Elämänmuutoksen tehneet! Mistä aloititte muutoksen?
Olen vuosia elänyt lapsille.
Ulkomuoto on nuhjuinen, tukka pitkä ja tylsän värinen ja liian tumma minulle plus juurikasvu.
Ylipainoa on runsaasti pari- kolmekymmentä kiloa.
Iho on väsyneen oloinen.
Vaatteet ihan hirveitä vanhoja kotivaatteita joilla liikun tuolla ihmisten ilmoilla.
Olen muutenkin väsynyt ja vetämätön.
Rautaa aloin jo syödä, ferritiini oli matala.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on ja siihen lääkitys joka vähän piristänyt.
Meikkejä jo ostin, korostus- ja varjostusvärejä ym hyvään meikkipohjaan eli se osio on jo laitettu kuntoon.
Kampaaja on varattuna ja hauan kivat raidat hiuksiin ja kunnolla pituutta pois. Hartiamitta voisi olla kiva. Tykkään laittaa hiuksia päivittäin mutta nykyinen liian pitkä tukka tekee siitä hankalaa.
Mitä tekisin seuraavaksi?
Rahaa ei ole suuria määriä laittaa mutta olisiko vaatekaappi seuraava kohde?
Kaikki sieltä roskiin ja pikkuhiljaa uutta tilalle? Mitä kannattaa ostaa?
Olen kotiäiti mutta parin vuoden päästä haluan työelämään takaisin ja haluan olla silloin valmis!
Ruokavalio myös kuntoon. Miten? Tulisiko motivaatio uuden lookin myötä?
Apua!?
Kommentit (20)
Liity jäseneksi kuntosalille ja osta 1-2 krt personal traineirin palveluja. Treenivaatteiden ei tarvii olla kummoiset, kunhan pystyt mukavasti niissä liikkumaan.
Vaatekaappi kannattaa uusia vasta sitten, kun olet saanut painoa alas. Muuten joudut ostamaan kaiken uusiksi. Nyt jo voit toki sijoittaa kampaajaan ja kosmetologiin.
Ota omaa aikaa itsellesi. Mene kaupungille kiertelemään ja istu rauhassa kahviloissa lukemassa lehteä. Käy säännöllisesti hierojalla. Ulkoile aina kun voit, jotta mieli pysyy virkeänä.
Ole itsekäs hyvällä tavalla.
Minulla onnistui elämäntapa muutos kun ymmärsin että minun itseni on muututtava. Ja että laihdun samaa kautta kuin lihoinkin, syömällä!
Syö mutta terveellisesti ja monipuolisesti, ravintorikkaasti. Itse päätin että joka ikinen päivä syön yhden kasvisaterialla proteiinin kera. Ja lisäksi paljon keittoja. Vaalean vehnän tuotteet pois, tilalle täysjyvää. Marjoja, juureksia ja kasviksia rajattomasti, proteiinia myös nälän mukaan. Säännöllinen ja tiheä ateriarytmi. Ka syö hitaasti ja nautiskellen! Herkkujakin saa olla mutta ei koka päivä ja määrä kohtuullinen. Paljon hyviä kasvirasvoja.
Liikunta kannattaa aloittaa esim reippaat kävelylenkit ulkona, niistä on hyvä aloittaa, lisänä saliharjoittelu ja ryhmäliikuntatunnit. Etsi sinulle mieluisa laji mistä nautit.
Alkoholi minimiin, mielummin kokonaan pois laihduttaessa. Juo tarpeeksi vettä ja unohda kalorittomat ja makeat juotavat, ne ylläpitävät sokerikoukkua.
Liikunta ja ruokavalio kuntoon, aterisrytmi kuntoon, ja riittävä uni. Väsymys aiheuttaa painojumeja, samoin stressi.
Vierailija kirjoitti:
Liity jäseneksi kuntosalille ja osta 1-2 krt personal traineirin palveluja. Treenivaatteiden ei tarvii olla kummoiset, kunhan pystyt mukavasti niissä liikkumaan.
Vaatekaappi kannattaa uusia vasta sitten, kun olet saanut painoa alas. Muuten joudut ostamaan kaiken uusiksi. Nyt jo voit toki sijoittaa kampaajaan ja kosmetologiin.
Ota omaa aikaa itsellesi. Mene kaupungille kiertelemään ja istu rauhassa kahviloissa lukemassa lehteä. Käy säännöllisesti hierojalla. Ulkoile aina kun voit, jotta mieli pysyy virkeänä.
Ole itsekäs hyvällä tavalla.
Mietin tuota että eka laihdutan ja sitten uusin vaatekaapin sisällön. Tässä on nyt viisi vuotta yritetty laihduttaa tuloksetta..
Oma ulkonäkö masentaa ja nuhjuiset vaatteet. Ei huvitatämän näköisenä mennä minnekään. Siksi ajattelin että uusin vaatekaapin sisällön jo nyt ensin.
Omaa aikaa täytyisi ottaa enemmän. Nytkin istun sohvalla ja mies on lasten kanssa mutta silti tämä ei ole omaa aikaa kun koko ajan on pelko persiissä siitä koska tullaan valittamaan tästä ja vaatimaan jotain.
Ap
Ensimmäiseksu jätin alkoholin kokonaan pois. Siitä se sitten lähti pikkuhiljaa, kun nukkuu paremmin ja on pirteämpi olo :) Jaksaa liikkua yms.
Vierailija kirjoitti:
Minulla onnistui elämäntapa muutos kun ymmärsin että minun itseni on muututtava. Ja että laihdun samaa kautta kuin lihoinkin, syömällä!
Syö mutta terveellisesti ja monipuolisesti, ravintorikkaasti. Itse päätin että joka ikinen päivä syön yhden kasvisaterialla proteiinin kera. Ja lisäksi paljon keittoja. Vaalean vehnän tuotteet pois, tilalle täysjyvää. Marjoja, juureksia ja kasviksia rajattomasti, proteiinia myös nälän mukaan. Säännöllinen ja tiheä ateriarytmi. Ka syö hitaasti ja nautiskellen! Herkkujakin saa olla mutta ei koka päivä ja määrä kohtuullinen. Paljon hyviä kasvirasvoja.Liikunta kannattaa aloittaa esim reippaat kävelylenkit ulkona, niistä on hyvä aloittaa, lisänä saliharjoittelu ja ryhmäliikuntatunnit. Etsi sinulle mieluisa laji mistä nautit.
Alkoholi minimiin, mielummin kokonaan pois laihduttaessa. Juo tarpeeksi vettä ja unohda kalorittomat ja makeat juotavat, ne ylläpitävät sokerikoukkua.
Liikunta ja ruokavalio kuntoon, aterisrytmi kuntoon, ja riittävä uni. Väsymys aiheuttaa painojumeja, samoin stressi.
Kiitos!
Vedenjuonti on jäänyt tosi vähiin.
Alkoholia en käytä oikeastaan ollenkaan enkä juo muuta kuin sitä vettä.
Syön liian raskasta ruokaa ja se ylläpitää väsymyksen kierrettä.
Nukun liian vähän ja stressiä on paljon.
Pitäisi varmaan hankkia melatoniinia että saisi unta illalla.
Ap
Aloitin hylkäämällä kaiken minkä tiesin sydämessäni vääräksi ja käännyin uskossa Kristuksen puoleen.
"Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on.
Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti."
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, en käy ikinä missään. Elämä on täällä kotona. Minulla ei ole harrastuksia. En tiedä mikä kiinnostaa eikä ole treenivaatteitakaan.
Ap
Niin minunkin elämä on kotona, ei ole edes kunnollisia vaatteita muutenkaan, treenivaatteista puhumattakaan.
Tärkeäntä on syöminen, liikunta on vain yks viidesosa elämänmuutoksesta, jos tarkoitat laihtumista. Kokeile pieniä asioita, jotka voi tuntua hölmöltä. Vaihda ruokalautanen pieneen, esim pullalautasen kokoiseen. Päätät, että et ota lisää ruokaa. Pienelle lautaselle mahtuu vähemmän. Mieti, miksi syöt vähemmän, mitä sillä haluat
Liikkuminen on hieno juttu, mutta et jaksa keskittyä täysillä molempiin, siks kannattaa ekaks valita ruokailun vähentäminen.
Stressiin ei aina voi itse mitään. Etsi verkosta esim you tube sellaisia rauhoittavia hypnooseja. Ihan hassuja, mut ne toimii, kun seuraat ohjetta: käyt sohvalle lepäämään napit korvissa ja yhtäkkiä huomaat et olet rentoutunut, ehkä nukahtanutkin puoleksitunniksi - heräät siihen kun hypnoosimies herättää sinut (ei o vaarallista, toimii) Sun ei tarvitse keksiä kaikki asioita itse. Kaiva verkosta juttuja, joissa kerrotaan elämänmuutoksista, niistä saa valtavasti voimaa ja energiaa. Melatoniini on oikein hyvä, jos et saa unen päästä kiinni. Sitä pitää syödä riittävästi (2x3mg) ja säännöllisesti, että se alkaa toimia.
Lopuks vielä onnea ja sisua matkaan. Sä teet ton muutoksen, kukaan ei voi tehdä sitä sun puolesta (vaikka haluaisikin) Ja koita hakea elämästä iloisia ja ilahduttavia asioita, niitäkin on varmasti, on kivampi olla. Kaunista joulun odotusta .
Kiitos vielä vastanneille!
Siksi laitoin elämänmuutos kun en tarkoittanut pelkkää laihduttamista vaan jotain kokonaisvaltaisempaa. Jos laihtuminen tulee siinä sivussa niin on vain pelkkää plussaa!
Tänään ollut vatsa sekaisin viikonlopun syömisistä ja todellakin nyt sellainen fiilis ettei tätä enää kiitos.
Aamupalaksi sekoittelin proteiinipirtelön. Voisin tuon lisätä joka aamuun korvaamaan ne leivät sun muut. En ole aamuisin oikeasti nälkäinen koskaan ja kotiäiti kun olen niin aktiivisuuskin aamuisin on niin ja näin kun lapset koulussa ja kuopus nukkuu pitkään ja en viitsi mitään kolistella että saa nukkua.
Ja todellakin vaihdan lautasen leipälautaseen! Meillä on aika isot ruokalautaset ja siihen sitä ruokaa mahtuu. Leipälautanen on sopiva.
Ja täytyy testata noita rentoutumiskikkoja youtubesta.
Varmaan voisin aloittaa pienesti, juurikin noilla rentoutumisjutuilla ja sillä että pääsen sinne kampaajalle ja sitten ensi vuonna alan päivittää vaatekaappia. Uskon että nuo ovat jo niitä muutoksia joilla mieliala kohoaa.
Ja toki koitan syödä niin että se on hyväksi itselle. Ainakin aamupala vaihtoon ja illallakaan ei sitä leipää ja suklaata ym tarvitse mussuttaa vaan tehdä silloinkin vaikka joku smoothie.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siksi laitoin elämänmuutos kun en tarkoittanut pelkkää laihduttamista vaan jotain kokonaisvaltaisempaa. Jos laihtuminen tulee siinä sivussa niin on vain pelkkää plussaa!Tänään ollut vatsa sekaisin viikonlopun syömisistä ja todellakin nyt sellainen fiilis ettei tätä enää kiitos.
Aamupalaksi sekoittelin proteiinipirtelön. Voisin tuon lisätä joka aamuun korvaamaan ne leivät sun muut. En ole aamuisin oikeasti nälkäinen koskaan ja kotiäiti kun olen niin aktiivisuuskin aamuisin on niin ja näin kun lapset koulussa ja kuopus nukkuu pitkään ja en viitsi mitään kolistella että saa nukkua.Ja todellakin vaihdan lautasen leipälautaseen! Meillä on aika isot ruokalautaset ja siihen sitä ruokaa mahtuu. Leipälautanen on sopiva.
Varmaan voisin aloittaa pienesti, juurikin noilla rentoutumisjutuilla ja sillä että pääsen sinne kampaajalle ja sitten ensi vuonna alan päivittää vaatekaappia. Uskon että nuo ovat jo niitä muutoksia joilla mieliala kohoaa.Ja toki koitan syödä niin että se on hyväksi itselle. Ainakin aamupala vaihtoon ja illallakaan ei sitä leipää ja suklaata ym tarvitse mussuttaa vaan tehdä silloinkin vaikka joku smoothie.
Ap
Proteiinipirtelöä ja smoothieta? Mitä, jos söisit jotain oikeasti ravitsevaa etkä sortuisi mainoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi laitoin elämänmuutos kun en tarkoittanut pelkkää laihduttamista vaan jotain kokonaisvaltaisempaa. Jos laihtuminen tulee siinä sivussa niin on vain pelkkää plussaa!Tänään ollut vatsa sekaisin viikonlopun syömisistä ja todellakin nyt sellainen fiilis ettei tätä enää kiitos.
Aamupalaksi sekoittelin proteiinipirtelön. Voisin tuon lisätä joka aamuun korvaamaan ne leivät sun muut. En ole aamuisin oikeasti nälkäinen koskaan ja kotiäiti kun olen niin aktiivisuuskin aamuisin on niin ja näin kun lapset koulussa ja kuopus nukkuu pitkään ja en viitsi mitään kolistella että saa nukkua.Ja todellakin vaihdan lautasen leipälautaseen! Meillä on aika isot ruokalautaset ja siihen sitä ruokaa mahtuu. Leipälautanen on sopiva.
Varmaan voisin aloittaa pienesti, juurikin noilla rentoutumisjutuilla ja sillä että pääsen sinne kampaajalle ja sitten ensi vuonna alan päivittää vaatekaappia. Uskon että nuo ovat jo niitä muutoksia joilla mieliala kohoaa.Ja toki koitan syödä niin että se on hyväksi itselle. Ainakin aamupala vaihtoon ja illallakaan ei sitä leipää ja suklaata ym tarvitse mussuttaa vaan tehdä silloinkin vaikka joku smoothie.
Ap
Proteiinipirtelöä ja smoothieta? Mitä, jos söisit jotain oikeasti ravitsevaa etkä sortuisi mainoksiin.
Mitä ihmeellistä smoothiessa on?
Heittää sekaan maitorahkaa, maitoa tms ja hedelmiä/marjoja ja vaikka pellavansiementä tai mitä milloinkin.
Ihan hyvä ja riittävä iltapala minusta kun on kuitenkin alla päivällinen. Ei minulla illalla mikään niin kiljuva nälkä ole että tarvisin vielä kunnon ruokaa siihen enkä ole niin aktiivinenkaan illalla että senkään takia kiinteää ruokaa tarvitsisin.
Proteiinipirtelö taas on aamuisin nopea vatsantäyte ja sillä pärjää vallan mainiosti muutaman tunnin sohvalla makoillen ja telkkaa katsellen.
Ruokaa syön sitten tuossa välissä. Teen nyt pieniä muutoksia enkä rysäytä uusiksi kaikkea kerralla. Kuten kirjoitin, tämä ei ole laihduttamista vaan hyvän olon hakemista niin henkisesti kuin fyysisesti.
Ap
Muutos odottaa vielä että saisi alkaa elää omaa elämää, omaishoitajana oleminen on kuin vankilassa olisi ja eläisi, ei tämä ole ihmisarvoista elämää kenellekään.
Löytäisi vielä oman rakkaan .......
Itse tein tuon elämäntapamuutoksen vuonna 2014. Aloin syömään terveellisemmin ja käymään ihan vaan lenkillä päivittäin. Paino putosi kuin itsestään puolessa vuodessa 20 kg ja on pysynyt pois. Sanoisin että älä tee siitä itsellesi liian vaikeaa, muuten et onnistu. Esim. minä en pysty olemaan ilman leipää, joten syön sitä aamulla kahvin kanssa eli on aamupalani. Muuten syön aika normaalisti ihan tavallista ruokaa, vain vähemmän kuin ennen. Uudet vaatteet piristävät varmasti mieltä, mutta itse odotin että olin laihtunut vähäsen ennenkuin ostin mitään, niin oli todella mukavaa kun pystyi ostamaan pienenpää kokoa kuin aikaisemmin.
Minä olen sitä mieltä, että kannattaa aloittaa helpoimmasta päästä. Parturiajan olitkin jo varannut, hyvä juttu. Seuraavaksi ostaisin muutaman uuden vaatteen. Muutaman vuoden päästä nämä vaatteet saattavat olla liian isoja, mutta ei ole mitään sääntöä jonka mukaan pitäisi kärsiä kamalissa rääsyissä niin kauan kunnes laihtuu. Sinulla on kaikki oikeus panostaa itseesi, vaikka et olekaan vielä "maalissa". Yhdellä alaosalla ja kolmella yläosalla teet jo ihmeitä. Jos ompelutaitoa riittää, niin voit toki kaventaa sitten tarpeen mukaan. Tai viet vaikka johonkin korjauspalveluun.
Istuskelen tässä pihalla ja selailin tätä palstaa. Mieleeni muistui vanha aloitus elämänmuutoksesta ja etsin sen ja luin läpi.
Paljon onkin tapahtunut! Ei välttämättä muiden silmissä niinkään mutta omassa päässä ja ulkonäössä.
Olen onnistunut laihtumaan 15 kiloa nyt! Olen sen johdosta paljon pirteämpi ja itsetunto on kohonnut huimasti. Olen ostellut uusia vaatteita ja alusvaatteita. Heitin pois kaikki vanhat rytkyt. Kävin myös silloin siellä kampaamossa mutten vielä tuolloin kun piti kun aika piti perua. Tammikuun lopussa sitten päätin että nyt riittää!
Varasin uusiksi sen kampaajan ja leikattiin reilusti ja laitettiin vaaleita raitoja. Nyt on lapaluihin asti hiukset ja helpommat laittaa.
Matka jatkuu toki vielä. Painoakin on pudotettava vielä mutta nyt pääsin vihdoin pois merkittävästä lihavuudesta lievän ylipainon puolelle!
Liikunnan aloittaminen on seuraava etappi johon kerään voimia! Viimeistään syksyllä aloitan taas lenkkeilyn.
Lantionpohjan lihaksia olen kyllä alkanut harjoittaa ihan tosissaan ja huomaan että se on litistänyt myös vatsaa ja selkävaivat ovat vähentyneet. Toki painon putoamisella on osansa muttei vatsani ole näin "litteä" ollut aiemmin tässä painossa joten pistän osan lantionpohjan treenin piikkiin.
Iloista kesän jatkoa kaikille! Nyt on katse ihan eri tavalla tulevaisuudessa!
Ap
Hienoa, hyvä ap!
Itsekin juuri laihdutan ja 10 kiloa on lähtenyt. Matka jatkuu myös minulla ☺
Tosi hienoa kuulla ap! Jatka samaan malliin. Hyvä olo kyllä palkitsee.
Elämänmuutos alkoi siitä kun tajusin etten halua omaa elämääni enää.
Aloin liikkua enemmän joten uni parani.
Päätin tuskallisen onoff suhteeni.
Etsin uutta työpaikkaa. En tosin löytäny.
Aloin syömään vähemmän ja paremmin. 5 krt päivässä pienemmät annoskoot. Ruokaa joka maistui suussani hyvälle ja oli vähärasvainen.
Vaatekoko on pienentynyt 46-> 40
Aikaa on kulunut 2v
Poistin myös ns ystävät jotka olivat vain energia sieppoja.
Olen matkalla ja tuntuu hyvälle.
Ja vielä, en käy ikinä missään. Elämä on täällä kotona. Minulla ei ole harrastuksia. En tiedä mikä kiinnostaa eikä ole treenivaatteitakaan.
Ap