8-luokkalaiseni tyttö ihmettelee mikseivät he saa koskaan pelata koululiikunnassa jääkiekkoa vaan pitää pelata ringetteä?
Kukaan tyttö luokaltaan ei haluaisi pelata ringetteä, mutta nais(!)opettaja pakottaa. Mikä siinä jääkiekossa olisi niin kamalaa että opettaja kieltää sen?
Kommentit (90)
Mun mielestä ringette oli just kivaa kun sen kiekon (vai mikä onkaan) vienti oli helpompaa ja maalien teko iisiä :D
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ylä-asteella kipinän ringetteen juurikin opettajamme ansiosta. Jääkiekkoa on kiva katsoa, mutta kyllä se on poikien laji siinä missä ringette on tyttöjen. Kaiken lisäksi ringette on nopeampitempoista ja siinä pääse taktikointi ja luovuus valloilleen. Meidän luokan pojat halusivat myös pelata ringetteä, joten sitä tuli pelattua itseasiassa enemmän kuin lätkää.
Miten sitä jääkiekkoa pelataan niillä sukupuolielimillä? 🤔
Kyllä tätä vain on edelleen. Eskarilaiseni oli viime vuonna isossa jalkapalloturnauksessa eskaryhmänsä kanssa. Jälkikäteen sain kuulla viereisen ryhmän vanhemmilta että heille oli tiedotettu että turnaus on vain pojille. Näiden perheiden tytöt olisivat halunneet mukaan (ja molemmat itse asiassa harrastivat/olivat harrastaneet jalkapalloa) mutta koska turnaus "oli vain pojille", niin eivät päässeet. Jännä juttu että minun tyttäreni ja moni muu ryhmä tyttöineen oli siellä. Ihan uskomatonta...
Me pelattiin lätkää, jääpalloa ja ringetteä. Pelattiin joskus myös poikien kans. Joskus oikein ärsytti kun liikkamaikalla oli joku obsessio noihin rajuihin peleihin. Ala-asteella lähinnä luisteltiin.
- Yläasteella 03-06
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ringette oli just kivaa kun sen kiekon (vai mikä onkaan) vienti oli helpompaa ja maalien teko iisiä :D
Sepä se. Ringette on nopeatempoisempi peli kuin lätkä, ja siksi parempi koululiikuntaan. Ringetterenkaan hallinta on paljon helpompaa kuin kiekon.
Kouluryhmässä tasoerot ovat suurempia kuin lätkäseurassa, ja koska on aina otettava heikoimmat huomioon, niin ringette on useimmiten parempi valinta.
Toki kokeilla voi lätkääkin, mutta heikoimmille se on aika raaka laji, jos siellä on parikin kokenutta ja vahvaa pelaajaa.
Koululiikunnan tavoitteet eivät ole samat kuin erikoistuneiden urheiluseurojen.
Oon nainen vuosimallia -81, eikä koskaan liikuntatunnilla pelattu jääkiekkoa, -palloa tai ringetteä. Pojat kyllä pelasi jääkiekkoa ja - palloa, mutta me tytöt opeteltiin vaan sirklausta ja jotain tolppien pujottelua. Olisin mielelläni pelannut..
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta 8 luokkalaiset pojat on jo sen verran isoja että riski tytöille on aivan liian suuri lajissa jossa tarvitaan agressiivisuutta tai ei pärjää
Mikä pakko niiden poikien olisi agressiivisia olla? Se on koulu liikkatunti eikä mikään NHL-peli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ylä-asteella kipinän ringetteen juurikin opettajamme ansiosta. Jääkiekkoa on kiva katsoa, mutta kyllä se on poikien laji siinä missä ringette on tyttöjen. Kaiken lisäksi ringette on nopeampitempoista ja siinä pääse taktikointi ja luovuus valloilleen. Meidän luokan pojat halusivat myös pelata ringetteä, joten sitä tuli pelattua itseasiassa enemmän kuin lätkää.
Ei se kova lätkä tunnu kivalta kenenkään sukupuolielimissä.
Miksi tosiaan pojat saavat pelata lätkää, vaikka syndejä ei taatusti ole... ehkä kypärä.
28 jatkaa: tyttöjen ei koskaan tarvinnut käyttää kypärää, kun oli luistelua, poikien piti. Poikien päitä oli kai tärkeämpi suojata.
Jääkiekko on yliarvostettua. Taitoluistolu on paljon hienompi laji. Miksei sitä?
Lapseni koulussa pojat menevät keilaamaan, tytöillä on telinevoimistelua. Pojat menevät pelaamaan sulkapalloa, tytöillä on kuntojumppaa. Pojat menevät pelaamaan jääkiekkoa, tytöillä on taitoluistelun alkeita. Pojilla on parkouria, tytöillä kaupunkisuunnistusta. Pojat laskettelevat, tytöillä on lentopalloa. Pojat viedään kuntosalille, tytöille on samaan aikaan sählyä.
Jos asiasta huomauttaa opettajille, saa kuulla, että tarkoituksena on luoda nuorille hyvä pohja koko loppuiän liikuntaharrastukselle ja tytöthän niin pitävät telinevoimistelusta!
Joo näin meilläkin II Norssissa. Tytöt pelasi ringetteä ja pojat jääkiekkoa. Tytöt eivät saaneet kokeilla jääkiekkoa. Tuskin pojatkaan saivat kokeilla ringetteä. Hieman huvitti kun koulu oli olevinaan niin edelläkävijä, mutta asenteet oli oikeasti vuosikymmeniä jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni koulussa pojat menevät keilaamaan, tytöillä on telinevoimistelua. Pojat menevät pelaamaan sulkapalloa, tytöillä on kuntojumppaa. Pojat menevät pelaamaan jääkiekkoa, tytöillä on taitoluistelun alkeita. Pojilla on parkouria, tytöillä kaupunkisuunnistusta. Pojat laskettelevat, tytöillä on lentopalloa. Pojat viedään kuntosalille, tytöille on samaan aikaan sählyä.
Jos asiasta huomauttaa opettajille, saa kuulla, että tarkoituksena on luoda nuorille hyvä pohja koko loppuiän liikuntaharrastukselle ja tytöthän niin pitävät telinevoimistelusta!
Tyttöjen ohjelma kuulostaa mielenkiintoisemmalta vaikka olenkin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt kysymystä. Ei sukupuolielimillä pelata, mutta jos koulussa pelataan lätkää, usein pelkkä kypärä päässä, tulee takuuvarmasti loukkaantumisia, koska tytöt nyt sattuu olemaan fyysisesti heikompia, jos ei sitten ole 1 tai 2 tyttöä joukossa, joiden harrastus on painonnosto tai muu todella fyysinen laji.
Mielestäni tytöt ja pojat yhdessä pelaamaan sitä ringetteä tai kaukalo-/jääpalloa. Ringetessä on vielä sekin etu, että jos porukassa on poika tai poikia, jotka hallitsevat rinkulaa suvereenisti, eivät he silti pääse yksinään jatkuvasti kuljettamaan rinkulaa (toisin kun lätkää), koska säännöissäkin sanotaan, että viivojen yli tulee syöttää. Ringette on siis enemmän joukkuelaji kuin lätkä :-)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tyttö luokaltaan ei haluaisi pelata ringetteä, mutta nais(!)opettaja pakottaa. Mikä siinä jääkiekossa olisi niin kamalaa että opettaja kieltää sen?
Sinulla on harvinaisen typerä tyttö, kun ei ymmärrä kysyä sieltä, missä asia luultavasti selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nopeutta se on että peli pätkii kokoajan eikä saa luistella kenttää päästäpäähän? Typerä laji niin pelaajille kuin katsojillekkin.
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekko on yliarvostettua. Taitoluistolu on paljon hienompi laji. Miksei sitä?
Niinpä! Kaikille taitoluistelun alkeita todellakin! Nykyäänhän jääkiekkoilijat ottavat paljon tunteja taitoluisteluvalmentajilta, kun ovat huomanneet, että jääkiekossa olisi hyötyä, jos osaisi luistella vähän paremmin.
KäKi kirjoitti:
Jääkiekossa on vaara menettää hampaat, koulun liikuntatunneilla tuskin käytettää hammassuojia (vaara toki koskee poikiakin).
Itseltäni meni 70-luvun alkupuolella kaksi etuhammasta katki, kun rautainen (!) voimistelurengas heilautettiin päin kasvojani. Implantit laitettu kaksi kertaan, ensin koulun heilauttajan kustannuksella, toisen kerran omalla rahalla (1000 euroa/hammas). Renkaan heilauttaja on edelleen ulosotossa (korkoa korolle kymmenvuotiaasta saakka+ ulosottokulut), puhuu kylillä, että minä tarvitsin tekohampaat, kun en ollut muka harjannut hampaitani.
Alle 18-vt käyttää ristikollista kypärää, joten ei hampaat katkeile. Tällainen kannattaa ihan pienillekin hankkia.
Ei h*lvetti eikö tää p*ska koskaan muutu!!!
Minun, nyt jo aikuinen, tyttöäni kiellettiin ala-asteen 5. ja 6. luokan liikuntatunneilla tekemästä maalia. Aiemmin oli yhteiset poikien kanssa, mutta vikoilla luokilla oli erikseen tytöt ja pojat. Aina, kun oli ollut pallopelejä, niin opettaja kielsi, että tyttäreni ei saa tehdä maaleja, koska on niin hyvä. Harrasti siis jääkiekkoa, salibandya ja jalkapalloa.
Onneksi yläasteella opettaja antoi pallopeleissä mennä poikien kanssa, kun tunnit olivat samaan aikaan.
Ja tuo ei suinkaan tapahtunut vuosikymmeniä sitten, vaan 2000 -luvulla, joten en ihmettele, jos vieläkin tapahtuu. Ala-asteella, kun harvoin on oikeita liikunnanopettajia.