Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikien kasvupyrähdyksestä murrosiässä

Vierailija
02.12.2018 |

Miten paljon teidän murrosikäiset pojat ovat kasvaneet kasvupyrähdyksen aikana ja kauanko se nopea kasvu kestää?

Mun poika täytti juuri 14v. Murrosikää ei vielä ole. Koululääkärillä juuri käytiin.
Hän on 173cm pitkä. Tuleeko kasvupyrähdys kaikille vaikka lähtöpituus olisikin jo aika paljon?? Geeniperimällä ei luulisi hänellä tulevan mitään 30cm pituutta lisää mitä tekstikirjat kertovat poikien kasvavan murrosiän aikana?!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla kävi niin, että ennen murrosiän kasvupyrähdystä kasvoin melko tasaisesti 5 cm vuodessa. Aivan viimeisenä vuotena-parina, kasvu saattoi olla aavistuksen tuon allekkin, ehkä 4-4,5 cm vuodessa. Olin lyhyt ja pienikokoinen ennen kasvupyrähdystä. Murrosiän kasvupyrähdys ei mulla ollut mitenkään kovin voimakas sinällään, kasvoin ehkä 7-8 cm vuodessa silloin, kasvupyrähdyksen jälkeen sitten selvästi vähemmän. Mutta vaikka mulla ei koskaan ollut mitään kovin voimakasta murrosiän kasvupyrähdystä, niin se kompensoitui sitten tasaisella ja pitkään jatkuneella kasvulla. Viimeiset sentit tuli noin parikymppisenä. Loppupituus yli 180 cm.

Vierailija
22/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais tutkia miksi ei murrosikä ala.

Miksi? Täysin normaalia, että 14 ei ole vielä murrosiässä. Poikien murrosikä ajoittuu ikävuosille 11-19. Mutta ap:lle: oma poika kasvoi vuodessa 25cm, mutta lähtöpituus oli reilu 150cm... loppu 4cm tuli sitten seuraavan vuoden aikana pikkuhiljaa.

Niin. Se ajoittuu tuohon haarukkaan, mikä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että murrosikä alkaisi 18-vuotiaana, ja kestäisi vain vuoden.

Kyllä 14-vuotiaalla on pitänyt murrosiän jo alkaa, mikäli kaikki on niin kuin pitää.

Oma poika kasvoi parissa vuodessa 160 senttisestä 198 senttiseksi, ja on siis tuon mittainen nyt 16-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien kasvupyrähdys tarkoittaa keskimäärin sitä että 14-vuotiaana vuodessa pituus kasvaa 12cm. Ja keskimäärin tosiaan tarkoittaa sitä että noin puolella pojista sitä kasvua tulee vähemmän ja myös alkamisaika ja kasvupyrähdyksen kestoaika vaihtelevat.

Vierailija
24/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poikakaveri oli armeijaan mennessään 174 cm ja vuoden päästä kotiutuessaan 188 cm eli kasvoi vuodessa 14 cm.

Minäkin kasvoin armeijassa, en tosin läheskään noin paljon, mutta muutaman sentin kuitenkin. Se tuli mulle oikeastaan pienenä yllätyksenä, koska en odottanut kasvavani silloin enää ollenkaan ja olinpa pituusennusteenikin siihen mennessä jo saavuttanut. En odottanut kasvavani silloin enää siksikään, kun palveluksen olosuhteet eivät ole ihmiskeholle pituuskasvun kannalta suosiollisia ollenkaan. Fyysistä rasitusta, useina öinä vain muutaman tunnin yöunia ja melko usein joutuu elämään nälässäkin. Mutta pituutta tuli kuitenkin muutama sentti. No, en todellakaan valita, päinvastoin olen kiitollinen. Mieluummin olenkin miehenä jonkin verran pidempi.

Vierailija
25/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen poika kasvoi yläasteen aikana varmaan puoli metriä. Nuorempi on vielä päiväkodissa.

Huh, mulla poika nelosella ja 155cm. En tiijä haluanko että tulee vielä puoli metriä lisää...

Vierailija
26/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upsista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen poika kasvoi yläasteen aikana varmaan puoli metriä. Nuorempi on vielä päiväkodissa.

Huh, mulla poika nelosella ja 155cm. En tiijä haluanko että tulee vielä puoli metriä lisää...

Suurinpiirtein 190cm on poikasi kasvuennuste.

Vierailija
27/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli kasvupyrähdys vasta 19 vuotiaana.

Yläasteen ja lukion ajan olin pieni kuikelo, yhtäkkiä noin puolessa vuodessa minusta sitten kasvoi miehen kokoinen.

Vierailija
28/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poikani oli 14-vuotiaana joukkueensa lyhyin ( 152 senttiä) , sitten syksyllä kesän jälkeen yksi pisimpiä 188 cm

Miten tuo voi mitenkään olla mahdollista? 36 cm ja missä ajassa? Puolessa vuodessa, 1,5 vuodessa vai kuinka monessa?

Vierailija
29/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poikani oli 14-vuotiaana joukkueensa lyhyin ( 152 senttiä) , sitten syksyllä kesän jälkeen yksi pisimpiä 188 cm

Miten tuo voi mitenkään olla mahdollista? 36 cm ja missä ajassa? Puolessa vuodessa, 1,5 vuodessa vai kuinka monessa?

Ainakin kaksi vuotta menee 36cm kasvuun, vaikka olisi kuinka voimakas kasvupyrähdys.

Vierailija
30/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pojalla ei ole vielä murrosikä alkanut. Nimenomaan koululääkäri mittaa kivesten koosta sen. Koska on 173cm pitkä niin odotellaan eikä asiaan vielä puututa. On paljon rajumpi metodi aloittaa hormonihoito kuin se et odotetaan. Äidin eli minun suvussa pojilla on alkanut murrosikä myöhään. Pikkuveljeni kasvupyrähdys oli vasta noin 17vuotiaana samoin kuin hänen pojallaan nyt, joka on kasvanut tänä vuonna 18cm ja on myös jo 17v.

Ap

Vierailija
31/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttaako...? 

No ei polta. 😊 Ihan on pikkupoika kaikin tavoin vielä. Isosiskonsa oli kaikin tavoin ihan teini jo kasilla ja ansioitui etenkin kotibileisiin osallistumisissa. Mut ei tämä nuorempi vielä ole samassa kehitysvaiheessa kuin siskonsa ainanaan. Siskolla oli murrosikä ja kovin kasvu jo alakoulussa.

Ap

Vierailija
32/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi mennään sillä linjalla et on normaalia kun on tiedossa perintötekijä et suvun miehillä myöhäinen murrosikä

Vierailija
33/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotiaana 174. Ensimmäiseen siemensyöksyyn loppui pituuskasvu. Ei senttiäkän sen jälkeen. Tällä kokemuksella sanoisin, että kaikille ei kasvupyrähdystä tule.

Naapurin poika oli vielä 17 vuotiaana 165cm. Kasvoi armeija aikaan ja pari vuotta sen jälkeen, nyt 192.

Että näin eri lailla kasvu voi mennä.

Vierailija
34/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pojat olivat pitkähköjä koko ala-asteen läpi. Yläasteella tuli kuitenkin vielä sellainen isompi kasvupyrähdys ja molemmista tuli luokkansa pisimpiä. Pituuskasvu loppui joskus lukion aikana ja loppupituus molemmilla noin 195 cm. Kasvupyrähdys näkyy molempien selän ihossa "raskausarpina". Murrosikä molemmilla tuli mielestäni hiukan kavereita jäljessä.

Vierailija
35/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15w poika ja se kunnon kasvupyrähdys alkoi 12-vuotiaana. Parhaimmillaan kasvoin 12cm vuodessa. Lääkärin tutkimuksista on käynyt ilmi, että minusta voi tulla jopa 195cm pitkä.

Vierailija
36/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitäis olla kaksimetrisiä? Olishan se tinderistä kiva löytää joku, joka EI ole 180-200+cm :D

Vierailija
37/44 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun reilu 14-vuotias poika on 150cm pitkä.

Luokkakuvassa oli huomattavasti muita pienempi.

Vierailija
38/44 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun reilu 14-vuotias poika on 150cm pitkä.

Luokkakuvassa oli huomattavasti muita pienempi.

Onko hänellä kuitenkin murrosiän merkkejä jo? Yleensä kouluterkkari ottaa lisätutkintaan pojat jos murrosikä ei ole käynnistynyt vielä 13,5 v ikään mennessä. Se ei tarkoita sitä et jotain vielä tehtäisiin mutta asiaa kuitenkin tarkkaillaan.

Vierailija
39/44 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttaako...? 

No ei polta. 😊 Ihan on pikkupoika kaikin tavoin vielä. Isosiskonsa oli kaikin tavoin ihan teini jo kasilla ja ansioitui etenkin kotibileisiin osallistumisissa. Mut ei tämä nuorempi vielä ole samassa kehitysvaiheessa kuin siskonsa ainanaan. Siskolla oli murrosikä ja kovin kasvu jo alakoulussa.

Ap

Tuo on muuten hyvä puoli siinä, että murrosikä alkaa myöhään, että se järki ehtii kasvaa ennen kuin hormoniryöpytys alkaa. Omalla 11-vuotiaalla pojallani oli juuri koululääkärin tarkastus ja  "tutkittuaan imusolmukkeet nivusista" (no kaipa hän ne tutkikin siinä samalla) totesi, että ekat murrosiän merkit ovat näkyvissä. Sanoi, että aikaisessa on, mutta vielä normaalin rajoissa. Onneksi poika on muuten luonteeltaan rauhallinen, mutta kyllä silti vähän pelottaa :( . Ihmettelinkin kyllä jo, kun poika käyttää viitosluokalla samoja kenkiä mitä isoveljensä käytti seiskaluokalla. Teidän pojalla on hyvä, kun on kuitenkin noin pitkä, niin ei varmaan sillai tule kiusatuksi "pikkupoikana". Eiköhän ne lääkärit tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei. Muistan itse yläasteelta yhden luokkakaveripojan, joka oli ihan lapsi koko yläasteen ajan. Pari vuotta myöhemmin näin hänet ja olin pudottaa silmäni: oli varmaan oikeasti kaksimetrinen.

Vierailija
40/44 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Täysin normaalia, että 14 ei ole vielä murrosiässä. Poikien murrosikä ajoittuu ikävuosille 11-19. Mutta ap:lle: oma poika kasvoi vuodessa 25cm, mutta lähtöpituus oli reilu 150cm... loppu 4cm tuli sitten seuraavan vuoden aikana pikkuhiljaa.

Puhutaaanko tässä nyt murrosiästä, vai pituuspyrähdyksestä? Normaalisti murrosikä alkaa noin 9-vuotiaana.

Kenellä alkaa murrosikä 9 vuotiaana? Normaalisti? Kyllä on tytöksikin aikamoinen poikkeama, jos yhdeksän vuotiaana alkaa murrosikä. Tytöillä murrosikä on keskimäärin 10-14 vuotiaana, pojilla 11-19 vuotiaana.  Kasvupyrähdys on yksi merkki murrosiästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi