Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasumisen plussat ja miinukset?

Vierailija
27.11.2018 |

Haluaisin kuulla omakotitaloasumisen hyvistä ja huonoista puolista. Meillä harkinnassa rivitalosta ok-taloon muuttaminen. Talo olisi ihan kaupunkialuella, joten ei lisää auton tarvetta tms.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkiä kuluja eli siis miinuksia:

- Kiinteistövero

- Lämmityskulut

- Vakuutukset

- Lumityöt

- Puutarhan hoito, nurmikot

- Kunnossapitotyöt

- Nuohoukset

Samat menee kaikissa muissa asumismuodoissa, tavalla tai toisella. Asuit sitten omakotitalossa, rivitalossa, tai vuokralla yksiössä, niin sinä asuja maksat nuo kulut.

Vierailija
42/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plussat: ei naapureita, oma rauha, vapaus valita koska ja milloin putsaan rännit, haravoin, kolaan lumet.

Minä olen valinnut, että kolaan lumet kesäisin, eli en koskaan. Onnistuuko sinulta sama?

Mikäs päänaukominen siellä alkoi? Meillä oli rivitalossa pakko tehdä pihatyöt itse, muiden sääntöjen mukaan. Mä tykkään niistä kyllä, ei haittaa yhtään kunhan itse päätän aikataulun.

On täysin naurettavaa väittää, että voi kolata lumet silloin kun huvittaa, ellei pysty vaikuttamaan siihen, milloin lunta sataa. Ja mitä tulee remontteihin, ei niitä taloyhtiöissä turhaan tehdä. Ei ole putkiremppaa tai ikkunaremppaa huvin vuoksi. Omakotitalo kuluu käytössä, ihan niin kuin muutkin kiinteistöt. Omakotitalon etu ehkä on se, että voi asua purkukuntoisessa rötiskössä. Tosiaan remppaa ei ole siellä pakko tehdä ikinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava pariskunta asuu ok-talossa ja ovat asuneet siinä 80-luvun alusta. Rakensivat itse ja ovat nyt eläkkeellä. Tilaa 110m2, oma tontti. Ovat pitäneet hyvää huolta talosta ja remontoineet tarvittavat.

Viimeksi kun kävin kertoivat, että kaikki ok-talon kulut jäävät kuukautta kohti 230e. Jää vaikka on sähkölämmitys, mutta talossa on myös leivinuuni keskellä taloa ja sen lämpöä käyttävät hyväksi. Ilmalämpöpumppu oli myös.

Oikein hyvin ovat huoltaneet taloa ja pihaa ja piha kelpaisi johonkin kaunein piha kilpailuun.

Vierailija
44/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa taloyhtiö missä on tullut paljon remontteja vastaan ja on maksettu parin asukkaan vesivahingot jne. Kallista on ollut asuminen, vaikka piti olla suhteellisen uusi ja vaivaton rivitaloyhtiö... 

Vierailija
45/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölämmitys on edullisin lämmitysmuoto, ihan miten päin laskien hyvänsä, etenkin jos sitä voi täydentää puulämmityksellä. Investoinnit todella pienet.

Vierailija
46/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi muita huonoja puolia, kuin että lapsillamme ei ole ihan niin paljon kavereita kuin kerrostaloissa tai suurissa rivitaloyhtiöissä asuvilla. Hieman pienemmäksi jää tämä yhteisö tässä.

No, onko välttämättä negatiivista, mene ja tiedä.

Vierailija
47/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkiä kuluja eli siis miinuksia:

- Kiinteistövero

- Lämmityskulut

- Vakuutukset

- Lumityöt

- Puutarhan hoito, nurmikot

- Kunnossapitotyöt

- Nuohoukset

Kyllä kaikki nämä kulut on taloyhtiössäkin! Vai luuletko, että nuohooja, kiinteistönhuolto ja remonttireiska työskentelevöt taloyhtiöille hyväntekeväisyydestä? Ilmaiset vakuutukset jne?

Omakotitalossa päätät ja suunnittelet itsenäisesti miten em. asiat hoidetaan ja miten esimerkiksi piha laitetaan, taloyhtiössä kaikesta päättää ja kinaa yhtiökokous.

Kokemusta on kolmesta eri taloyhtiöstä ja nyt omakotitalosta. Nyt vihdoinkin oma tupa, oma lupa. Ja se ihana oma rauha!

Vierailija
48/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lukunsa on huonosti hoidetut taloyhtiöt :(