Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään lapsia ei haluta pitää kotona ns. loma-aikoina?

Vierailija
28.11.2018 |

Siis silloin kun vanhempi itsekkin on kotona? Puhun nyt lähinnä kerhoista jne, missä itsekkin olen töissä. Meille olisi aina tulijoita mm. koko kesäkuun vaikka koulut on jo kiinni, juhannuksena ja sen jälkeen, heinäkuussa, heti elokuun alusta vaikka koulutkaan ei ole alkaneet. Syys- ja hiihtolomat. Joulun välipäivät. Kun on esim. itsenäisyyspäivä torstaina tai helatorstai, ja mahdollisuus olisi pitää ns. pitkä viikonloppu, halutaan lapset silti tuoda hoitoon perjantaina.

Ja kyse siis kotona olevasta/ olevista vanhemmista. Kotiäideistä ja -isistä, työttömistä jne. Itse en ymmärrä, koska miellän nuo kaikki perinteisiksi loma-ajoiksi, jolloin olen omani aina pitänyt kotona jos mahdollista ja pitäisin mieluusti nytkin ellei pitäisi aina olla töissä ;)

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te aikuiset jotka ette halua/jaksa hoitaa lapsia, älkää tehkö niitä.

Vierailija
162/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällä hetkellä kotona vauvan kanssa ja 3-vuotias esikoinen on päiväkodissa 2 päivää viikossa. En päätynyt ratkaisuun oman mukavuuteni ja jaksamiseni vuoksi vaan esikoiseni vuoksi. Ennen vauvan syntymää hän ehti olla samassa pk-ryhmässä 1,5 vuotta ja ryhmässä on hänelle tutut aikuiset ja lapset. Esikoiseni on taitava, puhelias, reipas ja hoksaavainen lapsi, mutta isot lapsiryhmät ujostuttavat häntä helposti ja kaverisuhteiden luominen vaatii vähän enemmän aikaa. Siitä huolimatta hän tykkää päiväkotipäivistä valtavasti ja odottaa aina päiväkotiin pääsyä. Päiväkoti on hänelle tuttu ja turvallinen paikka, jossa aikuiset tuntevat hänet ja lapset pysyvät suht samoina. Päiväkodissa lapseni saa harjoitella kaveritaitoja ja ryhmässä toimimista omaan tahtiinsa ja häntä osataan kannustaa niissä tilanteissa, jotka meinaavat jännittää.

Uskon, että pystyn kotona tarjoamaan lapsilleni vähintään samanverran virikkeitä, mitä hän saa päiväkodissakin. Lapsiryhmäksi minä en kuitenkaan pysty muuttumaan. Ja siksi vanhempi lapseni on osan ajasta päiväkodissa, vaikka itse olenkin vauvan kanssa kotona.

(Ja ennenkuin joku kommentoi aiheesta: asumme kehä kolmosen ulkopuolella pienellä paikkakunnalla, jossa perhekerhoissa ei ole kävijöitä, alle 5-vuotiaille ei ole juurikaan harrastustoimintaa ja leikkipuistot huutavat aamupäivisin tyhjyyttään.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on pakko tehdö työtä niinä päivinä, ei kaikilla ole vapaata niinä päivinä. Ja koska yksi huoltaja on jokaisen viikonlopun 56 h työvuorossa yksin, tarvitsee välillä lepoa, ihan vain nukkua univelkaa, siivota, esimerkiksi käsitellä jotain surua tai treenata. Minulla ei ole koskaan vapaa-aikaa, jolloin voisin tehdä mitä haluan tai levätä, ei tuntiakaan, ikinä. Lapsen isä ei vain suostu yhtenäkään vikkonloppuna ottamaan lasta edes tunniksi eikä koskaan yökylään, juhlii ja rlelestää. Itse olen menettämyt väsymyksen jojdosta ihan virallisesti työkykyni, muistini ei pelaa, olen niin vösynyt, että tiskatessa joudun miettimään, mikä on se pitkulainen esine, mitä on tapana pitää kädessä tiskatessa, mitä sillä tehtiin, aimjoo, roikuu tuossa tiskikaapin ritilässä. Koska en saa ikinä levätä, olen vielä vuoden loppuun työssä, jossa siis suoriudun tosi huonosti korkeasta koulutuksestani huolimatta. Että anteeksi, jos loukkaa sinua, jolla kaikki on hyvin. Olen lupunut kaikesta, vapaa-ajasta, harrasiksesta, ulkonäöstä, sosiaalisesta elämästä lapseni vuoksi,

Vierailija
164/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on ollut kesäkuussa hoidossa muutaman päivän enemmän kuin ois ollut tarvis. Olen yh ja minulla ei ole apua koskaan. Tuolloin hoidan asioita, käyn hammaslääkärissä, siivoan vaikkapa parvekkeen toisinsanoen teen juttuja, joita en ehdi ikinä kun pääsen töistä - haen lapsen- laitan nukkumaan - Olen niin poikki etten jaksa edes istua. Ja taas herätys 6.00 ja töihin. Milloin minä muuten teen näitä? Silloin kun lapsi on koululainen?? Älkää syyllistäkö. Kaikkien elämäntilanne ei vaan ole samanlainen. Niin... Olen päässyt salille viimeksi kolme vuotta sitten. Jos tää nyt jotain ilahduttaa.

Vierailija
165/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te aikuiset jotka ette halua/jaksa hoitaa lapsia, älkää tehkö niitä.

No jos huonoksi äidiksi pääsee jo silläkin että vie leikki-ikäistä kolmen tunnin kerhoon niin kukaan ei enää voi hankkia lapsia.

Vierailija
166/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni ovat jo kasvaneet yli nousta ajoista, mutta muistan kyllä päiväkotiajat kun me olimme aina ne vanhemmat, joiden lapsi tarvitsi hoitoa loma-aikoina. Ja aina olimme kyllä itse töissä tuolloin, en tiedä oliko päiväkoti tästä tietoinen.

Meihin nimittäin suhtauduttiin tosi nyreästi ja annettiin ymmärtää meidän olevan ainoat jotka tällaista kaipaavat. Kuulinpa kautta rantain meidät nimetyn ”hankaliksi vanhemmiksi” juuri tästä syystä. Ei sekään kovin asialliselta vaikuttanut.

Oliko teidän lapsilla ollenkaan lomaa?? Voi reppanat..

Vierailija
167/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työnantaja ei läheskään aina suostu siihen, että pitää esim. välipäivät vapaana. Tämän vuoksi lapset tarvitsevat hoitopaikan,  kun miehelläkään ei ole otettavissa ylimääräisiä vapaapäiviä oman mielen mukaan.

Haloo luetun ymmärtäminen! Aloituksessa puhuttiin niistä vanhemmista, jotka itse ovat kotona ja silti vievät lapset hoitoon tai kerhoon lomapäivinä.

Vierailija
168/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa syyllistämistä.

Minulla on kotihoidetut lapset. Menivät puolipäiväiseen hoitoon kun olivat 6 ja 4.

Kaikki kesälomat sen jälkeen olleet ns kotona. Kaikki muutkin lomat.

Kaikki iltapäivät ja aamut olen ollut läsnä, olen edelleen kun lapset teinejä.

Ja sitten minä olenkin yllättäen paska äiti, kun loma-aikoina mun lapset on halunneet kerhoon.

Sen sijaan toi naapuri jonka lapset on olleet päivähoidossa 10 tuntia per päivä alle yksivuotiaasta ja joka vei ne lapsensa varapäiväkotiin viikoksi heinäkuussa pelatakaeen golfia, on hyvä vanhempi?

Vain koska hänen lapsensa ei menneet kesälomalla luontokerhoon. Vaan isovanhempien mökille.

Kokonaisuus ratkaisee, ap.

En puhu mistään yksittäisistä kesälomakerhoista, vaan näistä jotka on rinnastettavissa siihen virikehoitoon. Joissa käydään joka arkipäivä, ja joista lapsellakin olisi täten oikeus lomaa saada edes joskus. Ja jos kerran vanhempi on vielä kotona, luulisi että niitä lomia haluttaisiin pitää pääosin yleisinä loma-aikoina. Koska eihän meilläkään kerhoissa mitään kummallista toimintaa ole vaikkapa joulun välipäivinä, jolloin toiminta on vähintäänkin supistettua. 

Ap

Olet kyllä harvinaisen epäselvä.

Miksei ne lapset saisi siellä käydä?

Milläs rahalla muuten itse makasit kotona?

No henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että sillä lapsellakin olisi oikeus siihen lomaan. Mutta ilmeisesti kaikki ei sitten ajattele näin. 

Makasin kotona? Lomalla? No olisko ihan omilla rahoillani?

Ap

Voisitko  sä tajuta että lapsen mielestä on kiva päästä leikkimään muiden lasten kanssa sen sijaan että tonottaisi himassa? Ja että mahdollisesti joku vanhempi  voi  sen ajan käyttää vaikka kämpän suursiivoukseen kun lapset on jaloista pois? Tai kauppareissuun?

Sä et voi  ihan vaan omien mieltymysten  kautta arvostella perheitä joiden arkea et tunne. Se on ihan jees että lapset käyvät kerhoissa opettelemassa yhteistyötä ja sosiaalisia taitoja. En tajua mikä  sun siinä nyppii? Se että että se vanhempi tekee muutakin kuin on sen kersansa kanssa 24/7? Toisinaan se kerho on just sitä mitä se muksu kaipaa - ei vanhempien tehtävä ole olla mikään vapaa-ajanohjaaja.

Onneksi mun lapset ei ole ikinä kinunneet päiväkotiin jos olleet lomalla tai jalkapaketissa olevan isän kanssa kotona. Ja eikö vanhempi osaa sanoa lapselleen että nyt tänään vietetään vapaapäivää. Ihme touhua...

Vierailija
169/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työnantaja ei läheskään aina suostu siihen, että pitää esim. välipäivät vapaana. Tämän vuoksi lapset tarvitsevat hoitopaikan,  kun miehelläkään ei ole otettavissa ylimääräisiä vapaapäiviä oman mielen mukaan.

Haloo luetun ymmärtäminen! Aloituksessa puhuttiin niistä vanhemmista, jotka itse ovat kotona ja silti vievät lapset hoitoon tai kerhoon lomapäivinä.

Ei puhuttu. Vaan kolmen tunnin kerhoonkaan ei saa viedä ”lomapäivinä”.

Vierailija
170/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin ovat jo kommentoineet niin mistä ap tietää että kaikki ne vanhemmat ovat kotona? En haluaisi että ihmiset tekisivät tällaisia oletuksia, työ- ja opiskelutilanteita kun on niin monenlaisia. Uskon että suurin osa vanhemmista tosiaankin pitää lapset lomilla kotona jos suinkin mahdollista.

Vierailija
171/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään kerho ei ole edes auki lomapäivinä.

Kotikaupungissani ainakin kaikki kerhot ja harrastustoiminnat pitävät lomaa koulujen loma-aikoina.

Mutta silti vaan hoitajien mielestä vanhemmat rashaavat lapsia kerhoihin ja ties mihin harrasteisiin koulujen loma-aikoina.

Vierailija
172/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään kerho ei ole edes auki lomapäivinä.

Kotikaupungissani ainakin kaikki kerhot ja harrastustoiminnat pitävät lomaa koulujen loma-aikoina.

Mutta silti vaan hoitajien mielestä vanhemmat rashaavat lapsia kerhoihin ja ties mihin harrasteisiin koulujen loma-aikoina.

No niin se on täälläkin. Ilmeisesti oikeasti kyse ihan tosta 7.12. joka on toisissa kouluissa koulupäivä ja siksi nyt ap:lläkin työpäivä.

Vierailija
173/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten muutkin ovat jo kommentoineet niin mistä ap tietää että kaikki ne vanhemmat ovat kotona? En haluaisi että ihmiset tekisivät tällaisia oletuksia, työ- ja opiskelutilanteita kun on niin monenlaisia. Uskon että suurin osa vanhemmista tosiaankin pitää lapset lomilla kotona jos suinkin mahdollista.

No kyllä meillä lapset on käyneet erilaisissa kerhoissa ihan lomillakin. Mökkikunnassakin joka heinäkuu halusivat luontokerhoon. Kai ne lapset sentään jotain voi tehdäkin. Ei ne imeväisiä ole 18 vuotta.

Vierailija
174/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö... tai siis ihan totta, mutta maailmaa pyörittää narsistit, jotka viis veisaa missä jotkut lapset pyörii, oikeesti. Oma ääni paras ääni, oma duuni tärkein duuni, oma golf-kierros tärkein kierros jne... siinä ei lapset ole mitään, paitsi ehkä statussymboli, voi laittaa joskus kivoja fotoja faceen/instaan. 

Voi miettiä mikä on lastenhoitajien palkka ja asema vs. kaiken maailman markkinamanagerit. Niin vähän arvostettuja on lapset ja heitä hoitavat ihmiset. 

Vierailija
175/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

höpö höpö... tai siis ihan totta, mutta maailmaa pyörittää narsistit, jotka viis veisaa missä jotkut lapset pyörii, oikeesti. Oma ääni paras ääni, oma duuni tärkein duuni, oma golf-kierros tärkein kierros jne... siinä ei lapset ole mitään, paitsi ehkä statussymboli, voi laittaa joskus kivoja fotoja faceen/instaan. 

Voi miettiä mikä on lastenhoitajien palkka ja asema vs. kaiken maailman markkinamanagerit. Niin vähän arvostettuja on lapset ja heitä hoitavat ihmiset. 

Noiden lapset ei tasan ole päiväkerhoissa.

Ap ei arvostusta ansaitse.

Vierailija
176/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset halusi tekemistä. Leirille, kerhoihin. Uusia kavereita.

-------------

Niin kun et itse jaksanut tai viitsinyt tehdä mitään lastesi kanssa. Helppo ulkoistaa muille lastenhoito

Vierailija
177/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset halusi tekemistä. Leirille, kerhoihin. Uusia kavereita.

-------------

Niin kun et itse jaksanut tai viitsinyt tehdä mitään lastesi kanssa. Helppo ulkoistaa muille lastenhoito

Mun lapset oli kotihoidossa 4- ja 6-vuotiaiksi, jolloin isompi meni eskariin ja pienempi puolipäivähoitoon. Sitä ennen olivat kirkon kerhossa kolme kertaa viikossa kolme tuntia kerralla, kolmivuotiaasta alkaen.

Koulun loma-ajat aina kotona, niin kerhoaikana kuin päivähoidon alettuakin.

Koululaisina lähtivät ja tulivat kotiin, jossa aina olen, edelleen, kun ovat lukiolaisia jo.

Loma-aikoina ovat aina halunneet harrastaa kaikenlaista ja siihen on kannustettu.

Ja minä olen ihan työtätekevä ihminen ollut koko ajan eli sen lisäks että lapset on hoidettu kotona, olen myös tienannut ihan normipalkan.

Miten sinä olet järjestänyt lasten hoidon tätät paremmin?

Vierailija
178/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap kirjoitat pääasiassa niistä kerhoikäisistä ja vanhemmista, joilla pienempi sisarus kotona, niin miksi ihmeessä heidän pitäisi ajatella jotain koulujen loma-aikoja?? Jos heillä ei ole koululaisiakaan? En tajua.

Vierailija
179/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen työsuhde mahtaa ap.llä olla, kun ajattelet noiden olevan lomapäiviä?

Vuosilomaa on 30pv vuodessa eli 4vk kesällä ja viikko talvella.

Ja mistä ihmeestä kuvittelet vanhempien olevan kotona? Eikös se mene niin, ettei hoitajat tiedä lapsen vanhempien taustoja tai työpaikkaa, kun muut hoitavat ne asiat.

Ja lapset kerhossa voi olla monesta syystä, vaikka vanhemmat olisikin kotona esim. lääketiett.syyt, kielen ja kulttuurin oppiminen, lastensuojelulliset syyt esim. kotona sairautta jne.

Vierailija
180/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ap. tai muutkaan hoitajat tietävät, onko lapsen vanhemmat kotona vai ei?

Lapsen puheista?

Kerhoissa ja päiväkodeissa ei hoitajat päätä tai tee valintaa keitä lapsia tulee hoitoon, sen ratkaisevat muut. Hoitajan tehtävä on vain hoitaa lapsia, ei tehdä päätöksiä, onko joku lapsi hoidossa vai ei.