Mitä te naiset ajattelette tästä? (Kotitöiden jakaminen)
Vaimoni mielestä minun pitäisi tehdä puolet kotitöistä (siivous, pyykki, silittäminen, ruuanlaitto). Vaimo on kotona lapsemme 1,5v kanssa.
Minä en pysty tekemään enempää kuin nyt jo teen perhemme hyväksi. Teen vaativaa työtä, jossa työpäivät saattavat venyä pitkiksi eikä varsinaista työaikaa ole. Lisäksi autan vaimoni isän yrityksessä iltaisin ja viikonloppuisin ilman palkkaa. Teen kaikki kodin korjaustyöt, toteutan vaimon suunnittelemat sisustusprojektit, hoidan puutarhan, pidän huolta perheen talousasioista, rahoista, sijoituksista, huollatan ja pidän kunnossa meidän molemmat autot. Lisäksi pidän huolta kaikesta elektroniikasta, päivitän tietokoneet, teen kaikki muut ostokset paitsi vaimon jutut ja lapsen vaatteet. Minulla ei riitä aikaa enää vaimoni tarkoittamiin ”kotitöihin” ja lisäksi ihmettelen mitä kaikki minun tekemäni työ sitten on?
Mitä mieltä olette tästä? Mitä sanoisitte vaimolleni? Kirjoittakaa vastauksenne ketjuun, niin näytän sen vaimolleni, kun asiasta seuraavan kerran tulee keskustelua.
M34
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu onko noita tenava pakko hommata.
Vaihda nyt jo akkaa
No, kun ap. halusi niin kovasti lasta.
Ja miten akan vaihtaminen ratkaisee ongelman, kun lapsi on edelleen olemassa ja uudet akat kyllä kiertävät kaukaa, kun on noin pieni lapsi ja ap. tyyppinen mies.
Ja ap. on yksin hoitovastuussa lapsesta joka toinen viikko ja vielä viranomaisten valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda nyt jo akkaa
Hehheh...vaihda akkaa. Ihanko oikeasti nämä miehet kuvittelevat löytävänsä uuden naisen, joka haluaa vielä vapaaehtoisesti hoitaa miesten ex-suhteen lapsia.
Ei, tälläisten miesten markkina-arvo on nolla, oli miten hyvä mies tahansa ja jokainen nainen kiertää ne kaukaa, eikä ainakaan ala lapsenpiiaksi.
Olisikohan nyt vaan helpompaa tyhjentää se tiskikone kuin erota?
Tässä on nyt jo moni kertonut, että ihan kaikkikin päivittäiset kotityöt hoituvat käden käänteessä, niin kyllä ap voi mainiosti siinä ohimennen niistä edes puolet hoitaa. Muutaman minuutin homma, joku täällä jo ihan kellottikin.
Taas uusi pitkä ketju jossa arvostellaan kotiäitejä.
Se niin tuppaa unohtumaan että hyvin monella kotiäidillä, tai äidillä ylipäätään, on kamalat univelat kannettavana. Pahimmillaan menee monta vuotta parin tunnin yöunilla ja nekin pätkissä. Siinä ei paina kärpäsen p*skan vertaa että saat silloin tällöin nukkua pienet päikkärit tai lauantaisin tunnin parin pidempään. Sitä on niin väsynyt että välillä on haastetta saada edes aamulla omat vaatteet päälleen oikein päin. Sitten taas viettämään päivää samojen, puuduttavien askareiden parissa, jotka helposti alkaa nukuttaa vaikka olisi hyvin nukkunut. Matkalla ollaan myös kohti uniongelmia, joiden takia ei osata ja kyetä enää nukkumaan sittenkään kun se on taas mahdollista.
Sieltä hyvien unien takaa on niin helppo huudella miten tehokas ja aikaansaapa itse on ja varsinkin kun ei taida olla pienintäkään kokemusta siitä millaista on tehdä helppojakin puuhia niin että jaloissa roikkuu lapsia, tai edes se yksi, sotkemassa, keskeyttämäsdä, häiritsemässä, vahdittavana.
Unohdetaan että on erilaisia lapsia. On niitä helppoja joiden kanssa voi tehdä melkein mitä vain ja jotka nukkuu hyvin. Ja sitten on niitä joiden kanssa on mahdoton tehdä mitään aikuisten askareita ja jotka eivät nuku. Ja kaikkea tuolta väliltä.
Aina löytyy niitä superäitejä/isejä jotka tulevat kehumaan kuinka he vain tekivät kaikki kotityöt, hoitivat naapurin mummotkin ja keksivät parannuksen syöpään vaikka kotona oli 6 lasta ja ai että oli helppoa ja leppoisaa. No näillä on ne hyvin nukutut yöunet, helpot lapset ja suuret värikynät. Tai ovat niitä vanhempia jotka antavat lasten pärjätä omillaan kun itse keskittyvät omiin puuhiinsa.
En näe järkeä miksi ap tulee tänne tekemään listojaan ja kysymään ulkopuolisten mielipidettä, selvästi odottaen saavan vastauksia että vaimo on kohtuuton. Me ei tiedetä mitä vaimo tekee ja missä olosuhteissa. Ap:n listat on tekemällä tehty pitkiksi tietokoneen päivityksineen, sisältäen myös hommia mitä yhdenkään lapsiperheen ei tulisi ottaa (apen auttaminen) kuin korkeintaan jos kaikki muu on tehty ja silti on luppoaikaa. Valtaosa tekemisistä ei ole vertailukelpoisia edes vaikka meillä olisi tässä se vaimonkin lista. Jos vaimo on miehen kotiin tullessa pystyynkuollut niin silloin mies patistaa vaimon sohvalle ja sanoo hoitavansa ruoanlaiton ja lapset, eikä ala väsäämään listoja siitä kuka on tehnyt ja mitä päivän aikana. Jos ollaan yhtä väsyneitä, mikä harvinaista jos mies saa nukkua hyvin, niin tehdään puoliksi illan hommat.
Ja minkä takia lapsia ylipäätään pidetään kotihoidossa? Koska päiväkodissa lapsille ei pystytä antamaan kunnolla hellyttä, läheisyyttä, yksilöllistä ohjausta ja hoivaa. Tällöin lapsi saa näitä kotona äidiltä, äidin päivät kuluu pääasiassa siihen, ei siihen että passataan isiä, että isi saa tulla valmiiseen huushollin joka päivä laiskottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda nyt jo akkaa
Miten se akan vaihtuminen auttaa, kun lapset on tehty tämän nykyisen kanssa? Vai meinaatko että se uusi akka hoitaa ne exän kanssa tehdyt muksut isin hoitovuorolla?
Mä olen jokuseen yh-iskään törmännyt, joka olisi ollut kippaamassa lapsensa minun hoidettavakseni, koska naisten homma. Ei käynyt.
Joo näinpä, se olikin vähän retorinen kysymys. Akan vaihto helpottaa lähinnä siinä tapauksessa jos aikoo samalla dumpata ne lapsetkin. Kyllähän moni "mies" niinkin tekee, muttei yksikään kunnollinen ja vastuullinen mies.
Millainen aikuinen (oletus) mies ei halua tehdä omaa osuuttaan kotitöistä?
Meillä jopa lapset, nuorin 10v siivoaa, pyykkää, laittaa ruokaa, tyhjentää ast.pesukoneen vanhempien sisarusten kanssa yhdessä.
Oletko ap. noin uusavuton ja kädetön? Ja kerrot vielä sinulla olevan lapsen. Millaisen esimerkin ja mallin annat lapselle isänä?
Useimmat nuoret lapsettomat parit jakavat nykyään kotityönsä. Ani harva lapseton nuori nainen kokee elämäntehtäväkseen säästää miehensä tiskeiltä ja pyykeiltä.
Kun ensimmäinen lapsi sitten syntyy, äiti jää aina ensin kotiin ja isän elämä jatkuu ihan kuten ennenkin. Eipäs, kun ei jatkukaan. Jostain käsittämättömästä syystä juuri siinä kohtaa isäksi tullut mies vähentää radikaalisti kotitöiden tekemistä. Eli ennen lasta se tiskikoneen täyttäminen ja tyhjentäminen ja pyykkihuolto kyllä sujui (vaikka mies kävi silloinkin jo hip hip huraa töissä), mutta lapsen synnyttämisen jälkeen isä ei tähän enää kykene.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Useimmat nuoret lapsettomat parit jakavat nykyään kotityönsä. Ani harva lapseton nuori nainen kokee elämäntehtäväkseen säästää miehensä tiskeiltä ja pyykeiltä.
Kun ensimmäinen lapsi sitten syntyy, äiti jää aina ensin kotiin ja isän elämä jatkuu ihan kuten ennenkin. Eipäs, kun ei jatkukaan. Jostain käsittämättömästä syystä juuri siinä kohtaa isäksi tullut mies vähentää radikaalisti kotitöiden tekemistä. Eli ennen lasta se tiskikoneen täyttäminen ja tyhjentäminen ja pyykkihuolto kyllä sujui (vaikka mies kävi silloinkin jo hip hip huraa töissä), mutta lapsen synnyttämisen jälkeen isä ei tähän enää kykene.
Miksi?
Erinomainen kysymys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies, DI 45 vee, on se pahin roskien ja vaatteiden levittäjä.
Aamulla saattaa likapyykkiä olla kolmessa läjässä eri puolilla taloa, puolipitoisia eri tuolien karmeilla jne.
Postit hän avaa niin, että minulle jää aina se niiden avattujen kuorien kiikuttaminen takkaan tai paperinkeräykseen.
Roskia saattaa löytyä mm ompunrontin yhden kaapin päältä, mandariininkuoret tietokoneen vierestä.
Astioita samalla lailla ripoteltuina.
Ja sinä kilttinä pikkurouvana kävelet perässä siivoomassa? Ja kenenkön vika se on?
Miesten viat eivät ole naisten vikoja, vaikka nainen niitä paikkaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Siksi, koska äiti on "lomalla" kotona. No, me lapsia hoitaneet tiedetään, millaista se "loma" on, mutta monet miehet eivät tiedä. Itse olin kurkkuani myöten täynnä kodinhoitoa ja kotona olemista, kun lapset olivat pieniä ja se sama rumba jatkui yötä päivää. Mies toki sai olla sohvalla lepäämässä, kun oli työpäivän tehnyt. Erohan siitä sitten erinäisten vaiheiden jälkeen tuli myöhemmin ja hyvä niin.
Äiti hoitaa ilmeisesti lasta 24h, siivoaa, kokkaa, pesee pyykit.
En ymmärrä miten autojen huollattaminen on aikaa vievää. Vie auton aamulla huoltoon ja hakee sen illalla? Ehkä työmatkaan saattaa mennä kerran vuodessa vähän enemmän aikaa, mutta meidän auto käy huollossa kerran vuodessa.
Mies voi ottaa vastuuta perheestään myös sanomalla ei työnantajalle tai appiukolle. Kaikkia sisustusideoita ei tarvitse toteuttaa.
Miksi ihmeessä yksikään nainen on tuollaisessa parisuhteessa, kun mies viettää vapaa-aikansa palkatta työpaikalla ja jonkun toisen firmassa ja illat päivittää tietokoneita ja selailee sijoitusmahdollisuuksia. Ei edes lapsen takia, kun lapsi ei edes valveillaolo ajastaa näe isäänsä.
Naisella yksinhuoltajana oli vain yksi lapsi hoidettavana ja helpimpaa, kun niitä on nyt kaksi -1.5v lapsi ja ap.
Luulen, ettei tuo parisuhde kestä ja ero häämöttää ja ap. vielä joutuu kokemaan millaista on hoitaa 1.5v kun lapsi on hoitovastuu vuoroviikoin. Ja ehkä silloin ap. huutaa omaa äitiä apuun tai muuttaa hänen luo, kun en yksin pärjää.