Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikien kasvupyrähdyksestä murrosiässä

Vierailija
02.12.2018 |

Miten paljon teidän murrosikäiset pojat ovat kasvaneet kasvupyrähdyksen aikana ja kauanko se nopea kasvu kestää?

Mun poika täytti juuri 14v. Murrosikää ei vielä ole. Koululääkärillä juuri käytiin.
Hän on 173cm pitkä. Tuleeko kasvupyrähdys kaikille vaikka lähtöpituus olisikin jo aika paljon?? Geeniperimällä ei luulisi hänellä tulevan mitään 30cm pituutta lisää mitä tekstikirjat kertovat poikien kasvavan murrosiän aikana?!

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun reilu 14-vuotias poika on 150cm pitkä.

Luokkakuvassa oli huomattavasti muita pienempi.

Onko hänellä kuitenkin murrosiän merkkejä jo? Yleensä kouluterkkari ottaa lisätutkintaan pojat jos murrosikä ei ole käynnistynyt vielä 13,5 v ikään mennessä. Se ei tarkoita sitä et jotain vielä tehtäisiin mutta asiaa kuitenkin tarkkaillaan.

Ei ota. Jos löytyy selvä syy, miksi murrosikä ei ole alkanut seiskaluokalla (= isän murrosikä ollut myöhemmin), terkka ei ota mitään eikä ketään mihinkään erikoistarkkailuun. Nimim: kokemusta kolmesta pojasta

Vierailija
42/44 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 14-vuotiaana 185cm ja nyt nelikymppisenä 186cm. Mitään sen kummempaa pikaista kasvupyrähdystä ei ollut, vaan kasvu oli tasaisen nopeaa noin 10-14 -vuotiaana.

Mutta sitä minäkin mietin kuten aikaisempi kirjoittaja että mihin viittaat tuolla että murrosikää ei vielä ole? Se kuulostaa kummalliselta 14-vuotiaalla.

Tuo on se suunta mihin ollaan menossa. Kasvupyrähdys on ikäluokka ikäluokalta loivempi, mutta ajallisesti pidempi. Erot toki pieniä vielä, mutta selkeästi tilastoista havaittavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kenkäkauppias ennusti, että kengännumero saavuttaa isän kengän. Poika taisi olla 12v ja lyhyempi kuin äitinsä, mutta kenkä oli jo suurempi kuin isällään. Taisi olla epäsuhtaisen näköistä. Sitt 14v:na nykäisi pituutta isän ohi. Pikkuveljensä venyi tasaisemmin t. ei huomannut niin selvää nykäisyä, etenkin, kun vaatteita ja kenkiä jäi isommalta pienemmän käytettäväksi.

Armeijan jälkeen yritin sitten isommalle esitellä talvitakkia.. "Tämähän ostettiin sulle.." Kokeili takkia ja hiha oli kyynärvartta puoliväliin.  Isä sai sen. Kokeili tuulitakkia, jota käytti lukion ekalla. Sama juttu ja minä sain takin.

Äitinä en niin tarkkaan tiedä niitä alakerran laskeutumisia ja karvankasvuja! Mutta lakanoita tahriintui jo ala-aste-aikaan eli uskon tuon, että voi 9-10v alkaa murrosikä.

Vierailija
44/44 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä minäkin mietin kuten aikaisempi kirjoittaja että mihin viittaat tuolla että murrosikää ei vielä ole? Se kuulostaa kummalliselta 14-vuotiaalla.

Onko alushousut / lakana tarkastettu edes säännöllisesti? Muuten ei voi olla varma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi