Raudanpuute ilman anemiaa ryhmästä
Suurin osa jäsenistä hyötyisi psykiatrin konsultaatiosta. Kaikki maailman kärsimys sekä oireet taivaan ja maan väliltä ovat matalan ferritiinin syytä. Eihän se nyt niin ole!
Kommentit (203)
Eniten mua huolestuttaa että todelliset anemiapotilaat jäävät ilman hoitoa kun meuhkaajat tekevät kaikista naurunalaisia. Miehet hb yli 150 vaatimassa rautainfuusiota. Ja osa sen gurulääkäreiltä noilla arvoilla saa.
Liiallinen raudan kertyminen elimistöön saattaa johtaa maksakirroosiin, diabetekseen ja ihon hyperpigmentaatioon. Lähde: Ravitsemustieto, Peltosaari ym.
Palstalla yksi nainen kertoi että rautainfuusion jälkeen tuli diabetes. Lääkärin mukaan ei ollut ainut. Yritti varoittaa infuusioon yksityisesti hakeutuvia. Sanja vaimensi varoittajan hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua huolestuttaa että todelliset anemiapotilaat jäävät ilman hoitoa kun meuhkaajat tekevät kaikista naurunalaisia. Miehet hb yli 150 vaatimassa rautainfuusiota. Ja osa sen gurulääkäreiltä noilla arvoilla saa.
Hb ei kerro mitään rautainfuusion tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hb ei kerro mitään rautainfuusion tarpeesta.
Ei kerrokaan, hyvä pointti!
Lisäksi jätetään usein huomiotta varastoraudan suhde varastokupariin!
Vaikka kuparia tarvitaan huomattavasti vähemmän, tulee näitä olla varastossa oikeassa suhteessa, muuten tulee ihottumaa ja vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Kun hb laskee anemian puolelle, niin lääkäri ihan itse määrää uudet verikokeet tutkien ferritiinin ja lukuisat muut arvot. Potilaan ei tarvitse olla mikään ferritiinihullu. Sitten aletaan etsiä anemian syytä eli keliakiaa, suolistosairauksia, runsaita kuukautisia ja syöpiä.
Ei muuten olet totta.
Sain anemiadiagnoosin, mutta ferritiiniä tai rautaa ei tutkittu.
Jossain vaiheessa sain itse selville, että ferritiini on hyvä tarkistaa ja sain lähetteen pyytämällä.
Arvo oli viitearvon alapuolella, mutta silti otettiin vaan seurantalinja ja odoteltiin tilanteen tasaantumista.
Lopulta sitten kävikin todella huonosti ja jouduin isoon leikkaukseen kun oikea syy löytyi 8 kk myöhemmin.
Asiasta on valitettu Potilasvakuutuskeskukseen, mutta virhettä ei muka ole, koska anemiaa oli vain kahden verikoetuloksen perusteella vasta siinä vaiheessa kun olin jo leikkausjonossa...
Tämä ei toki pidä paikkansa, koska aiemmissa papereissa lukee selkeästi, että todettu mikrosytaarinen anemia ja ferritiiniarvo kertoo selkeästi anemiasta.
Lisäksi punasolut uusiutuvat niin hitaasti, että anemia ei mitenkään ole voinut parantua välillä.
Voin siis todeta, että siinä vaiheessa kun oikeasti jotain vakavaa tapahtuu, edes tieto ferritiiniarvoista tai anemiasta ei riitä, asiantuntijat voivat väittää muuta.
Turhaan valitat ja tulostat hoitohenkilökunnalle monikymmen sivuisia ferritiiniartikkeleita. Ne otetaan hymyillen vastaan ja kun selkäsi käännät niin koko paperipino on roskiksessa.
Tän ryhmän takana on myös yksi gurulääkäri. Koskahan menee oikeudet?
Asun ulkomailla ja multa tuo ferritiini on mitattu kerran vuodessa muiden verikokeiden yhteydessä.
Muutaman kerran olen syönyt rautakuurin, mutta nyt viimeksi ei tarvinnut, kun arvo oli niin hyvä, 98.
Täällä tuo on ihan perusverikoe. En ymmärrä miksi sitä ei Suomessa tsekata samalla kun mitataan hb.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja multa tuo ferritiini on mitattu kerran vuodessa muiden verikokeiden yhteydessä.
Muutaman kerran olen syönyt rautakuurin, mutta nyt viimeksi ei tarvinnut, kun arvo oli niin hyvä, 98.
Täällä tuo on ihan perusverikoe. En ymmärrä miksi sitä ei Suomessa tsekata samalla kun mitataan hb.
Ihmettelen samaa, varsinkin, kun Suomessa juodaan ruuan kanssa runsaasti maitoa sekä pitkin päivää kahvia, jotka molemmat estävät raudan imeytymistä ruuasta.
Anemiapotilaat hoidetaan perusterveydenhuollossa. Kun minulta yllätyksekseni löytyi anemia, mitattiin myös ferritiini ja paljon muuta.
Gurulääkäri rahastaa aikansa. Siirtynee sitten muille maille rahoinensa golfaamaan kuten muuan tunnettu antioksidanttilääkäri. Simple.
Eikä ketään naista opasteta kuukautisten alkamisesta lähtien syömään rautakuureja 3 kk ajan joka ikinen vuosi niin kauan kuin menkkoja on.
Tämä on ihan WHO:n suositus naisille.
Enpä minä runsasmenkkainen ja kasvissyöjä ikinä kuullutkaan. Ja niinpä oli ferritiini 10 ja kaikki raudanpuutteen oireet. Kiitos tämän muodikkuuden, menin ottaa sen yksityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Anemiapotilaat hoidetaan perusterveydenhuollossa. Kun minulta yllätyksekseni löytyi anemia, mitattiin myös ferritiini ja paljon muuta.
Anemia on silloin kun myös hemoglobiini on alhainen ferritiinin lisäksi.
Useilla on kuitenkin niin niin, että hb on hyvä ja ferritiini on huono, eikä sitä kukaan huomaa (paitsi potilas itse huomaa oireista), koska ferritiiniä ei mitata rutiinisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anemia on silloin kun myös hemoglobiini on alhainen ferritiinin lisäksi.
Useilla on kuitenkin niin niin, että hb on hyvä ja ferritiini on huono, eikä sitä kukaan huomaa (paitsi potilas itse huomaa oireista), koska ferritiiniä ei mitata rutiinisti.
Ja alapeukku miksi?
Anemia = huono hemoglobiini JA huono ferritiini eli varastorauta
Raudanpuute ilman anemiaa (kutsutaan myös nimellä piilevä raudanpuute) = hyvä hemoglobiini ja huono ferritiini
Anemia on todellinen diagnoosi ja hoidettava kuntoon.
Ferritiinihömpötys hyvällä hemoglobiinilla on rahastusta. Sekä humpuukia.
Raudan puute ilman anemiaa on täyttä soopaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ketään naista opasteta kuukautisten alkamisesta lähtien syömään rautakuureja 3 kk ajan joka ikinen vuosi niin kauan kuin menkkoja on.
Enpä minä runsasmenkkainen ja kasvissyöjä ikinä kuullutkaan. Ja niinpä oli ferritiini 10 ja kaikki raudanpuutteen oireet. Kiitos tämän muodikkuuden, menin ottaa sen yksityisesti.
Tämä on ihan asiaa. Toisin kun ne miehet jotka vinkuvat rautainfuusiota yli 150 hemoglobiineillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan asiaa. Toisin kun ne miehet jotka vinkuvat rautainfuusiota yli 150 hemoglobiineillaan.
150 hb ei kerro mitään rautavarastojen tilanteesta. Infuusion tarve riippuu ferritiiniarvosta.
Ryhmän ylläpitäjä räjähti kun joku kysyi hänen koulutuksestaan. Ei kuulu muille. Ja besserwisseröi silti koko ajan.