Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te naiset ajattelette tästä? (Kotitöiden jakaminen)

Vierailija
28.11.2018 |

Vaimoni mielestä minun pitäisi tehdä puolet kotitöistä (siivous, pyykki, silittäminen, ruuanlaitto). Vaimo on kotona lapsemme 1,5v kanssa.

Minä en pysty tekemään enempää kuin nyt jo teen perhemme hyväksi. Teen vaativaa työtä, jossa työpäivät saattavat venyä pitkiksi eikä varsinaista työaikaa ole. Lisäksi autan vaimoni isän yrityksessä iltaisin ja viikonloppuisin ilman palkkaa. Teen kaikki kodin korjaustyöt, toteutan vaimon suunnittelemat sisustusprojektit, hoidan puutarhan, pidän huolta perheen talousasioista, rahoista, sijoituksista, huollatan ja pidän kunnossa meidän molemmat autot. Lisäksi pidän huolta kaikesta elektroniikasta, päivitän tietokoneet, teen kaikki muut ostokset paitsi vaimon jutut ja lapsen vaatteet. Minulla ei riitä aikaa enää vaimoni tarkoittamiin ”kotitöihin” ja lisäksi ihmettelen mitä kaikki minun tekemäni työ sitten on?

Mitä mieltä olette tästä? Mitä sanoisitte vaimolleni? Kirjoittakaa vastauksenne ketjuun, niin näytän sen vaimolleni, kun asiasta seuraavan kerran tulee keskustelua.
M34

Kommentit (513)

Vierailija
321/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/148613-aiti-lahtee-nyt-toihin-moi

Tää on hyvä kirjoitus siitä, millaista se kotiäitiys voi olla. 

Tyhmä nainen.

Ei tajua että kotiäitihän voi millon tahansa silpasta 200 metrin päähän roskikselle, eikä sillä aikaakaan kotona tapahdu mitään. Kaikki lapset oottaa aloillaan kiltisti. Mihin ne nyt siitä sillä aikaa?

Ei pieniä lapsia voi jättää yksin. herranjestas olet trolli

tuossa on ihan pätkä siitä, mitä voi tapahtua kun katsoo minuutiksi muualle

Se oli kuule ironiaa.

Täällä kun väitettiin että lapsille mitään käy jos äiti vähän jossain piipahtaa.

Oma esikoiseni oli niin ehtiväinen ettei hänen kanssaan voinut edes pölyjä pyyhkiä samassa huoneessa. Koko ajan piti olla silmät selässäkin.

Kaikki ei ole samanlaisia. Meillä esikoiselle kun laittoi piirretyt nokan eteen niin kyllä se niitä tapitti jopa 15 min kerrallaan. Sain vietyä hyvin roskat jossa meni 20 sekuntia :)

Anopilla kolme lasta. Kaksi vilkasta ja yksi rauhallinen. Otti sen rauhallisen mukaansa navettaan kun aatteli että siellähän se rauhassa leikkii. Eipä leikkinyt, vaan putosi päälleen jostain ylisiltä. Edelleen on "rauhallisen lapsen" asteella, keski-ikäisenä, sen haverin jälkeen.

Kirkan rauhallienn kaksivuotias isoveli hukkui kotipihassa saaviin, kun ihan vaan äitinsä hetkeksi kipaisi sisään.

Ja vaikka se yks lapsi olisi rauhallinen, mitäs jos se vilkkaampi isoveli peruuttaa päälle traktorilla?

Siihen on syynsä, että lasten tapaturmat ovat vähentyneet dramaattisesti. Se johtuu ihan siitä, että nykyään heitä vahditaan.

Jokaisen lapsen kanssa sattuu kaikenlaista ja voi sattua vaikka olisit samassa tilassa. Ei se mikään tae ole jos lapsi on rauhallinen ettei mitään sattuisi. Meidän lapsi olikin aika vilkas mutta ei se mikään uhkarohkea kokeilija ole koskaan ollut.

Todennäköisyys tapaturmalle kasvaa aina, jos lapsi on vahtimatta.

Vierailija
322/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä nainen.

Ei tajua että kotiäitihän voi millon tahansa silpasta 200 metrin päähän roskikselle, eikä sillä aikaakaan kotona tapahdu mitään. Kaikki lapset oottaa aloillaan kiltisti. Mihin ne nyt siitä sillä aikaa?

Se oli kuule ironiaa.

Täällä kun väitettiin että lapsille mitään käy jos äiti vähän jossain piipahtaa.

Oma esikoiseni oli niin ehtiväinen ettei hänen kanssaan voinut edes pölyjä pyyhkiä samassa huoneessa. Koko ajan piti olla silmät selässäkin.

Kaikki ei ole samanlaisia. Meillä esikoiselle kun laittoi piirretyt nokan eteen niin kyllä se niitä tapitti jopa 15 min kerrallaan. Sain vietyä hyvin roskat jossa meni 20 sekuntia :)

Ei ole ei. Siksipä on ihan pässiä väittää, että kaikki voi toimia samoin.

Sitä paitsi se rauhallinenkin lapsi voi sen yhden kerran tehdä jotain, juuri kun on siellä jossain roskisreissulla. Kun ei tosiaan tarvita kuin se kerta ja pieni lapsi voi hukkuakin vaikka vatiin.

No enpä tiennyt että joku on niin väittänyt. Niin voikin sattua ihan koska vain, vaikka olisit vieressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et millään "ehdi" tekemään kotitöitä niin miksi vaimosi edes on ehdottanut niitä? Kyllä täytyy vähän vapaa-aikaa olla jos vaimo ehtii nalkuttaa kotitöistä. Ja eihän niitä autoja sun muita tarvi joka päivä huoltaa, kotityöt sen sijaan on ihan jokapäiväisiä hommia

Vierailija
324/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta appiukon firmalle ilmaiseksi työskentely, tai lopeta se mieluiten kokonaan. Mikä tai kuka sinut velvoittaa ilmaiseen raatamiseen? Se kaikki on pois itseltäsi ja perheeltäsi.

Vierailija
325/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin luetella, mulle pyöränhuolto ja kodin korjaukset, sulle ruuanlaitto ja tiskaus. Sitten vain kätevästi unohdan mainita että pyörää ja kotia huolletaan 2x vuosi, ja ruokaa laitetaan ja tiskataan 3x päivä. Mutta kun niitä nimikkeitä on yhtä monta niin kyllä se menee puoliksi!

Vierailija
326/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kauan tiedetty, miten suomalaisen perheen ja naisen tasa-arvo on ohut ja silmän lumetta. Suomalainen naisen on niitä harvoja, jotka ovat työelämässä tekevät pitkää päivää, siinä sivussa hoitavat lapset ja tekevät kotityöt. Eikä ihme, jos energiaa ja jaksamista ei enää riitä itsensä huolehtimiseen tai naiseyteen.

Muualla Euroopassa, pienten lasten äidit tekevät osa-aikatyötä 4-6h päivä, siivooja käy kotona kerran viikossa, tarvittaessa saa lastenhoitoapua, suosittuja ovat au pairit perheessä, ulkona käydään syömässä koko perheen voimin 4-5 kertaa viikossa ja paljon on kotirouvia, siinä missä suomisisko raataa ja raataa ja jotkut miehet, jopa naiset siitä ylpeilevät, miten nainen on lähes orjan asemassa, vaikka suomalaisella naisella on korkea koulutus ja palkkataso ja niillä joilla ei ole, nainen kituuttaa ja maksaa pienistä tuloistaan puolet perheen kuluista, jopa omilla säästöillään.

Oisko suomalaisten naisten aika herättävä ja ottaa mallia Euroopan kanssasisarista.

Surullista luettavaa monet kommentit ja erityisesti miten epäkypsiä ja itsekköitä suomalaiset miehet ovat. Tai ei ainakaan lapsia näiden kanssa.

Vierailija
327/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vaimo on joskus alkanut hourimaan samoja höpöjuttuja, että pitäisi pyykätä yms.

Sitten olen sanonut että selvä, minä hoidan pyykit ja imuroin, niin mene sinä korjaamaan puuvajan katto ja hakkaa pari mottia klapeja perään.

Sen jälkeen hän on miettinyt asiaa hetken ja todennut että, jatketaan sittenkin tällä hyväksi havaitulla perinteisellä työnjaolla.

Hölmö. Kyllä se vaimokin osaa käyttää klapikonetta. Ja vajan katon minä paikkasin äitini kanssa kahdeksanvuotiaana.

Ihankuin noi nyt olis jotain ihmeellisiä juttuja!😂

Mun muija rysähtää siitä puuvajan katosta läpi, jos sinne yrittää. Kahdeksanvuotiaana ois ehkä vielä hyvällä tuurilla kestänyt.

Joten parempi että nainen hoitelee naisten hommat ja minä ne miesten työt. Kaikilla parempi mieli.

Sinä et sitten ole korjannut sitä puuvajan kattoa. Miksi?

Etkö nyt ymmärtänyt, se on "miesten hommaa." Se yleisemmin hoidetaan joskus, kun yritetään luistaa jostain muusta hommasta, kun kotitöistä. Silloin pulleamahainen isähahmo puuskaisee, että ei voi nyt imuroida kun pitää katsoa netistä siihen kattoon niitä osia. Seuraavalla viikolla isä taas puuhkii, kuinka ei nyt voi auttaa taas pyykin laitossa, kun pitää mennä ottamaan mitat vajasta.

Kuukausien päästä kun äidin pitää lähteä johonkin ja lapsia pitäisi hoitaa, niin isäpappa taas puuhkuttaa miten nyt hän alkaa sitä kattoa korjaamaan, että vieppä ne lapset sinne isovanhempien hoidettavaksi. Kotiintullessa äiti kysyy onko katto valmis, niin pullea isä tokaisee, että eihän se nyt kun unohtui ne naulat. Hän tilaa ne sitten "huomenna"

Joopa joo.. näiden tarinoiden perusteella tämä maa on täynnä patalaiskojapaskamiehiä ja täydellisyyttä hipovia, ahkeria mammoja! Uskoo ken tahtoo, minä en.

Korjaapa joskus itse se katto. Mut ei. Silti tiedät, ettei se voi vaatia läheskään niin paljon ku ne omat massiiviset, jatkuvat, uuvuttavat kotityöt.

Meillä talo on rakennettu 1902 ja neliöitä on pari sataa ja useampi ulkorakennus päälle.

Eikä edes vuosittain ole mitään korjaamista, jos nyt ei oteta huomioon tunnin parin vesikourujen puhdistusta. Edellisen kerran korjattiin ulkosaunan katto, joskus 20v.

Jos rakennuksen kattoa joutuu korjaamaan yhtä usein kun pestään pyykkiä, silloin on kyllä suuri ongelmia, eikä taidolla voi kehua.

Enkä keksi ainuttakaan materiaalia, ei edes paanukattoa, joka vaatisi edes vuosittain huoltoa tai korjausta.

Vai missä harakanpesässä te oikein asutte?

Ja korjaatte kattonne purukumilla.

Vierailija
328/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminen Yhdysvaltoihin on kyllä avannut minun silmäni siinä, minkälaiseen rooliin nainen Suomessa joutuu. Yhdysvalloissa, jos siihen on taloudellinen mahdollisuus, käy kotona aina siivooja. Vaikka äiti olisi kotona. Lisäksi maksullista lastenhoitoapua otetaan aina lapsiperheeseen, varsinkin, jos kuvioissa on vauva. Jos maksulliseen ei ole varaa, auttaa sukulaiset, kirkolta tuttavat jne.

Kun vauva on pieni, kirkolla tehdään listaa siitä, kuka tekee tuohon perheeseen minäkin päivänä ruuat, jotta pienen lapsen äidin ei tarvitse keskittyä siihen.

Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, on täysin itsestäänselvää, että on kotiapua, joka pesee pyykit, tekee ruuat, siivoaa, ja hoitaa lapsia koulun jälkeen.

Miksi ihmetellä matalaa syntyvyyttä, jos Suomessa oletus on se, että naisen on pärjättävä itse. Jos nainen on kotona, miehen palkka on miehen, ja nainen kantaa yksin vastuun kodista. Jos nainen on töissä, moni nainen silti kantaa vastuun kodista.

Vierailija
329/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminen Yhdysvaltoihin on kyllä avannut minun silmäni siinä, minkälaiseen rooliin nainen Suomessa joutuu. Yhdysvalloissa, jos siihen on taloudellinen mahdollisuus, käy kotona aina siivooja. Vaikka äiti olisi kotona. Lisäksi maksullista lastenhoitoapua otetaan aina lapsiperheeseen, varsinkin, jos kuvioissa on vauva. Jos maksulliseen ei ole varaa, auttaa sukulaiset, kirkolta tuttavat jne.

Kun vauva on pieni, kirkolla tehdään listaa siitä, kuka tekee tuohon perheeseen minäkin päivänä ruuat, jotta pienen lapsen äidin ei tarvitse keskittyä siihen.

Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, on täysin itsestäänselvää, että on kotiapua, joka pesee pyykit, tekee ruuat, siivoaa, ja hoitaa lapsia koulun jälkeen.

Miksi ihmetellä matalaa syntyvyyttä, jos Suomessa oletus on se, että naisen on pärjättävä itse. Jos nainen on kotona, miehen palkka on miehen, ja nainen kantaa yksin vastuun kodista. Jos nainen on töissä, moni nainen silti kantaa vastuun kodista.

Johtuu siitäkin että Suomessa se maksullinen apu on sikakallista.

Plus asunnot pieniä. Ei niihin mikään au pair mahdu.

Vierailija
330/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitäkin että Suomessa se maksullinen apu on sikakallista.

Plus asunnot pieniä. Ei niihin mikään au pair mahdu.

Ne kirkolla sovittavat apuvuorot ovat ilmaisua. Samoin se, että suvussa ja ystäväpiirissä vuototellaan lastenhoidossa.

Vierailija
331/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamammoilla menee TUNTI koneellisen pyykkiä viikkaamiseen ja KAKSI TUNTIA ruoanlaittoon?

Uskoo ken tahtoo. Jaksuja kaikille "raskaan työn raataja"-kotonamakaajille, aikaa on länkyttää palstalla aamusta iltaan maaten. 

Vierailija
332/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi naurattaan tuo tietokoneiden päivittäminen. Meillä se ei vaadi mitään muuta kuin että klikkaa päivitetäänkö nyt. Kyllä. Sitten se kone päivittää itse itsensä. Miten joku saa tosta kotityön?

Vierailija
333/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen tästä...mulla on venäläisiä sukulaisia. Täällä usein säälitään venäläisen naisen osaa, koska tämä tekee kotona kaiken, vaikka käy töissä. Paitsi että...siinä perinteisessä venäläismallissa nainen ostaa palkallaan  (plus miehen palkalla, jonka tämä kantaa vaimolleen) siivouksen, lastenhoitoapua ja pesulapalveluita, noin esimerkiksi. Ja kauneushoitoja, koska voi, sillä aikaa kun suomalainen nainen yrittää sisukkaasti tehdä kaiken itse.

Vierailija
334/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi auttelet isän firmassa ja ilman palkkaa, ei kai sinua käytetä hyväksi, tai ei kai se vaan ole "mukava olohuone" josta saat kepparin luistaa kotitöistä? Karsi turhaa: sinä ulkopuolisia hommia ja vaimo voi unohtaa vaikka silittämisen.

Listaa tyypillinen viikko mitä ylipäätään edes teet, ei auton rassausta ja talon projekteja joka päivälle riitä.

Entäs kun vaimo palaa töihin, niin kotityötkö jää edelleen vaimolle? Perusteesi olla tekemättä niitä raukeaa viimeistään sillon, kun vaimokin käy töissä. Vai onko sekin sitten jotain vähäpätöistä puuhastelua verrattuna sinun urotöihin joita päivästä toiseen töissäsi suoritat.

Tässä on hyvä esimerkki ennakkoluuloisesta suhtatumisesta heti kun mies kertoo oman näkökulmansa: pakosti vaan pakoilee vastuutaan, laiskottelee, on epäreilu jatkossakin.

Moni nainen ajattelee jo lähtökohtaisesti näin, vaikka mitään aiheetta ap ei ole siihen antanut. Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, että asia ei olekaan niin kuin haluatte ajatella?

Koska miehen näkökulmasta on aivan mahtavaa kotitöihin osallistumista askarrella juttuja joita ei tarvitse edes kerran vuoteen tai jopa vieläpä harvemmin tehdä. Ja jotka ammattilainen tekisi nopeammin ja helpommin. Myös hänen omat harrastuksensa ja se, että ihan vapaaehtoisesti auttaa appeaan on hänen mielestään laskettava "kotitöihin". Tällä miehellä on varattuna menolippu eroon, mikäli asenne ei korjaannu. Turha tulla ulvomaan sitten, että ei yhtään tajua miksi muija lähti lapsen kanssa lätkimään.

Vierailija
335/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä nainen.

Se oli kuule ironiaa.

Ei ole ei. Siksipä on ihan pässiä väittää, että kaikki voi toimia samoin.

Sitä paitsi se rauhallinenkin lapsi voi sen yhden kerran tehdä jotain, juuri kun on siellä jossain roskisreissulla. Kun ei tosiaan tarvita kuin se kerta ja pieni lapsi voi hukkuakin vaikka vatiin.

No enpä tiennyt että joku on niin väittänyt. Niin voikin sattua ihan koska vain, vaikka olisit vieressä.

Jos sä oikeasti vahdit vietessä niin ei todellakaan satu hukkumisia, tipoumisia tai kuolemia.

Vierailija
336/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä pitäisi jakaa vastuut niin, että kumpikin ovat tyytyväisiä. Kukaan ulkopuolinen ei osaa sanoa, mikä jako on kellekin reilu. Sen kuitenkin sanon, että työnteko ilman palkkaa on umpihullua, etenkin kun teillä on pieni lapsi ja sinulla vielä palkkatyökin.

Meillä minä (äiti) teen lähes kaikki kotityöt. Mies tyhjentää joskus astianpesukoneen ja hoitaa kyllä kaupankäynnit kokonaan. Hän myös vastaa kaikista menoista. Minun ei ole pakko käydä töissä ja silti voin harrastaa, käydä kampaajalla jne. Töitä teen välillä itseni vuoksi. Kotityöt hoituvat kyllä siihen päälle, koska sen ajan mies huolehtii lapsesta. Tärkeää on ollut keskustella siitä, minkä kumpikin kokee helpoksi/kuormittavaksi ja jakaa vastuut sen mukaan, että kummankin on hyvä olla. Aikaa ja energiaa jää myös perheelle ja suhteelle.

Vierailija
337/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi naurattaan tuo tietokoneiden päivittäminen. Meillä se ei vaadi mitään muuta kuin että klikkaa päivitetäänkö nyt. Kyllä. Sitten se kone päivittää itse itsensä. Miten joku saa tosta kotityön?

Ihan samalla tavalla kuin pesukoneen napin painamisestakin saadaan palstamammojen mielestä kotityö ja suuri uurastus. 

Vierailija
338/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla kuin pesukoneen napin painamisestakin saadaan palstamammojen mielestä kotityö ja suuri uurastus. 

Pestäkses pyykkiä sun pitää hakea ne pyykit, lajitella, laittaa ne koneeseen, annostella pesuaine (joka pitää muistaa ostaa), katsoa pesuohjelma, koneen pyörittyä ottaa pyykit pois koneesta, oikoa, ripustaa kuivumaan, ottaa pois kuivumasta, viikata, viedä paikoilleen.

Vähän eri asia kuin ”klik, kyllä”.

Vierailija
339/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammoilla menee TUNTI koneellisen pyykkiä viikkaamiseen ja KAKSI TUNTIA ruoanlaittoon?

Uskoo ken tahtoo. Jaksuja kaikille "raskaan työn raataja"-kotonamakaajille, aikaa on länkyttää palstalla aamusta iltaan maaten. 

Mitä luulet ,montako kertaa sitä ruokaa laitetaan? Lapsiperheessä valmistetaan ja tarjoillaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Mielestäni kaksi tuntia on varsin varovainen arvio. Kokeileppa itse ensin selvitellä ja lajitella pyykit koneeseen. Tyhjentää pyykkinarut ja viikata vaatteet ja jaella ne kaappeihin. Sen jälkeen otat ajan kun suoristat ja ripustat uudet 9 kg vaatetta narulle. Voit vapaasti ottaa aikaa.

Vierailija
340/513 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pestäkses pyykkiä sun pitää hakea ne pyykit, lajitella, laittaa ne koneeseen, annostella pesuaine (joka pitää muistaa ostaa), katsoa pesuohjelma, koneen pyörittyä ottaa pyykit pois koneesta, oikoa, ripustaa kuivumaan, ottaa pois kuivumasta, viikata, viedä paikoilleen.

Vähän eri asia kuin ”klik, kyllä”.

Jäi pois se tahratyövaihe, joka on lapsiperheessä olennainen. Pitää käydä läpi ne lasten vaatteet ennen koneeseen laittoa ja laittaa se tahranpoistoaine tahroille. On muuten hidasta. Ei ihan klik.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi