Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläinen: mistä tunnistat ulkopaikkakuntalaisen?

Vierailija
30.11.2018 |

Minua kiinnostaa tietää, onko Helsinkiläisillä jotain mistä he erottavat helposti paikalliset ja Helsingissä asuvat sellaisista, jotka ovat siellä vierailemassa tai turisteina? Mitä nämä voisi olla?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tuota, että ulkopaikkakuntalaiset olisivat hitaita tai olisivat tiellä. Itse olen asunut Helsingissä pari vuotta, ja minä olen aina se nopein kävelijä, minä väistän ihmisiä ja joka ikinen päivä Helsingissä tapaan ihmisiä, jotka seisovat tiellä, eivät väistä metrosta ulos tulijoita ja ovat TODELLA hitaita. Onko joka ikinen helsinkiläinen ulkopaikkakuntalainen, paitsi minä, joka käyttäydyn kuin helsinkiläinen, vaikken itseäni helsinkiläiseksi kutsukaan. Olen ikuisesti toisen paikkakuntalainen, koska sydämeni on siellä.  Miehenikään ei ole helsinkiläinen, mutta hän on samanlainen kuin minä.

Kerran satoi vettä niin paljon, että kun laitoin pitkävartiset kumpparit jalkaan, niin bussipysäkillä vanhempi mies totesi, ettei koskaan ole nähnyt niin pitkiä saappaita helsinkiläisellä. Totesin, että en olekaan helsinkiläinen, vaikka täällä asunkin.

Omg 🙄

Vierailija
122/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laskee ravintoloissa syödessään osuudet, mitä kenenkin pitää loppulaskusta maksaa. Hävettää katsoa, kun oikein kännykän laskurin kanssa niitä osuuksia lasketaan. Kantaeurooppalaisista joku maksaa koko laskun ja luottaa siihen, että jossain muussa tilanteessa joku muu laskun hoitaa ja saa sitä kautta omansa takaisin.

Mutta me suomalaiset olemmekin tarkkoja siitä, ettei lastu lainehillakaan ylävirrasta kerro jonkun olevan just MUN kalavesillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tuota, että ulkopaikkakuntalaiset olisivat hitaita tai olisivat tiellä. Itse olen asunut Helsingissä pari vuotta, ja minä olen aina se nopein kävelijä, minä väistän ihmisiä ja joka ikinen päivä Helsingissä tapaan ihmisiä, jotka seisovat tiellä, eivät väistä metrosta ulos tulijoita ja ovat TODELLA hitaita. Onko joka ikinen helsinkiläinen ulkopaikkakuntalainen, paitsi minä, joka käyttäydyn kuin helsinkiläinen, vaikken itseäni helsinkiläiseksi kutsukaan. Olen ikuisesti toisen paikkakuntalainen, koska sydämeni on siellä.  Miehenikään ei ole helsinkiläinen, mutta hän on samanlainen kuin minä.

Kerran satoi vettä niin paljon, että kun laitoin pitkävartiset kumpparit jalkaan, niin bussipysäkillä vanhempi mies totesi, ettei koskaan ole nähnyt niin pitkiä saappaita helsinkiläisellä. Totesin, että en olekaan helsinkiläinen, vaikka täällä asunkin.

Kävelitkö ripeästi jo silloin kun olit juuri tullut Helsinkiin? 

Vierailija
124/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarve helsinkiläisillä on omaksua niin paljon vierasperäisiä sanoja siihen slangiinsa, oli se sitten venäjästä, ruotsista tai englannista? Eikö tuo ole aika junttia? Yrittääkö ne antaa itsestään meille böndeille jotenkin kansainvälisemmän kuvan, vai mitä?

Suomenkieliset olivat vähemmistö Helsingissä vielä 1900-luvun alussa. Englantia ei tosin puhunut juuri kukaan mutta ruotsia tai venäjää sitäkin useampi. 

Vierailija
125/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Lähinnä siitä, ettei tunneta julkisten kulkuvälineiden systeemiä. Esim. ei tiedetä, että metrossa ovet aukeavat ilman että pitää painaa mitään nappia - kun taas junassa pitää painaa, että ovi aukeaa.”

Sori, mutta talvipakkasilla ei ole aiennut kuin painamalla. Ovet pysyivät kiinni ulkoasemilla, kun olin nuori.. Painan itsekin nappia, jos metro ollut jo pys-htyneenä ja ovet kiinni pari sekuntia.. se metro ei kuitenkaan pysy asemalla pitkään ja voi arvata. aukeaako ovet vai ei.

Vierailija
126/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa noudattaa sääntöjä julkisissa kulkupeleissä.

Eivät ymmärrä, että sähköskuutilla ja fillarilla ei saa ajaa jalkakäytävällä kuin alle 12-vuotiaat

Vierailija
127/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisen tunnistaa siis lähinnä siitä, ettei tiedä, miten metron ovet ovat toimineer (toimivat).

Vierailija
128/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ladet juoksee julkisiin. Helsinkiläinen ei ikinä.

Vierailija
129/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka jatkuvasti mainostavat asuvansa Stadissa, ovat yleensä kotoisin muualta Suomesta.

Vierailija
130/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Tää on niin totta!”

No ei ole... en jaksa jäädä odottaa 10min seuraavaa ykköstä, jos ykkönen on sopivasti asemalla... juoksen kyllä siihen!

Vierailija
131/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että olet ulkopaikkakuntalainen. Eivät helsinkiläiset ole niin kiinnostuneita muista ihmisistä, että kiinnittäisivät huomioita tuollaisiin seikkoihin.

Vierailija
132/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Maalta muuttaneet eivät tajua, että Helsinki on muutakin kuin keskusta. Pitävät kai lähiöitä joinain naapurikylinä. ”

Buahahaa! Tuo on tommosta trolliviestittelyä, jossa keskustasta halutaan viestiä idyllisenä paikkana, kun jokainen helsinkiläinen tietää, että keskusta näivettyy ja kuolee... Kiitos vihreiden!

Vierailija
133/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Hesa, pörstä, ratikka, linkku = pönde

Stadi, börsta, spora, dösä = stadilainen

Landen tunnistaa myös, kun se kävelee pää ylöspäin etsien kylttejä, että sais suuntaa missä on tai missä pitäs olla.”

En koskaan käytä sanaa stadi - kuulostaa jo ihan amerillaiselta trailer trashiltä samoin kuin spora. Helsinki ja ratikka on hyviä sanoja eikä kuulosta sörkän nisteiltä..

Ja sori, mutta itse katselen myös katujen nimiä, minne pitää mennä, koska en muista katujen enkä ihmisten nimiä, joten joudun välillä myös katsomaan mapsia puhelimesta, vaikka olisin eilen kulkenut samasta paikasta...

Vierailija
134/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitaudesta.

Uskon. Kaksi kuukautta Helsingissä työharjoittelussa. Aluksi nauroin, kun ihmiset juoksivat busseihin, juniin jne. Loppuajasta huomasin juoksevani itsekin. Samoin esimerkiksi kaupassa kassoilla piti pakata tavarat todella rivakasti, jotta ehti seuraavan asiakkaan alta pois. Tuon kokemuksen jälkeen olen kiinnittänyt huomiota eri kaupunkien tempoon.

Terveisiä Savosta. On hidaaaastaaa....

Vierailija
135/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikean stadilaisen tunnistaa juuri siitä että hänelle ei ole mikään pakkomielle haukkua junantuomia tai halveksia Hesa-sanan käyttöä.

- juuri näin!

Kainuun korvesta Helsinkiin muuttanut sukulainen oli niin stadilaista niin stadilaista kun taas hänen miehensä joka oli syntyperäinen helsinkiläinen oli mukava ja reilu tyyppi eikä esittänyt mitään täällä pohjoisessa käydessään.

Vierailija
136/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tsöraa Staddiin joellahi poroilla, eivät tiijä, missä Stokka on ja sit ne ei ossoo käättää sporraa, sitten net pamlaa jotakin omituista murretta, ettei meikäläene aito statin kunti oekeen taho ymmärtee, mittee ne meinoo. Sitte se safka, mittee net skruutoo on jottae aevan omituista, pottuja ja lihoo eikä ollenkaan toffuu ja pastoo, niinku met aeejjot vekkaanit. Sitten non pervoja heteroeta eiväkkä ymmärrä aejjon poekarakkauven ja lespouven piälle mittee.

😂😂😂 Siinäpä aidon stadilaisen tekstiä

Vierailija
137/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Noita halpoja vaatteita oli pakko tulla kommentoimaan. Asun niin pienellä paikkakunnalla, mutta olen melkein kymmenen vuotta pyörinyt paljon Helsingissä koska suuri osa ystävistäni ja poikaystäväni asuu siellä, ja opiskelen siellä myös. Minusta täällä pikkukaupungissa täytyy miettiä paljon enemmän sitä miltä näyttää - kaikki tuijottavat tuomitsevasti ja tuttuihin törmää koko ajan. Helsingissä taas tuntuu siltä että voit olla ihan mitä vaan ja ketään ei pätkääkään kiinnosta. ”

Ne on ne maalaiset, jotka kuvittelee olevansa urbaaneja trendipellejä pukeutumisella 😁 itse pukeudun collareihin ja saappaisiin, jos räntää tulee... en juokse nilkat paljaana pillifarkuissa.

Vierailija
138/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väristä!💩

Vierailija
139/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väristä!💩

Heh 👍

Vierailija
140/142 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan ladet juoksee julkisiin. Helsinkiläinen ei ikinä.

Hah ! Täällä on sitten koko saari täynnä ei-helsinkiläisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi