Joulu tulee: lahjaksi odotettavissa taas kaikenmaailman krääsää ja muuta sopimatonta tavaraa!
Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).
Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.
Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.
Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on lahjoittaa esineet pois? Ei se nyt niin kauhea vaiva ole ja joku muu saattaa ilahtua! Joku joka on kiitollinen siitä, että on ylipäätään muki, vaikka ei olekaan mitään laatumerkkiä. Kaikilla ei ole varaa snobeilla.
Tavara on sellaista, että en kyllä kehtaa kenenkään muun riesaksi laittaa. ap
No sitten kuulostat vaan ankealta nirppanokalta, joka haluaa keksiä ongelmia turhasta. Koditonta addiktia ei kiinnosta onko mukin viesti hauska.
Mitähän se koditon tekee esimerkiksi pallomerellä, mölyävillä pompom-huiskuilla tai pienellä noidan tötterohatulla?
Alat vaikuttaa provolta. Eri asioille on tietysti eri kohderyhmänsä. Koditon ei välttämättä tee, mutta esim. pizzeriat ottavat leikkipaikoilleen mielellään turhaakin tilpehöriä ilmaiseksi. Mikä sua vaivaa kun kaikesta pitää vääntää hankalaa?
Ei pizzeria halua nurkkiinsa pallomeritelttaa johon mahtuu kerrallaan yksi taapero istumaan tai leluja jotka möykkää niin että asiakkaat häipyy tai noidan hatulla joka on kokoa vauva ja jota käytetään noin yksi päivä vuodesta.
Ja miksi sinne lapsiperheen kotiin pitää kantaa krääsää jolle se lapsiperhe saa sitten loppuvuoden yrittää keksiä saajan? Miksei se lahjoittaja lahjoita suoraan tai jätä ostamatta? MIKSI?
Meillä lapset on nyt teinejä ja viiimein, viimein, viimein olen saanut kotini raivattua kaikesta tuosta turhasta, joka ei ilahduttanut ketään perheestäni evö.
ei-ap
Siksi, kun se lahjan saaja ei ilmeisesti osaa sanoa ei. Itkee mieluummin keskustelupalstalla. SANO sille lahjantuojalle, että "Kiitos, mutta olen jo monena vuonna sanonut, että en halua ottaa aineellisia lahjoja vastaan. Vie siis lahjasi jollekin toiselle."
Jos et tuohon pysty, niin sitten elät niiden lahjojen kanssa. Ei me muut pystytä sinun sukulaisiasi ja tuttaviasi estämään.
Olen sanonut, tekstannut, kirjoittanut ja jättänyt ääniviestin. EI TEHOA.
Sukulaisillani on jokin kummallinen riippuvuus siihen "ilahduttamiseen" ja he "eivät halua antaa rahaa koska on huoltajien tehtävä elättää lapsi".
Ok. Asia lienee siis loppuunkäsitelty.
En minäkään näe tässä enää paljon vaihtoehtoja. Ap on umpimielinen ja samoin ovat lahjan antajat. Umpikujasta ei synny ratkaisua.
Ja samalla täällä on jatkuvasti ketjuja, missä aikuiset itkevät kun eivät saa lahjoja. Huoh, yritä nyt sitten tässä miellyttää - jos ostaa jotain, se on turhaa krääsää, jos ei, on ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan kirpputoriketjun ja on hupsua ajatella, että jollekin muulle kelpaa yksittäiset huumorimukit, haisevat kiinalaiset kosmetiikkasarjat tai muovikrääsä. Myös köyhät ovat nykyään valveutuneita.
Se, että kama on poissa omista silmistä ei tarkoita sitä, että joku muu on kovin kiinnostunut siitä romusta.
Romu ei ole muutenkaan maailmalle mikään ekologinen vaihtoehto, kun sitä ostetaan hulluna ja kuvitellaan, että suomessa jossain on joku köyhä jolle se kelpaa. Harva on niin köyhä, että ilahtuu yksittäisestä huumorimukista. Yleensä ne joutuu roskikseen kierrettyään vähän aikaa kirpparipöydässä.
Sama on kertakäyttömuodin kanssa. Suomessa päätyy yksityisiltä ihmisiltä huikeat yli 54 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä roskiin joka vuosi. Tästä osa poltetaan, mutta suuri osa menee kaatopaikoille.
Mitä hupsua siinä on?? Kaikkiko elää ja ajattelee sun mielestä samalla tavalla?
Minä asun yhdessä kaupunkimme kalleimmasta talosta ja juon aamukahvin usein huumorimukista, jonka olen saanut lahjaksi. Samoin mieheni, jolle ostin nuorena tyttönä lahjaksi huumorimukin, juo aina aamukahvinsa siitä. Se on vuosien saatossa kärsinyt, mutta se ei haittaa mitään.
Mikä vika on huumorimukeissa? Ei minua haittaa yhtään.
Pälli! Älä anna ihmisille sellaista tavaraa, mistä he eivät pidä.
Ja missä luki, että olen antanut? Miksi haukut minua? Erityisen noloa se on silloin, kun et itse osaa edes lukea sitä mitä kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on lahjoittaa esineet pois? Ei se nyt niin kauhea vaiva ole ja joku muu saattaa ilahtua! Joku joka on kiitollinen siitä, että on ylipäätään muki, vaikka ei olekaan mitään laatumerkkiä. Kaikilla ei ole varaa snobeilla.
On kauhea vaiva eikä epämääräinen krääsä tahdo yleensä kelvata edes ilmaiseksi. Nykyään lähes kaikilla on tavaraa liiankin kanssa.
No, minulle ei ole koskaan ollut. Yksi reissu jonnekin kierrätyskeskuksiin/kirpparille/kodittomille/
milloin minnekin... Saahan tuosta ongelman halutessaan.Sinulla ilmeisesti on auto käytössä? Kaikilla ei ole ja tavaran kuljettaminen kauemmas teettää silloin paljon ylimääräistä vaivaa.
En aja autolla. Asun keskustassa ja facebookissa on ryhmiä, joissa ilmoittaa, että halukkaat voivat tulla noutamaan. Lisäksi julkinen liikenne toimii, kannattaa kokeilla.
Mut joo, kaikesta saa halutessaan ongelman
Toimii missä toimii. Älä esitä yksinkertaista.
Kierrätyskeskukset täyttyvät nyt tavarasta
Kierrätyskeskus ei ole kaatopaikka, jonne kipataan kaikki se, mitä ei haluta omissa nurkissa nähdä. Katso tästä, mitä ei kannata edes yrittää tuoda myytäväksi.
Kierrätyskeskuksen johto kommentoi:
Kannattaa ajatella, että tuo sellaisia esineitä, joita voisi antaa omalle ystävälleen. Silloin se kelpaa muillekin käyttöön.
– Monesti olen myös sanonut, että mitä itse haluaisi meiltä ostaa tai löytää, sellaista kannattaa tänne myös lahjoittaa, Pirjo Sorjonen jatkaa. Ei siis kaikki romu ja halpatuotantokrääsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vien lahjasuklaat työpaikan kahvihuoneeseen, häviävät ennen ruokatuntia. Kaikki tekstiilit UFF:n laatikkoon heti seuraavana päivänä. Tavarat joko kierrätyskeskukseen tai lahjoitan eri tahoille arpajaispalkinnoiksi. Tammikuun loppuun mennessä on jokaiselle löytynyt joku sijoituspaikka.
Ulkoistat vain ongelman, et ratkaise sitä.
Miten sinä voit väittää tuollaista? Ethän sinä tiedä mitä tavaroille käy ja kuinka tarpeeseen tulevat.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan kirpputoriketjun ja on hupsua ajatella, että jollekin muulle kelpaa yksittäiset huumorimukit, haisevat kiinalaiset kosmetiikkasarjat tai muovikrääsä. Myös köyhät ovat nykyään valveutuneita.
Se, että kama on poissa omista silmistä ei tarkoita sitä, että joku muu on kovin kiinnostunut siitä romusta.
Romu ei ole muutenkaan maailmalle mikään ekologinen vaihtoehto, kun sitä ostetaan hulluna ja kuvitellaan, että suomessa jossain on joku köyhä jolle se kelpaa. Harva on niin köyhä, että ilahtuu yksittäisestä huumorimukista. Yleensä ne joutuu roskikseen kierrettyään vähän aikaa kirpparipöydässä.
Sama on kertakäyttömuodin kanssa. Suomessa päätyy yksityisiltä ihmisiltä huikeat yli 54 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä roskiin joka vuosi. Tästä osa poltetaan, mutta suuri osa menee kaatopaikoille.
Minä asun yhdessä kaupunkimme kalleimmasta talosta ja juon aamukahvin usein huumorimukista, jonka olen saanut lahjaksi. Samoin mieheni, jolle ostin nuorena tyttönä lahjaksi huumorimukin, juo aina aamukahvinsa siitä. Se on vuosien saatossa kärsinyt, mutta se ei haittaa mitään.
Minulla on myös aamukahvimukina erittäin rakas huumorimuki. En toki sellaista ostaisi, jos en uskoisi vastaanottajan siitä pitävän, mutta kyllä niillekin paikkansa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kauhea vaiva eikä epämääräinen krääsä tahdo yleensä kelvata edes ilmaiseksi. Nykyään lähes kaikilla on tavaraa liiankin kanssa.
No, minulle ei ole koskaan ollut. Yksi reissu jonnekin kierrätyskeskuksiin/kirpparille/kodittomille/
milloin minnekin... Saahan tuosta ongelman halutessaan.Sinulla ilmeisesti on auto käytössä? Kaikilla ei ole ja tavaran kuljettaminen kauemmas teettää silloin paljon ylimääräistä vaivaa.
En aja autolla. Asun keskustassa ja facebookissa on ryhmiä, joissa ilmoittaa, että halukkaat voivat tulla noutamaan. Lisäksi julkinen liikenne toimii, kannattaa kokeilla.
Kukahan tässä on yksinkertainen? Jos pidempi matka on ylivoimaista järjestää esim. kerran vuoteen, samalla kuin hoitaa vaikka muitakin asioita, niin kyllä jotain on pahasti pielessä. Miten tällaiset ihmiset ikinä pääsevät kauppoihin, kirjastoon, kyläilemään tuttavien luokse, sairaalaan, postiin, pankkiin tms. ihmisten ilmoille?
Älä oikeesti viitsi. Menee jo naurettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vien lahjasuklaat työpaikan kahvihuoneeseen, häviävät ennen ruokatuntia. Kaikki tekstiilit UFF:n laatikkoon heti seuraavana päivänä. Tavarat joko kierrätyskeskukseen tai lahjoitan eri tahoille arpajaispalkinnoiksi. Tammikuun loppuun mennessä on jokaiselle löytynyt joku sijoituspaikka.
Ulkoistat vain ongelman, et ratkaise sitä.
Miten sinä voit väittää tuollaista? Ethän sinä tiedä mitä tavaroille käy ja kuinka tarpeeseen tulevat.
Ohis
Kierrätyskeskuksesta joudutaan viemään paljon tavaraa suoraan kaatopaikalle, koska niille ei ole kysyntää. Toisen romu ei läheskään aina ole toisen aarre.
Kirjoittakaa lahjatoiveitanne ylös. Jos kuitenkin tietää jotain saavansa niin miksi ei sitten pyydä jotain mitä tietää tarvitsevansa. Meillä on suvussa lahjatoiveet, kun kuitenkin kaikki haluaa jotain ostaa niin on edes mieluista. Ja laittaa listaan kaikenhintaista, varmasti jotain käyttötavaraakin tarvitsee. Pyytäkää esim. tiettyjä hajusteettomia kosmetiikkatuotteita joita saa esim. ruokakaupoista. Helpompi vanhempien ihmistenkin ostaa.
No mitä sitten on soveliasta ostaa, jos ei ole joka sukulaiselle varaa ostaa mitään älyttömän kallista? Lahjoja halutaan, mutta ei mitään turhaa, kalliiseen laaturoinaan (kyllä, lähes yhtä epäekologista touhua se ns laadunkin kerääminen on ja ihan samalla tavalla hajoilee kuin halppis) ei ole varaa, jos lahjottavia on paljon. Ja esim suklaa ja viini ja muu, mikä kuluu, koetaan tyhmänä, vääränlaisena jne. Voi elämä näitä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä on yksinkertainen? Jos pidempi matka on ylivoimaista järjestää esim. kerran vuoteen, samalla kuin hoitaa vaikka muitakin asioita, niin kyllä jotain on pahasti pielessä. Miten tällaiset ihmiset ikinä pääsevät kauppoihin, kirjastoon, kyläilemään tuttavien luokse, sairaalaan, postiin, pankkiin tms. ihmisten ilmoille?
Älä oikeesti viitsi. Menee jo naurettavaksi.
Miksi haluat väen väkisin antaa tavaraa toisten vaivoiksi, jolleivat muut näitä tavaroita kaipaa ja niistä eroon hankkiutuminen tuottaa ylimääräistä työtä? Mikä on syy toiminnallesi?
Tuotteiden suunnittelussa pitäisi huomioida kierrättäminen. Se, että romu siirretään kodeista muiden ongelmaksi, ei ratkaise sitä ongelmaa, että tilaston mukaan jokainen suomalainen tuottaa vuosittain keskimäärin 475 kiloa yhdyskuntajätettä.
Se on ihan sama kiertääkö romu kierrätyskeskuksen kautta kaatopaikalle, koska kierrätyskeskus ei pysty keksimään kaikelle romulle uutta kotia. Päinvastoin, silloin romun logistiikkaketju vain pitenee ja aiheuttaa lisäpäästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta "hauskaa" huumorimukia yksi ihminen tarvitsee? Jos niitä saa joka vuosi useita lahjaksi, niin alkaa hymy hyytyä.
Ei tuo hävittäminen oikeasti niin vaivalloista ole, jos ei siitä vaivalloista tee. Kyse kuitenkin uudesta ja ehjästä tavarasta, joten tavarat pahvilaatikkoon ja sitten seuraavan kerran, kun matka kulkee jotakuinkin Fidan, SPR:n kontin, Pelastusarmeijan, paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen kirppiksen tai muun vastaavan paikan ohi, tipautat laatikon sinne. Joku saa hyvää mieltä, kun saa edullisesti uutta tavaraa ja tulot menevät hyvään tarkoitukseen ja joulun perimmäinen idea on täyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse autoa. Kas näin: laitat ilmoituksen faceen roskalava-ryhmään ja kerrot, että tavaran saa noutaa sinulta. Suurin osa ilmaisesta roinasta lähtee hetkessä ja tarvitsee vain avata ovi ja antaa tavara käteen.
Vierailija kirjoitti:
Saataisko mahdollisimman tarkka esimerkki "ystävällisesti ja melko suoraan" esitetystä pyynnöstä?
Ap, huhuu?
Miten olet kierrellyt asian ilmoittamisen kanssa? Oletko vain ollut kädet ojossa vastaanottamassa paketteja sanoen, että ei meille nyt mitään olisi tarvinnut... Sano niin kuin tokan sivun alussa oli, että ette halua ja ette ota mitään. Ja sitten et myöskään ota vastaan yhden yhtä pakettia. Sinä ap päätät miten tämä asia menee, eivät ne kaikki muut.
Irtisanoudut koko hommasta. Et osta ollenkaan lahjoja, etkä vastaanota lahjoja. Ei niitä sitten loputtomiin enää tulekaan. Vaihtoehtoisesti voit jatkaa roinan kierrättämistä, jos koet sen mielekkäämpänä.
Mua vähän myös ahdistaa tuleva joulu ja lahjakrääsrumba. Itse en välitä lahjoa ketään tai saada lahjoja. Viettäisin mielelläni hyvin pelkistettyä joulua ilman lahjoja ja muuta hössötystä. Oman pienen sukuni kanssa tämä onnistuukin, mutta miehen suuressa suvussa on tapana lahjoa toinen toisiaan. Rahaa palaa ja lahjaksi tulee pörrösukkaa, kynttilänjalkaa, tuikkukuppia ym. krääsää, jolla en tee yhtään mitään. Entisetkin pullistelee pienen asuntomme nurkissa. Mutta yritäpä olla vastarannankiiskena yksin montaa lahjamyönteistä vastaan, huoh.
Sapettaa vielä sekin, kun itse aloitan opiskelut ja miehelle iskee lomautukset, eli rahatilanne tulee alkuvuodesta heikkenemään paljon, mutta silti ne lahjat on kuulemma ostettava, kun itsekin saadaan. Niin saadaan sitä krääsäpaskaa, jonka saamisesta tulee vaan huono olo - niin ekologisessa mielessä kuin siinäkin, että mikä kiittämätön paska sitä onkaan, kun ei osaa nauttia lahjasta.
Itse, jos kehtaisin, pyytäisin miestä sanomaan, että ainakin minun lahjaosuuden toivon lahjoitettavan minulle tärkeään hyväntekeväisyyskohteeseen, mutta ennakkoon jo tiedän, että eihän se käy. Varsinkin appiukko vihaa sitä, jonka minä koen tärkeäksi.
Kuinka monta ihmistä tunnette, jolle kelpaa säästöhallin halpisvermeet teryleenistä ja akryylistä? Ne eivät kelpaa edes minun eläkeläismummolleni. Paidan valmistus kuluttaa 2700 litraa vettä! jonkun polyesteripaitulin tekeminen vielä enemmän.
Länsimaissa kulutamme edelleen suuria määriä tekstiilejä. Greenpeace arvioi, että joka vuosi maailmassa valmistetaan 8o miljardia vaatetta. Se on noin 11 vaatetta jokaista maapallon asukasta kohden. Vaatteita siis valmistetaan, myydään, käytetään ja heitetään pois jatkuvasti. Länsimaissa myytävistä tuotteista suurin osa valmistetaan Kiinassa, Intiassa ja Bangladeshissa.