Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat ei meinaa riittää, miten ruokkia teinit kunnolla, mutta tiukentaa ruokabudjettia?

Vierailija
25.11.2018 |

Joka kuukausi sama juttu, palkkapäivän jälkeen maksetaan laskut ja sitten ärsyttää.
Ollaan periaattessa ihan ok:sti pärjäävä keskituloinen perhe, mutta käytännössä kaikki rahat menee laskuihin ja ruokakauppaan.
Saadaan kyllä hoidettua kaikki lastenharrastukset ym. mutta tuntuu, ettei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, kaikki menee laskuihin ja ruokaan.

Ymmärrän hyvin, että asumisen ja autojen kustannukset ovat ihan oma valinta ja niihin ”pakollisiinkin” laskuihin voi vaikuttaa.

Uskon silti, että kauppalaskut ovat meillä se helpoin säästön paikka.

Mutta nuo lapset syövät kuin hirvet. Kolme teiniä ja päiväkoti-ikäinen syövät niin paljon kuin jaksan ruokaa kotiin kantaa.
Teen joka päivä töiden jälkeen lämpimän ruuan ja mielestäni hyvin proteiinipitoisen. Silti se aamu-, väli- ja iltapalojen ruokamenekki on ihan jäätävä.

Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään. Aamulla syövät usein pussipuuroa, raejuustoa, keitettyjä munia.
Koulun jälkeen katoaa kaikki mahdolliset edellisen iltaruuan tähteet.
Ihan niin paljon kuin jaksan ruokaa laittaa tai kaupasta kotiin kantaa, niin kaikki katoaa. Ja ihan riukuja ovat kaikki eli eivät myöskään yli kulutuksensa näytä syövän.

Pitkä alustus, mutta miten olette saaneet loputtoman nälkäisten teinien ruokinnan ja kohtuullisen kauppabudjetin yhdistettyä?

Kommentit (831)

Vierailija
361/831 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takerrun nyt vielä tuohon pannarikritiikkiin.

Eihän siihen ole mikään pakko upottaa sokeria ja voita.

Jos joku on ihan hysteerinen vehnän suhteen, voi osan korvata esim kaurahiutaleista tehdyllä jauholla.

Meillä pannari on oikeastaan aina pinaattipannaria, ja koostuu lähes samoista raaka-aineista kuin pinaattikeitto munilla. Puolukkahillo tai se halvin sokerinen lettuhillokaan pannarin päällä ei vie ketään sokerikoukkuun.

Pinaattipannari pellille:

7,5dl maitoa

6 munaa

4,5 dl jauhoja

2 tl leivinjauhetta

1-2 kpl 150g pussia hakattua pakastepinaattia

1 tl suolaa

Voitele pelti tai leivinpaperi n 250˚ n 30 min

Pinaattikeitto

50g voita

1/2 - 1 dl vehnäjauhoja

10 dl maitoa

Kanaliemikuutio

Myllystä valkopippuria

Muskottipähkinää

2kpl 150g pussia hakattua pakastepinaattia

1 tl suolaa

Sulata voi, sekoita siihen jauhot, ja lisää voi-jauhosuurusteeseen vähitellen vatkaten maito.

Keittele kunnes sakenee ja lisää pinaatti ja mausteet.

Tarjoile Keitettyjen munien ja ruisleivän kanssa.

Molemmissa aterioissa on varmaan aika sama ravinto- ja kalorisisältö. Teineille ja lapsille uppoaa pannari välipalana paremmin kuin pinaattikeitto.

Omat urheilevat teinipojat napisevat joskus kasvissosekeittipäivinä proteiinin puutteesta. Suurustan kasviskeiton purkillisella Philadelphia juustoa ja poistan osan vedestä ennen soseuttamista. Tarjoilen raejuuston kanssa sekä kinkkua ruisleivän päällä. En ole laskenut kaloreita tai ravintosisältöä, mutta ei voi olla kovasti pielessä.

Joskus teen teineille välipalaksi riisipuuroa, se on halvempi välipala kuin yugurtit ym ja vaihtelu virkistää. Meillä on myös aina pakkasessa pakastepizzoja isoon välipalanälkään. Ei varmaan ihan halpaa.

Teinit osaavat myös itse tehdä smootheja tehosekoittimella: mautamatonta yugurttia, maitoa ja pakastemarjoja. Kuorin ja puolitan vanhaksi menevät banaanit pakkaseen smootheja varten.

Jos on hysteerinen vehnäjauhon suhteen, kaurahiutaleista voi myös tehdä lättyjä täysin ilman vehnäjauhoja tai muitakaan jauhoja. Tässä yksi sellainen resepti: https://www.elovena.fi/resepti/-/p/pienet-kauraletut?reid=RECIPE_287#

Olen tehnyt ja makuero tavallisiin lättyihin on hyvin pieni. En ole tosin laittanut kardemummaa niin kuin tuossa ohjeessa on, enkä mitään rypsiöljyvalmistetta. Voissa olen paistellut, mutta jos on hysteerinen kaiken rasvankin suhteen niin kerrottakoon, että olen nähnyt ihmisten paistavan myös lättyjä teflonpannulla ilman rasvaa.

Vierailija
362/831 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeestiko laskette lapsille tarjotuista aterioista kalorit?

Itse en ole koskaan laskenut. Enkä laske.

Ruokaa vaan tarjolle kylliksi, ettei maha murise ruokailun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/831 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpoja Hyviä Monikäyttöisiä elintarvikkeita;

Rainbow italiansalaatti 98snt rs eli esim 6x400g rs=2,4kg ~5.80e hyvä välipala,lisuke,eväs,iltapala

Banaanit 1,30/kg välipalaksi evääksi,leivontaan

Rainbow puuroriisi 97snt/kg puuroksi,piirakoiksi,laatikoihin

MP Kaurahiutale 2,5kg säkki 3,19e (1,28e/kg) kelpaavat vaikka mihin

Rainbow meksikonpata 1,59 ps maukas ja täyttävä ruoka lisää vain jauheliha (1ps=4 normi annosta tai 2 syöpön annosta)

Kotimaista sika-nauta 23% 4,50/kg

______________________________________________________________________________________

https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/halpaa-ruokaa---resepteja-alle-2…

https://anna.fi/hyvinvointi/ravinto/halvalla-hyvaa-nain-syot-alle-12-eu…

(hyvä kirja muuten lainasin eka kirjastosta mutta sitten ostin ihan omaksi 5 henkiselle perheelle annokset kantsii tosin no viisinkertaistaa :D mutta ei se 60e/vk paha ole sekään...

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/ruokalistat/viikon-ja-kolmen-vi…

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/edullinen-kotiruoka/ruokamenoje…

https://www.lily.fi/blogit/stay-cheap/ruokaa-alle-eurolla

http://nuukailua.blogspot.com/2013/01/viikon-ruoat-perheelle-alle-65-eu…

______________________________________________________________________________________

Ja lopuksi se suurin viisaus: Lopeta hyysäys! 

Omat teinit vähenti syömistään kun nälän yllättäessä ei ollutkaan valmista tavaraa odottamassa ja rutinaan ''hei mutsi missä safka?!!'' vastattiin ''olet iso poika tee itse sinähän sen kaiken kumminkin syöt minun pitää pyykätä/hoitaa pikkusiskoasi/auttaa pikkuveljeäsi läksyissä tms.''  niin rupesi se vähän miettimään :D ainiin äläkä hoida tiskejä vaan pistä teinit hommiin ja niitten työllistäminen on muutenkin hyväksi havaittu konsti; ''Hoida sinä pyykit koneeseen,ja nosta tiskit koneesta kaappiin ja sinä imuroit/autat veljeäsi läksyissä kun minä hoidan pikkusiskoanne sitten teen ison lätty satsin ja herkutellaan yhdessä jookos??''

Blääh, monesti tarjotaan ruokaisaksi ratkaisuksi pannaria tai lettuja. No jooh, mut kuinka usein te jaksatte niitä syödä? Huvitti se yksi ketju jossa oli halpa täyttävä ruokalista ja pannaria joka toinen päivä!

Kiitos vinkistä. Taidanpa etsiä sen ketjun.

Sama uudestaan. En löytänyt sitä ketjua googlella ”site:vauva.fi halpa täyttävä ruokalista” enkä ”site:vauva.fi halpa täyttävä ruokalista pannukakku”. Löytyi muita hyviä ketjuja, mutta ei sellaista jossa on ruokalistassa pannaria useammin kuin kerran. Tämän ketjun aloittajaa voisi kiinnostaa tämä ketju teinien ruokkimisesta: https://www.vauva.fi/keskustelu/2867892/miten-te-ruokitte-teinit-kun-tu…

Vierailija
364/831 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan papuja ja linssejä kannattaa ottaa tavaksi lisäillä vähän joka ruokaan, ovat huokeita ja täyttäviä. Tässä vinkkejä:

- Pastasalaatteihin esim. valkopapuja tai vihreitä papuja

- Wokkeihin ja kanakastikkeisiin ja -keittoihin vihreitä (pakaste)papuja

- Chili con carnen joukkoon kidney- tai mustapapuja (huom. osan jauhelihasta korvaaminen soijarouheella). Tätä kannattaa tehdä iso satsi, osa pakkaseen, teinit voivat sieltä lämmittää itse ja keittää uutta riisiä kylkeen

- Makaronilaatikon jauhelihan joukkoon mustapapuhakkelusta

- Tortilloiden täytteeksi kidneypapuja

- Jauhelihakastikkeen joukkoon punaisia linssejä

- Lämpimiin voileipiin tomaattimurskaa, jonka seassa on punaisia linssejä ja sipulikuutioita ja vaikka jonkun meetwurstin tai kinkun jämät silputtuna. Päälle halvinta juustoa.

Joku vinkkasikin jo pastasalaateista ja sellaista tosiaan voisi olla jääkaapissa lähes aina. Tässä vinkkejä:

- Tonnikala-raejuusto-pastasalaatti 

- Broileri-feta-pastasalaatti

- Kinkku/meetvursti-pastasalaatti

Noissa on se kiva, että jos on joku orpo kurkunpätkä tai pari hassua aurinkokuivatun tomaatin palasta tai oliivia tai mitä vaan, kaiken tuollaisen voi helposti silputa joukkoon eikä määrillä ole niin väliä. Samoin pastasalaatti on helppoa ja nopeaa syötävää, kun ei vaadi lämmitystä, ja huokeilla raaka-aineilla voi pelata.

Vierailija
365/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan tämän päivän ruuat:

Perjantai 30.11.2018

Aamiainen Ruis-kaurapuuroa L,M, Vadelmahilloa, Jogurttia L, Mysliä, Sämpylää, Ruisleipää, Lihaleikkelettä, Tomaattia

Lounas Lihapyörykät tomaattikastikkeessa M, Pennepasta, tumma L,M, Lämpimiä kasviksia L,M,G, Salaattipohja, Kaali-maissisalaatti, Ruisleipää, Vaaleaa leipää, Metsämarjakiisseliä L,M,G

Päivällinen Kasvisstroganoff L, Riisiä L,M,G, Lämpimiä kasviksia L,M,G, Kiinankaali-oliivi-kurkkusalaatti, Jalapenoja, Ruisleipää, Vaaleaa leipää

Iltapala Hot dog, annospakattu L,M, Tomaattiketsuppia, Jogurttia L, Mysliä, Ruisleipää

Tuo kasvisstroganoff on ilmeisesti viikon pakollinen kasvisruoka. Silti näyttää olevan kaksi liharuokaa päivässä eli lounaalla lihapullia ja iltapalalla hot dog.

Vierailija
366/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takerrun nyt vielä tuohon pannarikritiikkiin.

Eihän siihen ole mikään pakko upottaa sokeria ja voita.

Jos joku on ihan hysteerinen vehnän suhteen, voi osan korvata esim kaurahiutaleista tehdyllä jauholla.

Meillä pannari on oikeastaan aina pinaattipannaria, ja koostuu lähes samoista raaka-aineista kuin pinaattikeitto munilla. Puolukkahillo tai se halvin sokerinen lettuhillokaan pannarin päällä ei vie ketään sokerikoukkuun.

Pinaattipannari pellille:

7,5dl maitoa

6 munaa

4,5 dl jauhoja

2 tl leivinjauhetta

1-2 kpl 150g pussia hakattua pakastepinaattia

1 tl suolaa

Voitele pelti tai leivinpaperi n 250˚ n 30 min

Pinaattikeitto

50g voita

1/2 - 1 dl vehnäjauhoja

10 dl maitoa

Kanaliemikuutio

Myllystä valkopippuria

Muskottipähkinää

2kpl 150g pussia hakattua pakastepinaattia

1 tl suolaa

Sulata voi, sekoita siihen jauhot, ja lisää voi-jauhosuurusteeseen vähitellen vatkaten maito.

Keittele kunnes sakenee ja lisää pinaatti ja mausteet.

Tarjoile Keitettyjen munien ja ruisleivän kanssa.

Molemmissa aterioissa on varmaan aika sama ravinto- ja kalorisisältö. Teineille ja lapsille uppoaa pannari välipalana paremmin kuin pinaattikeitto.

Omat urheilevat teinipojat napisevat joskus kasvissosekeittipäivinä proteiinin puutteesta. Suurustan kasviskeiton purkillisella Philadelphia juustoa ja poistan osan vedestä ennen soseuttamista. Tarjoilen raejuuston kanssa sekä kinkkua ruisleivän päällä. En ole laskenut kaloreita tai ravintosisältöä, mutta ei voi olla kovasti pielessä.

Joskus teen teineille välipalaksi riisipuuroa, se on halvempi välipala kuin yugurtit ym ja vaihtelu virkistää. Meillä on myös aina pakkasessa pakastepizzoja isoon välipalanälkään. Ei varmaan ihan halpaa.

Teinit osaavat myös itse tehdä smootheja tehosekoittimella: mautamatonta yugurttia, maitoa ja pakastemarjoja. Kuorin ja puolitan vanhaksi menevät banaanit pakkaseen smootheja varten.

Jos on hysteerinen vehnäjauhon suhteen, kaurahiutaleista voi myös tehdä lättyjä täysin ilman vehnäjauhoja tai muitakaan jauhoja. Tässä yksi sellainen resepti: https://www.elovena.fi/resepti/-/p/pienet-kauraletut?reid=RECIPE_287#

Olen tehnyt ja makuero tavallisiin lättyihin on hyvin pieni. En ole tosin laittanut kardemummaa niin kuin tuossa ohjeessa on, enkä mitään rypsiöljyvalmistetta. Voissa olen paistellut, mutta jos on hysteerinen kaiken rasvankin suhteen niin kerrottakoon, että olen nähnyt ihmisten paistavan myös lättyjä teflonpannulla ilman rasvaa.

Muistaakseni se vehnähiilari ei ole nopeampaa kuin muutkaan viljat,vaikkakin ravintoaineita puuttuu valkoisesta.

Vierailija
367/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta ruokakulujen pienentämiseen on kaupan vaihto k-kaupasta s-ketjuun. Siinä säästää ruokakuluissa, kun ostaa halvemmalla ja saa ostoistaan vielä bonusta (rahaa).

Lidlissä tulee pari-kolme euroa lisäsäästöä pienissäkin ostoksissa. Oleellistahan kuitenkin on ettei sinne kauppaan tarvitse ajella eikä sitä varten tarvitse pitää autoa. 

Jos kerran viikossa ajaa Prismaan seuraavan viikon ruokaostoksille niin voin taata, että tulee aivan varmasti halvemmaksi kuin k-marketista sama satsi. Syön hatullisen shittiä, jos asia ei ole noin.

Prisma ja k-market eivät ole vertailukelpoisia.

Vierailija
368/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin minäkin teininä huvikseen koko ajan kun siinä iässä ei liho minkäänlaisella mässäilyllä.Välttämätöntä tämä kallis harrastus ei ole eikä tarvetta voi päätellä teinin normaalista painosta.

Vierailija
369/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen, kuka sosekeittoa suosittelee ’hyväksi’ ruuaksi urheileville teinipojille. Eihän se pidä nälkää nimeksikään. Ainakaan minulla, 50kg vähän liikkuvalla naisella. Aivan sama paljonko linssejä, papuja tms on keiton joukossa, kiljuva nälkä on viimeistään 2h kuluttua ja usein joutuukin tekemään jonkun raskaan iltapalan, jos päivälliseksi on syöty keittoa. Sikäli harmi, tykkäisin syödä keittoruokia, mutta en jaksa kolmea lämmintä ruokaa päivässä tehdä.

Minä teen sosekeittona porkkanakeittoa, jonne laitan sekaan kikherneitä ja useamman ruokalusikallisen maapähkinävoita. Pitää hyvin nälkää minulla ylipainoisella ja paljon liikkuvalla.

Vierailija
370/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vaihtanut kalliit välipalat ruokaan ja itsetehtyihin peltipiirakoihin.

Eli meillä on aina keitto ja muu ruoka. Välipalaksi voi sitten ottaa kumpaa haluaa. Kaksi ruokaa antaa sen verran vaihtelun tuntua, että voin tehdä niitä limittäin kestämään moneksi päiväksi. Eli kolmen päivän makaronilaatikko, ekalle päivälle on jauhelihakeitto jämät. Seuraavana päivänä teen kolmen päivän linssikeiton etc. Aina löytyy kahta eri ruokaa lämmitettäväksi.

Kuinka iso perhe teillä on ja kuinka isoja satseja teet ruokaa? Esim vuoka makaroonilaatikkoa menee meidän viiden (tai no neljän kun yksi ei sitä syö) hengen taloudessa hujahduksessa.

Vierailija
371/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen poikien pannaria välipalaksi/koulun jälkeen syötäväksi: https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/345465/Isojen%20poikien%20pann… Tuon puoli kg jauhelihaa jos onnistuu saamaan laputettuna niin tulee edulliseksi.

Vierailija
372/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussipuuro elovenalta (pakkauksessa 12 pussia) maksaa 0.32e per pussi. Elovenahiutaleista tehty puuro on 0.05e per annos, ja kotimaista hiutaleista tehty 0,02e per annos. 

Kyllähän tuo vuositasolla näkyy, elovenapussista tehty maksaa vuodessa 116,80e, jos päivässä syödään se kerran. Halvemmilla hiutaleilla sama kulutus on 7,3e. 

Vierailija
373/831 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen, kuka sosekeittoa suosittelee ’hyväksi’ ruuaksi urheileville teinipojille. Eihän se pidä nälkää nimeksikään. Ainakaan minulla, 50kg vähän liikkuvalla naisella. Aivan sama paljonko linssejä, papuja tms on keiton joukossa, kiljuva nälkä on viimeistään 2h kuluttua ja usein joutuukin tekemään jonkun raskaan iltapalan, jos päivälliseksi on syöty keittoa. Sikäli harmi, tykkäisin syödä keittoruokia, mutta en jaksa kolmea lämmintä ruokaa päivässä tehdä.

Juoksen päivittäin 15 km ja pärjään kyllä papukeitoilla ihan hyvin. Onkohan sinulla aineenvaihdunnassa jotain vikaa, esim. kilpirauhasen liikatoiminta? Ei 50 kg nainen normaalisti kuluta yli 2500 kaloria päivässä, vaikka liikkuisi kuinka paljon.

Vierailija
374/831 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vaihtanut kalliit välipalat ruokaan ja itsetehtyihin peltipiirakoihin.

Eli meillä on aina keitto ja muu ruoka. Välipalaksi voi sitten ottaa kumpaa haluaa. Kaksi ruokaa antaa sen verran vaihtelun tuntua, että voin tehdä niitä limittäin kestämään moneksi päiväksi. Eli kolmen päivän makaronilaatikko, ekalle päivälle on jauhelihakeitto jämät. Seuraavana päivänä teen kolmen päivän linssikeiton etc. Aina löytyy kahta eri ruokaa lämmitettäväksi.

Kuinka iso perhe teillä on ja kuinka isoja satseja teet ruokaa? Esim vuoka makaroonilaatikkoa menee meidän viiden (tai no neljän kun yksi ei sitä syö) hengen taloudessa hujahduksessa.

Sama. Ei mulla ole edes olemassa niin isoa kattilaa että riittäisi kolmen päivän linssikeitolle viisihenkiselle perheellemme. Torstaina tehtiin makaronilaatikkoa 3 isoa kokkivuokaa, yksi soijarouheversiona kasvissyöjälle. Siitä riitti poikkeuksellisesti perjantaille päivällinen teineille, koska meillä molemmilla vanhemmilla oli pikkujoulut ja ruoka siellä.

Meillä on vielä yksi syöjistä kasvissyöjätyttö, joka kilpaurheilee ja syö todella paljon nimenomaan sitä oikeaa ruokaa, ei niinkään välipaloja. Saattaa koulun jälkeen syödä annoksen makaronilaatikkoa, on ihan suoraan sanonut jo pikkutyttönä että tarvitsee "oikeaa ruokaa" ennen treenejä. Kun harkat alkoivat silloin jo 14.30 niin siinä sai välillä taiteilla, mm. einesmakaronilaatikko tuli tässä tutuksi, vaikka en uskonut sitä ikinä ostavani. Kouluruoka kun oli usein ollut jo klo 10.30. Illalliseksi sitten saattaa nykyisin syödä esim. quornia, raejuustoa ja salaattia tai vaikka linssikeittoa. Mutta siis pointtina, että treenipäivinä syö kaksi lämmintä ateriaa kouluruoan lisäksi, ei meillä ole toivoakaan tehdä mitään kolmen päivän satseja ruokaa.

Vierailija
375/831 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksen päivittäin 15 km ja pärjään kyllä papukeitoilla ihan hyvin. Onkohan sinulla aineenvaihdunnassa jotain vikaa, esim. kilpirauhasen liikatoiminta? Ei 50 kg nainen normaalisti kuluta yli 2500 kaloria päivässä, vaikka liikkuisi kuinka paljon.

Tää on toki totta, alkuperäiseen aiheeseen kommentoin sen verran, että niillä teineillä (ai juoksevilla aikuisilla naisilla) menee sit energiaa kasvuun ja kehittymiseen ja jos siihen yhdistää kovan kilpaurheilun, niin energiantarve on valtava. Joo, on vegaaneja huippu-urheilijoita, mutta usein he ovat ryhtyneet vegaaneiksi vasta aikuisiällä, kun se kasvuspurtti on ohi. Kasvissosekeittoon meillä ainakin lisätään kananmunaa tai raejuustoa ja silti se ei ihan kauheasti sitä nälkää pidä.

Vierailija
376/831 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on toki totta, alkuperäiseen aiheeseen kommentoin sen verran, että niillä teineillä (ai juoksevilla aikuisilla naisilla) menee sit energiaa kasvuun ja kehittymiseen ja jos siihen yhdistää kovan kilpaurheilun, niin energiantarve on valtava. Joo, on vegaaneja huippu-urheilijoita, mutta usein he ovat ryhtyneet vegaaneiksi vasta aikuisiällä, kun se kasvuspurtti on ohi. Kasvissosekeittoon meillä ainakin lisätään kananmunaa tai raejuustoa ja silti se ei ihan kauheasti sitä nälkää pidä.

Suosittelen lisäämään kermaa myös, siis täysrasvaista. 8 dl lientä kohden 2 dl kermaa on sopivasti. Kerma lisätään siis koko satsiin soseuttamisen jälkeen. Lisäksi voileivät kunnon päällisillä ja tarvittaessa myös jälkiruokaa.

Vierailija
377/831 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekonimurua kasvissosekeiton päälle niin saa enemmän energiaa.

Vierailija
378/831 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin minäkin teininä huvikseen koko ajan kun siinä iässä ei liho minkäänlaisella mässäilyllä.

Minä olen kyllä nähnyt lihavia teinejä.

Vierailija
379/831 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5€-7€ päiväbudjetilla pystyy ruokkia 3-4 henkisen perheen, kun suosii kasvisruokia, ruokajuomana on vesi ja aamiaisena kaurapuuro ja tee.

1. päivä: 5,14€

Kasvispyörykät 2,95€

Jasmiiniriisi 1 kg, 2,19€

2. päivä: 3,97€

Pinaattiohukaiset, 1,25€/paketti, 2 pkt 2,50€

Vadelmahillo 400g Rainbow 1,47€

3. päivä: 4,64€

Italianpata, Rainbow 1,59€

Soijarouhe 3,05€/paketti

4. päivä 2,58€

Kasvishernekeitto 1,29€/purkki, 2 purkkia 2,58€

5. päivä 4,85€

Omeletti, luomukananmunat 3,85€

Punainen paprika / Vihreitä papuja 1€

6. Soijarouhe-makaronilaatikko 4,28€

Myllyn Paras makaroni 0,23€

Tumma soijarouhe 3,05€/pkt

Maitoa 1 litra, Lidl, 1€

7. Nakkikeitto 4,31€

Kotimainen yleisperuna 2 kg, 1,46€

Pouttu kasvisnakki 2,85€

Edellä mainitut peruselintarvikkeet maksavat Prismassa 28,52€. Tuohon vielä lisukkeeksi hedelmiä niin 50€ / viikko pitäisi riittää 4-henkisen perheen ruokkimiseksi.

Vierailija
380/831 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä kirjoitti:

5€-7€ päiväbudjetilla pystyy ruokkia 3-4 henkisen perheen, kun suosii kasvisruokia, ruokajuomana on vesi ja aamiaisena kaurapuuro ja tee.

1. päivä: 5,14€

Kasvispyörykät 2,95€

Jasmiiniriisi 1 kg, 2,19€

2. päivä: 3,97€

Pinaattiohukaiset, 1,25€/paketti, 2 pkt 2,50€

Vadelmahillo 400g Rainbow 1,47€

3. päivä: 4,64€

Italianpata, Rainbow 1,59€

Soijarouhe 3,05€/paketti

4. päivä 2,58€

Kasvishernekeitto 1,29€/purkki, 2 purkkia 2,58€

5. päivä 4,85€

Omeletti, luomukananmunat 3,85€

Punainen paprika / Vihreitä papuja 1€

6. Soijarouhe-makaronilaatikko 4,28€

Myllyn Paras makaroni 0,23€

Tumma soijarouhe 3,05€/pkt

Maitoa 1 litra, Lidl, 1€

7. Nakkikeitto 4,31€

Kotimainen yleisperuna 2 kg, 1,46€

Pouttu kasvisnakki 2,85€

Edellä mainitut peruselintarvikkeet maksavat Prismassa 28,52€. Tuohon vielä lisukkeeksi hedelmiä niin 50€ / viikko pitäisi riittää 4-henkisen perheen ruokkimiseksi.

Siis päivän aikana ei syödä mitään muuta kuin tuo pääruoka, kaurapuuro ja hedelmiä?