Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläinen: mistä tunnistat ulkopaikkakuntalaisen?

Vierailija
30.11.2018 |

Minua kiinnostaa tietää, onko Helsinkiläisillä jotain mistä he erottavat helposti paikalliset ja Helsingissä asuvat sellaisista, jotka ovat siellä vierailemassa tai turisteina? Mitä nämä voisi olla?

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitaudesta, tuijottamisesta, ei osata päästää spårasta tai metrosta ensin muita matkustajia ulos vaan yritetään tunkea sisään heti kun ovet aukeavat. Junantuomia täällä suurin osa asukkaista on, asutaan jossain lähiössä Vantaan rajalla ja yritetään esittää urbaania cityihmistä.

Tuota, ettei osata päästää esim. metrosta ensin muita matkustajia ulos, tekee varmaan 90 % ihmisistä Helsingissä. Mukana lienee siis myös paikallisia. Tai jos muutama ihminen on järjestäytynyt jollain tavalla metron ovien eteen ja odottaa ihmisten pääsevän ulos, änkee oikealta ja vasemmalta metron kylkiä pitkin porukkaa sisään niin, että nämä alun perin ensimmäisenä odottaneet pääsevät sisään viimeisinä. Etenkin monet 15-60-vuotiaat (paikalliset?) naiset änkevät metroon kuin elukat siitä raosta, mistä mahtuvat (ja joo, olen itsekin nainen samaa ikäryhmää).

Tuijottamisesta meidät maalaisjuntit sitten varmaan tunnistaa. Täällä Kehä kolmosen ulkopuolella nimittäin pidetään normaalin kohteliaana käytöksenä, jos on kadulla liikkuessaan valpas sen varalta, että joku tuttu tulee vastaan. Ihmisten katsominen silmiinkin on aivan normaalia, samaten samaan hissiin vieraan kanssa joutuessa voi hymyillä ja nyökätä. Helsinkiläinen tyyli onkin sitten ratikassa tuijottaa luurit päässä ikkunasta ja teeskennellä, ettei näe istumapaikkaa tarvitsevaa tutisevaa mummoa tai matkakortin lukulaitetta ihmetteleviä turisteja.

Hauskaa. Olen asunut 20 miljoonan ihmisen kaupungissa viimeiset 5 vuotta. Ensimmäisen kappaleen asiaa ei voisi ikinä kuvitella tapahtuvan siellä. Ja tämä hämmästyttää minua aina Suomessa käydessäni. Tuo tunkeminen sinne metroon ennen kuin ulos tulevat pääsevät pois. No, metro on kotikaupungissanin usein niin täynnä, ettei sinne suomalaisittain mahtuisi edes tunkemaan ennen kuin päästää ulos tulevat pois - ehkä Helsingillä on vielä matkaa isoksi kaupungiksi.

Tuijotus taas on täällä ihan arkipäivää. Ei ainoastan tuijoteta, vaan myös osoitellaan ja valokuvataan. Myös autetaan herkästi, jos joku ei tajua. Oli sitten paikallinen tai meikäläisittäin hyvin eksoottinen olio. Kädestä pitäen helposti neuvotaan vaikkei yhteistä kieltä löytyisi. 

Varmaan täällä sitten on maalaisjuntteja kaupunki täynnä.

Vierailija
62/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalta muuttaneet eivät tajua, että Helsinki on muutakin kuin keskusta. Pitävät kai lähiöitä joinain naapurikylinä. Maalaisia hävettäisi muuttaa vaikkapa Ogeliin tai Roihikaan tai kokisivat lähiöasumisen vähintään todella hankalaksi. Tiedoksi: suurin osa stadilaisista asuu lähiöissä. En ikinä muuttaisi vaikkapa Kallioon, paljon kivempaa on asua Paloheinässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne juoksee bussiin, junaan tai metroon. Oikeat sradilaiset jaksaa odottaa 2-5 minuuttia seuraavaan..

Tää on niin totta!

Mutku maalla se seuraava bussi saattaa tulla vasta kahdeksan tai kahdentoista tunnin kuluttua niin on syytä juosta jotta ehtii.

Näin se on 😀

Vierailija
64/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tietää, onko Helsinkiläisillä jotain mistä he erottavat helposti paikalliset ja Helsingissä asuvat sellaisista, jotka ovat siellä vierailemassa tai turisteina? Mitä nämä voisi olla?

Hesa, pörstä, ratikka, linkku = pönde

Stadi, börsta, spora, dösä = stadilainen

Landen tunnistaa myös, kun se kävelee pää ylöspäin etsien kylttejä, että sais suuntaa missä on tai missä pitäs olla.

Vierailija
65/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Landen tunnistaa myös, kun se kävelee pää ylöspäin etsien kylttejä, että sais suuntaa missä on tai missä pitäs olla.

Selkeä junantuoma tässä. Stadilaisempi kuin syntyperäinen helsinkiläinen koskaan.

Vierailija
66/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalta muuttaneet eivät tajua, että Helsinki on muutakin kuin keskusta. Pitävät kai lähiöitä joinain naapurikylinä. Maalaisia hävettäisi muuttaa vaikkapa Ogeliin tai Roihikaan tai kokisivat lähiöasumisen vähintään todella hankalaksi. Tiedoksi: suurin osa stadilaisista asuu lähiöissä. En ikinä muuttaisi vaikkapa Kallioon, paljon kivempaa on asua Paloheinässä.

Ei se ihan näinkään ole.

T. Juntti joka on asunut siellä monessa paikassa, myös lähiössä.

Vierailija
67/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut sehän on sitten kuin asuisi Tampereella. Ei mitään palveluja, ei metroa, ei ratikkaa, ei mitään.

Vierailija
68/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne juoksee bussiin, junaan tai metroon. Oikeat sradilaiset jaksaa odottaa 2-5 minuuttia seuraavaan..

Tää on niin totta!

Eipäs. Siihen on juostava jos on oikeasti kiire jatkoyhteyteen.

Vierailija
69/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisimme kuin helsinkiläiset, tottumuksesta, kyllä meidät maalaisjuntit tunnistaa kun vilkaisee.

Tarkennan että kaikki eivät tunnista. Tunnistan ihmiset mutta en ole syntyperäinen helsinkiläinen.

Vierailija
70/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyperäinen stadilainen (ei lähiöläinen) ei ikinä kirjoittaisi spOra tai dösÄ. Vaikka sanoisi sen noin.

Eikä käyttäisi sanaa börsta, se on uushelsinkiläisten sana, tyypillinen pätemisen juttu. Junantuomat on helsinkiläisempiä kuin ne, jotka voisivat kutsua itseään stadilaisiksi. Slangisanat omaksutaan lapsuudessa omalta suvulta, ei opetella Kalliossa. Siitä syntyy vain kummallisia itsensä ylentämisiä.

Vierailija
71/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeä junantuoma tässä. Stadilaisempi kuin syntyperäinen helsinkiläinen koskaan.

5 polven tölika.

Vierailija
72/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja oikean stadilaisen tunnistaa juuri siitä että hänelle ei ole mikään pakkomielle haukkua junantuomia tai halveksia Hesa-sanan käyttöä.

Tuo on harvinaisen totta. Noilla junantuomilla jotka kuvittelevat olevansa stadilaisia on juuri tuollaisia epäoleellisia yksityiskohtia joihin tartutaan silloin kun määritellään helsinkiläistä ja ei-helsinkiläistä. Yleensä he eivät edes itse tajua sitä että paljastavat niillä olevansa nimenomaan junantuomia.

Junantuomien halveksuntaa potenssiin kaksi.

Vierailija
73/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on loppujen lopuksi niin pieni paikka..

Vierailija
74/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään sitten tunnistaa kun tutustuu paremmin.

Useamman polven helsinkiläiset ovat todella hienoja tyyppejä.

T. Juntti

Vierailija
75/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisen tunnistaa hitaudesta ja rullaportaissa pyörivänä hukassa olevana. Kapakoissa ne vttuilee muille maalaisille jos ne asuu jossain muualla. Itse syntyperäsenä neljännessä polvessa olevana ei kiinnosta mistä joku on. Enkä muista, että kukaan frendeistäkään olis mitenkään ihmetellyt asiaa. Uskallan sanoa, että ei meitä stadilaisia kiinnosta jos joku on turusta. Me puhutaan sporista dösistä klitsuista, koska niin me ollaan aina puhuttu. Ei tässä kielessä ole meidän mielestä mitää ihmeellistä. Se on vaan meidän tapa puhua. Itse olen huomannut, että jos esim oululainen istuu baarissa, niin sen pitää viljellä kaikki slangisanat.

Mun mutsi ja faija taas on sen verran iäkkäitä jo, että niille spora on skuru.

Vierailija
76/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie olen asunut pitkälle yli puolet elämästäni Helsingissä (en Stadissa enkä Hesassa), enkä tunnista ulkopaikkakuntalaista.

Mie sanon mie ja olen kuitenkin ylypiästi helsinkiläinen, koska tämä on minun kotikaupunkini, jota rakastan, mutten niin paljon, että murteestani luopuisin.

Minulle on ihan sama, minkä värinen on, mitä murretta puhuu.

Jos joku ei osaa "toimia oikein julkisissa", mie voin neuvoa.

Vierailija
77/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ja syntynyt vantaalla, en ole käynyt pääkaupungissamme 6 vuoteen. Työpaikkani Vantaalla, asuntoni kilometrin päässä työpaikastani. Tarvitsemani palvelut lähellä. En haluaisi edes käydä helsingissä.

Vierailija
78/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut sehän on sitten kuin asuisi Tampereella. Ei mitään palveluja, ei metroa, ei ratikkaa, ei mitään.

Niiiiiiiin... No tästähän sen just tunnistaa. Ei tarvitse mennä kuin Vantaalle, ja lähiöissä ei ole mitään palveluja. Toista se on täällä Helsingissä. Joka lähiössä omat terveyskeskukset ja kirjastot ja luistinradat ja dösät ja kaupat ja hammashoitolat ja neuvolat jne jne. 

Vierailija
79/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkee hitaasti pälyillen ympärilleen.

Vierailija
80/142 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulee, että mistä tahansa saa kääntyä haluamaansa suuntaan risteyksissä autolla, vaikka monista saa kääntyä vain esim. yhteen merkittyyn suuntaan. Ja tukkii liikenteen tällä tavoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi