Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tässä syntyvyys/lapsettomuuskeskustelussa oikein tapahtuu?

Vierailija
28.11.2018 |

Myönnän olleeni ihminen, joka luuli että kaikkien lisääntyminen on heidän oma asiansa ja ennen kaikkea juurikaan ketään ei kiinnosta, vaikka et lapsia haluaisi. Nyt kun tämä on tällä tavalla "tapetilla", niin olen joutunut kuuntelemaan (en jaksa osallistua itse) niin härskejä keskusteluja, että en olisi uskonut moisia mielipiteitä olevan, kuin velojen painajaisissa joita totena vaahdotaan.

En lähde yksityiskohtiin, mutta soisin jokaisen kysyvän itseltään, että miksi minä puhun tästä aiheesta jollekin ihmiselle? Miksi minä kysyn joltakulta hänen ajatuksiaan?

Onko tarkoitus ymmärtää häntä? Onko tarkoitus, että minun pelkoni hälvenevät ja voin lopuksi rentoutua ajatellen; "Hän on onnellinen valintaansa, onpa hieno juttu!" "Hän on tosiaan miettinyt omia henkilökohtaisia valintojaan enemmän kuin minä, olinpa höpsö, huh!"

Vai onko tarkoitus hakata omia pelkojaan ja toiveitaan vasaralla tuohon ihmiseen ja suuttua, jos hän ei niitä omikseen tunnista? Miksi koet tarvetta siihen, koska eihän keskustelunkohteella ole mitään velvollisuutta toivoa tai pelätä elämältä samoja asioita kuin sinä?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä..

Vierailija
2/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tai onko pakko haukkua äidiksi tullutta naista ties miksi? Sitäkin olen lukenut ... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson asiaa hieman erilaisesta näkökulmasta kuin moni muu. En kyllä yleensä aloita keskusteluja aiheesta, mutta jos se puheeksi tulee, niin monikaan ei ole ajatellut asioita samalta kantilta kuin minä.

Olen siis tahattomasti lapseton ja toivoisin yhteiskunnalta suurempaa panostusta lapsettomuushoitoihin, mikäli syntyvyyttä halutaan lisätä.

Vierailija
4/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maapallo on pyöreä?

Vierailija
5/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset paljastavat syvimpiä tuntojaan. Siksi.

Kyllä, hankin ekan lapsen itselleni, toisen puolisolleni ja kolmannen yhteiskunnalle. Ihan tietoinen päätös saada kolme lasta. Tämä vastalauseena heille, jotka ajattelevat, että elämä  on vain heidän omaa hedonistista aikaansa, että nuoruuttaan voi jatkaa loputtomiin, elämänsä kannattaa antaa työlle, ansainnalle ja itsensä kehittämiselle.

Lapsia saamalla kehittyy ja työpaikka voi mennä alta, sairastua, ilmasto muuttua tai mitä vain muuta ikävää. Perhe on.

Vierailija
6/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse katson asiaa hieman erilaisesta näkökulmasta kuin moni muu. En kyllä yleensä aloita keskusteluja aiheesta, mutta jos se puheeksi tulee, niin monikaan ei ole ajatellut asioita samalta kantilta kuin minä.

Olen siis tahattomasti lapseton ja toivoisin yhteiskunnalta suurempaa panostusta lapsettomuushoitoihin, mikäli syntyvyyttä halutaan lisätä.

Minä sitten taas toivon, ettei yhteiskunta panostaisi ollenkaan lapsettomuushoitoihin. Lapsi ei ole perustarve vaan korkeampia arvoja joista jokaisen tulisi vastata itse.

Väkiluvun lasku on mahdollisuus, ei uhka. Voimmeko rehellisesti haikailla jatkuvaa väestönkasvua tilanteessa, jossa kehitysmaiden väestönkasvusta ollaan huolissaan?

Vierailija
7/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, hankin ekan lapsen itselleni, toisen puolisolleni ja kolmannen yhteiskunnalle. Ihan tietoinen päätös saada kolme lasta. Tämä vastalauseena heille, jotka ajattelevat, että elämä  on vain heidän omaa hedonistista aikaansa, että nuoruuttaan voi jatkaa loputtomiin, elämänsä kannattaa antaa työlle, ansainnalle ja itsensä kehittämiselle.

Lapsia saamalla kehittyy ja työpaikka voi mennä alta, sairastua, ilmasto muuttua tai mitä vain muuta ikävää. Perhe on.

Minä taas jätin kolmannen lapsen tekemättä itseni vuoksi, toisen mieheni vuoksi ja ensimmäisen ympäristön vuoksi. Että se siitä hedonistisuudesta. Minun valintani antaa lisäaikaa ilmastolle ja näin ollen sun lapsillesi. Olisit edes kiitollinen.

Ja ei, en koe mitään mahtavaa vapautta matkustella ympäriinsä lapsista "säästyneillä" päästöillä. Lentomatkoja max. kerran kahdessa vuodessa.

Vierailija
8/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi outoa kun joku ihminen sanoo VAIN että hän ei haaveile perheestä, niin vastakommentti voi olla

1. "kyllä lasten kanssa voi  tehdä kaikkea mitä ilmankin"

Niin? Mitä sitten? En edes tee mitään minkä lapsi sekoittaisi, miksi oletat että se merkitsee minulle jotain? Jos haluan jotain niin se saa vapaasti sotkea elämäni ihan miten vaan, moni asia niin tekeekin.

Mutta ajattelet näin koska se oli sinulle joskus pelon aihe?

2. "Viivyttely on ihan turhaa"

Viivyttely? Viivytteletkö sinä etelänavalle muuttoa? Rintaimplantteja? Kuulentoa?

Miten voi viivytellä jotain mitä ei halua? Koska sinä viivyttelit?

3. "Alkaa kaduttaa joskus, mieli muuttuu, vanhana olet yksinäinen"

Kadun asiaa jota en ole halunnut koskaan? Kaikki toiveeni, haaveeni, tulevaisuuden ja aikuisuuden fantasiani ei ole ikinä koskaan ollut millään tavalla liitynnäinen lapseen, ja sitten yhtäkkiä tähän psyyken kudelmaan syntyisi jotain tällaisia ajatuksia?

Koska sinun psyyken kudelmat sisältää lapsia, pikkutossuja ja -jalkoja, perheiltoja ja rippijuhlia, niin ei voi mmmmmitenkääääään  olla mahdollista etteikö jokaisella olisi se pikkutöppönen siellä takaraivossa? Ihan suututtaa että näin voisi olla?

4. "Lapsivihaaja"

Ei auta kummilapset, ei auta työ lasten parissa, kyllä se lapseton nyt vaan vihaa lapsia. Silti samaan aikaan argumentti sinulta on usein, että "omat lapset on ihan eri asia, muiden lapsia vihaan" ja lapsena enpä muista törkeämpää kohtelua saaneeni kuin ihmisiltä, joilla niitä omiakin lapsia on. Vanhempien lapsirakkaus on myytti, jota edes vanhemmat itse ei ylläpidä.

----------------------------

Kysykää nyt itseltänne että MIKÄ siinä toisten lapsettomuudessa niin kismittää? Luin täältä (ei ole kummoinenkaan lähde, tiedän) että jonkun tutkimuksen mukaan lapsia hankkineet kokee tehneensä moraalisesti oikein. Ja lapsettomuus on väärin, ja alitajuisesti siitä halutaan tai odotetaan lapsettomille rangaistusta. Tätä kuvaa vasten pystyn ymmärtämään sen närkästyksen, joka synnyttää näitä poukkoilevia ja epäloogisia argumentteja.

Vierailija
9/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ajattelet noin. Minä en lapsettomana tunnista itseäni noista määrittelyistä. Sinä pelkäät itsessäsi noita piirteitä ja hankit lapset, jotta ne ei realisoidu. Muihin sinun pelkosi ja toiveesi ei liity.

Vierailija
10/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä hankit lapsia tyydyttämään omia itsekäitä tarpeitasi? Poistamaan menettämisen ja yksinäisyyden pelkoa? Tyydyttämään läheisyyden kaipuutasi?

Pidentynyt nuoruus alkaa olemaan normi ja se harmittaa monia aikuisia koska se ajaa heidät epämukavaan tilanteeseen, jossa heidän lapsensa on lähinnä kirosana.  Tänä päivänä ei vaan luulisi kenenkään enää kehtaavan kehuskella elämäntyyliään, joka saastuttaa ja kuormittaa maapalloa.

Vierailija
11/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että yksittäiseltä ihmiseltä vaan vaaditaan ryhtymistä toimeen eikä kyseinalaistaa saa. Että minun pitäisi olla mukana puuhissa, jottei "suomalaiset lopu kesken" tai jotain muuta yhtä kummallista. Joillekin on iskenyt ihan ihme paniikki lehtien kauhisteluiden takia ja se oikeuttaa sitten vaatimaan toisilta ties mitä sillä verukkeella, että maksajat tai hoitajat loppuu kesken. Ei kukaan tee lasta muille maksajaksi tai hoitajaksi.

Vierailija
12/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sitten taas toivon, ettei yhteiskunta panostaisi ollenkaan lapsettomuushoitoihin. Lapsi ei ole perustarve vaan korkeampia arvoja joista jokaisen tulisi vastata itse.

Väkiluvun lasku on mahdollisuus, ei uhka. Voimmeko rehellisesti haikailla jatkuvaa väestönkasvua tilanteessa, jossa kehitysmaiden väestönkasvusta ollaan huolissaan?

Kyllä voimme haikailla jatkuvaa väestön kasvua. Mielestäni n. 10 miljoonaa, jopa 20, asukasta olisi Suomessa sopiva määrä. Monissa kehitysmaissa sekä Intiassa ja Kiinassa on satoja miljoonia asukkaita pienellä alalla eli aivan liikaa vaikka laskisi hiilijalanjäljenkin miten tahansa (huom. Suomessa joutuu lämmittämään).

Kullit poikki kehitysmaissa.

Vierailija
13/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös hassua, miten tahattomasti lapsettomalle "suodaan" elämästä nauttiminen esimerkiksi koirien jne. kanssa. Koska hän on siitä hyvä ihminen, että haluaisi saada sen minkä itsekin! Ja siitä kiva, ettei saanut niin voi sitten tuntea vähän vielä sellaista itseään lämmittävää sääliä pieni hymynkare suupielessä.

Mutta aiherrranjumala jos velalla on koiria! Ne on lapsenkorvikkeita, merkki tunne-elämän häiriöistä ja missään nimessä hän ei saa tuntea elävänsä hyvää elämää johon on tyytyväinen!!! Hänen TULEE ymmärtää että meillä lapsellisilla on elämä paremmin.

Ja sitten voi taas kääntyä siihen mahoon päin pieni hymynkare suupielellä...

Kaksinaismoralismi... Oma tarve olla muita parempi....

Vierailija
14/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voimme haikailla jatkuvaa väestön kasvua. Mielestäni n. 10 miljoonaa, jopa 20, asukasta olisi Suomessa sopiva määrä. Monissa kehitysmaissa sekä Intiassa ja Kiinassa on satoja miljoonia asukkaita pienellä alalla eli aivan liikaa vaikka laskisi hiilijalanjäljenkin miten tahansa (huom. Suomessa joutuu lämmittämään).

Ja ne asukkaat olisivat nimenomaan suomalaisia.

Vierailija
15/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiveesi tuosta jopa 20 milj tulee toteutumaan. Seuraavat massamuutto maat euroopaan tulee juurikin olemaan kiina ja intia.

Vierailija
16/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankkiminen on moraalisesti väärin.

Vierailija
17/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu absurdilta, että lapsettomat pitkittää nuoruuttaan. Sisarukseni ovat vaativassa työssä, ovat samassa veneessä vanhenevan ja toisen kuolemansairaan vanhemman kanssa, jokaisella vielä jatketussa suvussaan erilaisia ikääntymiseen liittyviä tragedioita ja ongelmia, mitä n. 30 vuotiaan elämiin alkaa väkisinkin tulemaan. Me käydään yhtä paljon lomilla kuin he, ja oikeastaan "juostaan" enemmän kaikissa kekkereissä ja hoplopeissa jne :D Heidän syliinsä putoaa paljon enemmän esim. meidän vanhempiemme asioita, kun me emme vaan aina ehdi lasten vuoksi. Että sinänsä tässä itse venyttää jotain nuoruuttaan, jossa vanhempien tarpeita ei ole olemassakaan. Heille ne ovat jo aika kipeitäkin...

En koskaan kehtaisi väittää heille näitä asioita, joita täällä lapsettomien niskaan heitellään. Yhdyn näkemykseen siitä, että normaalia se ei ole vaatisin jotain itsetutkiskelua jokaiselta että mistä nämä tunteet tulevat,

Vierailija
18/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös hassua, miten tahattomasti lapsettomalle "suodaan" elämästä nauttiminen esimerkiksi koirien jne. kanssa. Koska hän on siitä hyvä ihminen, että haluaisi saada sen minkä itsekin! Ja siitä kiva, ettei saanut niin voi sitten tuntea vähän vielä sellaista itseään lämmittävää sääliä pieni hymynkare suupielessä.

Mutta aiherrranjumala jos velalla on koiria! Ne on lapsenkorvikkeita, merkki tunne-elämän häiriöistä ja missään nimessä hän ei saa tuntea elävänsä hyvää elämää johon on tyytyväinen!!! Hänen TULEE ymmärtää että meillä lapsellisilla on elämä paremmin.

Ja sitten voi taas kääntyä siihen mahoon päin pieni hymynkare suupielellä...

Kaksinaismoralismi... Oma tarve olla muita parempi....

Miljoona yläpeukkua tälle! Kiitos! 😂

Vierailija
19/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ilmastonmuutoksen yms omasta mielestään tärkeiden syiden vuoksi lapsettomiksi jääneet? Mikä oikeus heillä on kohdistaa vihaansa heihin, joilla on ollut enemmän tulevaisuudenuskoa, ovat synnyttäneet lapsia?

Koira kuluttaa lihaa, iso koira vielä enemmän. Hän itse on myös kuluttaja. Hän ei ajattele ihmiskunnan tarvetta uusiutua. Sairaudet, saasteet, ympäristön ylikuluminen tappavat ulkomailla, jos väestö räjähtää liian suureen kasvuun, mutta ei täällä. Maapallo kyllä huolehtii taspainostaan, mutta entä suomalaisen yksilön sisäinen tasapaino? Jos tahdot lapsen, niin yritä saada se lapsi ja kasvata hänestä parempi tulevaisuuden ihminen!

Vierailija
20/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap, joskus jos olen uskaltanut mainita vaikka, että olen vähän väsynyt kun vauva valvoltti yöllä, olen joutunut ihan livenäkin kuulemaan pitkiä syyllistäviä saarnoja siitä miten tyhmää on hankkia lapsia ja miten olen pilannut elämäni.

Ihan kuin yksi huonosti nukuttu yö tai vuosi voisi pilata elämän sellaiselta joka ihan tietoisesti teki sen toisenkin lapsen.

Miksei voida vain luottaa siihen, että ihmiset ovat erilaisia ja voivat olla onnellisia juuri nyt siinä omassa elämässään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi