Joulu tulee: lahjaksi odotettavissa taas kaikenmaailman krääsää ja muuta sopimatonta tavaraa!
Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).
Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.
Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.
Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Sarjassamme First World Problems.
Kyllä tämä turhaan jätteeseen hukkuminen on koko maailman ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on lahjoittaa esineet pois? Ei se nyt niin kauhea vaiva ole ja joku muu saattaa ilahtua! Joku joka on kiitollinen siitä, että on ylipäätään muki, vaikka ei olekaan mitään laatumerkkiä. Kaikilla ei ole varaa snobeilla.
Tavara on sellaista, että en kyllä kehtaa kenenkään muun riesaksi laittaa. ap
No sitten kuulostat vaan ankealta nirppanokalta, joka haluaa keksiä ongelmia turhasta. Koditonta addiktia ei kiinnosta onko mukin viesti hauska.
Mitähän se koditon tekee esimerkiksi pallomerellä, mölyävillä pompom-huiskuilla tai pienellä noidan tötterohatulla?
Alat vaikuttaa provolta. Eri asioille on tietysti eri kohderyhmänsä. Koditon ei välttämättä tee, mutta esim. pizzeriat ottavat leikkipaikoilleen mielellään turhaakin tilpehöriä ilmaiseksi. Mikä sua vaivaa kun kaikesta pitää vääntää hankalaa?
Ei pizzeria halua nurkkiinsa pallomeritelttaa johon mahtuu kerrallaan yksi taapero istumaan tai leluja jotka möykkää niin että asiakkaat häipyy tai noidan hatulla joka on kokoa vauva ja jota käytetään noin yksi päivä vuodesta.
Ja miksi sinne lapsiperheen kotiin pitää kantaa krääsää jolle se lapsiperhe saa sitten loppuvuoden yrittää keksiä saajan? Miksei se lahjoittaja lahjoita suoraan tai jätä ostamatta? MIKSI?
Meillä lapset on nyt teinejä ja viiimein, viimein, viimein olen saanut kotini raivattua kaikesta tuosta turhasta, joka ei ilahduttanut ketään perheestäni evö.
ei-ap
Siksi, kun se lahjan saaja ei ilmeisesti osaa sanoa ei. Itkee mieluummin keskustelupalstalla. SANO sille lahjantuojalle, että "Kiitos, mutta olen jo monena vuonna sanonut, että en halua ottaa aineellisia lahjoja vastaan. Vie siis lahjasi jollekin toiselle."
Jos et tuohon pysty, niin sitten elät niiden lahjojen kanssa. Ei me muut pystytä sinun sukulaisiasi ja tuttaviasi estämään.
Olen sanonut, tekstannut, kirjoittanut ja jättänyt ääniviestin. EI TEHOA.
Sukulaisillani on jokin kummallinen riippuvuus siihen "ilahduttamiseen" ja he "eivät halua antaa rahaa koska on huoltajien tehtävä elättää lapsi".
Et osannut tarkemmin kertoa minkä sisältöisiä viestisi ovat. Kyllä keski-ikäisen tulisi jo hallita tämä
Trolli, mene jo pois. - muu kuin ap
Mä vien lahjasuklaat työpaikan kahvihuoneeseen, häviävät ennen ruokatuntia. Kaikki tekstiilit UFF:n laatikkoon heti seuraavana päivänä. Tavarat joko kierrätyskeskukseen tai lahjoitan eri tahoille arpajaispalkinnoiksi. Tammikuun loppuun mennessä on jokaiselle löytynyt joku sijoituspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjassamme First World Problems.
Kyllä tämä turhaan jätteeseen hukkuminen on koko maailman ongelma.
Nimenomaan! Ihniset eivät edes usein hahmota miten massiivisia vaikutuksia näiden tuotteiden valmistamisella ympäristön tilaan on. - Ympäristöalalla työskentelevä
Kyllä ap sun viestistä hieman henkii myös snobismi. Se, että teinille ostetaan "mummon mielestä hieno vaate" ja vielä jostain "säästöhallista", tai että halpiskosmetiikkaa tai hygieniatuotteita, hyh hyh. Teinien mielestä kaikki on noloa, mutta se että perheenäidin mielestäkin vanhuksen ostama ihan käyttökelpoinen vaate on nolo koska säästöhalli..?
Jos vaate tai tavara on liian halpa tai nolo teidän perheelle, lahjoitat ne kaikki avaamattomina erilaisiin keräyksiin. Vaateille on keräyslaatikoita, erilaiset tahot ottavat leluja ja tavaraa vastaan, kirkko jakaa myös köyhille perheille tavaraa, mites noi ensikodit missä on lapsia..? Kaikki kangastavara kuten "nolot ja halvannäköiset" pyyhkeet ovat tarpeen mm. eläinhoitoloissa. Lahjoitat ne kodittomien kissojen ja koirien hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on lahjoittaa esineet pois? Ei se nyt niin kauhea vaiva ole ja joku muu saattaa ilahtua! Joku joka on kiitollinen siitä, että on ylipäätään muki, vaikka ei olekaan mitään laatumerkkiä. Kaikilla ei ole varaa snobeilla.
No sitten kuulostat vaan ankealta nirppanokalta, joka haluaa keksiä ongelmia turhasta. Koditonta addiktia ei kiinnosta onko mukin viesti hauska.
Mitähän se koditon tekee esimerkiksi pallomerellä, mölyävillä pompom-huiskuilla tai pienellä noidan tötterohatulla?
Alat vaikuttaa provolta. Eri asioille on tietysti eri kohderyhmänsä. Koditon ei välttämättä tee, mutta esim. pizzeriat ottavat leikkipaikoilleen mielellään turhaakin tilpehöriä ilmaiseksi. Mikä sua vaivaa kun kaikesta pitää vääntää hankalaa?
Ei pizzeria halua nurkkiinsa pallomeritelttaa johon mahtuu kerrallaan yksi taapero istumaan tai leluja jotka möykkää niin että asiakkaat häipyy tai noidan hatulla joka on kokoa vauva ja jota käytetään noin yksi päivä vuodesta.
Ja miksi sinne lapsiperheen kotiin pitää kantaa krääsää jolle se lapsiperhe saa sitten loppuvuoden yrittää keksiä saajan? Miksei se lahjoittaja lahjoita suoraan tai jätä ostamatta? MIKSI?
Meillä lapset on nyt teinejä ja viiimein, viimein, viimein olen saanut kotini raivattua kaikesta tuosta turhasta, joka ei ilahduttanut ketään perheestäni evö.
ei-ap
Siksi, kun se lahjan saaja ei ilmeisesti osaa sanoa ei. Itkee mieluummin keskustelupalstalla. SANO sille lahjantuojalle, että "Kiitos, mutta olen jo monena vuonna sanonut, että en halua ottaa aineellisia lahjoja vastaan. Vie siis lahjasi jollekin toiselle."
Jos et tuohon pysty, niin sitten elät niiden lahjojen kanssa. Ei me muut pystytä sinun sukulaisiasi ja tuttaviasi estämään.
Sukulaisillani on jokin kummallinen riippuvuus siihen "ilahduttamiseen" ja he "eivät halua antaa rahaa koska on huoltajien tehtävä elättää lapsi".
Onko käynyt mielessä, että ehkä se johtuu sinusta, ettei TEHOA? Olisiko tarkastella uudelleen tapaa, jolla esität asian?
Vierailija kirjoitti:
Mä vien lahjasuklaat työpaikan kahvihuoneeseen, häviävät ennen ruokatuntia. Kaikki tekstiilit UFF:n laatikkoon heti seuraavana päivänä. Tavarat joko kierrätyskeskukseen tai lahjoitan eri tahoille arpajaispalkinnoiksi. Tammikuun loppuun mennessä on jokaiselle löytynyt joku sijoituspaikka.
Ulkoistat vain ongelman, et ratkaise sitä.
Omistan kirpputoriketjun ja on hupsua ajatella, että jollekin muulle kelpaa yksittäiset huumorimukit, haisevat kiinalaiset kosmetiikkasarjat tai muovikrääsä. Myös köyhät ovat nykyään valveutuneita.
Se, että kama on poissa omista silmistä ei tarkoita sitä, että joku muu on kovin kiinnostunut siitä romusta.
Romu ei ole muutenkaan maailmalle mikään ekologinen vaihtoehto, kun sitä ostetaan hulluna ja kuvitellaan, että suomessa jossain on joku köyhä jolle se kelpaa. Harva on niin köyhä, että ilahtuu yksittäisestä huumorimukista. Yleensä ne joutuu roskikseen kierrettyään vähän aikaa kirpparipöydässä.
Sama on kertakäyttömuodin kanssa. Suomessa päätyy yksityisiltä ihmisiltä huikeat yli 54 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä roskiin joka vuosi. Tästä osa poltetaan, mutta suuri osa menee kaatopaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap sun viestistä hieman henkii myös snobismi. Se, että teinille ostetaan "mummon mielestä hieno vaate" ja vielä jostain "säästöhallista", tai että halpiskosmetiikkaa tai hygieniatuotteita, hyh hyh. Teinien mielestä kaikki on noloa, mutta se että perheenäidin mielestäkin vanhuksen ostama ihan käyttökelpoinen vaate on nolo koska säästöhalli..?
Jos vaate tai tavara on liian halpa tai nolo teidän perheelle, lahjoitat ne kaikki avaamattomina erilaisiin keräyksiin. Vaateille on keräyslaatikoita, erilaiset tahot ottavat leluja ja tavaraa vastaan, kirkko jakaa myös köyhille perheille tavaraa, mites noi ensikodit missä on lapsia..? Kaikki kangastavara kuten "nolot ja halvannäköiset" pyyhkeet ovat tarpeen mm. eläinhoitoloissa. Lahjoitat ne kodittomien kissojen ja koirien hoitoon.
Mutta kun tämäkin oli liikaa ap:lta vaadittu. Liikaa vaivaa ja liian noloa antaa muiden riesaksi.
Suomessa on arvioitu syntyvän noin 200 000 tonnia muovijätettä vuodessa. Siitä osa on pakkauksia. Loput on kaikkea sitä krääsää mitä ihmiset toisilleen ja itselleen ostaa. Se on mieletön määrä.
Vierailija kirjoitti:
Omistan kirpputoriketjun ja on hupsua ajatella, että jollekin muulle kelpaa yksittäiset huumorimukit, haisevat kiinalaiset kosmetiikkasarjat tai muovikrääsä. Myös köyhät ovat nykyään valveutuneita.
Se, että kama on poissa omista silmistä ei tarkoita sitä, että joku muu on kovin kiinnostunut siitä romusta.
Romu ei ole muutenkaan maailmalle mikään ekologinen vaihtoehto, kun sitä ostetaan hulluna ja kuvitellaan, että suomessa jossain on joku köyhä jolle se kelpaa. Harva on niin köyhä, että ilahtuu yksittäisestä huumorimukista. Yleensä ne joutuu roskikseen kierrettyään vähän aikaa kirpparipöydässä.
Sama on kertakäyttömuodin kanssa. Suomessa päätyy yksityisiltä ihmisiltä huikeat yli 54 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä roskiin joka vuosi. Tästä osa poltetaan, mutta suuri osa menee kaatopaikoille.
Kirppareilla onkin kyse enemmän ja enemmän bisneksestä. Varsinkin nykyään kirpparit muuttuneet siitä mitä ne ennen olivat. Kyllä minä tiedän monia, jotka mielellään ottavat ilmaiseksi yhtä sun toista. Moni käyttökelpoinen tavara menee facebookin ryhmissä hyvinkin nopeasti.
Tuosta kun sanoo, ettei mitään toivota eikä tarvita mitään niin vastapuoli voi ottaa sen kursailuna. Sitten tulee mitä tulee.
Ymmärrän pointtisi, mutta kun he nyt kkuitenkin haluavat muistaa jouluna ja tekevät niin vaikka väkisin, niin voisitko kuitenkin nyt sen verran tulla vastaan että miettisit jonkun täsmätoiveen. Sellaisen, joka ei sinunkaan mielestäsi olisi aivan ultimaattista krääsää.
Leffaliput koko perheelle tai jotain henkilön itse tekemää sinappia/hilloa/sukat...?
Ap, jos teille tulee oikeasti ihan roinaa, niin se kertoo paljon siitä mitä roinan antajat teistä ajattelevat! :D He pitävät teitä ihan pilkkanaan. Sitten kun sinä nyrpistely nokkaasi, niin se tuottaa heille suurta hupia ja ensi vuodeksi on tulossa ratkiriemukkaampi lahjus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kauhea vaiva eikä epämääräinen krääsä tahdo yleensä kelvata edes ilmaiseksi. Nykyään lähes kaikilla on tavaraa liiankin kanssa.
No, minulle ei ole koskaan ollut. Yksi reissu jonnekin kierrätyskeskuksiin/kirpparille/kodittomille/
milloin minnekin... Saahan tuosta ongelman halutessaan.
Sinulla ilmeisesti on auto käytössä? Kaikilla ei ole ja tavaran kuljettaminen kauemmas teettää silloin paljon ylimääräistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hupsua siinä on?? Kaikkiko elää ja ajattelee sun mielestä samalla tavalla?
Minä asun yhdessä kaupunkimme kalleimmasta talosta ja juon aamukahvin usein huumorimukista, jonka olen saanut lahjaksi. Samoin mieheni, jolle ostin nuorena tyttönä lahjaksi huumorimukin, juo aina aamukahvinsa siitä. Se on vuosien saatossa kärsinyt, mutta se ei haittaa mitään.
Mikä vika on huumorimukeissa? Ei minua haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei-ap
Onko käynyt mielessä, että ehkä se johtuu sinusta, ettei TEHOA? Olisiko tarkastella uudelleen tapaa, jolla esität asian?
Ei johdu minusta, hyvä loukkaava jankkaava roskasakki-wt-kyökkipsykologi.
Olen korkeasti koulutettu, mieheni kanssa ei ole tästä asiasta erimielisyyksiä, eikä minulla ole missään muualla vaikeuksia tulla kuuduksi.
Lapsuudenkotini oli monin tavoin epätoimiva ja tämä krääsään takertuminen on heille tyypillistä. Rakastetaan krääsällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hupsua siinä on?? Kaikkiko elää ja ajattelee sun mielestä samalla tavalla?
Minä asun yhdessä kaupunkimme kalleimmasta talosta ja juon aamukahvin usein huumorimukista, jonka olen saanut lahjaksi. Samoin mieheni, jolle ostin nuorena tyttönä lahjaksi huumorimukin, juo aina aamukahvinsa siitä. Se on vuosien saatossa kärsinyt, mutta se ei haittaa mitään.
Mikä vika on huumorimukeissa? Ei minua haittaa yhtään.
Pälli! Älä anna ihmisille sellaista tavaraa, mistä he eivät pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei-ap
Ei johdu minusta, hyvä loukkaava jankkaava roskasakki-wt-kyökkipsykologi.
Olen korkeasti koulutettu, mieheni kanssa ei ole tästä asiasta erimielisyyksiä, eikä minulla ole missään muualla vaikeuksia tulla kuuduksi.
Lapsuudenkotini oli monin tavoin epätoimiva ja tämä krääsään takertuminen on heille tyypillistä. Rakastetaan krääsällä.
Et ole ap tämän asian kanssa yksin. Ikäväähän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kauhea vaiva eikä epämääräinen krääsä tahdo yleensä kelvata edes ilmaiseksi. Nykyään lähes kaikilla on tavaraa liiankin kanssa.
No, minulle ei ole koskaan ollut. Yksi reissu jonnekin kierrätyskeskuksiin/kirpparille/kodittomille/
milloin minnekin... Saahan tuosta ongelman halutessaan.Sinulla ilmeisesti on auto käytössä? Kaikilla ei ole ja tavaran kuljettaminen kauemmas teettää silloin paljon ylimääräistä vaivaa.
En aja autolla. Asun keskustassa ja facebookissa on ryhmiä, joissa ilmoittaa, että halukkaat voivat tulla noutamaan. Lisäksi julkinen liikenne toimii, kannattaa kokeilla.
Mut joo, kaikesta saa halutessaan ongelman
Köyhissäkin perheissä on lapsia.