Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläinen: mistä tunnistat ulkopaikkakuntalaisen?

Vierailija
30.11.2018 |

Minua kiinnostaa tietää, onko Helsinkiläisillä jotain mistä he erottavat helposti paikalliset ja Helsingissä asuvat sellaisista, jotka ovat siellä vierailemassa tai turisteina? Mitä nämä voisi olla?

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ettei hän tiedä ettei Espoo ja Vantaa ole Helsingissä... ja luulee että Helsingissä ei ole luontoa.

Vierailija
102/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarve helsinkiläisillä on omaksua niin paljon vierasperäisiä sanoja siihen slangiinsa, oli se sitten venäjästä, ruotsista tai englannista? Eikö tuo ole aika junttia? Yrittääkö ne antaa itsestään meille böndeille jotenkin kansainvälisemmän kuvan, vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä ettei hän tiedä ettei Espoo ja Vantaa ole Helsingissä... ja luulee että Helsingissä ei ole luontoa.

Tuskin ainakaan espoolaista tai vantaalaista tästä tunnistat.

Vierailija
104/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton rekisteritunnuksesta. Eka kirjain A tarkoittaa Helsinkiä ja B Bemböleä.

Vierailija
105/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen stadilainen enkä tiedä mitä tarkoittaa ’börsta’.

Harja

Vierailija
106/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmin helsinkiläisen merkki on minusta juuri se, ettei sille helsinkiläisyydelle ole sataa kriteeriä joita sitten kytätään - oikeasti helsinkiläistynyt ihminen on jo täsyin tottunut siihen, että tämä kaupunkin on täynnä eri puolilta Suomea ja muistakin maista tulevia ihmisiä, ja siihen, että ei syntyperäiset helsinkiläisetkään mistään yhdestä muotista ole.

Toki esim. täysi osaamattomuus julkisten käytössä vahvasti viittaa siihen, että henkilö tulee muualta, mutta ei se ole mikään naureskelun tai ihmettelyn tai edes ärsyyntymisen aihe jos se muualta tulija ei aiheuta muille kummempaa haittaa. Kyllä se helsinkiläinen tajuaa, että voisi itse olla eksyksissä pikkukaupungin "soite Esalle jos haluat taksin, paitsi maanantaina kun sillä on jumppa" -sääntöjen keskellä.

Vierailija
107/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi typerimmistä jutunaiheista tämäkin ! 

Vierailija
108/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tuota, että ulkopaikkakuntalaiset olisivat hitaita tai olisivat tiellä. Itse olen asunut Helsingissä pari vuotta, ja minä olen aina se nopein kävelijä, minä väistän ihmisiä ja joka ikinen päivä Helsingissä tapaan ihmisiä, jotka seisovat tiellä, eivät väistä metrosta ulos tulijoita ja ovat TODELLA hitaita. Onko joka ikinen helsinkiläinen ulkopaikkakuntalainen, paitsi minä, joka käyttäydyn kuin helsinkiläinen, vaikken itseäni helsinkiläiseksi kutsukaan. Olen ikuisesti toisen paikkakuntalainen, koska sydämeni on siellä.  Miehenikään ei ole helsinkiläinen, mutta hän on samanlainen kuin minä.

Kerran satoi vettä niin paljon, että kun laitoin pitkävartiset kumpparit jalkaan, niin bussipysäkillä vanhempi mies totesi, ettei koskaan ole nähnyt niin pitkiä saappaita helsinkiläisellä. Totesin, että en olekaan helsinkiläinen, vaikka täällä asunkin.

Vierailija
109/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen vastaa ”Helsinkiläiset” jotka ovat opiskelleet Helsingissä 5vuotta ja ovat nyt omasta mielestään Helsinkiläisiä.

Vierailija
110/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo steissiä rauttikseksi :D "se rauttiksen lähellä oleva sokkari"

Vierailija
111/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu isosta kirkosta

Vierailija
112/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa lipun ratikkaan.

Vierailija
113/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Olen itsekin ollut vähän pihalla vaikka missä kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla. T. 00140

Vierailija
114/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmin helsinkiläisen merkki on minusta juuri se, ettei sille helsinkiläisyydelle ole sataa kriteeriä joita sitten kytätään - oikeasti helsinkiläistynyt ihminen on jo täsyin tottunut siihen, että tämä kaupunkin on täynnä eri puolilta Suomea ja muistakin maista tulevia ihmisiä, ja siihen, että ei syntyperäiset helsinkiläisetkään mistään yhdestä muotista ole.

Toki esim. täysi osaamattomuus julkisten käytössä vahvasti viittaa siihen, että henkilö tulee muualta, mutta ei se ole mikään naureskelun tai ihmettelyn tai edes ärsyyntymisen aihe jos se muualta tulija ei aiheuta muille kummempaa haittaa. Kyllä se helsinkiläinen tajuaa, että voisi itse olla eksyksissä pikkukaupungin "soite Esalle jos haluat taksin, paitsi maanantaina kun sillä on jumppa" -sääntöjen keskellä.

Siis tämä. En myöskään osaa näemmä käyttää nettiä. T. 00140

Vierailija
115/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiset puhuavat jostain syystä todella kovaan ääneen, ravintoloissakin ne vastaavat kännykkään kesken ruokailun ja huutavat siihen luurin moukka maisesti. Samoin he tukkivat kaikki väylät eivätkä väistä piruuttaankaan ketään. Monet myös syljeskelevät, vetävät röökiä kuin korsteenia ja kulkevat talvisin ilman pipoa. Helsinkiläiset yleensä ottaen hallitsevat talvipukeutumisen.

Vierailija
116/142 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta. Tai pukeutuu vaatimattoman rennosti verkkareihin tai tuulipukuun esim. kaupoissa asioidessaan. Niiden pariksi sopii hyvin linttaan astutut lenkkarit ja lippis. Ja vyökotelo kännykälle. Tai silmälasit, joissa tumman pinnan voi kätevästi nostaa ylös vaikkapa sisätiloissa.

Vierailija
117/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuu isosta kirkosta

Tuota "isoa kirkkoa" käyttävät yleensä helsinkiläiset tai itseään helsinkiläisinä pitävät kaupungissa pari vuotta asuneet maalaiset, jotka yrittävät jotenkin parodioida maalaisia.

Vierailija
118/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, kun uusi työkaveri tuli töihin ja sanoi: "Tulimpas poralla, ku alkonnii nököttää". *auts* (Käännös: Tulin sporalla, kun alkoi tulla snögeä.)

Vierailija
119/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuksena kiire sinne jonnekin.

Vierailija
120/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelytyyli hidas, vaatteet konservatiivisesta päästä, hiukset suorat ja miehillä kalapuikkoviikset.