Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen 40% alennus

Vierailija
28.11.2018 |

Onko täällä ihmisiä, jotka olisivat valinneet tuon, kun eivät halunneet olla enää työnhakijoita siinä vaiheessa, kun joutuivat kuntouttavan työtoiminnan tai muiden nöyryytysten uhkaamiksi?

Olisi kiinnostava kuulla, kuinka on mennyt. Olen ehkä itse päätymässä samaan ratkaisuun.

Tästä oli tänään joku aloitus, mutta en ehtinyt silloin kysellä. Nyt en onnistunut löytämään ketjua.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostu kuntouttavaan työtlimintaan sen takia, ettei koe sitä tarpeelliseksi, toineentulotukea leikataan. Toisaalta ei saa enää työmarkkinatukea, jos on ollut pitkään työtön. Luuppi on noidankehä, jossa asiakas häviää aina. Työttömyydestä on tehty rangaistava rikos ja suorastaan sairautta. Jos yhteiskunta ajattelee noin, miksei tarjota työttömille suojatyöpaikkoja kunnissa ja valtiolla!? Yrityksille ei työttömät kelpaa kuitenkaan.

Ai miten niin ei saa? Olenko minä sitten joku erikoistapaus, kun olen saanut työmarkkinatukea jo tooodella kauan, eli yli 10 vuotta? Työmarkkinatuki nimenomaan on se viimeinen tuki, minkä saa pitkäaikaistyötön (jos on työkkärissä kirjoilla) ja siihen päälle tietenkin tt-tuki ja asumistuki.

Minä olen tällä hetkellä kuntouttavassa työtoiminnassa ja ihan mielelläni otan n. 150e ylimääräistä rahaa siitä, että lähden muutamaksi tunniksi parina päivänä viikossa tekemään jotain. Mieluummin näin kuin pienennykset työmarkkinatukeen ja tt-tukeen.

Nauti niin kauan kuin voit ja koeta samalla saada jotain säästöönkin. Kuntouttavassa saat olla maksimissaan sen 12 kuukautta, jonka jälkeen on pakko karenssin uhalla siirtyä jonnekin muualle: kouluun, töihin tai TYÖKOKOKEILUUN jota siinä vaiheessa tarjotaan herkästi. Ja jos siinä vaiheessa kieltäydyt työkokeilusta, niin tiedät mitä tapahtuu...

Ei ole mikään pakko.

Olen eri kirjoittaja, mutta minäkin olen ollut työmarkkinatuella yli 3000 päivää, enkä ikinä ole ollut kouluissa, töissä tai työkokeiluissa tuona aikana. Eli mitään pakkoa ei ole.

Vierailija
82/106 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää hyvät ihmiset sosiaalityöntekiijän lausuntoa tai selvitystä liitteeksi toimeentulotuen hakemukseen, jossa sos.tt ottaa kantaa siihen, että alennusta ei ole inhimillistä jatkaa.

Ok. tuossa on se pointti että on niitä joita ei voisi vähempää kiinnostaa tehdä yhtään mitään. On niitä jotka punkkaavaat kaverin nurkissa, eivätkä edes yritä hakea työtä. Kun näitä ihmisiä yritetään saada vireyttämään työnhaku - ei huvita. Tieto tuen alentamisesta lähtee automaattisesti kunnan sos.toimeen jossa tulisi asiakkaan laatia suunnitelma. Osa ei halua sinne sossuun koska eivät halua että yhteiskunnassa joku määrää mitä teet. Kun ei tee mitään koskaan, niin tukea voidaan lopulta alentaa 40%. Eihän kellään ole edes mitään todisteita mitä pimeää viinaa se myy ja elää sillä.

Sairaita ihmisiä ei tarkoituksella kiusata. Sossun lausunto/kannanotto hakemuksen liitteeksi auttaa paljon. En ymmärrä miksi sairaat eivät sen verran vaivaudu, että käyvät tilanteestaan juttelemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaan työtoimintaan ei voida myöskään määrätä mielivaltaisesti:

Apulaisoikeusasiamies (AOA) Pasi Pölönen toteaa, että sopivien julkisten työvoimapalvelujen puute ei ole riittävä peruste ohjata henkilö kuntouttavaan työtoimintaan. Myöskään se seikka, että työttömyys tai työmarkkinatuen maksaminen on jatkunut pitkään ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia. Jos henkilö on työttömyysetuuden menettämisen uhalla velvoitettu osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin palvelutarvettaan, työtoimintaan ohjaamisessa on kysymys hyvän hallinnon oikeusperiaatteiden (tarkoitussidonnaisuuden periaate ja objektiviteettiperiaate) vastaisesta menettelystä.

Vierailija
84/106 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tienaa valtio, jos saa leikata -20%-40% toimeentulotuista, siis siitä summasta, joka on jo laskettu MINIMIKSI sille että tulee riittävän hyvin toimeen suomessa. Siis joo, kyllähän sitä pienellä vähennyksellä pärjää jonkin aikaa, mutta jos siitä tulee jatkuvaa niin aika äkkiä vetää ihmisen niin tiukille, että luulisi kasetin alkavan hajoilla ja varsinkin, kun voisi kuvitella että on jotain ongelmia jo ennestään niin tuollainen ahtaalle ajaminen ei varmasti helpota tilannetta mitenkään. Mutta sehän kertoo juurikin nykytilanteesta ja tämän ajan moraalista, se miten kohdellaan niitä joista ei ole tarpeeksi hyötyä yhteiskunnalle niin laitetaan heidät maksamaan vaikka hengellään, lyödään lyötyä ja köyhät kyykkyyn N-Y-T!

Vierailija
85/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis perustoimeentulotukea lasketaan aluksi esim. se 20%, niin lasketaanko kanssa asumismenoihin saatuja rahoja, kuten vaikkapa sähkölasku, vesilasku jne? Nämähän kuuluvat tt-tuen piiriin. Sitten vaikkapa vuokra. Toki itse asun vanhassa kuolinpesän omakotitalossa, eli en saa asumistukea.

Työkkäri väittää minua kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi, vaikka lopetin urheiluseurassa valmentamisen noin 11 kuukautta takaisin ja koko seurakin on lopetettu. Valmennusta oli kokonaiset 2x1 tunti viikossa.Täytyy perustella lisää, eli pyytää uusi työvoimapoliittinen lausunto, mutta kai senkin tyrmäävät ihan kyykytyssyistä.

Olisi kiva kuulla millaisia vääriä lausuntoja te olette saaneet.

Vierailija
86/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjänä joskus aika kauan sitten lopetin yrittämisen, sitten olin työnhakijana, kävin luukulla, katseli papereita, ja totesi että lähes 2 vuotta sitten ottamani 50000 markan laina riittää elämiseen edelleen*+#%%.

Vierailija
87/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hengissä pysyy esim. Kotimaista-vehnäjauhoilla jotka maksavat 0,71€ 2kg pakkaus.

Ei pysy. Ihminen tarvitsee c-vitamiinia. B-vitamiineja. Jodia. Sinkkiä. Rautaa. Proteiineja. Rasvaa. Kuituja. Ym. Ilman tarvittavia ravintoaineita ihminen sairastuu.

Vierailija
88/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko vähän mikä tuo kuntouttava on? Kauan kestää tuollainen kurssi? Jos kerran tuon nokalla leikataan. niin eiköhän kannata käydä kurssi ja sitten ei ole syytä eikä oikeutta leikata tukea. 

Luulin, että tuollaiset kurssit on jo loppu kun te-toimistoja ei ole? 

Entäs sitten TT-tuen leikkaus ylisuurien asumiskulujen takia? Jonkunhan TT tuki voi leikkautuu tuon takia usealla satasella eli 40%. Melko hullua jos henkilö on tehnyt kuten pitänyt eli laittanut kopion jakemisesta halvempaan asuntoon. Jos ei ole tällaista tarjottu ei lai  TT-tukea voida leikata jopa usealla satasella? Eikö sori jo jotain perusoikeuksia vastaan, kun TT-tuki on todelka ns. minimi summaili pitäis jäädä. 

Harkinnanvaraista  ei voida evätä tuolla perusteella varsinkin, jos kyseessä tilanne, missä ei ole alunperin otettu liian kallis asunto, vaan asumto on ollut kohtuuhintainen ja tullut ylikalliiksi vasta vuokrankorotusten takia. 

Vierailija
89/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostu kuntouttavaan työtlimintaan sen takia, ettei koe sitä tarpeelliseksi, toineentulotukea leikataan. Toisaalta ei saa enää työmarkkinatukea, jos on ollut pitkään työtön. Luuppi on noidankehä, jossa asiakas häviää aina. Työttömyydestä on tehty rangaistava rikos ja suorastaan sairautta. Jos yhteiskunta ajattelee noin, miksei tarjota työttömille suojatyöpaikkoja kunnissa ja valtiolla!? Yrityksille ei työttömät kelpaa kuitenkaan.

Mitä horiset? Työttömyystukea saa vaikka ikuisuuden? Kaiva se Kelan kohta, missä sanotaan määräaika? 

Vierailija
90/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alennetulla, koska HALUSIN OPISKELLA. Ja nyt olen töissä :)

Vierailija
91/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä jotkut sekoittaa työttömyyden ja jotkut sairastapaukset? Näille on ihan eri etuisuudetkin.  Työttömyysturvaan ei kuulu sairausasiat. Kuntouttavasta en ole kuullutkaan, vaikka tunnen työttömiä, jotka olleet työttömiä vuosikausia,  ilman kursseja, ilman kuntouttavaa. 

Vierailija
92/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa olla työtön. Mitään rajoituksia siinä ei ole tai määräaikoja, milloin on siirryttävä kuntouttavaan tai johonkin pakkotyöhön. Kurssituksia on joskus aikoinaan ollut. 

Vierailija
93/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku valitsee ennemmin toimeentulotuen leikkauksen kuin kuntouttavan työtoiminnan? Miksi ihan aikuisten oikeasti?

Vierailija
94/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. vihidoinki punikkipummille alkaa työ maittaa enemmänku kalian kittoo. Ilimaisen evään jonot kans lailla kiällettävä. Loppuu lusmuulu i

Vierailija
95/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hengissä pysyy esim. Kotimaista-vehnäjauhoilla jotka maksavat 0,71€ 2kg pakkaus.

En syö vehnäjauhoja. Kiitos vain vinkistä.

Jos tulee nälkä, niin kai syöt mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa. 

Olen itse miettinyt, että jos tulee poikkeuksellinen aika, kuten sota, niin pakkohan se on olla nyrpistelemättä millekään ruualle. 

Vierailija
96/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja pyysi kokemuksia, kuinka pärjätä leikatulla tuella.

En ole kokeillut, mutta mietin, että kartoittaisin kaikki paikkakunnan ilmaiset ruuanjakopisteet, milloin ja mitä tarjolla. Kävelisin paljon keräilemällä tölkkejä ja pulloja. Pullorahoilla ostaisin päivän ruuat. Jos olisi perhettä, isä, äiti, aikuisia sisaruksia, kysyisin saanko tulla syömään. Ehkä kysyisin myös vähän rahallista apua heiltä.

Yrittäisin säästää leikatun tuen joihinkin laskuihin esim. netti, lääkäri/lääke ym. terveysmenot, jotka usein pitää itse ensin maksaa, jotta niitä voi hakea toimeentulotuesta takaisin. Kai tämä pelaa leikatullakin tuella vai pitääkö leikatusta ne itse esim. sähkölaskut vain maksaa?

Joistakin kierrätyskeskuksista saanee ilmaiseksi vaatteita, mutta kirpparivaatteetkin maksavat ja kengätkin kuluu, uusia välillä saatava. Niihin pitäisi leikatusta tuesta saada säästetyksi.

Toivottavasti talossasi on talopesula. Pesukoneen uusiminen leikatulla tuella tuskin onnistuu. Tosin käytetyn toimivan voi saada jostain ilmaiseksikin. Tietokone, känny, tellu sama juttu.

Aika askeettista elämää, en tiedä jaksaisiko tuota kovin kauaa?

Vierailija
97/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis perustoimeentulotukea lasketaan aluksi esim. se 20%, niin lasketaanko kanssa asumismenoihin saatuja rahoja, kuten vaikkapa sähkölasku, vesilasku jne? Nämähän kuuluvat tt-tuen piiriin. Sitten vaikkapa vuokra. Toki itse asun vanhassa kuolinpesän omakotitalossa, eli en saa asumistukea.

Työkkäri väittää minua kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi, vaikka lopetin urheiluseurassa valmentamisen noin 11 kuukautta takaisin ja koko seurakin on lopetettu. Valmennusta oli kokonaiset 2x1 tunti viikossa.Täytyy perustella lisää, eli pyytää uusi työvoimapoliittinen lausunto, mutta kai senkin tyrmäävät ihan kyykytyssyistä.

Olisi kiva kuulla millaisia vääriä lausuntoja te olette saaneet.

Perusosaa alennetaan eli 40%:n alentaminen tarkoittaa, että elinkuluihin jää alle12 euroa päivälle. Asumiskulut huomioidaan kotuullisen vuokran osuudelta ja loppuosa maksetaan peruosalla. Olen kuullut huhuja, että sähkö ja vesilaskukuissa olisi jokin kohtuullinen summa, jonka ylittävä osuus pitäisi maksaa perusosalla.

Oikaisuvaatimusta kannattaa laitaa eteenpäin, jos perusosaa elennetaan 40 % ja siitä pitäisi vielä maksaa vuokraa.

Vierailija
98/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on menossa koko ajan 40% leikkuri. Edelleen. Sitä ennen poistui monelta asumistuki juuri. On ollut pitkään jo leikkurit laulamassa.

Vierailija
99/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko toimeentulotukea voidaan leikata noin paljon? Kuinka ihminen sitten pärjää? Eikös sitä jää sitten vain joku... paljonko? Miksi me töissä käyvät maksamme veroja, jos ihmisistä ei välitetä sen vertaa, että saisivat säällisen toimeentulon?

Suomessa pärjättiin ennen sotia asumalla maalla. Rahalla ei tehnyt mitään tai lukutaidolla. Kaikki otettiin luonnosta ja pellosta. Nykyihminen ei enää kykene vastaavaan.

Vierailija
100/106 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko vähän mikä tuo kuntouttava on? Kauan kestää tuollainen kurssi? Jos kerran tuon nokalla leikataan. niin eiköhän kannata käydä kurssi ja sitten ei ole syytä eikä oikeutta leikata tukea. 

Luulin, että tuollaiset kurssit on jo loppu kun te-toimistoja ei ole? 

Entäs sitten TT-tuen leikkaus ylisuurien asumiskulujen takia? Jonkunhan TT tuki voi leikkautuu tuon takia usealla satasella eli 40%. Melko hullua jos henkilö on tehnyt kuten pitänyt eli laittanut kopion jakemisesta halvempaan asuntoon. Jos ei ole tällaista tarjottu ei lai  TT-tukea voida leikata jopa usealla satasella? Eikö sori jo jotain perusoikeuksia vastaan, kun TT-tuki on todelka ns. minimi summaili pitäis jäädä. 

Harkinnanvaraista  ei voida evätä tuolla perusteella varsinkin, jos kyseessä tilanne, missä ei ole alunperin otettu liian kallis asunto, vaan asumto on ollut kohtuuhintainen ja tullut ylikalliiksi vasta vuokrankorotusten takia.&n

Tuo on lähinnä työttömän nöyryyttämistarkoituksessa ja järjestäjän taloudellisessa hyötytarkoituksessa tehtävää pakkotyötä. Jotkut työttömät ovat joutuneet tekemään pakkotyötä vuosikausia ja välissä lyhyt katko, joka oikeuttaa määräämään seuraavan jakson pakkotyötä.

Sen verran täytyy myöntää ettei tuota pakkotyöksi kutsuta vaan sosiaalipalveluksi. Lisäksi tuo on työttömälle vapaaehtoista, vaikka vaihtoehdot ovat allekirjoittaa vapaaehtoinen suostumus tai menettää työttömyyskorvaukset. Edellistä ei siis kutsuta kiristämiseksi.

Olen kuullut, että joku olisi osallistunut kuntouttavaan työtoimintaan vapaaehtoisesti. Liekö tuo väittämä totta vai ei, mutta usein kuntouttavan työtoiminnan autuaaksi tekevää vaikutusta suitsuttavat teksti eivät vaikuta työttömän omilta mielipiteiltä. Ehkä löytyy ihmisiä, jotka eivät ilman kuntouttavaa työtoimintaa keksi ajankuluksi muuta puuhaa tai 9 euron kulukorvaus riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi