Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?

Vierailija
29.11.2018 |

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Kommentit (301)

Vierailija
1/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa... minulla on vasta pieni lapsi joka ei joulusta tiedä mutta itse olen totaalisen kyllästynyt jouluun ja sellaiseen ohjattuun materialismin että nimenomaan jouluna pitää ostaa kaikki. Suunnittelen että meillä ainakin vietettäisiin aika vaatimatonta joulua, ei me miehen kanssa kaksistaan edes kovin paljon jakseta syödäkään, mitä järkeä vain tavan vuoksi ahtaa vaikka mitä ruokia itseensä ja kärsiä sitten vatsavaivoista ja syyllisyydestä. Joulun tunnelma lapsuudessani tuli siitä kun oli ihanaa viettää aikaa tunnelmavalaistuksessa perheen kanssa.

Vierailija
2/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä apua jostain fb-ryhmästä. Mäkin voisin auttaa, mutten tiedä miten sen voisi tehdä täältä kautta. Ehkä ei voi mitenkään järkevästi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, teillä ei ole varaa nykyiseen elintasoonne, ongelma on siinä. Jos mies ei ole lähikuukausina menossa takaisin työelämään, myykää kotinne ja muuttakaa vuokralle. Olette helpommin oikeutettuja erilaisiin tukiin silloin ja mm. sairauskulut maksetaan.

Vierailija
4/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä apua jostain fb-ryhmästä. Mäkin voisin auttaa, mutten tiedä miten sen voisi tehdä täältä kautta. Ehkä ei voi mitenkään järkevästi...

Ja otan osaa! Toivottavasti asiat järjestyy. Missäpäin asutte?

Vierailija
5/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas olisi rahaa, mutta ei perhettä.

M44

Vierailija
6/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, palkka ei ole kaksinen, mutta sillä elää ihan mukavasti. Nyt ollaan saamassa 4 eri joululahjakeräyksestä ilmaiseksi ruuat, lahjat, joulukoristeet, elokuvalippuja ja jopa rahaa. Erilaiset järjestöt on onnistuneet iskemään ihmisten omatuntoon ja se näkyy siinä, että "köyhille" tungetaan ruokaa ja tavaraa uskomattomia määriä.

Vierailija
7/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsetkin oppivat, että lahjat eivät ole joulussa tärkeintä.

Vaan vapaapäivät töistä ja koulusta.

Vierailija
8/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla kummeja, isovanhempia? Lapsilisät tulee ennen joulua, voisiko niistä ostaa nuo toivelahjat? Lapsille voi suoraan sanoa että nyt on menoja niin paljon että vietetään vaatimattomampi joulu.

Vierailija
9/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh, palkka ei ole kaksinen, mutta sillä elää ihan mukavasti. Nyt ollaan saamassa 4 eri joululahjakeräyksestä ilmaiseksi ruuat, lahjat, joulukoristeet, elokuvalippuja ja jopa rahaa. Erilaiset järjestöt on onnistuneet iskemään ihmisten omatuntoon ja se näkyy siinä, että "köyhille" tungetaan ruokaa ja tavaraa uskomattomia määriä.

Miksi sä olet vastaanottamassa kaikkea tuota, jos ja kun et ilmiselvästi tarvitse.? Anna oikeasti tarvitsevalle!

Vierailija
10/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, olemme lomalla ulkomailla ja pankkitunnukset katosivat. Uusia ei saa kuin käymällä paikanpäällä pankissa. Eli joulurahaa ei nyt siirretä käyttötilille. Kummankin vanhemmalta jo lainattu vaikka kuinka. Ja miksi rahat ei olleet pankki/visakortti tilillä. Siksi että jos kortti varasretaan niin ei mee kaikki. Varakortteja on tuolle samalle tilille useita. Ei herkkuja eikä lahjoja tänä jouluna.

Vierailija
11/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvi muilta rahaa kerjätä. Hankkikoot lisää töitä, muuttakoot halvempaan ja onko se autokaa mikään pakko olla.

Ukko töihin sieltä makaamasta!!

Vierailija
12/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla talo ja auto jne.? Ja järkky velka. 

Totta kai pitää sitten varautua siihen, että tulotaso syystä tai toisesta tippuu juuri esim. toisen sairastumisen takia.

Me asutaan vuokralla ja Helsingin Kalliossa. Autoa ei tod. tarvitse. Ne harvat kerrat kun tarvitsee, vuokrataan tai otetaan taksi. Velkaa ei ole ja säästetään sen verran, että joulu järjestetään lapsille. 

Vierailija
13/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo, auto...mitä ihmettä? luuletko olevasi köyhä? Köyhät myyvät autonsa ja talonsa ja sitten mietitään uudestaan, ollaanko köyhiä. Ei jumal...

Vierailija
14/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän juu. Onneksi meille tulee veronpalautusta hiukan. Josta ostan jouluruoan ja muutaman lahjan jokaiselle lapselleni.Miehen pieni palkka menee aina lainoihin ja laskuihin.Minä työtön.Se mitä jää mun laskujen jälkeen sillä elellään.Meillä asuntolaina on vaan 270kk.Ja työmarkkinatuella eletään.t: Äiti isä ja kolme lasta

Vierailija
15/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai suurimman osan elämäni jouluista viettänyt ns. köyhänä. Olen tottunut. 

Vierailija
16/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kannattaisi tehdä vasta sitten kun on elämiseen ja heidän kunnolla elättämiseensä varaa...

Vierailija
17/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Uskon, mutta jäätte henkiin.

Vierailija
18/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, minun lapseni toivovat pizzaa joululahjaksi. Yksi lapsista kulkee nyt kolme numeroa liian suurilla kengillä, vaikka fysioterapeutti suosittelee jalkaongelmiin hyviä (kalliita) kenkiä. Hyvä kun ruokaa saadaan noin muuten pöytään, mistään järjestöistä en edes jaksa kysellä apuja. Terkuin yyhoo

Vierailija
19/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne, mutta oon itse se sairas ja kotona. Mitä jos myy talon kuten täällä luvataan että saa jostain rahaa sairaala ym kuluihin. Eikö joudu ensin käyttämään omat säästöt?

Vierailija
20/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen diakoniatyöntekijä. Rohkaisisin ottamaan yhteyttä ajan varaamiseksi. Tiedämme, olemme kuulleet, saatamme ymmärtää millaisia arjen tilanteet ovat kun tulot eivät riitä.

Seurakunnilla on diakoniatyön määrärahoja heidän auttamiseksi, joilla tarve on suuri eikä muu tuki riitä. Meillä on monia lapsiperheitä asiakkaina. Asiakkuus ei edellytä kuulumista kirkkoon tai srk:n jäsenyyttä.

Tiedotamme myös yhteistyötahojen ja avustusjärjestöjen yhteystietoja.