Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläinen: mistä tunnistat ulkopaikkakuntalaisen?

Vierailija
30.11.2018 |

Minua kiinnostaa tietää, onko Helsinkiläisillä jotain mistä he erottavat helposti paikalliset ja Helsingissä asuvat sellaisista, jotka ovat siellä vierailemassa tai turisteina? Mitä nämä voisi olla?

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tietää, onko Helsinkiläisillä jotain mistä he erottavat helposti paikalliset ja Helsingissä asuvat sellaisista, jotka ovat siellä vierailemassa tai turisteina? Mitä nämä voisi olla?

Hesa, pörstä, ratikka, linkku = pönde

Stadi, börsta, spora, dösä = stadilainen

Landen tunnistaa myös, kun se kävelee pää ylöspäin etsien kylttejä, että sais suuntaa missä on tai missä pitäs olla.

Selkeä junantuoma tässä. Stadilaisempi kuin syntyperäinen helsinkiläinen koskaan.

5 polven tölika.

Ei uskoisi. Varsinkaan tölikan tyypiltä tuollaista sontaa. Ymmärrät varmaan, että on myös sukupolvikysymys. Slangisanat tulevat ja menevät. Me nelikymppiset puhutaan ratikasta, bissestä, Helsingistä ja bussista. Sitten taas nuoremmat ottaa vanhoja sanoja käyttöön. 

Vierailija
82/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisoo rullaportaissa vasemmalla puolella (etenkin metrossa).

Pariskunnan toinen osapuoli kävelee pari metriä toisen edellä.

Tyttölapsilla on huivit, usein äidilläkin, miehellä polvipituiset housut.

Puhuu kovaäänisesti murretta.

Puhuu kovaäänisesti puhelimeensa.

Katselee uteliaasti ympärilleen.

Ensimmäistä lukuun ottamatta kaikki on suht siedettävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitaudesta, tuijottamisesta, ei osata päästää spårasta tai metrosta ensin muita matkustajia ulos vaan yritetään tunkea sisään heti kun ovet aukeavat. Junantuomia täällä suurin osa asukkaista on, asutaan jossain lähiössä Vantaan rajalla ja yritetään esittää urbaania cityihmistä.

Miksi kukaan haluaisi esittää "urbaania cityihmistä"? :D

Niin juu ja Helsinkihän on Suomen ainoa kaupunki.

Eihän se ainoa ole, onhan Turku ja Tampere...

Vierailija
84/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyt helsinkiläiseltä neuvoa kadulla, paikalla on heti muitakin neuvomassa. Ei pidä paikkaansa, että ei autettaisi. Usein saa apua myös vierailla kielillä, jos tarvitaan. Porukkaa kun on paljon ja suuri osa koulutettua väkeä.

Vierailija
85/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tiellä eikä osaa liikkua 

Vierailija
86/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulee, että mistä tahansa saa kääntyä haluamaansa suuntaan risteyksissä autolla, vaikka monista saa kääntyä vain esim. yhteen merkittyyn suuntaan. Ja tukkii liikenteen tällä tavoin.

Toi on totta, tukitaan koko risteys paikassa jossa mahtuisi kaksi autoa rinnakkain `(kääntymään eri suuntiin). Ei osata ryhmittyä, mieluummin vaihdetaan kaksi kaistaa niin että koko risteys on tukossa. Ei osata taskupysäköidä.

Vierailija
87/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaäänisyydesta, ylipainosta ja sellaisesta huomion hakemisesta (?).

Samoin ne katselee kaikkea pitkään ja hartaasti.

Vierailija
88/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakuntatukasta. Yöelämässä naisilla maalaisuuden paljastaa farkut + glittertoppi -yhdistelmä.

Vierailija
89/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasta kävelystä. Töllistelee ihmisiä. Puhuu murretta.

Vierailija
90/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Landen tunnistaa myös, kun se kävelee pää ylöspäin etsien kylttejä, että sais suuntaa missä on tai missä pitäs olla.

Syntyperäinen stadilainen (ei lähiöläinen) ei ikinä kirjoittaisi spOra tai dösÄ. Vaikka sanoisi sen noin.

Eikä käyttäisi sanaa börsta, se on uushelsinkiläisten sana, tyypillinen pätemisen juttu. Junantuomat on helsinkiläisempiä kuin ne, jotka voisivat kutsua itseään stadilaisiksi. Slangisanat omaksutaan lapsuudessa omalta suvulta, ei opetella Kalliossa. Siitä syntyy vain kummallisia itsensä ylentämisiä.

Olen kyllä syntyperäinen stadilainen vaikka asunkin nykyään lähiössä. Siitähän on tehty tutkimuskin, että lähiöissä asuu suurimmaksi osaksi syntyperäisiä. En kyllä muista milloin tai sen nimeä, sorry. Olen syntynyt Naikkarilla ja asuimme silloin Kalliossa. Olen sittemmin asunut sekä kantakaupungissa että lähiössä. Olen myös huomannut että eri ikäisillä on erilainen tapa puhua. Kieli muuttuu, aikaisemmin slangissakin oli enemmän vaikutteita venäjästä ja ruotsista, nykyään myös pyhästä englanninkielestä jota tungetaan joka paikkaan.

Vierailija
91/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maakuntatukasta. Yöelämässä naisilla maalaisuuden paljastaa farkut + glittertoppi -yhdistelmä.

Olin joskus kymmenisen vuotta sitten Helsingin keskustan pubissa töissä ja maalaisen tunnisti aina siitä että talvipakkasillakin oli aina tavalla tai toisella pukeuduttu niin että tissivako näkyi. Se oli varma tuntomerkki.

Vierailija
92/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunne yhtään paikkoja, joista puhuu.

Vierailija
93/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyperäinen stadilainen (ei lähiöläinen) ei ikinä kirjoittaisi spOra tai dösÄ. Vaikka sanoisi sen noin.

Eikä käyttäisi sanaa börsta, se on uushelsinkiläisten sana, tyypillinen pätemisen juttu. Junantuomat on helsinkiläisempiä kuin ne, jotka voisivat kutsua itseään stadilaisiksi. Slangisanat omaksutaan lapsuudessa omalta suvulta, ei opetella Kalliossa. Siitä syntyy vain kummallisia itsensä ylentämisiä.

Olen kyllä syntyperäinen stadilainen vaikka asunkin nykyään lähiössä. Siitähän on tehty tutkimuskin, että lähiöissä asuu suurimmaksi osaksi syntyperäisiä. En kyllä muista milloin tai sen nimeä, sorry. Olen syntynyt Naikkarilla ja asuimme silloin Kalliossa. Olen sittemmin asunut sekä kantakaupungissa että lähiössä. Olen myös huomannut että eri ikäisillä on erilainen tapa puhua. Kieli muuttuu, aikaisemmin slangissakin oli enemmän vaikutteita venäjästä ja ruotsista, nykyään myös pyhästä englanninkielestä jota tungetaan joka paikkaan.

Venäjän vaikutteet taitavat olla aika vanhoja. Tosin jotkut niistä sanoista elävät yhä, kuten safka, kani tai voda. Ruotsi oli suurin vaikuttaja ainakin 70-luvulle asti, ja tuo suurten ikäluokkien puhuma slangi on saanut varmaan 90% vaikutteistaan siitä.

Vierailija
94/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin että ihan ensimmäisiä englannista lainattuja sanoja oli juuri tuo sinunkin mainitsema sorry.

Vierailija
95/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjuntin korviin se kuulostaa stati. Ja statilainen.

Vierailija
96/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista mistään, ellei toinen sitä itse kerro. Murteesta tunnistaa juuret, mutta helsinkiläinen voi puhua jotain muuta murretta.

Vierailija
97/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheata. Olen asunut koko ikäni vantaalla, en ole käynyt helsingissä 4 vuoteen. Joudun menemään ensi viikolla lääkäriin helsingin keskustaan. Häpeän jo etukäteen halpoja vaatteitani. En edes tiedä, mistä bussit nykyään lähtevät. Jos näette minut pyörimässä ympyrää, silmät päässä pyörien, etsimässä oikeata paikkaa, pyydän etukäteen anteeksi.

Noita halpoja vaatteita oli pakko tulla kommentoimaan. Asun niin pienellä paikkakunnalla, mutta olen melkein kymmenen vuotta pyörinyt paljon Helsingissä koska suuri osa ystävistäni ja poikaystäväni asuu siellä, ja opiskelen siellä myös. Minusta täällä pikkukaupungissa täytyy miettiä paljon enemmän sitä miltä näyttää - kaikki tuijottavat tuomitsevasti ja tuttuihin törmää koko ajan. Helsingissä taas tuntuu siltä että voit olla ihan mitä vaan ja ketään ei pätkääkään kiinnosta. Menen välillä Helsingissä yökkäreissä lähikauppaan koska ihan sama. Sitä kyllä suuresti rakastan Helsingissä.

Mutta itse aloitukseen, hmm. Lähinnä murre tai jos käyttää sanaa Hesa. Muuta en ole huomannut

Tämä! Käyn toisinaan työasioissa Joensuussa ja olen siellä koko kylän avoin tuijotuksen kohde vaatteiden takia. Helsinkiläisittäin kasuaali kaupunkivaate on pikkukylällä täyttä ylipukeutumista, ja tämä myös tehdään kohteelle hyvin selväksi. Luultavasti minulla on jo jokin liikanimikin, jota kyläläiset käyttävät.

Onnea on erilaisuuksien joukkoon hukkuminen. Helsinki ❤️

Ps. Paljasjalkaisena mutta aina kantakaupungin alueella asuneena en tiennyt minäkään, ettei metrossa paineta napista ovea auki! Kiitos edellä kertoneelle.

Vierailija
98/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisoo liukuportaissa väärin.

Vierailija
99/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyperäinen stadilainen enkä tiedä mitä tarkoittaa ’börsta’.

Vierailija
100/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen stadilainen enkä tiedä mitä tarkoittaa ’börsta’.

Kalja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän