hän ihmetteli mitä oikein siellä teen. Onneksi oli hyvä psykiatari eikä alkanut rahastaa minulla. 

Vierailija
84/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä ei ole tullut mieleen että ehkä tuolta läskiltä potilaalta puuttuu jotain tärkeitä vitamiineja. 

Jo alakoulussa opetettiin että vitamiinit on tärkeitä ihmiskeholle, mutta jostain syystä lääkäreiden mielestä nykyään niillä ei ole mitään merkitystä, kilpirauhaslääkkeitä ja masennuslääkkeitä annetaan paljon helpommin kuin neuvoa että syö vitamiineja. Missä mahtaa olla se rahastus?

Juuri näin. Mielestäni eka pitäis tsekata just nämä tärkeät vitamiini- ja hivenainetasot kehossa. Jos niissä vikaa, sitten korjataan ne ruualla ja lisäravinteilla.

Ja sitten katsotaan, jääkö vielä muuta korjattavaa.

Ehkä lääkäreiltä loppuis potilaat, jos ruualla ja lisäravinteilla ihmiset saisi olonsa terveeksi. Ei masennuslääkkeitä korjata esim. d-vitamiinivajetta. Ja näin kierre jatkuu ja lääkäreill ravaa potilaita.

Vierailija
85/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yllättäen lihavia tai kouluttamattomia.

Vierailija
86/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lissa kirjoitti:

No minun mielialaan kilpirauhasen vajaatoiminta oli syypää. Tunsin itseni masentuneeksi, mutta ihmettelin miksi olisin masentunut, kun ei ole mitään syytä olla masentunut. Kävin psykiatrilla, ja hän ihmetteli mitä oikein siellä teen. Onneksi oli hyvä psykiatari eikä alkanut rahastaa minulla. 

Sinä olet oikea potilas. On tärkeää erottaa oikeasti sairaat kaahottajista.

Vierailija
87/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen väsymystä valittanut eri lääkäreille 20 vuotta aina muutaman vuoden välein, pahin uupumus alkoi 10 vuotta sitten kaksosraskauden ja kiireellisen sektion jälkeen. Mulla on "aina" ollut punaverisolut liian pieniä ja kevyitä, sille ei ole lääkärit keksineet mitään selitystä. Myöskään väsymykselle eikä uupumukselle ei ole keksitty muuta syytä kuin masennus ja lihavuus.

Mutta nyt kun kuulin tästä ferritiiniasiasta, mittautin sen ja samalla myös d-vitamiinin jota ei ollut mitattu koskaan. Mulla oli ferritiini alhainen, folaatti alhainen ja d-vitamiini erittäin alhainen. Varmaan masennuslääkkeitä syömällä olisi noitakin aineita kroppaan tullut lisää?

Minä aina olen sanonut lääkärissä että syön huonosti (olen lihava mutta en saa tarvittavia vitamiineja ym. ruuasta koska syön vähän määrällisesti ja vääriä ruokia) Lääkäreillä ei ole tullut mieleen että ehkä tuolta läskiltä potilaalta puuttuu jotain tärkeitä vitamiineja. 

Jo alakoulussa opetettiin että vitamiinit on tärkeitä ihmiskeholle, mutta jostain syystä lääkäreiden mielestä nykyään niillä ei ole mitään merkitystä, kilpirauhaslääkkeitä ja masennuslääkkeitä annetaan paljon helpommin kuin neuvoa että syö vitamiineja. Missä mahtaa olla se rahastus?

Luin jostain netistä parin vuoden takaisin artikkelin, jossa lääkäri totesi, että ylipainoisella suomalaisella naisella tuskin on koskaan raudanpuutetta.

Huh huh! Ihan kuin ylipaino tarkottaisi sitä, että se henkilö nimenomaan syö hyvin rautapitoisesti ja että hänellä ei olisi runsaita menkkoja tai synnytyksiä takana.

Vierailija
88/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin porukkaan kuulun kun hb oli 116 muistaakseni ja ferritiini 3? 😂

Palstameuhkaajien mukaan sinun kannattaa suunnata psykiatriseen sairaalaan.

Asiasta tietävät lääkärit voivat olla toista mieltä. :)

Vierailija
89/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä ei ole tullut mieleen että ehkä tuolta läskiltä potilaalta puuttuu jotain tärkeitä vitamiineja. 

Juuri näin. Mielestäni eka pitäis tsekata just nämä tärkeät vitamiini- ja hivenainetasot kehossa. Jos niissä vikaa, sitten korjataan ne ruualla ja lisäravinteilla.

Ehkä lääkäreiltä loppuis potilaat, jos ruualla ja lisäravinteilla ihmiset saisi olonsa terveeksi. Ei masennuslääkkeitä korjata esim. d-vitamiinivajetta. Ja näin kierre jatkuu ja lääkäreill ravaa potilaita.

Korjaus:

Ei masennuslääkkeillä korjata esim. d-vitamiinivajetta.

Vierailija
90/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ryhmä on elämänkoululaisia täynnä!

Vierailija
91/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Ensin pitäisi nimenomaan tutkia vitamiinit ja hivenaineet sekä juuri kilppariarvot ja ferritiini. Kun ne saadaan kuntoon, voidaan sen jälkeen katsoa mitä oireita vielä on. 

Vierailija
92/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parantumaton syöpäkin riittää syyksi. Tämän tietenkin tiesit, kun mainitsit ryhmästäsi.

Vierailija
93/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sinulle riitä ihan avohoito.

Tk-lääkäri

Vierailija
94/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Ensin pitäisi nimenomaan tutkia vitamiinit ja hivenaineet sekä juuri kilppariarvot ja ferritiini. Kun ne saadaan kuntoon, voidaan sen jälkeen katsoa mitä oireita vielä on. 

Kilpirauhasarvot tässä yhteydessä on tärkeää tutkia, sillä jos paljastuu raudanpuute eli alhainen ferritiini, se voi itsessään aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ensin korjataan siis se rauta ylös ja sitten katsotaan korjaantuuko kilpirauhanen. Kilpirauhanen tarvitsee rautaa toimiakseen. Jotta kilpirauhanen toimisi normaalisti, tulisi ferritiinin olla tasoa 100.

Ja tuo tieto on ihan hematologian erikoislääkäriltä.

Vierailija
95/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!

Menen pitkien syöpähoitojeni jälkeen ohutsuolen magneettikuvaan ferritiinini perusteella, hematologin lähetteellä. Ehtisitkö mukaan kertomaan hoitajille, että olen häiriintynyt teeskentelijä?

Vierailija
96/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tk-lääkäri

Minulle vai hänelle?

Pidän siitä, että kirjoitat aiheesta, josta et tiedä yhtään mitään.

Vierailija
97/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku oli muuttunut lempeämmäksi rautaa nautittuaan. Yhden tukka vaaleni, yhden kihartui. Yksi laihtui, toinen lihoi raudasta. Ja joka postauksen jälkeen kymmenet muut ilmoittavat: sama täällä.

Taidanpa postata palstalle jotain yhtä älytöntä. Montakohan samista ilmoittautuu?

Sama homma kun joku kertoo raudan sivuvaikutuksista. Nämä mitä pakkausselosteessa ei ole mainittu tulee ilmoittaa Fimeaan. Kas kun sinne ei ole tullut ilmoituksia. Meuhkaavat vaan keskenään palstalla.

Vierailija
98/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissa kirjoitti:

Ota huomioon, että koko maapallon naisväestöstä joka kolmas kärsii raudanpuutteesta ja se on yleisin hivenainepuute naisilla. Eli ei ole saanut suhteettomia mittasuhteita, koska tämä koskettaa todella montaa naista ja tämä on täysin alidiagnosoitu ja tunnistamaton ongelma. 

Kaikki naiset, joilla on ylipäänsä menkat, ovat riskissä raudanpuutteeseen vuosien vieriessä. Raudanpuutteeseen johtaneita syitä tutkitaan koko elämänkaaresta. Kaikki vaikuttaa.

Lisäriskiä lisää runsas liikunta, kasvispainotteinen syönti, raskaudet, synnytykset, imetykset ja erittäin runsaat menkat. Siinä ollaan kovaa vauhtia matkalla raudanpuutteeseen, joka on vakava tila. Raudanpuutteeseen voi jopa kuolla.

Vierailija
99/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tk-lääkäri

Minulle vai hänelle?

Pidän siitä, että kirjoitat aiheesta, josta et tiedä yhtään mitään.

Molemmille. Voitte ryhmäytyä. 😀

Vierailija
100/203 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen pitkien syöpähoitojeni jälkeen ohutsuolen magneettikuvaan ferritiinini perusteella, hematologin lähetteellä. Ehtisitkö mukaan kertomaan hoitajille, että olen häiriintynyt teeskentelijä?

Käsitit aloituksen väärin. Olet potilas, et ferritiinihullu. Jaksamista.