Mitä te naiset ajattelette tästä? (Kotitöiden jakaminen)
Vaimoni mielestä minun pitäisi tehdä puolet kotitöistä (siivous, pyykki, silittäminen, ruuanlaitto). Vaimo on kotona lapsemme 1,5v kanssa.
Minä en pysty tekemään enempää kuin nyt jo teen perhemme hyväksi. Teen vaativaa työtä, jossa työpäivät saattavat venyä pitkiksi eikä varsinaista työaikaa ole. Lisäksi autan vaimoni isän yrityksessä iltaisin ja viikonloppuisin ilman palkkaa. Teen kaikki kodin korjaustyöt, toteutan vaimon suunnittelemat sisustusprojektit, hoidan puutarhan, pidän huolta perheen talousasioista, rahoista, sijoituksista, huollatan ja pidän kunnossa meidän molemmat autot. Lisäksi pidän huolta kaikesta elektroniikasta, päivitän tietokoneet, teen kaikki muut ostokset paitsi vaimon jutut ja lapsen vaatteet. Minulla ei riitä aikaa enää vaimoni tarkoittamiin ”kotitöihin” ja lisäksi ihmettelen mitä kaikki minun tekemäni työ sitten on?
Mitä mieltä olette tästä? Mitä sanoisitte vaimolleni? Kirjoittakaa vastauksenne ketjuun, niin näytän sen vaimolleni, kun asiasta seuraavan kerran tulee keskustelua.
M34
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo on joskus alkanut hourimaan samoja höpöjuttuja, että pitäisi pyykätä yms.
Sitten olen sanonut että selvä, minä hoidan pyykit ja imuroin, niin mene sinä korjaamaan puuvajan katto ja hakkaa pari mottia klapeja perään.
Sen jälkeen hän on miettinyt asiaa hetken ja todennut että, jatketaan sittenkin tällä hyväksi havaitulla perinteisellä työnjaolla.
Montako kertaa viikossa se katto korjataan? Entäs kesällä ne klapit?
Jos et ole tiennyt niin on olemassa klapikoneita. Puunrunko nostetaan syöttöpöydälle ja simsalabim kone halkaisee ja pätkäisee klapit halutun mittaisiksi . Tämän jälkeen kuljetinhihnä siirtää ne haluttuun paikkaan puuvajassa. Muutamassa tunnussa kuka tahansa tekee isonkin omakotitalon talven lämmityspuut.
Lämmitykseen onyös helpompia vaihtoehtoja. Sähkö, öljy, hake, pelletti tai näiden yhdistelmät. Klapien teko on ihan oma valintasi, joten älä uhriudu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo on joskus alkanut hourimaan samoja höpöjuttuja, että pitäisi pyykätä yms.
Sitten olen sanonut että selvä, minä hoidan pyykit ja imuroin, niin mene sinä korjaamaan puuvajan katto ja hakkaa pari mottia klapeja perään.
Sen jälkeen hän on miettinyt asiaa hetken ja todennut että, jatketaan sittenkin tällä hyväksi havaitulla perinteisellä työnjaolla.
Hölmö. Kyllä se vaimokin osaa käyttää klapikonetta. Ja vajan katon minä paikkasin äitini kanssa kahdeksanvuotiaana.
Ihankuin noi nyt olis jotain ihmeellisiä juttuja!😂
Muaki naurattaa nämä miehet jotka luulevat, etteivät naiset osaa tehdä mitään korjaushommia tai puutöitä. Kyllä mekin ollaan aidat rakennettu, paikattu ja katot siivottu välillä miesten kanssa ja ilman miehiä. Eikä ne talvirenkaidenkaan vaihto ole niin hankalaa, eivätkä autoliikkeet pajoa edes ota kun käy vaihdattamassa omat.
Kertoiko lainauksen mies ettei hänen vaimonsa osaa vai että vaimo muutti mielensä kun ehdotettiin vaihtokauppoja?
Kertoi. Tuollahan se lukee oman viestisi yläpuolella.
Voisitko vielä kopioida sen tähän, kun en osaa lukea samalla tavalla asiota kuin sinä.
En. Nyt saat ihan itse pystyä siihem että luet edes omat viestiketjusi.
T. Äiti
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se, joka on kaiket päivät kotona, tekee kaikki normaalit juoksevat kotityöt. Varsinkin jos on vain yksi lapsi.
Itse en edes haluaisi, että mies pilaisi yhteiset iltamme tekemällä kotitöitä. Tahdon että kun se tulee kotiin, istumme päivällispöytään ja ilta on sitten vapaa-aikaa meille kaikille, oltiin sitten kotona tai treeneissä.
Se tietysti käy järkeen että autolla töistä tuleva käy ruokakaupassa. Logistisesti järkevintä hoitaa se homma niin. Mutta ruokakaupassa käynti on niin iso ponnistus, että sillä kyllä kuittaa oman osuutensa siivoamisesta hyvinkin.
"Ruokakaupassa käynti on niin iso ponnistus"
siis...oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te "töissä paljon helpompaa kuin kotona" jankkaajat ajattelette lomasta? Odotatteko kieli pitkällä kesäloman loppumista jotta pääsette töihin lepäämään?
Minä nautin kotiäitivuosista, samoin mies. Mies teki pitkää päivää töissä. Illalla rentouduttiin, kotityöt oli tehtynä.
Meillä lapset ovat vasta teini-ikäisiä, mutta kyllä he kovin tyytyväisiltä vaikuttavat perheeseemme. Ei lapsuustraumoja. Miehellä ja minulla on nykyään molemmilla ura. Ne jokunen vuosi kotona ei sitä pilannut minultakaan.
Toki loma kuuluu ihan lain mukaan työntekijöille. Kotiäidille ei näitä etuja tipu. Kyllä toki lomalla lepään ja rentoudun perheen kanssa, mutta kieltämättä helpotuksen huokaus pääsee kun arki palaa ja pääsee töihin. Työni on mielenkiintoista ja monessakin mielessä tärkeää ja palkitsevaa ja teen sitä aivan vapaaehtoisesti ja mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te "töissä paljon helpompaa kuin kotona" jankkaajat ajattelette lomasta? Odotatteko kieli pitkällä kesäloman loppumista jotta pääsette töihin lepäämään?
Minä nautin kotiäitivuosista, samoin mies. Mies teki pitkää päivää töissä. Illalla rentouduttiin, kotityöt oli tehtynä.
Meillä lapset ovat vasta teini-ikäisiä, mutta kyllä he kovin tyytyväisiltä vaikuttavat perheeseemme. Ei lapsuustraumoja. Miehellä ja minulla on nykyään molemmilla ura. Ne jokunen vuosi kotona ei sitä pilannut minultakaan.
Toki loma kuuluu ihan lain mukaan työntekijöille. Kotiäidille ei näitä etuja tipu. Kyllä toki lomalla lepään ja rentoudun perheen kanssa, mutta kieltämättä helpotuksen huokaus pääsee kun arki palaa ja pääsee töihin. Työni on mielenkiintoista ja monessakin mielessä tärkeää ja palkitsevaa ja teen sitä aivan vapaaehtoisesti ja mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, teet paljon töitä, sitä ei voi kieltää. Uskon, että työsi on myös tärkeää. Mutta muistathan, että vaimosikin tekee erittäin tärkeää työtä: hän huolehtii pienestä lapsestanne ja kodistanne. Lapsen hoitaminen on ympärivuorokautista työtä, jossa ei väliä juurikaan ole mahdollisuuksia omaan aikaan ja lepoon. Lapselta liikenevän ajan vaimosi käyttää nyt kotitöihin, joista on yksin vastuussa. Ei sekään mikään helppo ja kevyt diili ole.
Eli ymmärrän, että sinulla on rankkaa, mutta niin on myös vaimollasi. Tiedän, koska olen itsekin kotona pian puolitoistavuotiaan kanssa. Olen tehnyt vaativaakin työtä ennen lasta, mutta en ole koskaan ollut näin uskomattoman väsynyt.
Voisitkohan tehdä hiukan vähemmän töitä, jotta pystyisit olemaan enemmän kotona ja osallistumaan kotiarkeen? Tää pikkulapsiaika on tosi rankka vaihe ja voi olla suhteelle tuhoisaa, jos vastuu lapsesta ja kodista jakautuu huomattavan epätasaisesti.
Nuo askareet, joita teet, ovat tosi tärkeitä, mutta väitän että päivittäiset kotityöt vievät huomattavasti enemmän aikaa, koska niitä on pakko tehdä niin usein: astiahuolto, pyykkääminen, ainakin kevyt järjestely ja ylläpitosiivous. Jos nyt et puolia pystykään tekemään, niin tee edes jotain, mieluiten pyytämättä. Tyhjennä silloin tällöin astianpesukone, laita pyykit koneeseen tai ripusta ne, korjaa lapsen lelut illalla lattialta. Siten viestit vaimollesi, että välität yhteisestä kodistanne ja että olette ns samassa veneessä.
Mielestäni aivan törkeä vastaus. Mies kertoi aloitusviestissään tekevänsä töiden lisäksi hommia myös vaimon isän firmassa ja omat kotityönsä. Mihin kaikkeen sitä oikein pitää revetä? Kyllä tuossa on ihan tarpeeksi, ja sanon näin vaikka itsekin olen ollut lasten kanssa kotona.
Kenen toive ja valinta on että mies tekee illat töitä appiukolle?
Todennäköisesti mies yrittää sillä välttyä kotonaolemisesta ja oikeasta osallistumisesta. Ihmeen kauan vaimo on tätä vastuunvälttelijää jo sietänyt. Taatusti vaimo haluaisi yhteistä aikaakin ja vaihtelua siihen omaan 24/7 kodin- ja lapsenhoitovastuuseen.
Vaimo voisi ottaa vastuu itsestään ja mennä esim. töihin. Ei itsenäinen nykynainen enää ole nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa jossain rajoittavassa vankilassa, jota miehen alistaminen, sorto ja epätasa-arvo aitaa vaan ihan toimiva subjekti joka tekee omia valintoja, arvioita ja päätöksiä omassa elämässään.
Vaimo on tässä se joka siipeilee. Ei käy töissä, ei ota vastuuta kotitöistä, jne. Kotiäitiys ei ole sitä, että vahvana vaaditaan paljon ja otetaan korkeitaa vastuu siitä lapsesta vaan se on kokonaista valtaista kodinhoitoa ja jos se ei maistu mietitään uudelleen onko se Rouva Virtainen oikea rooli.
Tämä. Jos on KOTIäiti/rouva, jo nimitys vihjaa että se koti on sinun vastuullasi. Jos se ei hotsita, kannattaa mennä töihin ja palkata siivooja.
Täytyy olla aivan poikkeuksellisen avuton ja tehoton naisihminen jos yhden lapsen kanssa ei saa ihan kaikkia kotitöitä tehtyä päivän aikana ja niitä puutarhahommia päälle. Sen lapsen kun voi ottaa niihin hommiin mukaan ja tavanomaisiin kotitöihin ei oikein yrittämälläkään saa kahta tuntia enempää päivässä kulumaan vaikka olisi millainen siisteysintoilija -sisältäen ruoanlaiton.
Mielenkiinnosta: Onko tämä odotus varattu vain kotiäideille, vai onko myös koti-isä poikkeuksellisen avuton ja tehoton, ellei päivän aikana tee lapsen kanssa kaikkia kotitöitä, ruoanlaittoa ja puutarhatöitä, mielellään kahdessa tunnissa?
Ap:lle haluaisin vanhempana ihmisenä (omat lapseni ovat jo koulussa) sanoa,, että sinä ap tulet tuskin elämässäsi tekemään yhtä paljon töitä kuin nyt pikkulapsiaikana. Jotenkin se vaan menee niin. Työelämä vaatii ja sille annetaan erittäin paljon juuri silloin kun lapset pieniä. Moni tekee vielä jotain extraa, ap apen yrityksessä, muut omassa pöytälaatikkoyrityksessä (josta ehkä elanto myöhemmin), joku rakentaa tai remontoi taloa. Ym.
Pikkulapsiaika on haastava aika, älkää väheksykö sitä. Olisiko mahdollista keventää jostakin? Laittaa jotain tauolle? Ja muistaa palata siihen, kun rankin vaihe on ohi?
En yhtään ihmettele, etteivät naiset halua tehdä lapsia. Täälläkin saa lukea, että naisten työ on hoitaa koti (on se minkä kokoinen tahansa) ja myös lapsi. Mies saa tehdä sitä, mistä tykkää ja kaikki muu jätetään naiselle.
Miksi kukaan nainen haluaa lähteä tuollaiseen? Miehen kotiorjaksi?
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, etteivät naiset halua tehdä lapsia. Täälläkin saa lukea, että naisten työ on hoitaa koti (on se minkä kokoinen tahansa) ja myös lapsi. Mies saa tehdä sitä, mistä tykkää ja kaikki muu jätetään naiselle.
Miksi kukaan nainen haluaa lähteä tuollaiseen? Miehen kotiorjaksi?
Huom. Sama jatkuu myös naisen palattua työelämään, Suomessahan ei kotirouvia juurikaan ole. En ihmettele minäkään, tuollainen on työhevosen osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helv.. tuollaisia naisia vaivaa, ei ihme että suurin osa täällä yh-äitejä tai kuinka monennella kierroksella. Ei tulisi mieleenikään ehdottaa miehelle työpaikan vaihtoa, kun en oikein jaksaisi otia pyörittää. Enkä halua, että esim. tylsät kauppareissut ym. vievät illasta miehen ja lasten/koko perheen aikaa. Paras on tää mikä vielä syyllistää toisia siitä jos perhe-elämä ja koti hoituu hyvin.
Ei, vaan te syyllistätte niitä, jotka haluavat miesten osallistuvan kodinhoitoon samalla panostuksella. Johan aloitit oman tekstisi haukkumisella "ei ihme että suurin osa täällä yh-äitejä..."
Millä tavoin on sama panostus, että mies tekee työpäivän, käy kaupassa, tekee ruuan, hoitaa illan lapsia, siivoaa? Koska mikään ei tunnu riittävän teille. Miksi en voisi lasten kanssa touhuillessa hoitaa kotihommat kun ne päivän aikana hoituu? Aikaa jää myös lasten omille touhuille ja ehdimme myös pois kotoa "humputtelemaan". Miksi minun pitäisi vaikka makoilla ja vaatia että mies tekee nämä jutut illalla? Enkä sano ettei mies ollenkaan osallistuisi.
Tämän vuoksi muuten myös miehellä ja lapsilla on erityisen lämpimät ja läheiset välit, niinkuin meillä kaikilla, koska meillä on myös perheenä aikaa hauskoille jutuille ja yhdessäololle.
Siksikö haluat vaatia, kun vaan ajatuksissasi miellät jotenkin epäreiluksi, että mies käy "vain" töissä ja sinä sankari uuvut kotiin? Ihan vain vaatimisen takia? Jotta olisi "tasa-arvo".Mutta eihän tässä tekstissä mies siivonnut, tehnyt ruokaa eikä hoitanut lapsia, koska oli aina yömyöhään tekemässä palkatonta työtä ynnämuuta.
Miten ne miehet ovat jaksaneet yksinasuessa siivota ja tehdä ruokaa, jos eivät jaksa nytkään? Eihän se, että työtä jaetaan puoliksi tarkoita sitä, että vain miehen pitää tehdä, mutta sitä että miehenkin pitää tehdä jotain eikä vain tulla kotiin valmiiseen kotiin. Kotiäiditkin (et ehkä sinä) tarvitsevat omaa aikaa, omaa rauhaa ja pois siitä kotistressistä. Kaatamalla kaikki kotihommat naisen päälle mukaanlupien lapsen hoito johtaa usein siihen, että naiset palavat loppuun kotona eivätkä jaksa sitten antaa miehille huomiota kun lapset on mennyt nukkumaan.
Töihin mennessä pääsee siitä kotistressistä pois. Töissä ollessa kerryttää myös omaa eläkettä. ei se kotona ole sellaista "lapsi nukkuu puolet päivästä" juttua, minkälaista suurin osa näemmä luulee että kotivanhempana olo on. ei ihmekkään, että lapsien syntyvyys on laskemassa, kun eivät naiset enää jaksa sitä.
Tämä. Mun nuorin sisar kävi silloin tällöin jeesaamassa sekä minun että vanhemman sisareni perheessä ja totesi yksi kerta, että kyllä tämmöisessä lapsiperhe-elämässä vierailu on parasta ehkäisyneuvontaa. Samaa tekee tämäkin ketju jankkauksineen.
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/148613-aiti-lahtee-nyt-toihin-moi
Tää on hyvä kirjoitus siitä, millaista se kotiäitiys voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä nainen.
Ei tajua että kotiäitihän voi millon tahansa silpasta 200 metrin päähän roskikselle, eikä sillä aikaakaan kotona tapahdu mitään. Kaikki lapset oottaa aloillaan kiltisti. Mihin ne nyt siitä sillä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmö. Kyllä se vaimokin osaa käyttää klapikonetta. Ja vajan katon minä paikkasin äitini kanssa kahdeksanvuotiaana.
Mun muija rysähtää siitä puuvajan katosta läpi, jos sinne yrittää. Kahdeksanvuotiaana ois ehkä vielä hyvällä tuurilla kestänyt.
Joten parempi että nainen hoitelee naisten hommat ja minä ne miesten työt. Kaikilla parempi mieli.
Olette kyllä sikäli harvinainen poikkeus, että suurin osa suomalaisista ei asu missään läävissä, missä joka päivä katot romahtaa, ja pitää itse klapeja hakata. Suurin osa on kaupunkilaisia, joilla ei ole takkaa tai klapit tilataan valmiina, ja katoista pitää huolen ammattilaiset.
No mutta sehän kuulostaa sen verran helpolta elämältä, että mitä sitä sitten eukot valittaa ettei kerkiä kotiaan hoitamaan, kun kerran ei edes omakotitalossa asuta.
Katsos kun ne ”naisten työt” eli pyykkäys, siivous ja ruoka, sekä lasten hoito täytyy tehdä myös kerrostalossa. Syttyykö lamppu?
Aika harva pesee pyykkiä käsin, astioitakin yhä harvempi. Robotti-imurit on keksitty, mitäs muuta vielä...
- ohis
Aika harvalla on robootti-imureita ja kyllä vaatteiden lajitteluun, kuivattamisen, silittämisen ja takaisin laittamiseen menee aikaa. Ja jos ei mene, niin miksi mies ei tee niitä, jos ne on niin helppo tehdä?
En tiedä näistä cityihmisten työnjaoista, mutta silloin kuin meillä emäntä tekee pyykkihommia tai siivousta, niin minä vien lapset pois jaloista esim. ulkoilemaan ja samalla lenkitetään koira. Tai sitten teen niitä miestenhommia, kuten korjaustöitä joita riittää kyllä jokaiselle päivälle. siinä oppii poikamme samalla vaikka mitä hyödylllisiä taitoja. Jos taas olisi tyttölapsia, niin voisivat vaikka auttaa siivoustöissä. Mun mielestä erittäin hyvä työnjako ja vaimo on samaa mieltä kun saa siivota rauhassa.
Ja sitten ihmetellään miksei maaseudulle saada enää naisia.
Sanoppa muuta . Itse olen kasvanut maalla 70-luvulla ja ihan yhtäläisesti kulkenut isän mukana töissä kuin veljenikin. Mistä kiven alta noita trolleja sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun muija rysähtää siitä puuvajan katosta läpi, jos sinne yrittää. Kahdeksanvuotiaana ois ehkä vielä hyvällä tuurilla kestänyt.
Joten parempi että nainen hoitelee naisten hommat ja minä ne miesten työt. Kaikilla parempi mieli.
Olette kyllä sikäli harvinainen poikkeus, että suurin osa suomalaisista ei asu missään läävissä, missä joka päivä katot romahtaa, ja pitää itse klapeja hakata. Suurin osa on kaupunkilaisia, joilla ei ole takkaa tai klapit tilataan valmiina, ja katoista pitää huolen ammattilaiset.
No mutta sehän kuulostaa sen verran helpolta elämältä, että mitä sitä sitten eukot valittaa ettei kerkiä kotiaan hoitamaan, kun kerran ei edes omakotitalossa asuta.
Katsos kun ne ”naisten työt” eli pyykkäys, siivous ja ruoka, sekä lasten hoito täytyy tehdä myös kerrostalossa. Syttyykö lamppu?
Aika harva pesee pyykkiä käsin, astioitakin yhä harvempi. Robotti-imurit on keksitty, mitäs muuta vielä...
- ohis
Ohho, missäs sellaisia koneita myydään jotka lajittelee pyykit ja ripustaa kuivumaan sekä viikkaa kaappiin? Ostan kyllä heti.
Ihan rehellisesti: montako minuuttia sinulla menee tuohon hommaan?
Montako minuuttia sinulta menee siihen?
Pyykkikori apukeittiöön koneen eteen, tyhjennys lattialle, värin mukaan koneeseen = n. 3 min. Kone päälle ja se pesee ihan itsekseen. Tyhjennys puhtaan pyykin koriin, ripustus ehkä 5 min. (Sukat on laitettu likapyykkiin parittajien kanssa, ei tarvitse etsiä paria). Kuivuvat ihan kuivattamatta itsekseen. Pois narulta/klipseistä ja samalla viikkaus puhtaan pyykin koreihin n. 5 min. Kanto koreissa ao. huoneisiin ja pinot kaappeihin, max 5 min. Paljonko tuli? Vartti.
7 paidan silitys lisäksi n. vartti. Yhteensä max puoli tuntia, eikä sitä tarvitse tehdä joka päivä, ainakaan silitystä.Tee se youtube video! Haluan nähdä sinun tekevän nuo tuossa ajassa, varsinkin 7 paidan silityksen kestävän vain vartin.
Siis voisinhan minäkin sanoa, että korjaan sen omakodin katon 20 minuutissa ja huollan auton 15min. Se että onko se totta, on toinen juttu
Eihän naiset kuulemma enää silitä vaatteita tai lakanoita, joten eikös arvio ole sittenkin totuudenmukainen?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Ohho, missäs sellaisia koneita myydään jotka lajittelee pyykit ja ripustaa kuivumaan sekä viikkaa kaappiin? Ostan kyllä heti.
Ihan rehellisesti: montako minuuttia sinulla menee tuohon hommaan?
Montako minuuttia sinulta menee siihen?
Pyykkikori apukeittiöön koneen eteen, tyhjennys lattialle, värin mukaan koneeseen = n. 3 min. Kone päälle ja se pesee ihan itsekseen. Tyhjennys puhtaan pyykin koriin, ripustus ehkä 5 min. (Sukat on laitettu likapyykkiin parittajien kanssa, ei tarvitse etsiä paria). Kuivuvat ihan kuivattamatta itsekseen. Pois narulta/klipseistä ja samalla viikkaus puhtaan pyykin koreihin n. 5 min. Kanto koreissa ao. huoneisiin ja pinot kaappeihin, max 5 min. Paljonko tuli? Vartti.
7 paidan silitys lisäksi n. vartti. Yhteensä max puoli tuntia, eikä sitä tarvitse tehdä joka päivä, ainakaan silitystä.Tee se youtube video! Haluan nähdä sinun tekevän nuo tuossa ajassa, varsinkin 7 paidan silityksen kestävän vain vartin.
Siis voisinhan minäkin sanoa, että korjaan sen omakodin katon 20 minuutissa ja huollan auton 15min. Se että onko se totta, on toinen juttu
Eihän naiset kuulemma enää silitä vaatteita tai lakanoita, joten eikös arvio ole sittenkin totuudenmukainen?
-ohis
Mitä,lakanoita? Paidoistahan tossa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä nainen.
Ei tajua että kotiäitihän voi millon tahansa silpasta 200 metrin päähän roskikselle, eikä sillä aikaakaan kotona tapahdu mitään. Kaikki lapset oottaa aloillaan kiltisti. Mihin ne nyt siitä sillä aikaa?
Ei pieniä lapsia voi jättää yksin. herranjestas olet trolli
tuossa on ihan pätkä siitä, mitä voi tapahtua kun katsoo minuutiksi muualle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin huutanut JESS!, korjannut sen puuvajan katon tavalla joka riippuu siitä missä ongelma on, tai jos on isompi vaurio kuten päälle kaatunut puu olisin tilannut kattoremppamiehet ja infonnut vakuutusyhtiötä. Olisin käynyt ostamassa parillasadalla klapikoneen (h-ttojakos niitä hakata kannattaa jos itse tehdään enemmän), ja vääntänyt enemmän kuin pari mottia. 6-7 heittokuutiota koivuklapia ja varmaan tuplaten muuta puuta tulikin väännettyä kuivamaan lainaklapikoneella kun viime pihalta puita kaatamaan jouduttiin. Kaadosta ja pätkimisestä maksoin ammattimiehille niinkuin pitää ja lopun hoidin itse. Kumpikin kuulostaa (ja klapien teko oli) paljon kivemmalta kuin jatkuva turruttavan tylsä pyykkäys ja imurointi.
Yksin omakotitalossa asuvana työssäkäyvänä naisena tuon eron näkee selvästi kun joutuu tekemään kaiken itse; nämä listat mitä nämä kotitöitä välttelevät listaavati urheina ovat lähes 100%:sti satunnaisesti tehtäviä hommia, ja liki poikkeuksetta kivempia ja vaihtelevampia kuin sisällä tehtävät kotityöt. Eikä mitään niistä tehdä jalkovälissä olevalla värkillä.
Waukke! Kuulostat sellaiselta modernilta ja itsenäiseltä naiselta.
Waukke ja minä olisin halunnut nähdä kun tämä rouva nostaa ne puunrungot klapikoneeseen. :D Ne kun on vain sellaisia söpöjä 20cm pätkiä.
Tämä 'rouva' ei ollutkaan tyhmä, vaan tilasi metsureilta kaadetulle puille myös pätkimisen 30-35cm pätkiksi, mikä oli takkaan sopivin klapin pituus. 20cm taitaisi olla PorinMattiin sopiva koko, ei ole sellaista. Vähän oli silti kaikkein isoimmissa kiekoissa ähkimistä klapikoneeseen nostossa, mutta onnistui oikealla nostotekniikalla. Paitsi kaksi isointa kiekkoa vain pyörittelin puuvajaan, niistä tuli loistoalusta pilkkeiden teolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Nuo askareet, joita teet, ovat tosi tärkeitä, mutta väitän että päivittäiset kotityöt vievät huomattavasti enemmän aikaa, koska niitä on pakko tehdä niin usein: astiahuolto, pyykkääminen, ainakin kevyt järjestely ja ylläpitosiivous. Jos nyt et puolia pystykään tekemään, niin tee edes jotain, mieluiten pyytämättä. Tyhjennä silloin tällöin astianpesukone, laita pyykit koneeseen tai ripusta ne, korjaa lapsen lelut illalla lattialta. Siten viestit vaimollesi, että välität yhteisestä kodistanne ja että olette ns samassa veneessä.
Älä nyt viitsi lässyttää. Noihin sinun mainitsemiin asioihin ei montaa minuuttia mene päivässä. Jos tuo ylivoimaista, niin kannattaa miettiä missä on vika.
Ponttihan olikin että se laiskin mieskin voisi edes noita nopeita ja miehenkin älyllä suoritettavia pikkuhommia ohimennen suorittaa jotta kaikki työt ei kaadu sen naisen niskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä nainen.
Ei pieniä lapsia voi jättää yksin. herranjestas olet trolli
tuossa on ihan pätkä siitä, mitä voi tapahtua kun katsoo minuutiksi muualle
Se oli kuule ironiaa.
Täällä kun väitettiin että lapsille mitään käy jos äiti vähän jossain piipahtaa.
Oma esikoiseni oli niin ehtiväinen ettei hänen kanssaan voinut edes pölyjä pyyhkiä samassa huoneessa. Koko ajan piti olla silmät selässäkin.
Tee se youtube video! Haluan nähdä sinun tekevän nuo tuossa ajassa, varsinkin 7 paidan silityksen kestävän vain vartin.