Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te naiset ajattelette tästä? (Kotitöiden jakaminen)

Vierailija
28.11.2018 |

Vaimoni mielestä minun pitäisi tehdä puolet kotitöistä (siivous, pyykki, silittäminen, ruuanlaitto). Vaimo on kotona lapsemme 1,5v kanssa.

Minä en pysty tekemään enempää kuin nyt jo teen perhemme hyväksi. Teen vaativaa työtä, jossa työpäivät saattavat venyä pitkiksi eikä varsinaista työaikaa ole. Lisäksi autan vaimoni isän yrityksessä iltaisin ja viikonloppuisin ilman palkkaa. Teen kaikki kodin korjaustyöt, toteutan vaimon suunnittelemat sisustusprojektit, hoidan puutarhan, pidän huolta perheen talousasioista, rahoista, sijoituksista, huollatan ja pidän kunnossa meidän molemmat autot. Lisäksi pidän huolta kaikesta elektroniikasta, päivitän tietokoneet, teen kaikki muut ostokset paitsi vaimon jutut ja lapsen vaatteet. Minulla ei riitä aikaa enää vaimoni tarkoittamiin ”kotitöihin” ja lisäksi ihmettelen mitä kaikki minun tekemäni työ sitten on?

Mitä mieltä olette tästä? Mitä sanoisitte vaimolleni? Kirjoittakaa vastauksenne ketjuun, niin näytän sen vaimolleni, kun asiasta seuraavan kerran tulee keskustelua.
M34

Kommentit (513)

Vierailija
261/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vaimo on joskus alkanut hourimaan samoja höpöjuttuja, että pitäisi pyykätä yms.

Sitten olen sanonut että selvä, minä hoidan pyykit ja imuroin, niin mene sinä korjaamaan puuvajan katto ja hakkaa pari mottia klapeja perään.

Sen jälkeen hän on miettinyt asiaa hetken ja todennut että, jatketaan sittenkin tällä hyväksi havaitulla perinteisellä työnjaolla.

Hölmö. Kyllä se vaimokin osaa käyttää klapikonetta. Ja vajan katon minä paikkasin äitini kanssa kahdeksanvuotiaana.

Ihankuin noi nyt olis jotain ihmeellisiä juttuja!😂

Mun muija rysähtää siitä puuvajan katosta läpi, jos sinne yrittää. Kahdeksanvuotiaana ois ehkä vielä hyvällä tuurilla kestänyt.

Joten parempi että nainen hoitelee naisten hommat ja minä ne miesten työt. Kaikilla parempi mieli.

Olette kyllä sikäli harvinainen poikkeus, että suurin osa suomalaisista ei asu missään läävissä, missä joka päivä katot romahtaa, ja pitää itse klapeja hakata. Suurin osa on kaupunkilaisia, joilla ei ole takkaa tai klapit tilataan valmiina, ja katoista pitää huolen ammattilaiset.

No mutta sehän kuulostaa sen verran helpolta elämältä, että mitä sitä sitten eukot valittaa ettei kerkiä kotiaan hoitamaan, kun kerran ei edes omakotitalossa asuta.

Katsos kun ne ”naisten työt” eli pyykkäys, siivous ja ruoka, sekä lasten hoito täytyy tehdä myös kerrostalossa. Syttyykö lamppu?

Aika harva pesee pyykkiä käsin, astioitakin yhä harvempi. Robotti-imurit on keksitty, mitäs muuta vielä...

- ohis

Ohho, missäs sellaisia koneita myydään jotka lajittelee pyykit ja ripustaa kuivumaan sekä viikkaa kaappiin? Ostan kyllä heti.

Ihan rehellisesti: montako minuuttia sinulla menee tuohon hommaan?

20-30 minsaa per koneellinen. Riippuu kyllä mitä pestään.

Lakanat pitää hakea sängyistä.

Ja vaatteissa taas se lajittelu kaappeihin vie aikaa.

Vierailija
262/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vaimo on joskus alkanut hourimaan samoja höpöjuttuja, että pitäisi pyykätä yms.

Sitten olen sanonut että selvä, minä hoidan pyykit ja imuroin, niin mene sinä korjaamaan puuvajan katto ja hakkaa pari mottia klapeja perään.

Sen jälkeen hän on miettinyt asiaa hetken ja todennut että, jatketaan sittenkin tällä hyväksi havaitulla perinteisellä työnjaolla.

Mä olisin huutanut JESS!, korjannut sen puuvajan katon tavalla joka riippuu siitä missä ongelma on, tai jos on isompi vaurio kuten päälle kaatunut puu olisin tilannut kattoremppamiehet ja infonnut vakuutusyhtiötä. Olisin käynyt ostamassa parillasadalla klapikoneen (h-ttojakos niitä hakata kannattaa jos itse tehdään enemmän), ja vääntänyt enemmän kuin pari mottia. 6-7 heittokuutiota koivuklapia ja varmaan tuplaten muuta puuta tulikin väännettyä kuivamaan lainaklapikoneella kun viime pihalta puita kaatamaan jouduttiin. Kaadosta ja pätkimisestä maksoin ammattimiehille niinkuin pitää ja lopun hoidin itse. Kumpikin kuulostaa (ja klapien teko oli) paljon kivemmalta kuin jatkuva turruttavan tylsä pyykkäys ja imurointi.

Yksin omakotitalossa asuvana työssäkäyvänä naisena tuon eron näkee selvästi kun joutuu tekemään kaiken itse; nämä listat mitä nämä kotitöitä välttelevät listaavati urheina ovat lähes 100%:sti satunnaisesti tehtäviä hommia, ja liki poikkeuksetta kivempia ja vaihtelevampia kuin sisällä tehtävät kotityöt. Eikä mitään niistä tehdä jalkovälissä olevalla värkillä.

Waukke! Kuulostat sellaiselta modernilta ja itsenäiseltä naiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kahden pienen kanssa kotona ja hoidossa oli yksi lapsi, mutta ei tullut mieleenikään vaatia miestä kotitöihin, kun teki vaativaa ja raskasta työtä.

Ainoa asia, mikä oli hänellekin mieluisaa, oli lasten kanssa leikkiminen ja silloin sain sitä omaa aikaa.

Naiset on vaan usein toooosi itsekkäitä. Alapeukkuja kitos!,

”Mikä oli hänelle mieluisaa” niin. Mies tekee sitä minkä kokee mukavaksi, muu jää naiselle.

Vierailija
264/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö. Kyllä se vaimokin osaa käyttää klapikonetta. Ja vajan katon minä paikkasin äitini kanssa kahdeksanvuotiaana.

Mun muija rysähtää siitä puuvajan katosta läpi, jos sinne yrittää. Kahdeksanvuotiaana ois ehkä vielä hyvällä tuurilla kestänyt.

Joten parempi että nainen hoitelee naisten hommat ja minä ne miesten työt. Kaikilla parempi mieli.

Olette kyllä sikäli harvinainen poikkeus, että suurin osa suomalaisista ei asu missään läävissä, missä joka päivä katot romahtaa, ja pitää itse klapeja hakata. Suurin osa on kaupunkilaisia, joilla ei ole takkaa tai klapit tilataan valmiina, ja katoista pitää huolen ammattilaiset.

No mutta sehän kuulostaa sen verran helpolta elämältä, että mitä sitä sitten eukot valittaa ettei kerkiä kotiaan hoitamaan, kun kerran ei edes omakotitalossa asuta.

Katsos kun ne ”naisten työt” eli pyykkäys, siivous ja ruoka, sekä lasten hoito täytyy tehdä myös kerrostalossa. Syttyykö lamppu?

Aika harva pesee pyykkiä käsin, astioitakin yhä harvempi. Robotti-imurit on keksitty, mitäs muuta vielä...

- ohis

Ohho, missäs sellaisia koneita myydään jotka lajittelee pyykit ja ripustaa kuivumaan sekä viikkaa kaappiin? Ostan kyllä heti.

Montako minuuttia sinulta menee siihen?

Pyykkikori apukeittiöön koneen eteen, tyhjennys lattialle, värin mukaan koneeseen = n. 3 min. Kone päälle ja se pesee ihan itsekseen. Tyhjennys puhtaan pyykin koriin, ripustus ehkä 5 min. (Sukat on laitettu likapyykkiin parittajien kanssa, ei tarvitse etsiä paria). Kuivuvat ihan kuivattamatta itsekseen. Pois narulta/klipseistä ja samalla viikkaus puhtaan pyykin koreihin n. 5 min. Kanto koreissa ao. huoneisiin ja pinot kaappeihin, max 5 min. Paljonko tuli? Vartti.

7 paidan silitys lisäksi n. vartti. Yhteensä max puoli tuntia, eikä sitä tarvitse tehdä joka päivä, ainakaan silitystä.

Vierailija
265/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä tosiaan tuntuu, että jotkut ihmiset täällä jotka kirjoittelevat että naisten vain pitäisi keretä hoitamaan se koti ja vauva sillä välin kun mies on töissä ovat niitä henkilöitä joilla ei ole omaa lasta JA asuvat ehkä jossain 30 neliön yksiössä. 

Tälläisillä ihmisillä ei ole minkäänlaista hajua miten paljon aikaa ja energiaa menee vauvan hoitoon puhumatta siitä, että nainen on todennäköisesti joutunut heräämään yöllä lapsen mahdolliseen imettämiseen ja muuhun ja mies on saanut vain nukkua aamuun asti.

Kyllä minä kuule mielummin menen sinne 8h töihin. Sitä työtä töissä on huomattavasti vähemmän kuin vauvan kanssa kotona. Ja kyllä niiden äitienkin pitää päästä sieltä kotoa pois, eikä olla siellä 11 tuntia putkeen.

Täällä on myös meitä tai ainakin minä, joka tykkää olla lasten kanssa kotona, enkä koe sitä raskaaksi. Mies on reissutöissä ja kotona vain viikonloppuisin. Ei mitään kiirettä töihin ja mies tienaa työllä niin hyvin että päästään tekemään ulkomaanreissujakin :)

Tuohan tarkoittaa jo sen, että mies ei ole tekemässä siellä extra siivoa viikolla, eli vähemmän siivottavaa, pyykättävää ja vähemmän ihmisiä joille laittaa ruokaa, eli vähemmän työtä. 

Ei mun mieheni mikään porsas ole. Yhtään vähemmän en tee ruokaa. Pyykkiä pesen joka tapauksessa pari koneellista päivässä. Enkä pidä sitä työnä. Miehetkö teillä tekee sen suurimman sotkun :D

Pyykkäys on pakko tehdä, ellei sitä ulkoisteta tai vaatteita heitetä pois niiden likaannuttua ekan käytön jälkeen. Jos pyykkäys ulkoistetaan siitä pitää maksaa tekijälle palkkaa. Kehtaatko tosiaan sanoa ettei se ole työtä? Lepoako se on? Ok, tuolla perustelulla ei liene estettä sille ettei töistä palaava mies voi alkaa hoitaa sitä.

Voi hoitaa ja mielellään hoitaakin. Kehtaan sanoa. Minulle vaatteiden laitto koneeseen ja pois ottaminen ei käy työstä :D

No miksi sitten mies ei voisi sitä tehdä, jos toinen on jo siihen uupunut ja kyllästynyt?

Minulle ruohonleikkuu on kivaa hyötyliikuntaa. Teen sen mielelläni. Minusta on naurettavaa, että joku mies laistaa siihen vedoten oikeista kotitöistä.

No tottakai voi tehdä, en ole sanonut ettei voi. Meillä mies tekee myös mielellään vaikkei kukaan ole uupunut.

Vierailija
266/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ohis

Lajitteluun pyykin määrästä riippuen 10min, kuivumaan laittamiseen 30min ja viikkaamiseen toiset 30min. Tämä ei toki ole päivän ainut kotityö, mutta päälle tunti tuohonkin tuhraantuu kun ei oteta huomioon sitä aikaa minkä kone pesee.

Jösses! Selaat varmaan samalla vauva-palstaa! Tai sinulla on 20 kg kone.

Vierailija
267/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä eukoilla tarvii näämmä olla vielä kodinhoitaja ja lastenhoitaja, että pärjäävät 1,5 -vuotiaan kanssa. Nooh, pian se hektinen työelämä koittaa, jolloin tulee kaduttua tyhmiä puheitaan kuinka helppoa on kun pääsee töihin lorvimaan. Odottakaahan!

Ketut! Laiskoja mätyksiä kaikki!!

Sun töissäsi ilmeisesti lorviminen on mahdollista. Oma työni on niin mielenkiintoista ja vaativaa ettei lorviminen edes tulisi mieleen. Kyllä sunkin olisi kannattanut amista pitemmälle kouluttautua niin ymmärtäisit mistä puhutaan.

Vierailija
268/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ohis

Lajitteluun pyykin määrästä riippuen 10min, kuivumaan laittamiseen 30min ja viikkaamiseen toiset 30min. Tämä ei toki ole päivän ainut kotityö, mutta päälle tunti tuohonkin tuhraantuu kun ei oteta huomioon sitä aikaa minkä kone pesee.

Jösses! Selaat varmaan samalla vauva-palstaa! Tai sinulla on 20 kg kone.

2 koneellista pyykkiä pestään päivittäin, sen mukaan laskin. 8kg kone.

Vierailija
269/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä tosiaan tuntuu, että jotkut ihmiset täällä jotka kirjoittelevat että naisten vain pitäisi keretä hoitamaan se koti ja vauva sillä välin kun mies on töissä ovat niitä henkilöitä joilla ei ole omaa lasta JA asuvat ehkä jossain 30 neliön yksiössä. 

Tälläisillä ihmisillä ei ole minkäänlaista hajua miten paljon aikaa ja energiaa menee vauvan hoitoon puhumatta siitä, että nainen on todennäköisesti joutunut heräämään yöllä lapsen mahdolliseen imettämiseen ja muuhun ja mies on saanut vain nukkua aamuun asti.

Kyllä minä kuule mielummin menen sinne 8h töihin. Sitä työtä töissä on huomattavasti vähemmän kuin vauvan kanssa kotona. Ja kyllä niiden äitienkin pitää päästä sieltä kotoa pois, eikä olla siellä 11 tuntia putkeen.

Täällä on myös meitä tai ainakin minä, joka tykkää olla lasten kanssa kotona, enkä koe sitä raskaaksi. Mies on reissutöissä ja kotona vain viikonloppuisin. Ei mitään kiirettä töihin ja mies tienaa työllä niin hyvin että päästään tekemään ulkomaanreissujakin :)

Mitäs ne lapset sillä läsnäolevalla isällä tekisi, kunhan saa tukun rahaa kouraan sitten aikanaan kun se vieraaksi jäänyt isi sitten potkaisee tyhjää... No tuleepa rahaa terapiakuluihin.

Miksi isi jäisi vieraaksi?

Äiti pyörittää sankarillisesti lasten arjen yksin ja lapset eivät oikeastaan ole missään tekemisissä isänsä kanssa.

Vierailija
270/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoidan sijoitukset, rahat..." Voi hyvä tavaton kun on rankkaa, aikaa ei varmasti jää muuhun. Tämä mieshän on itseriittoisen lusmun stereotypia. Yritetty epätoivoisesti listata asioita, jotta vaikuttaa edes näennäisesti tekevän jotain perheen talouden eteen.

Toivottavasti tosiaan näytät tätä keskustelua vaimollesi seuraavan kerran, kun asia tulee puheeksi. Vaimosi on todellakin oikeilla jäljillä vaatimuksineen. 😉😂

Vierailija
271/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muaki naurattaa nämä miehet jotka luulevat, etteivät naiset osaa tehdä mitään korjaushommia tai puutöitä. Kyllä mekin ollaan aidat rakennettu, paikattu ja katot siivottu välillä miesten kanssa ja ilman miehiä. Eikä ne talvirenkaidenkaan vaihto ole niin hankalaa, eivätkä autoliikkeet pajoa edes ota kun käy vaihdattamassa omat. 

Kertoiko lainauksen mies ettei hänen vaimonsa osaa vai että vaimo muutti mielensä kun ehdotettiin vaihtokauppoja?

Vierailija
272/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se, joka on kaiket päivät kotona, tekee kaikki normaalit juoksevat kotityöt. Varsinkin jos on vain yksi lapsi.

Itse en edes haluaisi, että mies pilaisi yhteiset iltamme tekemällä kotitöitä. Tahdon että kun se tulee kotiin, istumme päivällispöytään ja ilta on sitten vapaa-aikaa meille kaikille, oltiin sitten kotona tai treeneissä.

Se tietysti käy järkeen että autolla töistä tuleva käy ruokakaupassa. Logistisesti järkevintä hoitaa se homma niin. Mutta ruokakaupassa käynti on niin iso ponnistus, että sillä kyllä kuittaa oman osuutensa siivoamisesta hyvinkin.

Vierailija
273/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muaki naurattaa nämä miehet jotka luulevat, etteivät naiset osaa tehdä mitään korjaushommia tai puutöitä. Kyllä mekin ollaan aidat rakennettu, paikattu ja katot siivottu välillä miesten kanssa ja ilman miehiä. Eikä ne talvirenkaidenkaan vaihto ole niin hankalaa, eivätkä autoliikkeet pajoa edes ota kun käy vaihdattamassa omat. 

Kertoiko lainauksen mies ettei hänen vaimonsa osaa vai että vaimo muutti mielensä kun ehdotettiin vaihtokauppoja?

Kertoi. Tuollahan se lukee oman viestisi yläpuolella.

Vierailija
274/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hemmetti teitä siinä arjessa väsyttää? Meillä on kolme lasta, omakotitalo, harrastuksia, töitä, ja kotitöitä ihan kuten kaikilla. Mutta ei meillä kummallakaan ole mitään valittamista. Arki rullaa ja elämä on mahtavaa.

Kannattaisiko välillä miettiä omaa elämänasennettaan?

Vierailija
275/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kahden pienen kanssa kotona ja hoidossa oli yksi lapsi, mutta ei tullut mieleenikään vaatia miestä kotitöihin, kun teki vaativaa ja raskasta työtä.

Ainoa asia, mikä oli hänellekin mieluisaa, oli lasten kanssa leikkiminen ja silloin sain sitä omaa aikaa.

Naiset on vaan usein toooosi itsekkäitä. Alapeukkuja kitos!,

Ja vielä ylpeilet sillä, vaikka jos mikä tuo on yhteiskunnan järjestelmän ja tukien väärinkäyttöä, jonka veronmaksajat maksoivat vanhempien vapaa-ajan ja elämänlaadun parantamiseksi, eikä suinkaan lapsen, johon tukijärjestelmä on tarkoitettu.

Jo lapsen ulkoilu vie päivässä 2-3h (pukeminem ja riisuminen) rintaruokinta 2h, vaipan vaihdot, pesut 1h jne. Ja jos puoliso on ollut 8h töissä, niin lapsen perustarpeita ei tuossa ajassa pysty hoitamaan, saati opettaminen potalla, ruokailun opettaminen, lukeminen jne. joka on tietenkin lapselta pois.

Vierailija
276/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin huutanut JESS!, korjannut sen puuvajan katon tavalla joka riippuu siitä missä ongelma on, tai jos on isompi vaurio kuten päälle kaatunut puu olisin tilannut kattoremppamiehet ja infonnut vakuutusyhtiötä. Olisin käynyt ostamassa parillasadalla klapikoneen (h-ttojakos niitä hakata kannattaa jos itse tehdään enemmän), ja vääntänyt enemmän kuin pari mottia. 6-7 heittokuutiota koivuklapia ja varmaan tuplaten muuta puuta tulikin väännettyä kuivamaan lainaklapikoneella kun viime pihalta puita kaatamaan jouduttiin. Kaadosta ja pätkimisestä maksoin ammattimiehille niinkuin pitää ja lopun hoidin itse. Kumpikin kuulostaa (ja klapien teko oli) paljon kivemmalta kuin jatkuva turruttavan tylsä pyykkäys ja imurointi.

Yksin omakotitalossa asuvana työssäkäyvänä naisena tuon eron näkee selvästi kun joutuu tekemään kaiken itse; nämä listat mitä nämä kotitöitä välttelevät listaavati urheina ovat lähes 100%:sti satunnaisesti tehtäviä hommia, ja liki poikkeuksetta kivempia ja vaihtelevampia kuin sisällä tehtävät kotityöt. Eikä mitään niistä tehdä jalkovälissä olevalla värkillä.

Waukke! Kuulostat sellaiselta modernilta ja itsenäiseltä naiselta.

Waukke ja minä olisin halunnut nähdä kun tämä rouva nostaa ne puunrungot klapikoneeseen. :D Ne kun on vain sellaisia söpöjä 20cm pätkiä.

Vierailija
277/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä aloitus on vitsi? Siis, päivität tietokoneet ja hoidat sijoituksia. Noihinko menee niin paljon aikaa, ettet kerkee kotitöissä auttaa? Kahdessa autossa ja sisustusprojekteissakaan (jotka ei tosiaan ole prioriteetti nro 1 pikkulapsiaikana) ei voi kaikki aika kulua. Olet lisääntynyt ja halunnut perheen, nyt on aika kantaa vastuusi siitä.

Vierailija
278/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, teet paljon töitä, sitä ei voi kieltää. Uskon, että työsi on myös tärkeää. Mutta muistathan, että vaimosikin tekee erittäin tärkeää työtä: hän huolehtii pienestä lapsestanne ja kodistanne. Lapsen hoitaminen on ympärivuorokautista työtä, jossa ei väliä juurikaan ole mahdollisuuksia omaan aikaan ja lepoon. Lapselta liikenevän ajan vaimosi käyttää nyt kotitöihin, joista on yksin vastuussa. Ei sekään mikään helppo ja kevyt diili ole.

Eli ymmärrän, että sinulla on rankkaa, mutta niin on myös vaimollasi. Tiedän, koska olen itsekin kotona pian puolitoistavuotiaan kanssa. Olen tehnyt vaativaakin työtä ennen lasta, mutta en ole koskaan ollut näin uskomattoman väsynyt.

Voisitkohan tehdä hiukan vähemmän töitä, jotta pystyisit olemaan enemmän kotona ja osallistumaan kotiarkeen? Tää pikkulapsiaika on tosi rankka vaihe ja voi olla suhteelle tuhoisaa, jos vastuu lapsesta ja kodista jakautuu huomattavan epätasaisesti.

Nuo askareet, joita teet, ovat tosi tärkeitä, mutta väitän että päivittäiset kotityöt vievät huomattavasti enemmän aikaa, koska niitä on pakko tehdä niin usein: astiahuolto, pyykkääminen, ainakin kevyt järjestely ja ylläpitosiivous. Jos nyt et puolia pystykään tekemään, niin tee edes jotain, mieluiten pyytämättä. Tyhjennä silloin tällöin astianpesukone, laita pyykit koneeseen tai ripusta ne, korjaa lapsen lelut illalla lattialta. Siten viestit vaimollesi, että välität yhteisestä kodistanne ja että olette ns samassa veneessä.

Mielestäni aivan törkeä vastaus. Mies kertoi aloitusviestissään tekevänsä töiden lisäksi hommia myös vaimon isän firmassa ja omat kotityönsä. Mihin kaikkeen sitä oikein pitää revetä? Kyllä tuossa on ihan tarpeeksi, ja sanon näin vaikka itsekin olen ollut lasten kanssa kotona.

Kenen toive ja valinta on että mies tekee illat töitä appiukolle?

Todennäköisesti mies yrittää sillä välttyä kotonaolemisesta ja oikeasta osallistumisesta. Ihmeen kauan vaimo on tätä vastuunvälttelijää jo sietänyt. Taatusti vaimo haluaisi yhteistä aikaakin ja vaihtelua siihen omaan 24/7 kodin- ja lapsenhoitovastuuseen.

Vaimo voisi ottaa vastuu itsestään ja mennä esim. töihin. Ei itsenäinen nykynainen enää ole nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa jossain rajoittavassa vankilassa, jota miehen alistaminen, sorto ja epätasa-arvo aitaa vaan ihan toimiva subjekti joka tekee omia valintoja, arvioita ja päätöksiä omassa elämässään.

Vaimo on tässä se joka siipeilee. Ei käy töissä, ei ota vastuuta kotitöistä, jne. Kotiäitiys ei ole sitä, että vahvana vaaditaan paljon ja otetaan korkeitaa vastuu siitä lapsesta vaan se on kokonaista valtaista kodinhoitoa ja jos se ei maistu mietitään uudelleen onko se Rouva Virtainen oikea rooli.

Tämä. Jos on KOTIäiti/rouva, jo nimitys vihjaa että se koti on sinun vastuullasi. Jos se ei hotsita, kannattaa mennä töihin ja palkata siivooja.

Täytyy olla aivan poikkeuksellisen avuton ja tehoton naisihminen jos yhden lapsen kanssa ei saa ihan kaikkia kotitöitä tehtyä päivän aikana ja niitä puutarhahommia päälle. Sen lapsen kun voi ottaa niihin hommiin mukaan ja tavanomaisiin kotitöihin ei oikein yrittämälläkään saa kahta tuntia enempää päivässä kulumaan vaikka olisi millainen siisteysintoilija  -sisältäen ruoanlaiton.

Vierailija
279/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoi. Tuollahan se lukee oman viestisi yläpuolella.

Voisitko vielä kopioida sen tähän, kun en osaa lukea samalla tavalla asiota kuin sinä.

Vierailija
280/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ne lapset sillä läsnäolevalla isällä tekisi, kunhan saa tukun rahaa kouraan sitten aikanaan kun se vieraaksi jäänyt isi sitten potkaisee tyhjää... No tuleepa rahaa terapiakuluihin.

Miksi isi jäisi vieraaksi?

Äiti pyörittää sankarillisesti lasten arjen yksin ja lapset eivät oikeastaan ole missään tekemisissä isänsä kanssa.

No sillä logiikalla taitaa terapiassa olla ruuhkaa kun vanhemmat eronneet ja on viikko-viikko systeemi. Meillä sentään 4 päivää minä olen lasten kanssa ja sitten koko perheenä 3 päivää. Joskus lähdemme myös mukaan viikolla tai lapset lähtee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan