Miksi nykyään lapsia ei haluta pitää kotona ns. loma-aikoina?
Siis silloin kun vanhempi itsekkin on kotona? Puhun nyt lähinnä kerhoista jne, missä itsekkin olen töissä. Meille olisi aina tulijoita mm. koko kesäkuun vaikka koulut on jo kiinni, juhannuksena ja sen jälkeen, heinäkuussa, heti elokuun alusta vaikka koulutkaan ei ole alkaneet. Syys- ja hiihtolomat. Joulun välipäivät. Kun on esim. itsenäisyyspäivä torstaina tai helatorstai, ja mahdollisuus olisi pitää ns. pitkä viikonloppu, halutaan lapset silti tuoda hoitoon perjantaina.
Ja kyse siis kotona olevasta/ olevista vanhemmista. Kotiäideistä ja -isistä, työttömistä jne. Itse en ymmärrä, koska miellän nuo kaikki perinteisiksi loma-ajoiksi, jolloin olen omani aina pitänyt kotona jos mahdollista ja pitäisin mieluusti nytkin ellei pitäisi aina olla töissä ;)
Kommentit (181)
Täytyyhän vanhempienkin saada lomailla rauhassa ilman lapsia. Jestas sentään.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän vanhempienkin saada lomailla rauhassa ilman lapsia. Jestas sentään.
Siinä onkin sitten aimo loma! Kaksi tuntia ihan vaan vauvan kanssa! Vau.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sädekehä kiiltään tänne asti, upeaa. Voi olla masennusta, ahdistuneisuutta ym. mikä ei millään tavalla näy ulospäin, mutta vanhempi tarvitsee aikaa itselleen. Esim. itse olen hyvin ahdistunut ja minulle on suositeltu perhetyön ja lääkärin taholta, että vien lapseni hoitoon oman jaksamiseni vuoksi, vanhempana olemisessani ei mitään moitittavaa. Tokihan en tätä hoitopaikassa huutele. Hymyilen iloisesti eikä kukaan tiedä mikä tuska silmieni takana on. Että laiska vanhempi tässä vaan moi! Eikä kaikilla ole sitä tukiverkkoakaan sukulaisista ym.
Aina ja iäti vedotaan näihin masennustapauksiin. Kaikki ymmärtävät että lapsen voi olla silloin parempi olla hoidossa. Mutta kun on ihan laiskojakin vanhempia.
Tässä halusinkin sanoa sen, ettei aina voi tietää perheen tilannetta ja silti pitää arvostella ja moralisoida. Minä olen se, ketä tässä alunperin lainattiin. Minun ei tarvitse ilmoittaa, miksi lapsi on myös niinä aikoina hoidossa, kun itse en ole töissä. En siis ole pelkästään kotiäiti, vaan käyn töissä kun vointi jne sen sallii. Ahdistukseni ei näy päällepäin mitenkään, vaan toimin ja olen julkisesti ihan kuten muutkin. Silti ollaan heti leimaamassa minua laiskaksi ym. huonoksi äidiksi, kun vien lasta hoitoon. Se, että kertoisin heille syyn, ei auttaisi asiaa mitenkään, olisipahan vaan enemmän reposteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ei jakseta tai ei ole tukiverkkoja.
Kerhoon vieminen ja sieltä hakeminen tasa-aikoina ja sopivien eväiden pakkaaminen on huomattavasti työläämpää kuin pitää se lapsi kotona sen kolme tuntia.
Ei välttämättä kaikille.
No esim noille kamalille paheksutuille kotiäideille joilla on pienempi kotona. Se reikä reikä -aikaan osuminen pienen vauvan kanssa on oikeasti hankalaa. Ja vauvan ja leikki-ikäisen pukeminenkin aamulla kiireellä... Paljon helpommalla olisin päässyt jos olisin esikoisenkin pitänyt vaan kotona.
Miksei isä vie esikoista hoitoon hoitopäivinä? Meillä on näin, saan nukkua vauvan kanssa klo.16 asti niin paljon kun vauva vaan nukkuu 3 päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerhoon vieminen ja sieltä hakeminen tasa-aikoina ja sopivien eväiden pakkaaminen on huomattavasti työläämpää kuin pitää se lapsi kotona sen kolme tuntia.
Ei välttämättä kaikille.
No esim noille kamalille paheksutuille kotiäideille joilla on pienempi kotona. Se reikä reikä -aikaan osuminen pienen vauvan kanssa on oikeasti hankalaa. Ja vauvan ja leikki-ikäisen pukeminenkin aamulla kiireellä... Paljon helpommalla olisin päässyt jos olisin esikoisenkin pitänyt vaan kotona.
Miksei isä vie esikoista hoitoon hoitopäivinä? Meillä on näin, saan nukkua vauvan kanssa klo.16 asti niin paljon kun vauva vaan nukkuu 3 päivänä viikossa.
Koska se minun lapseni on päiväkerhossa.
Joka sekin on siis aloittajan mielestä Saatanasta. Ja laiskan äidin touhua.
Tuo sinun touhusi on sitten jo alta kaiken asteikon, lastensuojeluasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kaikille.
Meillä ainakin kerho alkaa vasta 8:30. Mies on töissä ollut jo hyvän aikaa ennen sitä.
T.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kaikille.
Koska se minun lapseni on päiväkerhossa.
Joka sekin on siis aloittajan mielestä Saatanasta. Ja laiskan äidin touhua.
Tuo sinun touhusi on sitten jo alta kaiken asteikon, lastensuojeluasia.
Aijaa, no voi kamala. Soittakaa poliisit :,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kaikille.
Meillä ainakin kerho alkaa vasta 8:30. Mies on töissä ollut jo hyvän aikaa ennen sitä.
T.eri
Lisään vielä, että kerho myös päättyy jo 11:30, joten mies on vielä pitkään töissä sen jälkeenkin niin joudun kyllä hakemaankin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kaikille.
T.eriLisään vielä, että kerho myös päättyy jo 11:30, joten mies on vielä pitkään töissä sen jälkeenkin niin joudun kyllä hakemaankin lapsen.
Jep, meillä kerho on 9-12. Mies on naapurikaupungissa sekä sen alkaessa että loppuessa. Paitsi tietenkin esim paheksuttavana päivänä 7.12 jolloin tekee etäpäivän.
Tässä ketjussa puhuttiin enemmän kerhoista kuin päivähoidosta, mutta jos nyt puhutaan ihan siitä päivähoidosta, niin mitä mieltä olette siitä, että työttömien lapset ovat päivähoidossa? Tai jos äiti on yhden lapsen kanssa kotona, mutta isompi viedään tarhaan? Tai vanhemmat lomalla, ja lapset tarhassa?
Pitääkö veronmaksajien kustantaa työttömien lapsille vielä päivähoitokin muiden tukien lisäksi?
Mielestäni päivähoidon pitäisi aina perustua todelliseen tarveharkintaan, eli lapset ovat hoidossa vain silloin, kun aikuiset ovat töissä. Eikä niin, että lapset viedään tarhaan, ja itse nautitaan vapaapäivästä.
Missä on lasten oikeus vapaa-aikaan ja aikaan omien vanhempien kanssa?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Tässä ketjussa puhuttiin enemmän kerhoista kuin päivähoidosta, mutta jos nyt puhutaan ihan siitä päivähoidosta, niin mitä mieltä olette siitä, että työttömien lapset ovat päivähoidossa? Tai jos äiti on yhden lapsen kanssa kotona, mutta isompi viedään tarhaan? Tai vanhemmat lomalla, ja lapset tarhassa?
Pitääkö veronmaksajien kustantaa työttömien lapsille vielä päivähoitokin muiden tukien lisäksi?
Mielestäni päivähoidon pitäisi aina perustua todelliseen tarveharkintaan, eli lapset ovat hoidossa vain silloin, kun aikuiset ovat töissä. Eikä niin, että lapset viedään tarhaan, ja itse nautitaan vapaapäivästä.
Se että joku virkamieskaarti tutkisi joka kuukausi että kellä on oikeus hoitoon ja kellä ei maksaisi enemmän.
Ja kulkisko ne lapset sitten aina uuteen päiväkotiin kun äiti työllistys uudeksi pätkäksi?
Kaffepulla kirjoitti:
Voi olla lapselle parempi olla siellä ammattilaisten ohjauksessa kuin elämäm koululaisen kanssa kotona.
Oisko yksi syy hoitoon viemiselle se, että lapsi saa ruoan hoidossa. Siis rahan vuoksi.
Koska nämä Miisa-Chrystalit ja Elias-Jaakobit on niin sa₩¥¥₩an rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Oisko yksi syy hoitoon viemiselle se, että lapsi saa ruoan hoidossa. Siis rahan vuoksi.
No ei päiväkerhossa saa ruokaa. Omat eväät sinne pakataan. Enkä nyt sitä päivähoidon einesmössöä kauheen ylös rankkais.
Kaffepulla kirjoitti:
No itse ainakin ajattelin 4 vuotiaan esikoiseni viedä kerran tai kahdesti viikossa hetkeksi hoitoon vaikka tulen olemaan vauvan kanssa kotona. Viihtyy hyvin hoidossa ja mukavia kavereita, olisi kiva jos saisi pidettyä näistä kiinni kun eskariin menee.
Kaffepulla kirjoitti:
Eihän enää puhuta päivähoidosta vaan varhaiskasvatuksesta. Ja varhaiskasvatusta varten lapsi menee päiväkotiin, jotta hänellä olisi kouluun mennessään samat sosiaaliset ja taidolliset valmiudet kuin muillakin lapsilla.
Itse lapsena halusin mennä kerhoihin ja leirille leikkimään ja puuhaamaan toisten lasten kanssa. Olen myös ilmottautunut niihin ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sädekehä kiiltään tänne asti, upeaa. Voi olla masennusta, ahdistuneisuutta ym. mikä ei millään tavalla näy ulospäin, mutta vanhempi tarvitsee aikaa itselleen. Esim. itse olen hyvin ahdistunut ja minulle on suositeltu perhetyön ja lääkärin taholta, että vien lapseni hoitoon oman jaksamiseni vuoksi, vanhempana olemisessani ei mitään moitittavaa. Tokihan en tätä hoitopaikassa huutele. Hymyilen iloisesti eikä kukaan tiedä mikä tuska silmieni takana on. Että laiska vanhempi tässä vaan moi! Eikä kaikilla ole sitä tukiverkkoakaan sukulaisista ym.
Aina ja iäti vedotaan näihin masennustapauksiin. Kaikki ymmärtävät että lapsen voi olla silloin parempi olla hoidossa. Mutta kun on ihan laiskojakin vanhempia.
Tässä halusinkin sanoa sen, ettei aina voi tietää perheen tilannetta ja silti pitää arvostella ja moralisoida. Minä olen se, ketä tässä alunperin lainattiin. Minun ei tarvitse ilmoittaa, miksi lapsi on myös niinä aikoina hoidossa, kun itse en ole töissä. En siis ole pelkästään kotiäiti, vaan käyn töissä kun vointi jne sen sallii. Ahdistukseni ei näy päällepäin mitenkään, vaan toimin ja olen julkisesti ihan kuten muutkin. Silti ollaan heti leimaamassa minua laiskaksi ym. huonoksi äidiksi, kun vien lasta hoitoon. Se, että kertoisin heille syyn, ei auttaisi asiaa mitenkään, olisipahan vaan enemmän reposteltavaa.
Muuttakaa pois sieltä peräkylältä, missä kaikki "tietää" toistensa asiat. Ei ihme, että ahdistaa. Yök.
Siis puhut jostain srk:n kerhoista tms.? Itse näkisin sen niin, että se ei ole mitään päivähoitoa vaan virikettä lapselle, joka saa samalla tavata kavereita. Laiska on se vanhempi, joka ei jaksa lomapäivänään viedä lasta sinne.