Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasumisen plussat ja miinukset?

Vierailija
27.11.2018 |

Haluaisin kuulla omakotitaloasumisen hyvistä ja huonoista puolista. Meillä harkinnassa rivitalosta ok-taloon muuttaminen. Talo olisi ihan kaupunkialuella, joten ei lisää auton tarvetta tms.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkialueella? Huomattava hinta omakotiasumisesta vaikka naapuri näkee ikkunasta sisään ja pihalle, eikä äänekkäitä bileitä voi vieläkään pitää täysin muista piittaamatta?

Vierailija
2/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon hankinnassa kannattaa miettiä jo sitä, että mistä materiaalista talo on, millainen lämmitys jne. Esim. on ihan eri juttu ostaa kivitalo, joka lämpiää maalämmöllä mitä puutalo, jossa on vaikkapa sähkölämmitys. Jälkimmäisessä on paljon enemmän työtä ja kustannuksia kuin ensimmäisessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rauha.

Vierailija
4/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse koen ihan samana asua rivarissa kuin okt:ssa jossa on naapurit joka puolella lähellä eikä mitään yksityisyyttä. Se sijaan rakastan asua okt:ssa, jossa meillä ei ole naapuria kummallakaan sivulla eikä takapihalla, tien toisella puolen on yksi talo. Ikinä en enää rivariin muuta takaisin naapurien silmien alle, vaikka touhut päivänvalon kestääkin.

Plussat: ei naapureita, oma rauha, vapaus valita koska ja milloin putsaan rännit, haravoin, kolaan lumet. Valitsen itse remonttini, rahoitukseni siihen ja aikataulun. Saa soittaa musaa vaikka yöllä tai saunoa puolille öin, hypätä nakuna takapihan paljuun. Ei talkoita, ei sosiaalista kanssakäymistä. Lapset saa jättää lelunsa ulos ja hyppiä hyppynarulla sisällä.

Miinukset: puulämmitys sitoo toisinaan liikaa mutta tämähän on valintakysymys. Plussat voittaa tämän miinuksen.

Vierailija
5/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkiä kuluja eli siis miinuksia:

- Kiinteistövero

- Lämmityskulut

- Vakuutukset

- Lumityöt

- Puutarhan hoito, nurmikot

- Kunnossapitotyöt

- Nuohoukset

Vierailija
6/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta vanhoista taloista, joten en pysty sanomaan, jos muuttaisi huippu-uuteen taloon.

Ainakin tämä, että se on "projekti". Aina on jotain tekemistä tai kun jokin hajoaa, olet yksin vastuussa. Selvität firman, joka korjaa, ellet itse osaa korjata. Ei ole huoltomiestä, jolle soitat aina. Lumityöt ja ruohonleikkaukset pitää tietysti tehdä itse, ellei käytä rahaa palveluihin. Naapurusto ja naapurit vaikuttaa todella paljon. Esimerkiksi meillä on todella mukavat naapurit, joiden kanssa ei olla paljoa tekemisissä, mutta jutellaan vähäsen kun nähdään. On hyvä olla väleissä naapurien kanssa, sillä monelle tulee yllätyksenä, että vaikka tontti olisi oma, ei esimerkiksi isoja puita voi noin vain kaaataa ilman kaupungin ja naapurien lupaa.

Mutta omakotitalon plussat. Voit pitää illanistujaisia välittämästä naapureista. Saat tehdä talossasi melkein mitä tahansa, etkä joudu kysymään taloyhtiöiltä lupia, kunhan esim ammattilaiset tekee sähkötyöt yms.

Tämä on vain oma plussani, mutta kun olen elämäni asunut kerrostalokaksioissa tai -kolmioissa, niin kaksikerroksinen omakotitalo on luksusta. Tosin niin vain sitä roinaa kertyy nurkat täyteen ja siivoamista riittää.

Omakotitalossa asuminen on ihanaa, mutta kannattaa olla todella tarkka, millaisen talon ostaa ja teettää kunnon tutkimukset, sillä nämä homepommijutut on tosi ongelmallisia ja ikäviä juttuja - vaikka voihan kerrostaloissakin ongelmia olla. Enemmän puhutaan omakotitaloista kuitenkin.

Vierailija
7/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tehdä omat päätökset. Ei tarvitse maksaa taloyhtiön remonttikustannuksia, vaan voi tehdä/teettää tasan ne remontit jotka itse haluaa.

Vierailija
8/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimpana plussana: Oma vapaus tehdä mitä haluaa, milloin haluaa, suurimpana miinuksena: jos hommat menee vituix, olette yksin vastuussa kustannuksista, osakkeessa saa sen suhteen olla rauhallisemmin mielin kun on yhtiö takana

Vierailija
9/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussat: itsenäisyys kaikessa, oma piha

Miinukset: vastuu yksin, ei sovi paljon matkustavalle

Vierailija
10/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plussat: ei naapureita, oma rauha, vapaus valita koska ja milloin putsaan rännit, haravoin, kolaan lumet.

Minä olen valinnut, että kolaan lumet kesäisin, eli en koskaan. Onnistuuko sinulta sama?

Vierailija
11/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostat, niin muista 4% varainsiirtovero kauppasummasta

rivitaloissa se on vain 2%

Monta donaa ihan vaan valtiolle lahjaa

Vierailija
12/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plussat: ei naapureita, oma rauha, vapaus valita koska ja milloin putsaan rännit, haravoin, kolaan lumet.

Minä olen valinnut, että kolaan lumet kesäisin, eli en koskaan. Onnistuuko sinulta sama?

Mikäs päänaukominen siellä alkoi? Meillä oli rivitalossa pakko tehdä pihatyöt itse, muiden sääntöjen mukaan. Mä tykkään niistä kyllä, ei haittaa yhtään kunhan itse päätän aikataulun.

Vierailija
13/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kiinteistövero

- Lämmityskulut

- Vakuutukset

- Lumityöt

- Kunnossapitotyöt

- Nuohoukset

Nuo samat on rivarissakin joskin jotkin asiat tekee huoltoyhtiö muttei tietenkään ilmaiseksi. Okt:ssakin saa rahalla kaikki palvelut. Vakuutukset maksetaan kerrostalossakin!

En osaa ajatella noita miinuspuolina.... 2 taloa rakennettu itse ja juuri muutimme 3v vanhaan taloon. Tässä tulee 10-15 vuoden kuluttua seinien maalaus eteen, ei välttämättä muita kunnossapitotöitä (puutalo). Lumitöitä n 30m2 eli autopaikka ja pari askelta pääovelle.

Puutarhatöitä rakastan ja odotan jo että pääsen aloittamaan täysin koskemattomassa pihassa ihan alusta:)

Vierailija
14/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plussat: itsenäisyys kaikessa, oma piha

Miinukset: vastuu yksin, ei sovi paljon matkustavalle

Miksei sovi matkustavalle?? Me matkustamme työn ja huvin vuoksi n 12 kertaa vuodessa 2pv-28pv reissuja eikä ole ollut mitään ongelmia talon kanssa.

Vierailija
15/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kiinteistövero

- Lämmityskulut

- Vakuutukset

- Lumityöt

- Kunnossapitotyöt

- Nuohoukset

Onneksi nuo kaikki ovat ilmaisesti rivitalossa kun on isännöitsijä maksamassa ne. Eiku...

Vierailija
16/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok-talosta on kuluja, mutta taitaa olla enemmän esim. samankokoisesta rivitalosta. Yhtiövastikkeen kuluilla kustantaa monta ok-talon kulua. Vesimaksutkin ovat pienempiä ok-talossa. Noin olen kuullut.

Vierailija
17/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan asunut omakotitalossa enkä haluaisi kuunaan asua, koska se on hyvin pelottava asumismuoto.

Vierailija
18/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kiinteistövero

- Lämmityskulut

- Vakuutukset

- Lumityöt

- Kunnossapitotyöt

- Nuohoukset

Nuohousta ei välttämättä ole kolhoosiasunnossa, mutta omakotitalossa ei ole mitään sellaista kustannusta, mitä ei olisi kolhoosiasumisessa, mutta kolhoosiasumisessa on kustannuksia mitä ei ole omakotitalossa.

Vierailija
19/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kiinteistövero

- Lämmityskulut

- Vakuutukset

- Lumityöt

- Kunnossapitotyöt

- Nuohoukset

Maksetaan noita rivi- ja kerrostalossakin. Ehkä nuohous jää pois, mutta eipä se ole pakollinen omakotitalossakaan. Meillä nuohotti viimeksi kaksi vuotta sitten.

Vierailija
20/48 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok-talosta on kuluja, mutta taitaa olla enemmän esim. samankokoisesta rivitalosta. Yhtiövastikkeen kuluilla kustantaa monta ok-talon kulua. Vesimaksutkin ovat pienempiä ok-talossa. Noin olen kuullut.

Ei se veden hinta riipu siitä, asuuko omakotitalossa vai ei. Omakotitalossa vesi maksaa sen, minkä vesiyhtiö määrittää hinnalle. Rivi-/kerrostaloissakin nykyään on asuntokohtaisia mittareita, mutta monessa yhtiössä vesimaksu on laskettu koko talon kulutuksen mukaan. Eli vaikka et kuluttaisi itse vettä yhtään, maksat saman verran kuin suurkuluttaja tai toisinpäin.

Riippuu siis siitä, paljonko vettä kuluttaa, onko kannattavaa maksaa könttähinta vai kulutuksen mukaan. :D