Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään lapsia ei haluta pitää kotona ns. loma-aikoina?

Vierailija
28.11.2018 |

Siis silloin kun vanhempi itsekkin on kotona? Puhun nyt lähinnä kerhoista jne, missä itsekkin olen töissä. Meille olisi aina tulijoita mm. koko kesäkuun vaikka koulut on jo kiinni, juhannuksena ja sen jälkeen, heinäkuussa, heti elokuun alusta vaikka koulutkaan ei ole alkaneet. Syys- ja hiihtolomat. Joulun välipäivät. Kun on esim. itsenäisyyspäivä torstaina tai helatorstai, ja mahdollisuus olisi pitää ns. pitkä viikonloppu, halutaan lapset silti tuoda hoitoon perjantaina.

Ja kyse siis kotona olevasta/ olevista vanhemmista. Kotiäideistä ja -isistä, työttömistä jne. Itse en ymmärrä, koska miellän nuo kaikki perinteisiksi loma-ajoiksi, jolloin olen omani aina pitänyt kotona jos mahdollista ja pitäisin mieluusti nytkin ellei pitäisi aina olla töissä ;)

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mitenköhän paljon päiväkoti voi puuttua tilanteeseen, jos esim. tiedetään, että lapsen vanhemmista toinen on työttömänä kotona, ja silti vanhemmat haluavat pitää koko kesän lapsia tarhassa? 

Voi puuttua niin että rajaavat päivähoitoajan esim 8-15. Jos lapsella on siis kokopäiväpaikka. Äärivuoroihin ei voi silloin tuoda lasta vaan ne on tarkoitettu niille, joilla työaika määrittää hoitoajat.

Vierailija
122/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla on aikaa vastata tähän keskusteluun näin parhaimpana kerhoaikana koko ajan, jos kerran olet viisi päivää viikossa seuraamassa menoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis silloin kun vanhempi itsekkin on kotona? Puhun nyt lähinnä kerhoista jne, missä itsekkin olen töissä. Meille olisi aina tulijoita mm. koko kesäkuun vaikka koulut on jo kiinni, juhannuksena ja sen jälkeen, heinäkuussa, heti elokuun alusta vaikka koulutkaan ei ole alkaneet. Syys- ja hiihtolomat. Joulun välipäivät. Kun on esim. itsenäisyyspäivä torstaina tai helatorstai, ja mahdollisuus olisi pitää ns. pitkä viikonloppu, halutaan lapset silti tuoda hoitoon perjantaina.

Ja kyse siis kotona olevasta/ olevista vanhemmista. Kotiäideistä ja -isistä, työttömistä jne. Itse en ymmärrä, koska miellän nuo kaikki perinteisiksi loma-ajoiksi, jolloin olen omani aina pitänyt kotona jos mahdollista ja pitäisin mieluusti nytkin ellei pitäisi aina olla töissä ;)

Jos perheessä on esim yksi koululainen ja yksi kerholainen ja se koululainen menee kouluun siinä itsenäisyyspäivätorstaon ja viikonlopun välisenä perjantaina, niin kyllä minä ainakin veisin myös sen kerholaisen kerhoon. Mitä se kotona yksikseen koko päivän keikkuisi?

Vierailija
124/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itsellä on mahdollisuus pitää vapaita kun on näitä välipäiviä, paljon mielummin olen lapsen kanssa kotona 😊

Ja vuoden vanhemman palkintoa odotellessa.. Saitko nyt sädekehäsi kiillotettua! 😇

Vierailija
125/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäin Ap on kotoisin? Meillä kerhot ovat aina kiinni loma-aikoina ja muutenkin kerhossa voi käydä vain 1-3 kertaa viikossa 3h kerralla, joten ne jotka eivät halua lapsen olevan lähes koko aikaa kotona laittavat lapsensa päiväkotiin ei kerhoon.

Vierailija
126/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla on aikaa vastata tähän keskusteluun näin parhaimpana kerhoaikana koko ajan, jos kerran olet viisi päivää viikossa seuraamassa menoa?

Kenellä?

Olen lto ja sairaslomalla, siten

112 ja 121

Vierailija
127/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tiedät, että lasten vanhemmat työttömiä tai muuten vaan kotona?

Oletko heidän läheinen ystävänsä?

Itse teen töitä kotona enkä pidä siitä mitään meteliä. Varmaan näyttää ulkopuoliselle siltä kuin olisin työtön.

Kotona vaan kaikki päivät.

Olen huomannut sellaisenkin hassun ilmiön, että moni pitää kotona työskentelyä lepona ja vapaa-aikana. Luulevat että silloin on aikaa lepäillä tai tehdä kotitöitä tai käydä vaikka shoppailemassa ja varsinkin viihdyttää kaikenmaailman sukulaisia jotka haluaisivat tunkeutua kylään.

Nämä ihmiset eivät selvästikään ymmärrä mitä töiden tekeminen tarkoittaa 🤨

Vierailija
128/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun luulin, että oltiin oikeen hyviä vanhempia kun haettiin lapselle kerhopaikka, vaikka helpompi se minulle olisi kun ei tarvitsisi raahautua aamusta kolmena päivänä viikossa kerholle ja taas hakemaan lasta kerhosta, kun aina pitää tuo vauvakin herättää ja pakata mukaan.

Keskeytettiin mökkeilykin loppukesästä vaikka miehellä olisi ollut vielä lomaa, jotta lapsi pääsi kerhoon heti sen alettua, ihan lasta varten, että olisi helpompi päästä mukaan porukkaan. Pieleen meni sitten siinäkin, teet niin tai näin...

Vierailija
129/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ainakin miettinyt asiaa siltä kannalta, että naapurustossa ei ole lapselle kavereita ja monet tutut ovat reissussa ym. Lapsella ei ole kavereita ja muutenkin pitkät illat ja viikonloput vanhempien leikitettävänä. Tuollaisina poikkeuspäivinä oon harkinnut, pystynkö tarjoamaan lapselle jotain kivaa tai vienkö esim. osaksi päivää jolloin hän saa leikkiseuraa. Eli ihan lapsen ehdoilla näitä kuvioita olen miettinyt. Sosiaaliselle lapselle kaverit kovin tärkeitä.

Vierailija
130/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ei jakseta tai ei ole tukiverkkoja.

Vierailija
131/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisi kotona yksin? Viettäisi äiti/isä-päivää ihan parhaassa seurassa.

Vierailija
132/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerhoon vieminen ja sieltä hakeminen tasa-aikoina ja sopivien eväiden pakkaaminen on huomattavasti työläämpää kuin pitää se lapsi kotona sen kolme tuntia.

Vierailija
133/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekisi kotona yksin? Viettäisi äiti/isä-päivää ihan parhaassa seurassa.

Se kerho kestää kolme tuntia. Siinä on sillekin päivälle vielä 21 tuntia laatuaikaa.

Vierailija
134/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhoon vieminen ja sieltä hakeminen tasa-aikoina ja sopivien eväiden pakkaaminen on huomattavasti työläämpää kuin pitää se lapsi kotona sen kolme tuntia.

Ei välttämättä kaikille.

Vierailija
135/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nykyvanhemmat eivät osaa olla lasten kanssa ja keksiä heille puuhaa. Ja kuitenkin kun lapsilta on kysytty, niin he sanovat, että kaikkein mukavinta on olla vanhempien kanssa ja tehdä kaikenlaisia kotihommia, ei mitään kovin kummoista. Aikuiset ovat valitettavan usein niin hätäisiä, että eivät kestä sitä, että lapset tekevät hommat hitaammin kuin tottuneet aikuiset. Niinpä lapset häädetään esim. keittiöstä omaan huoneeseen katsomaan videoita tai räpläämään pädiä tai puhelinta. Ja aikuisilla on niinikään kiire älylaitteiden ääreen. Hei! Jos hankitte lapsia, niin varmistakaa jo etukäteen, että lapset eivät ole älylaitteita, vaan ihan oikeita ihmisiä.

Vierailija
136/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä kaikille.

No esim noille kamalille paheksutuille kotiäideille joilla on pienempi kotona. Se reikä reikä -aikaan osuminen pienen vauvan kanssa on oikeasti hankalaa. Ja vauvan ja leikki-ikäisen pukeminenkin aamulla kiireellä... Paljon helpommalla olisin päässyt jos olisin esikoisenkin pitänyt vaan kotona.

Vierailija
137/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut nykyvanhemmat eivät osaa olla lasten kanssa ja keksiä heille puuhaa. Ja kuitenkin kun lapsilta on kysytty, niin he sanovat, että kaikkein mukavinta on olla vanhempien kanssa ja tehdä kaikenlaisia kotihommia, ei mitään kovin kummoista. Aikuiset ovat valitettavan usein niin hätäisiä, että eivät kestä sitä, että lapset tekevät hommat hitaammin kuin tottuneet aikuiset. Niinpä lapset häädetään esim. keittiöstä omaan huoneeseen katsomaan videoita tai räpläämään pädiä tai puhelinta. Ja aikuisilla on niinikään kiire älylaitteiden ääreen. Hei! Jos hankitte lapsia, niin varmistakaa jo etukäteen, että lapset eivät ole älylaitteita, vaan ihan oikeita ihmisiä.

Jos ja kun tämä päiväkerho kestää kolme tuntia, siinä on ihan jokaikinen kerhopäiväkin sille lapselle 21 tuntia aikaa olla vanhempansa kanssa.

Nämä vanhemmat jotka käyttää päiväkerhoja on juuri niitä vanhempia jotka haluaa ja osaa olla lastensa kanssa.

Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli kyllä ne laiskojen ja huonojen vanhempien lapset on siellä, eikä päiväkerhoissa!

Oikeasti. Jotain rajaa nyt.

Vierailija
138/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä minusta ollut mitenkään työlästä. Rytmitti päivää ihan mukavasti ne viennit ja haut. :) Kun pienempi kasvoi taaperoikään oli päiväunien ja päiväruuan kanssa vähän haastavampaa, kun kerhohaku oli juuri niiden aikaan. Mutta sitten vaan syötin taaperon ennenkuin hain isomman kerhosta. Nukahti sit autoon tai kärryihin jos nukahti. 

Täälläpäin kerhosta usein kyseltiin tuleeko vaikkapa välipäivinä kerhoon. Itse koin sen tarpeettomana, ei tuollaisina päivinä tarvitse minusta mitään kerhoa järjestää. 

Vierailija
139/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat vanhemmat.Ei viitsitä järjestää lapselle ohjelmaa,vaan halutaan sitä mun aikaa ja omaa aikaa ja lomaa.Koskahan se lapsen loma on? Päiväkodin päivystykseenkin tuodaan lapsi,kun itse mennään uimarannalle rentoutumaan.Lasta odottaa hikinen päivä päiväkodissa.Olis ollut ihan kiva pikku Matti-Maijankin sinne rannalle tulla ja koskas teidän lapsella on loma?KOLME päivää ajattelin kotona pitää sitten kun on mulla syyslomaa...Siis ei YHTÄÄN päivää kesälomaa lapselle,ITSEKÄSTÄ?? T:päiväkodin täti

Vierailija
140/181 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskat vanhemmat.Ei viitsitä järjestää lapselle ohjelmaa,vaan halutaan sitä mun aikaa ja omaa aikaa ja lomaa.Koskahan se lapsen loma on? Päiväkodin päivystykseenkin tuodaan lapsi,kun itse mennään uimarannalle rentoutumaan.Lasta odottaa hikinen päivä päiväkodissa.Olis ollut ihan kiva pikku Matti-Maijankin sinne rannalle tulla ja koskas teidän lapsella on loma?KOLME päivää ajattelin kotona pitää sitten kun on mulla syyslomaa...Siis ei YHTÄÄN päivää kesälomaa lapselle,ITSEKÄSTÄ?? T:päiväkodin täti

Ja tää liittyy nyt miten aiheeseen? Tää ketju käsittelee kerhotoimintaa. Kolme tuntia päivässä, eikä sitä edes ole kesällä.