Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen 40% alennus

Vierailija
28.11.2018 |

Onko täällä ihmisiä, jotka olisivat valinneet tuon, kun eivät halunneet olla enää työnhakijoita siinä vaiheessa, kun joutuivat kuntouttavan työtoiminnan tai muiden nöyryytysten uhkaamiksi?

Olisi kiinnostava kuulla, kuinka on mennyt. Olen ehkä itse päätymässä samaan ratkaisuun.

Tästä oli tänään joku aloitus, mutta en ehtinyt silloin kysellä. Nyt en onnistunut löytämään ketjua.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku valitsee ennemmin toimeentulotuen leikkauksen kuin kuntouttavan työtoiminnan? Miksi ihan aikuisten oikeasti?

No varmaan se ntakia kun ne on aina jotain pätkähommia sun muuta, mikä ei oikeasti kuntouta mihinkään. Kunnon töitä ja kunnon palkkaa tämä maa tarvitsee.

Vierailija
102/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on menossa koko ajan 40% leikkuri. Edelleen. Sitä ennen poistui monelta asumistuki juuri. On ollut pitkään jo leikkurit laulamassa.

Sillä asumistuella eikä muillakaan tuilla ole mitään merkitystä, koska niiden kanssa tai ilman, toimeentulotuen minimininormi on sama. Jos ei saa muita tukia, niin toimeentulotukea myönnetään edelleen sen verran, että se minimitoimentulo täyttyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan paikkoja on vähennetty ja kestoa lyhennetty. Itse olen työtön työnhakija mutta en työkykyinen, minkä työllisyyspalvelutkin myöntävät. Kävin lääkärillä hakemassa todistusta työkyvystä. Minulla on useita diagnooseja mutta ei yhtä päädiagnoosia, jonka perusteella voisi hakea eläkettä. Lääkäri suositteli kuntouttavaa. Joulukuussa kävin keskustelun omavalmentajan ja sosiaaliohjaajan kanssa. Sosiaaliohjaaja oli sitä mieltä, että yksi kolmen kuukauden jakso kuntouttavaa, jonka jälkeen työkokeiluun, opiskelemaan tai työkyvyn arviointiin. Sanoivat, että maalis -huhtikuussa minuun ollaan yhteydessä. Ei ole vielä mitään kuulunut. Eli ne ajat, kun kaikkia terveitäkin pitkäaikaistyöttömiä yritettiin puoliväkisin saada kuntouttavaan, ovat ohi.

Vierailija
104/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan paikkoja on vähennetty ja kestoa lyhennetty. Itse olen työtön työnhakija mutta en työkykyinen, minkä työllisyyspalvelutkin myöntävät. Kävin lääkärillä hakemassa todistusta työkyvystä. Minulla on useita diagnooseja mutta ei yhtä päädiagnoosia, jonka perusteella voisi hakea eläkettä. Lääkäri suositteli kuntouttavaa. Joulukuussa kävin keskustelun omavalmentajan ja sosiaaliohjaajan kanssa. Sosiaaliohjaaja oli sitä mieltä, että yksi kolmen kuukauden jakso kuntouttavaa, jonka jälkeen työkokeiluun, opiskelemaan tai työkyvyn arviointiin. Sanoivat, että maalis -huhtikuussa minuun ollaan yhteydessä. Ei ole vielä mitään kuulunut. Eli ne ajat, kun kaikkia terveitäkin pitkäaikaistyöttömiä yritettiin puoliväkisin saada kuntouttavaan, ovat ohi.

Millä perusteella luulet asian olevan nykyään noin hyvin? Ainahan työtön on laitettu sinne minne ei halua ja missään nimessä työtöntä ei ole voinut päästää sinne, minne työtön itse haluaa.

Vierailija
105/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella luulet asian olevan nykyään noin hyvin? Ainahan työtön on laitettu sinne minne ei halua ja missään

Luitko viestini? Ihan oman kokemuksen perusteella. Kunnat eivät enää pääse sakkomaksuista työntämällä työttömiä väkisin kuntouttavaan. Paikkoja on vähennetty ja kestoa lyhennetty. Aiemmin joku saattoi olla kuntouttavassa jopa useamman vuoden.

Vierailija
106/106 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin, että sinä haluat kuntouttavaan toimintaan. Ymmärsin myös ettet ole päässyt sinne, joka vastaa ihan vanhoja käytäntöjä. Oletko kokeillut sanoa, että et missään tapauksessa halua kuntouttavaan työtoimintaan? Paikka kuntouttavaan työtoimintaan voisi järjestyä kovinkin nopeasti, jos et sinne halua mennä.

Sinä vain oletat, että kuntouttavaan työtoimintaan valitaan ensin halukkaat ja vasta mahdollisiin ylijäämäpaikkoihin pakotetaan haluttomat työttömät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi