Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-luokkalaiseni tyttö ihmettelee mikseivät he saa koskaan pelata koululiikunnassa jääkiekkoa vaan pitää pelata ringetteä?

Vierailija
30.11.2018 |

Kukaan tyttö luokaltaan ei haluaisi pelata ringetteä, mutta nais(!)opettaja pakottaa. Mikä siinä jääkiekossa olisi niin kamalaa että opettaja kieltää sen?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeteltiin samaa juttu kasarilla. Tytöt pelas joko ringetteä tai jääpalloa.

En tiedä vieläkään vastausta.

Vierailija
2/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama niin ala-asteen kuin yläasteellakin. Pojat pelasivat lätkää, me joko ringette tai sitten harjoiteltiin taitoluistelun alkeita. Jee. Ihmekös en ole luistellut sitten vuoden 1996.

Sama koski muutakin liikuntaa; pojille pesäpalloa, meille balettia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon luullut, että tällainen on jotain legendaa vain. Olkaapa aktiivisia ja käykää ensin puhumassa rehtorillenne yhdessä isommalla porukalla. Jos ei se auta niin koulutoimen johtoon yhteyttä.

Ei noin sukupuolirajoittunutta kuvittelisi olevan enää missään . Jo 90-luvulla meillä oli fiksumpi opettaja.

Vierailija
4/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa Suomi on maailman paras, toisessa ei.

Vierailija
5/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yläasteella 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa (olen vm. -75) ja me pelattiin jääkiekkoa ja pesäpalloa yhdessä meidän luokan poikien kanssa. Vissiin ainakin jossain olivat aikaansa edellä Vantaan Korsossa :D

Muistan vielä että se pesäpallo oli aika pelottavaa, tai siis että siinä joutui skarppaamaan tosissaan pallon kiinni ottamisen kanssa. Pojat kun heittivät niin kovaa että jos sitä ei saanut kiinni niin oli varmasti silmä mustana. 

Samoin muuten pojat olivat mukana meidän tyttöjen tanssitunnilla. Lambada oli aika vaivaannuttavaa ujona 15-vuotiaana :D 

Vierailija
6/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ala-asteen pienessä koulussa ja me pelattiin kyllä jääkiekkoa ihan sekajoukkueessa. En muista poikien runnoneen meitä tyttöjä vaan ihan hauskaa ja mukavaa oli 

Vierailija
7/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se laji on kirjattu opetussuunnitelmaan? Pojilla jääkiekkoa, tytöillä jääpalloa tai ringetteä. 

Minua ei tuo jako koskaan haitannut. Ringetteä kokeiltiin varmaan pari kertaa, jääpalloa oli kivempi pelata. Minulla on hatara muistikuva olisimmekohan kokeilleet tyttöjen kesken jääkiekkoakin muutaman kerran. Ujona tyttönä en varmaan olisi rohjennut jäällä pelata mitään poikien kanssa.

N43

Vierailija
8/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se laji on kirjattu opetussuunnitelmaan? Pojilla jääkiekkoa, tytöillä jääpalloa tai ringetteä. 

Minua ei tuo jako koskaan haitannut. Ringetteä kokeiltiin varmaan pari kertaa, jääpalloa oli kivempi pelata. Minulla on hatara muistikuva olisimmekohan kokeilleet tyttöjen kesken jääkiekkoakin muutaman kerran. Ujona tyttönä en varmaan olisi rohjennut jäällä pelata mitään poikien kanssa.

N43

Ei jääkiekkoon tarvita poikia, kyllä tytöt voi keskenäänkin pelata.

Vierailija
9/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ylä-asteella kipinän ringetteen juurikin opettajamme ansiosta. Jääkiekkoa on kiva katsoa, mutta kyllä se on poikien laji siinä missä ringette on tyttöjen. Kaiken lisäksi ringette on nopeampitempoista ja siinä pääse taktikointi ja luovuus valloilleen. Meidän luokan pojat halusivat myös pelata ringetteä, joten sitä tuli pelattua itseasiassa enemmän kuin lätkää.

Vierailija
10/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N43

Ei ole. Opetussuunnitelma on kaikille sama ja siellä ainoa mainittu laji (eli pakollinen) on uinti. Muut lajit on opettajan päätettävissä. 

Itse antaisin tyttöjenkin pelata jääkiekkoa, mutta pakko sanoa, että ringette on koululiikuntaan sopivampi laji. Olisi myös pojille. 

Vierailija
11/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten ala-asteella kaikki pelaavat ringettee. Pojat halusivat pelata lätkää mutta eivät turvallusuussyistä saaneet.

Ei tuo niin kamala asia ole. Mieluummin ringette rengas naamaan kuin kovakumikiekko.

Vierailija
12/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ylä-asteella kipinän ringetteen juurikin opettajamme ansiosta. Jääkiekkoa on kiva katsoa, mutta kyllä se on poikien laji siinä missä ringette on tyttöjen. Kaiken lisäksi ringette on nopeampitempoista ja siinä pääse taktikointi ja luovuus valloilleen. Meidän luokan pojat halusivat myös pelata ringetteä, joten sitä tuli pelattua itseasiassa enemmän kuin lätkää.

Jaa. No, makuja on monia. Minusta ringette oli kuolettavan tylsää. Tökkiä kepillä rinkulaa. Kliffaa hei.

Not.

Vierailija
13/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan sama kokemus omilta kouluajoilta. Ringetteä pelattiin ala-asteella ja jääpalloa yläasteella ja lukiossa. Sentään sen verran oli lukion liikkaopella pelisilmää, että laittoi minut (pelasin jääkiekkoa) ja muutaman ringettetytön pelaamaan muutaman pojan kanssa omaa peliä kun muut tytöt pelasivat omaa peliä toisella puoliskolla kenttää.

Oma tyttö naureskeli, että olivat viime vuonna pelanneet yläkoulussa ringetteä pari kertaa, mutta kun ei ole koulussa ringettemailoja, niin pelasivat sitten lätkämailoilla väärin päin. Eikö olis ollut sama pelata sitten ihan sitä jääkiekkoa?

Vierailija
14/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukakopallo olisi paras jäälaji kouluihin.

Vierailija
15/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No, makuja on monia. Minusta ringette oli kuolettavan tylsää. Tökkiä kepillä rinkulaa. Kliffaa hei.

Not.

Onahn se huomattavasti kliffempaa tökkiä kepillä kiekkoa.

Vierailija
16/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon luullut, että tällainen on jotain legendaa vain. Olkaapa aktiivisia ja käykää ensin puhumassa rehtorillenne yhdessä isommalla porukalla. Jos ei se auta niin koulutoimen johtoon yhteyttä.

Ei noin sukupuolirajoittunutta kuvittelisi olevan enää missään . Jo 90-luvulla meillä oli fiksumpi opettaja.

90- luvulla tyttöjen talviliikunnassa meiltä lähti ensin lätkän pelaaminen ja lopulta kiellettiin ringettekin. Syynä lämiminen ja liiallinen kontaktin ottaminen. Ei osattu sievästi pelata vaan oltiin kuin barbaarilauma. Hauskaa oli mutta loppui lyhyeen.

Vierailija
17/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hieman loksahti suu auki, kun alkuvuodesta liikunnanopettaja lähetti viestin:

Huomenna liikunnassa luistelua, pojat voivat ottaa mailan mukaan.

Meidän tyttö ja varmasti moni muukin haluaisi mielummin pelata kuin vain luistella.

Vierailija
18/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas 8-luokkalaisesi tullut varhain vanhemmaksi, jos hänen tyttönsäkin on jo koulussa. 

Vierailija
19/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan mutta 8 luokkalaiset pojat on jo sen verran isoja että riski tytöille on aivan liian suuri lajissa jossa tarvitaan agressiivisuutta tai ei pärjää

Vierailija
20/90 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin ilmeisesti sama meno kuin meillä 90-luvulla.Me tytöt harjoiteltiin kaunoluistelua suurin osa ajasta ja pelattiin joskus ringetteä. Kadehtien katselin kun pojat pelasivat jääkiekkoa ja heillä näytti olevan oikeasti hauskaa. Ei saatu pelata jääkiekkoa vaikka kuinka pyydettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä