Raudanpuute ilman anemiaa ryhmästä
Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Anemia on todellinen diagnoosi ja hoidettava kuntoon.
Ferritiinihömpötys hyvällä hemoglobiinilla on rahastusta. Sekä humpuukia.
Paljon Suomessa maksaa ferritiinin mittaus? Olen tuo, joka kirjoitti asuvansa ulkomailla, ja täällä tuo ferritiini maksaa 6.26 euroa. Eikä se rautakuurikaan paljon maksa. En ymmärrä miten tälla asialla voidaa rahastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiinihömpötys hyvällä hemoglobiinilla on rahastusta. Sekä humpuukia.Paljon Suomessa maksaa ferritiinin mittaus? Olen tuo, joka kirjoitti asuvansa ulkomailla, ja täällä tuo ferritiini maksaa 6.26 euroa. Eikä se rautakuurikaan paljon maksa. En ymmärrä miten tälla asialla voidaa rahastaa?
Julkisella ferritiinin mittaus maksaa muutaman euron, mutta sitä ei haluta määrätä, koska se on nyt muotihömpötystä.
Yksityisellä mittaavat ilman lähetettä ja se maksaa 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ketään naista opasteta kuukautisten alkamisesta lähtien syömään rautakuureja 3 kk ajan joka ikinen vuosi niin kauan kuin menkkoja on.
Tämä on ihan WHO:n suositus naisille.
Enpä minä runsasmenkkainen ja kasvissyöjä ikinä kuullutkaan. Ja niinpä oli ferritiini 10 ja kaikki raudanpuutteen oireet. Kiitos tämän muodikkuuden, menin ottaa sen yksityisesti.
...kun se terveellisin tapa saada vitamiinit ja hivenaineet on ravinnosta. Jos on kasvissyöjä, eikö silloin kannattaisi satsata entistä enemmän ravintonsa koostamiseen? Monetkaan kasvissyöjät eivät pilaa raudan imeytymistä maidolla, eli eivät vaan saa tarpeeksi rautaa ravinnostaan. Itselläni oli ensimmäisen synnytyksen komplikaatioiden jälkeen Hb 90 (sen jälkeen kun olin saanut jo kolme pussia punasoluja), mutta äkkiä tuo nousi kun söi terveellisesti, ja ihan lisäten hyviä raudan lähteitä (punaista lihaa, maksamakkaraa jne).
Joissakin asioissa nämä kiihkoilevat naiset ihmetyttävät. Hormoniehkäisy on paholaisesta, kilpirauhashormonia taas olisi saatava ehdottomasti lisää vaikkei omat arvot sitä vaadi, lisäaineet ruuassa kamalia, mutta rautalisä vaikka suoneen laitettavina infuusioina välttämätöntä vaikkei Hb vielä mitenkään laskenut. Ja kaikkeen suhtaudutaan hurjasti tunteella lääkärikuntaa epäillen. Jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiinihömpötys hyvällä hemoglobiinilla on rahastusta. Sekä humpuukia.Paljon Suomessa maksaa ferritiinin mittaus? Olen tuo, joka kirjoitti asuvansa ulkomailla, ja täällä tuo ferritiini maksaa 6.26 euroa. Eikä se rautakuurikaan paljon maksa. En ymmärrä miten tälla asialla voidaa rahastaa?
Julkisella ferritiinin mittaus maksaa muutaman euron, mutta sitä ei haluta määrätä, koska se on nyt muotihömpötystä.
Yksityisellä mittaavat ilman lähetettä ja se maksaa 50 euroa.
Vajaat 35 € oli pari kk sitten yksityisessä labrassa näytteenottokuluneen kaikkineen. Kannatti, oli ferritiini alhaalla. Ei tosin ihan lööppialhaalla, mutta alle suositusten, ja sinänsä huolestuttavasti oli tullut alas liki puoleen muutaman vuoden takaisesta arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ketään naista opasteta kuukautisten alkamisesta lähtien syömään rautakuureja 3 kk ajan joka ikinen vuosi niin kauan kuin menkkoja on.
Enpä minä runsasmenkkainen ja kasvissyöjä ikinä kuullutkaan. Ja niinpä oli ferritiini 10 ja kaikki raudanpuutteen oireet. Kiitos tämän muodikkuuden, menin ottaa sen yksityisesti.
...kun se terveellisin tapa saada vitamiinit ja hivenaineet on ravinnosta. Jos on kasvissyöjä, eikö silloin kannattaisi satsata entistä enemmän ravintonsa koostamiseen? Monetkaan kasvissyöjät eivät pilaa raudan imeytymistä maidolla, eli eivät vaan saa tarpeeksi rautaa ravinnostaan. Itselläni oli ensimmäisen synnytyksen komplikaatioiden jälkeen Hb 90 (sen jälkeen kun olin saanut jo kolme pussia punasoluja), mutta äkkiä tuo nousi kun söi terveellisesti, ja ihan lisäten hyviä raudan lähteitä (punaista lihaa, maksamakkaraa jne).
Joissakin asioissa nämä kiihkoilevat naiset ihmetyttävät. Hormoniehkäisy on paholaisesta, kilpirauhashormonia taas olisi saatava ehdottomasti lisää vaikkei omat arvot sitä vaadi, lisäaineet ruuassa kamalia, mutta rautalisä vaikka suoneen laitettavina infuusioina välttämätöntä vaikkei Hb vielä mitenkään laskenut. Ja kaikkeen suhtaudutaan hurjasti tunteella lääkärikuntaa epäillen. Jepjep.
Ei se terveellinen ruokavalio aina auta, jos on runsaat menkat. Mulla on nyt tosi hyvät ferritiiniarvot, kun menkat tulee vain max kuusi kertaa vuodessa. Ennen jouduin ottamaan rautakuurin kerran vuodessa.
Ei sitä vajetta punaisella lihalla ja maksamakkaralla olisi hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan asiaa. Toisin kun ne miehet jotka vinkuvat rautainfuusiota yli 150 hemoglobiineillaan.
Onko muka tällaisia miehiä?
Raudanpuutehan koskee sitä paitsi pääasiassa naisia (menkat suurin syy).
Ryhmästä löytyy. Paras on se tyyppi jolla Hb 180 ja silti guru todennut raudanpuutteen ilman anemiaa.
Kohta istuu guru vankilassa. 😢
Aiheettomasta infuusiosta kun joku saa laakin... 😋
Anemian syy tulee aina selvittää. Aina on lääkäreitä, jotka toimivat väärin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!
Tämä. Psykiatri tulee myös halvemmaksi kuin guru. Hoitoa saa myös julkiselta puolelta. Suosittelen kaikkia ryhmäläisiä psykiatrin potilaiksi.
Yksi syy voi olla..naisella on kuukautiset, jotka kuukausittain kuluttavat varastorautaa..ajattelinkin kipaista töistä hakemaan kuurin juuri edellä olevasta syystä, hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anemiapotilaat hoidetaan perusterveydenhuollossa. Kun minulta yllätyksekseni löytyi anemia, mitattiin myös ferritiini ja paljon muuta.
Anemia on silloin kun myös hemoglobiini on alhainen ferritiinin lisäksi.
Useilla on kuitenkin niin niin, että hb on hyvä ja ferritiini on huono, eikä sitä kukaan huomaa (paitsi potilas itse huomaa oireista), koska ferritiiniä ei mitata rutiinisti.
Tiedän, sillä minulla on anemia ja ferritiini 4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se terveellinen ruokavalio aina auta, jos on runsaat menkat. Mulla on nyt tosi hyvät ferritiiniarvot, kun menkat tulee vain max kuusi kertaa vuodessa. Ennen jouduin ottamaan rautakuurin kerran vuodessa.
Minulla on hyvin runsaat kuukautiset ja joka kuukausi, normaalia monilla vaihdevuosia lähenevillä. Hemoglobiini 140 - pitäisikö alkaa tankkaamaan varastorautaa?
Mua hämmensi ryhmässä erityisesti se aivosumusta valitus. Väsymyksen vielä ymmärrän, mutta aivosumuvalituksista tuli mieleen, että pitäisi suositella ensiavuksi älypuhelin- ja nettilakkoa. Jospa se keskittymiskyky sillä paranisi...
Vierailija kirjoitti:
Mua hämmensi ryhmässä erityisesti se aivosumusta valitus. Väsymyksen vielä ymmärrän, mutta aivosumuvalituksista tuli mieleen, että pitäisi suositella ensiavuksi älypuhelin- ja nettilakkoa. Jospa se keskittymiskyky sillä paranisi...
On anemia ja ferritiini 4. En ole koskaan aiemmin ollut näin hajamielinen eikä muistikaan toimi. Hapenpuute vaikuttaa myös aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvin runsaat kuukautiset ja joka kuukausi, normaalia monilla vaihdevuosia lähenevillä. Hemoglobiini 140 - pitäisikö alkaa tankkaamaan varastorautaa?
Kyse on ferritiinistä ei hemoglobiinista, joka voi olla vielä hyvä, vaikka varastoraudat ovat jo huonontuneet. Ei minullakaan hemoglobiini koskaan ehtinyt laskea, mutta onneksi lääkäri mittautti myös ferritiinin. Se oli ekalla kerralla tosi alhainen. Ihan lääkärin neuvosta otin rautakuurin kerran vuodessa.
Ja kannattaa mittauttaa arvot ennen kuin alkaa milleen kuurille. Nyt en enää tarvitse mitään kuureja, kun arvot on niin hyvät eikä ole mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Mihin porukkaan kuulun kun hb oli 116 muistaakseni ja ferritiini 3? 😂
Sullahan on on anemia jo hb:n perusteella ja rautavarasto pitäisi olla jotain sata ja sulla on 3... Mahdat olla elämäsi kunnossa.
Joku oli muuttunut lempeämmäksi rautaa nautittuaan. Yhden tukka vaaleni, yhden kihartui. Yksi laihtui, toinen lihoi raudasta. Ja joka postauksen jälkeen kymmenet muut ilmoittavat: sama täällä.
Taidanpa postata palstalle jotain yhtä älytöntä. Montakohan samista ilmoittautuu?
Minä olen väsymystä valittanut eri lääkäreille 20 vuotta aina muutaman vuoden välein, pahin uupumus alkoi 10 vuotta sitten kaksosraskauden ja kiireellisen sektion jälkeen. Mulla on "aina" ollut punaverisolut liian pieniä ja kevyitä, sille ei ole lääkärit keksineet mitään selitystä. Myöskään väsymykselle eikä uupumukselle ei ole keksitty muuta syytä kuin masennus ja lihavuus.
Mutta nyt kun kuulin tästä ferritiiniasiasta, mittautin sen ja samalla myös d-vitamiinin jota ei ollut mitattu koskaan. Mulla oli ferritiini alhainen, folaatti alhainen ja d-vitamiini erittäin alhainen. Varmaan masennuslääkkeitä syömällä olisi noitakin aineita kroppaan tullut lisää?
Minä aina olen sanonut lääkärissä että syön huonosti (olen lihava mutta en saa tarvittavia vitamiineja ym. ruuasta koska syön vähän määrällisesti ja vääriä ruokia) Lääkäreillä ei ole tullut mieleen että ehkä tuolta läskiltä potilaalta puuttuu jotain tärkeitä vitamiineja.
Jo alakoulussa opetettiin että vitamiinit on tärkeitä ihmiskeholle, mutta jostain syystä lääkäreiden mielestä nykyään niillä ei ole mitään merkitystä, kilpirauhaslääkkeitä ja masennuslääkkeitä annetaan paljon helpommin kuin neuvoa että syö vitamiineja. Missä mahtaa olla se rahastus?
Vierailija kirjoitti:
Joku oli muuttunut lempeämmäksi rautaa nautittuaan. Yhden tukka vaaleni, yhden kihartui. Yksi laihtui, toinen lihoi raudasta. Ja joka postauksen jälkeen kymmenet muut ilmoittavat: sama täällä.
Taidanpa postata palstalle jotain yhtä älytöntä. Montakohan samista ilmoittautuu?
Jos hiuksia on lähtenyt paljon ja sitten sitä alkaa kasvaa taas se voi olla erilaista kuin ennen, saman huomaa esim. raskauden jälkeen, ja ompa moni syövän takia hiuksensa menettäneetkin sanoneet samaa. Mulla kasvoi esikoisen ollessa pieni kiharaa hiusta, kuten lapsenakin, kyllä se siitä taas sitten suoristui, kuten lapsenakin suoristui ikää myöden.
Onko muka tällaisia miehiä?
Raudanpuutehan koskee sitä paitsi pääasiassa naisia (menkat suurin syy).