Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä tässä syntyvyys/lapsettomuuskeskustelussa oikein tapahtuu?

Vierailija
28.11.2018 |

Myönnän olleeni ihminen, joka luuli että kaikkien lisääntyminen on heidän oma asiansa ja ennen kaikkea juurikaan ketään ei kiinnosta, vaikka et lapsia haluaisi. Nyt kun tämä on tällä tavalla "tapetilla", niin olen joutunut kuuntelemaan (en jaksa osallistua itse) niin härskejä keskusteluja, että en olisi uskonut moisia mielipiteitä olevan, kuin velojen painajaisissa joita totena vaahdotaan.

En lähde yksityiskohtiin, mutta soisin jokaisen kysyvän itseltään, että miksi minä puhun tästä aiheesta jollekin ihmiselle? Miksi minä kysyn joltakulta hänen ajatuksiaan?

Onko tarkoitus ymmärtää häntä? Onko tarkoitus, että minun pelkoni hälvenevät ja voin lopuksi rentoutua ajatellen; "Hän on onnellinen valintaansa, onpa hieno juttu!" "Hän on tosiaan miettinyt omia henkilökohtaisia valintojaan enemmän kuin minä, olinpa höpsö, huh!"

Vai onko tarkoitus hakata omia pelkojaan ja toiveitaan vasaralla tuohon ihmiseen ja suuttua, jos hän ei niitä omikseen tunnista? Miksi koet tarvetta siihen, koska eihän keskustelunkohteella ole mitään velvollisuutta toivoa tai pelätä elämältä samoja asioita kuin sinä?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut arvostelua lapsettomuudesta, mutta jatkuvasti arvostelua lasten hankinnasta. Enemmän kiinnostaa se miksi lapsettomat arvostelevat, ilkkuvat jos joskus väsyttää tai jättäytyy jostain menosta pois ja ovat vahingoniloisia jos lapselle sattuu jotain tai lapsi sairastuu. Useimmat myös iloitsevat jos lapsiperheeseen tulee avioero.

Lähinnä kuulostaa siltä että sinulla on hirveä tuttavapiiri. En ikinä iloitsisi kenenkään avioerosta eroperheen lapsena, tai muutenkaan iloitse lapsiperheiden ongelmista. Enkä tunne ketään, joka näin kokisi.

Jos sinulla oli yhtään värikynää tässä, niin suosittelisin hillitsemään. Se että haluat tehdä lapsettomasta hirviön vain siksi, että et et kestä sitä että lapsettomilla on ihan hyvä elämä ja että argumentit lapsettomuutta vastaan on omia pelkojasi on musta ihan äärimmäisen vaarallista ja mautonta. Lapseton ei näillä argumenteilla satuta ketään, mutta tällaiset "tarinat" tekee viattomista ihmisistä jotain hirviöitä.

Ihme projisointia. Ei minulla ole ongelmaa jos lapsettomilla on hyvä elämä, sinulla on ongelma uskoa että myös lasten kanssa on hyvä elämä. Jos lapsettomalla on uneton yö ja väsyttää niin hän saa empatiaa ja jos on valvonut lapsen vuoksi niin hän saa vahingoniloa osakseen, miksi näin?

Minulla ei ole mitään ongelmaa uskoa että lasten kanssa on hyvä elämä. Olenhan minä itse herranjestas kuulunut perheeseen - lapsena! Minulla ei ole mitään lapsia vastaan, kummilapsiakin kylässä harva se viikonloppu. En vain itse haaveile perheestä. Ymmärrätkö eron? Ihan jos nyt projisoinnista puhutaan niin suosittelen miettimään, että mistä tuo argumentti sinulle oikein tuli mieleen? Enkä nyt vinoile vaan ihan aidosti kysyn?

Minä ihan aidosti kysyin että miksi pitää vinoilla ja ilkkua ihmisille joilla on lapsia niin vastaat että siksi kun sulla on niin kiva elämä. Jos sinulla on kivaa niin miksi et osaa asiallisesti ja välittävästi suhtautua ihmisiin joilla on lapsia? Eikö olisi parempi ettei olisi väleissä lainkaan kuin että pitää ilkkua ja vinoilla?

Vastasin, että en ilku ja vinoile lapsettomille. Ja sitten vastasin, että suhtaudun välittävästi lapsellisiin ja lapsiin.

Sä olet niin kiukkusessa mytyssä että et näköjään edes yritä lukea mitä sulle vastataan. Kokeile uudestaan.

Jos kysymys osoitetaan niille jotka ilkkuvat niin miksi vastaat jos et halua ilkeillä?

Vierailija
42/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut arvostelua lapsettomuudesta, mutta jatkuvasti arvostelua lasten hankinnasta. Enemmän kiinnostaa se miksi lapsettomat arvostelevat, ilkkuvat jos joskus väsyttää tai jättäytyy jostain menosta pois ja ovat vahingoniloisia jos lapselle sattuu jotain tai lapsi sairastuu. Useimmat myös iloitsevat jos lapsiperheeseen tulee avioero.

Lähinnä kuulostaa siltä että sinulla on hirveä tuttavapiiri. En ikinä iloitsisi kenenkään avioerosta eroperheen lapsena, tai muutenkaan iloitse lapsiperheiden ongelmista. Enkä tunne ketään, joka näin kokisi.

Jos sinulla oli yhtään värikynää tässä, niin suosittelisin hillitsemään. Se että haluat tehdä lapsettomasta hirviön vain siksi, että et et kestä sitä että lapsettomilla on ihan hyvä elämä ja että argumentit lapsettomuutta vastaan on omia pelkojasi on musta ihan äärimmäisen vaarallista ja mautonta. Lapseton ei näillä argumenteilla satuta ketään, mutta tällaiset "tarinat" tekee viattomista ihmisistä jotain hirviöitä.

Ihme projisointia. Ei minulla ole ongelmaa jos lapsettomilla on hyvä elämä, sinulla on ongelma uskoa että myös lasten kanssa on hyvä elämä. Jos lapsettomalla on uneton yö ja väsyttää niin hän saa empatiaa ja jos on valvonut lapsen vuoksi niin hän saa vahingoniloa osakseen, miksi näin?

Minulla ei ole mitään ongelmaa uskoa että lasten kanssa on hyvä elämä. Olenhan minä itse herranjestas kuulunut perheeseen - lapsena! Minulla ei ole mitään lapsia vastaan, kummilapsiakin kylässä harva se viikonloppu. En vain itse haaveile perheestä. Ymmärrätkö eron? Ihan jos nyt projisoinnista puhutaan niin suosittelen miettimään, että mistä tuo argumentti sinulle oikein tuli mieleen? Enkä nyt vinoile vaan ihan aidosti kysyn?

Minä ihan aidosti kysyin että miksi pitää vinoilla ja ilkkua ihmisille joilla on lapsia niin vastaat että siksi kun sulla on niin kiva elämä. Jos sinulla on kivaa niin miksi et osaa asiallisesti ja välittävästi suhtautua ihmisiin joilla on lapsia? Eikö olisi parempi ettei olisi väleissä lainkaan kuin että pitää ilkkua ja vinoilla?

Kuuleppa, tuossa lukee tuo "näytä aiemmat lainaukset" ja kun siitä painaa niin väitteesi on ihan humpuukia. Ei kukaan ole sinulle mitään lähellekkään tuollaista sanonut! Onko sulla jotenkin paha olla, miten voit? Onko sulla pieni lapsi etkä voi hyvin tms? Apua on olemassa ja on tärkeetä ettet jää yksin! Ei tämä maailma ole paha ja ilkeä. Kyllä sinua halutaan auttaa ihan varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin, että en ilku ja vinoile lapsettomille. Ja sitten vastasin, että suhtaudun välittävästi lapsellisiin ja lapsiin.

Sä olet niin kiukkusessa mytyssä että et näköjään edes yritä lukea mitä sulle vastataan. Kokeile uudestaan.

Jos kysymys osoitetaan niille jotka ilkkuvat niin miksi vastaat jos et halua ilkeillä?

Osoitit vastaukselleni lauseen " Ihme projisointia. Ei minulla ole ongelmaa jos lapsettomilla on hyvä elämä, sinulla on ongelma uskoa että myös lasten kanssa on hyvä elämä."

Tuo keskustelu tosiaan avautuu tuosta klikkaamalla.

Vierailija
44/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammoille on lukeminenkin liian vaikeaa näemmä.

Vierailija
45/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hankkiminen on aina moraalisesti väärin, ja siitä tulisi rankaista samoin perustein kuin murhasta.

Sinunkin vanhempiasi siis myös? Olet ollut itsekin lapsi joskus.

Me ollaan myös lähes kaikki vanhuksia joskus, mutta hienosti kuule ihan lapsia hankkineilta, kuinka ne esim. haisee, on ällöttäviä, saa pärjätä itsekseen jne. Kukaan ei ota vanhuksia kotiinsa asumaan, vaikka nekin on ihmisiä ja tärkeitä.

Terv omaishoitaja

Vierailija
46/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintoisaa tässä kimpaantumisen aallokossa on että miehiä ei kyllä kiinnosta tai haittaa kenenkään perheet tai perheettömyys. Kannattaisi varmaan ottaa oppia fiksummasta sukupuolesta.

Vierailija
47/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla ihan huvittavaakin kuinka ap:n pointti alleviivataan (tahattomasti?) kommenteissa...ellei se olisi myös niin turhauttavaa. No okei, ehkä se on molempia.

Vierailija
48/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla ihan huvittavaakin kuinka ap:n pointti alleviivataan (tahattomasti?) kommenteissa...ellei se olisi myös niin turhauttavaa. No okei, ehkä se on molempia.

Jep... Ymmärrys on yhtä kaukana

Vierailija
49/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis tahattomasti lapseton ja toivoisin yhteiskunnalta suurempaa panostusta lapsettomuushoitoihin, mikäli syntyvyyttä halutaan lisätä.

No, tämä ei kyllä välttämättä ihan noin ole...

Minkä ikäisenä olet aloittanut lastentekoyrityksen? Liian myöhään? Miksi sinulle sitten pitäisi maksaa hoidot?

Oletko ikinä käyttänyt ehkäisyä, vai oletko aina antanut panna paljaalla? Jos olet aina antanut paljaalla ja et tule raskaaksi, niin sitten sinun ei ehkä kuulukaan tulla raskaaksi.

Nykyisinhän puhutaan paljon siitä että ihmiset venyttävät lastenhankintaa. Ja sitten kun lasta aletaan yrittää, ollaankin jo liian vanhoja ja vaaditaan hedelmöityshoitoja.

Jos olet venyttänyt lastenhankinnan aloitusta niin miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa hoidot? Olisit aloittanut aiemmin :D

Ja jos olet vasta 23 v ja yrittänyt lasta 3 kk, niin mikään kiire ei ole, ja jos haluat käydä hoidoissa jo nyt, niin se on oma valintasi.

Ja jos sinussa on joku selkeä syy miksi et raskaaksi tule (esim. nuorena sairastettu sukupuolitauti, endometrioosi jne), niin ehkä sinun ei ole edes tarkoitus lisääntyä? Miksi yhteiskunnan pitäisi siis maksaa hoidot?

Vierailija
50/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh

Vierailija
51/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiintoisaa tässä kimpaantumisen aallokossa on että miehiä ei kyllä kiinnosta tai haittaa kenenkään perheet tai perheettömyys. Kannattaisi varmaan ottaa oppia fiksummasta sukupuolesta.

Joo, ei todellakaan kiinnosta, ne on nii-in fiksuja.

Muutamia miesten juttuja tähän liittyen, 

-naiset pitää väkisin *aiskata tiineeksi, se on niiden velvollisuus, koska armeija

-aborteissa rikki revityt *illut ei tulee raskaaksi, siksi lapsikato

-ei-lisääntymisikäiset vanhemmat naiset k**eskitysleireille, mitä niillä edes tekee

Huh, niin fiksuja.

Vierailija
52/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei todellakaan kiinnosta, ne on nii-in fiksuja.

Muutamia miesten juttuja tähän liittyen, 

-naiset pitää väkisin *aiskata tiineeksi, se on niiden velvollisuus, koska armeija

-aborteissa rikki revityt *illut ei tulee raskaaksi, siksi lapsikato

-ei-lisääntymisikäiset vanhemmat naiset k**eskitysleireille, mitä niillä edes tekee

Huh, niin fiksuja.

Todnäk naisten keksimiä , en ole koskaan livenä kuullut/nähnyt miesten innostuvan aiheesta.

Vierailija
53/64 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on vähän kuin lihavuus. Vaikka lihava olisi terve ja onnellinen verrattuna vieressä olevaan karkkia mutustavaan (päivälliseksi) kalmankalpeaan laiheliiniin, niin lihavasta ollaan "ystävällisesti" kiinnostuneita ja häntä päsmäröidään tajuamaan, että laihduta nyt.

Samalla tavalla kuin lapsettomuudessa niin ylipainossa keskustelunaiheena on kyse omasta ärsyyntymisestä jota ei osata käsitellä tai välttämättä edes tajuta.

Vierailija
54/64 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuusvertaus on hyvä!

Vierailija
55/64 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin ihmettelisi että migreeniä sairastava saa myötätuntoa päänsärkyyn, mutta edellisillan ryyppäämisellä itselleen krapulapäänsäryn hommannut ei.

Vierailija
56/64 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota "keskustelua" ei käytäisi tuolla tavalla, sitä ei käytäisi ollenkaan, ja monelta jäisi silloin saamatta voita leivän päälle.

Erikseen sitten on hyödylliset idiootit, jotka pitävät tuota keskustelua yllä saamatta siitä mitään hyötyä.

Vierailija
57/64 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse katson asiaa hieman erilaisesta näkökulmasta kuin moni muu. En kyllä yleensä aloita keskusteluja aiheesta, mutta jos se puheeksi tulee, niin monikaan ei ole ajatellut asioita samalta kantilta kuin minä.

Olen siis tahattomasti lapseton ja toivoisin yhteiskunnalta suurempaa panostusta lapsettomuushoitoihin, mikäli syntyvyyttä halutaan lisätä.

Minä sitten taas toivon, ettei yhteiskunta panostaisi ollenkaan lapsettomuushoitoihin. Lapsi ei ole perustarve vaan korkeampia arvoja joista jokaisen tulisi vastata itse.

Väkiluvun lasku on mahdollisuus, ei uhka. Voimmeko rehellisesti haikailla jatkuvaa väestönkasvua tilanteessa, jossa kehitysmaiden väestönkasvusta ollaan huolissaan?

Kyllä voimme haikailla jatkuvaa väestön kasvua. Mielestäni n. 10 miljoonaa, jopa 20, asukasta olisi Suomessa sopiva määrä. Monissa kehitysmaissa sekä Intiassa ja Kiinassa on satoja miljoonia asukkaita pienellä alalla eli aivan liikaa vaikka laskisi hiilijalanjäljenkin miten tahansa (huom. Suomessa joutuu lämmittämään).

Kullit poikki kehitysmaissa.

Olet hyvä esimerkki lastenhyysääjien täydellisestä tyhmyydestä. Suomalaisia on nytkin aivan liikaa. Monissa kehitysmaissa on harvempi asutus ja vähemmän asukkaita kuin Suomessa.

Kullit poikki suomalaisilta.

Vierailija
58/64 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuusvertaus on hyvä!

Eikä ole. Lihavuus on ihan faktuaalisesti terveydelle haitallista, ja suurin osa lihavista haluaisi olla laihempia.

Vierailija
59/64 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsettomana(joskaan en koe olevani mitään vailla, siksi ko. titteli tuntuu vähän dramaattiselta) olen saanut kuulla mitä kummallisimpia ajatuksia lapsettomiin liittyen, kuten, lapsettomissa ihmisissä on jotain pahasti vikana, on outoa ja epäilyttävää jos ei ole lapsia, lapsettomat eivät ymmärrä lapsia tai tule heidän kanssaan toimeen, kaikki lapsettomiksi jääneet parit varmasti ovat halunneet lapsen, mutteivät ole vain saaneet sellaista, yksinäinen lapseton mies lienee pedofiili jne...

Vierailija
60/64 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin lapsettomana(joskaan en koe olevani mitään vailla, siksi ko. titteli tuntuu vähän dramaattiselta) olen saanut kuulla mitä kummallisimpia ajatuksia lapsettomiin liittyen, kuten, lapsettomissa ihmisissä on jotain pahasti vikana, on outoa ja epäilyttävää jos ei ole lapsia, lapsettomat eivät ymmärrä lapsia tai tule heidän kanssaan toimeen, kaikki lapsettomiksi jääneet parit varmasti ovat halunneet lapsen, mutteivät ole vain saaneet sellaista, yksinäinen lapseton mies lienee pedofiili jne...

Sama. Ja kaikkein hauskinta (?) oli se, että en varsinaisesti ole mainostanut lapsettomuuttani minään vakaumuksena, ja lähipiirissäni on paljon lapsia. Ai että kun kelpasin niille lapsille ihan kaikkeen (vanhempien mielestä siis), vanhempien kanssa vanhemmuuden ja kaiken pohtimiseen... Ja sitten kun joskus sanoin, että en ole koskaan halunnut lapsia, niin on käynyt muun muassa sellaista, että eräs tuttavaperheen äiti laittaa vauvaa syliin ja nauraa kuinka "aijai Anneli heh heh, ällöttääkö, ei Anneli tykkää" ja olen heidän esikoisen kakkavaippoja vaihtanut ihan runsaastikin...

Joitakin vaan ärsyttää, eikä he suostu edes myöntämään sitä itselleen. En tiedä mikä ongelman nimi on, en todella tiedä.