Lapset ja saatanallinen meteli heti aamusta
Kaikki osanottoni naapureille, mutta siis ihan oma pää ei meinaa kestää tätä joka-aamuista eläintarhaa, joka meillä starttaa käyntiin pahimmillaan 5.30. Juostaan(vaikka kielletty) kolistellaan (vaikka kielletty) huudetaan ja kiljahdellaan (vaikka kielletty) otetaan kaikkein kovaäänisimmät leikit (vaikka kielletty) tai sitten vaan mölistään, ulistaan, ähistään, nahistellaan, kolkutellaan, kilkutellaan, kopsutellaan, nakutellaan, tömistellään ja ulistaan huoneesta toiseen.
Minä en JAKSA. Varmaan eniten häiriötä aiheuttaa jo minun katkenneen pinnan aiheuttama huutokomennus. Kun mikään ei mene perille. Ei mikään.
Lastenohjelmat ei näitä kiinnosta eikä mikään hiljainen puuha.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Aikaisin heräämistä ja univelkaa ei voi ymmärtää, ellei ole sitä itse kokenut. Monille vanhemmille nukkuminen viikonloppuisin klo 07 asti on lottovoitto. On ihan eri asia, onko herätys 05 vai 07. Ja kukaan ei lähde puistoilemaan 06:30 viikonloppuaamuna, etenkään marraskuussa.
Menkää nukkumaan aikaisemmin, viimeistään klo 22 niin jaksatte nousta aikaisemmin, kyllä sitä ehtii iltaisin kukkua vielä lasten vanhetessa.
Vierailija kirjoitti:
Laitatko ne liian aikaisin nukkumaan. Syynä varmaan se, että haluatte omaa aikaa illalla. Siitä kuitenkin sitten tietysti seuraa aikainen herääminen.
Itse laitoin lapseni aina klo 23 nukkumaan. Päiväunia en rajoittanut. Enkä herätellyt aamulla, jollei ollut menoa.
Lapseni sai tarpeeksi unta enkä joutunut itse heräämään liian varhain.
Eli laitoin lapseni nukkumaan aina samalla kuin itsekin menin.
Miten sitten jaksaa lapsi nousta päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Nuoret, miettikää tarkkaan lapsen hankintaa. Pikkulapsi arki on painajaista josta vaan suurin osa ihmisistä ei uskalla puhua.
Onneksi on netti ja tää palsta jossa anonyymit ihmiset sentään uskaltavat puhua näistä asioista. Itse olen saanut paljon arvokasta tietoa lapsiperheen todellisuudesta josta esim. omat lastenlapsia kinuavat vanhempani ovat jättäneet mainitsematta lapsiperheen elämää hehkuttaessaan.
Pelkästään vuosikausia kestävä tilanne, että lapset herättäisivät 6~7 aikaan joka aamu myös vknloppuisin, tarkoittaisi herkkäunisen iltavirkkuihmisen elämän totaalista tuhoutumista. Puhumattakaan parisuhteesta ja muun elämän mielekkyydestä.
Onneksi voin valita toisin.
Kiitos internet ja vauvapalsta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää ihan älyttömästi vanhemmat, jotka verhoutuvat ties minkä tekosyyn taakse. On meillä muillakin koulu - ja päiväkoti-ikäisiä, on töitä (itse vielä opiskelen kaiken lisäksi), on kotitöitä ja on harrastuksia.
Mikä ero meissä ap on? Minulla on kolme lasta, ja olemme miehen kanssa vain tehneet sitä kasvatustyötä alusta lähtien. Heränneet aamuisin, raahautuneet ulos leikkipuistoihin ja metsiin. Olemme vieneet pyöräilemään, uimaan, kokeilemaan eri harrastuksia. Olemme keksineet virikkeitä kotona, luoneet säännöt joista ei yleensä jousteta (esim. ruutuaika ja pelipäivät) ja opettaneet käytössäännöt. Eikä meille vain popsahtanut kolmea kilttiä lasta, kyllä sitä aika ajoin on joutunut puremaan hammasta ja karjumaan tyynyyn ja menemään itse muualle rauhoittumaan.
Ja nyt kun ne lapset osaa käyttäytyä, niin sinun kaltaiset vanhemmat ajattelette, että lapsemme vain ovat sellaisia. Typerimmät teistä ajattelevat että huh mitä nössöjä, kun eivät huuda ja riehu ja töni toisia ohi mennessään. Ai että miten ärsyttävää. Seuraavaksi sitten puolustellaan että nokusilläonaadeehoodee. Sitä suuremmalla syyllä se aadeehoodee pitää kasvattaa. Joo, ei ole helppoa, mutta ei ole sillä lapsellakaan sitten muiden kanssa myöhemmin.
Kyllä meidän lapset on ihan kilttejä ja fiksuja lapsia ja koulussa ja päiväkodissa menee erittäin hyvin, vaikka aamuisin heräävät aikaisin ja ovat heti täynnä virtaa ja kotona tulee joskus kolhuja :) Mun ei ole koskaan tarvinnut muuten huutaa tyynyyn. Huudan harvoin muutenkin. Meillä kaikki tunteet on sallittua, niin lapsilla kuin vanhemmilla, myös kiukun ja harmin tunteet. Lasten ei aina tarvitse olla kilttejä ja hiljaisia, ei tee hyvää lapsen kehitykselle moiset vaatimukset. Myös kiukku ja huuto saa tulla ja sitten sitä vaan opetellaan pikkuhiljaa tunnistamaan ja käsittelemään.
Ap
Aloituksessa suurinta häiriötä aiheutti huutosi,hetkeä myöhemmin huudat harvoin ???
Niin huudankin. Kirjoitin yhdestä aamusta jolloin tilanne karrikoitui että jo huusin. Kun hermo meni. Enkä yleensä huuda vaikka hermo menis.
Ap
"Varmaan eniten häiriötä aiheuttaa jo minun katkenneen pinnan aiheuttama huutokomennus." Ilmaisusi viittaa tapaasi, ei yhteen kertaan. Sepität mitä sattuu kun et halua ymmärtää ongelmaanne.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä leikit hiljaa ei vaan aamusta onnistu. Molemmat villitsee toisiaan vuorotellen älämölöön. Meillä on pieni asunto joka hieman rajoittaa leikkien jakamista. Yleensä sitten jaan niin että toinen leikkii lastenhuoneessa ja toinen meidän makkarissa niin ei tule näköyhteyttä toiseen. Tämä toki vie meiltä vanhemmilta unet.
Ap
Ei muuta, kun pois kaikki kivat lelut tms. rangaistusta siitä, että huutavat aamulla. Eiköhän ala mennä perille. Ja jos ei tämä riitä, niin jäähylle istumaan tms. Tai ehkä karkit jää saamatta tms? Ei se kieltäminen mitään auta, jos ei seuraukset älämölöstä ole riittävän ikävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää ihan älyttömästi vanhemmat, jotka verhoutuvat ties minkä tekosyyn taakse. On meillä muillakin koulu - ja päiväkoti-ikäisiä, on töitä (itse vielä opiskelen kaiken lisäksi), on kotitöitä ja on harrastuksia.
Mikä ero meissä ap on? Minulla on kolme lasta, ja olemme miehen kanssa vain tehneet sitä kasvatustyötä alusta lähtien. Heränneet aamuisin, raahautuneet ulos leikkipuistoihin ja metsiin. Olemme vieneet pyöräilemään, uimaan, kokeilemaan eri harrastuksia. Olemme keksineet virikkeitä kotona, luoneet säännöt joista ei yleensä jousteta (esim. ruutuaika ja pelipäivät) ja opettaneet käytössäännöt. Eikä meille vain popsahtanut kolmea kilttiä lasta, kyllä sitä aika ajoin on joutunut puremaan hammasta ja karjumaan tyynyyn ja menemään itse muualle rauhoittumaan.
Ja nyt kun ne lapset osaa käyttäytyä, niin sinun kaltaiset vanhemmat ajattelette, että lapsemme vain ovat sellaisia. Typerimmät teistä ajattelevat että huh mitä nössöjä, kun eivät huuda ja riehu ja töni toisia ohi mennessään. Ai että miten ärsyttävää. Seuraavaksi sitten puolustellaan että nokusilläonaadeehoodee. Sitä suuremmalla syyllä se aadeehoodee pitää kasvattaa. Joo, ei ole helppoa, mutta ei ole sillä lapsellakaan sitten muiden kanssa myöhemmin.
Eilen mies oli 2h metsäretkellä lasten kanssa, kun tulivat kotiin niin 3v alkoi vetää potkumopolla patteria päin karjuen kurkku suorana " RYHMÄ HAU ! RYHMÄ HAU ! JÄLLEEN VAUHTI PÄÄLLÄ! " ja 5v meni hyppimään sänkyymme niin että tyynyt lenteli lattialle. Kun sain komennettua ruokapöytään, alkoivat molemmat kailottaa "PUUHA PETE KAIKEN RIKKOO ! PUUHA PETE !" ja läpsyttää pöytää eikä syömisestä tullut mitään. Lopulta sitten karjui mieskin ,että joutuvat parvekkeelle jäähylle jos eivät lopeta.
Tuntuu, että kun käytät noita jossain leikkipuistossa tai metsäretkellä niin villiintyvät vain pahemmin..
Minä en antaisi katsoa patterinpaukutukseen tai ruokapöytäperseilyyn yllyttäviä tai johtavia ohjelmia ollenkaan. Ehkä pitäisi olla enemmän siellä metsässä ja vähemmän television ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei auta ap tä yhtään,mutta et varmaan oo ainoo jos lohduttaa yhtään. Mitähän varten mukulat on nykyään niin äänekkäitä,rauhattomia ja villejä? Ei osata enää leikkiä!!
Ruudut ja jatkuva ärsyketulva. Leluja röykkiöittäin.
Ja vaikka oman lapsesi kasvattaisitkin niin että osaa kaikki oman lapsuutesi leikit, niin kenen kanssa se niitä leikkii kun muut lapset eivät niitä osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei auta ap tä yhtään,mutta et varmaan oo ainoo jos lohduttaa yhtään. Mitähän varten mukulat on nykyään niin äänekkäitä,rauhattomia ja villejä? Ei osata enää leikkiä!!
Ruudut ja jatkuva ärsyketulva. Leluja röykkiöittäin.
Ja vaikka oman lapsesi kasvattaisitkin niin että osaa kaikki oman lapsuutesi leikit, niin kenen kanssa se niitä leikkii kun muut lapset eivät niitä osaa?
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Aamu ja yö ovat eri asioita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoja sääntöjä olette lapsille luoneet. Itse olen kieltänyt vain kaiken vaarallisen ja rikkoutuvan, mutta en lasten meteliä.
Naapureilla ei ole mitään suomen lain tai yhtiökokouksen oikeuttamaa sanottavaa pienten lasten aiheuttamaan meteliin, muuttakoot pois.
Kyllä ne hiljenee kun ikää tulee.
Naapureilla on oikeus valittaa, taloyhtiön säännöt määrittelevät hiljaisuusajan talossa, sinulla on velvollisuus huolehtia lapsistasi etteivät pidä kovaa meteliä hiljaisuusaikaan. Elleivät säännöt kiinnosta sinua, keräät varoituksia ja lähdet lopulta uuteen asuntoon opettelemaan yhteiseloa kerrostalossa.
Menee nyt sivuraiteille, mutta pakko kommentoida. Sinusta lasten metelöinti hiljaisuusaikana ei ole ok. Koskeeko se myös aikuisia? Yhtä lailla on siis kiellettävä aikuisia tömistelemästä, kolistelemasta ja keskustelemasta äänekkäästi yöllä tai varhain aamulla? Harrastamasta äänekästä seksiä?
Tämä lasten aiheuttama ”meteli” on heidän normaalia elämää, normaaleja elämisen ja asumisen ääniä. Sitähän ollaan aina kovasti puolustelemassa, kun kyse on aikuisista, jotka nukkumisen sijaan kukkuvat öisin ja omien sanojensa mukaan vain elävät tavallista elämää ja tekevät normaaleita asioita. Jos naapuri valittaa esimerkiksi, että seksin harrastaminen on liian äänekästä tai yläkertalainen tömistelee liian voimakkaasti yöllä, niin valittaja lytätään ja leimataan nopeasti naapurikyttääjäksi ja katkeraksi kukkahattutädiksi, jolla ei ole omaa elämää. Mutta lapsista valittaminenko onkin ihan ok? Aikuinen saa tömistellä ja kolistella ja siirrellä huonekaluja sekä lotrata tunnin suihkussa ja vedellä toistuvasti vessaa vaikka kaikki yöt läpeensä? Mutta lapsi ei saa leikkiä ja riemuita klo 6 aamulla? Outoa, jos joku näin ajattelee.
Kyllä minun nähdäkseni aikuinen kykenee paljon tehokkaammin hillitsemään ja rajoittamaan omasta elämisestään lähteviä ääniä kuin lapsi. Lapsilla on vielä normaali unirytmi, nukkumaan ajoissa ja herätään ajoissa. Tämän ei pitäisi kyllä ketään häiritä, kun kuitenkin lapset ovat yön hiljaa. Aikuisilla kuitenkin vuorokausirytmi on usein häiriintynyt ja kaikenmaailman yökukkujien mielestä muilla on velvollisuus sietää heidän yöllistä elämäänsä, kun sehän on vaan ”normaalia elämän ja asumisen ääntä”. Ja sitten samat ihmiset valittavat, kun toiset aloittavat päivänsä aikaisin aamulla. Menisivät nukkumaan ajoissa.
Kerrostaloasumisen totaalinen painajainen.
Muiden täytyy vaan ymmärtää ja herätä lapsiperheen meluihin vknloppuaamuisin kuudelta, koska lapset. Tai oikeammin, koska itsekäs lisääntymisvietti, surkeat kasvatustaidot ja kykenemättönyys ajatella muita ihmisiä ympärillä.
Näiden syiden takia tarvitsemme ravintoloiden ja lentoyhtiöiden lisäksi lapsivapaata konseptia ehdottomasti kerrostaloasumiseen myöskin. Maksavia asiakkaita riittää kyllä.
Tässä näkyy se lapsivihamielinen Suomi, joka kuolee sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osanottoni naapureille, mutta siis ihan oma pää ei meinaa kestää tätä joka-aamuista eläintarhaa, joka meillä starttaa käyntiin pahimmillaan 5.30. Juostaan(vaikka kielletty) kolistellaan (vaikka kielletty) huudetaan ja kiljahdellaan (vaikka kielletty) otetaan kaikkein kovaäänisimmät leikit (vaikka kielletty) tai sitten vaan mölistään, ulistaan, ähistään, nahistellaan, kolkutellaan, kilkutellaan, kopsutellaan, nakutellaan, tömistellään ja ulistaan huoneesta toiseen.
Minä en JAKSA. Varmaan eniten häiriötä aiheuttaa jo minun katkenneen pinnan aiheuttama huutokomennus. Kun mikään ei mene perille. Ei mikään.
Pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillain menee paremmin kun hyväksyt sen, että ei voi nukkua aamulla. Mutta jos nukut yöt niin olet jo voiton puolella.
Itse en nukkunut n 5 vuoteen yhtään täyttä yötä - kahden tunnin pätkissä meni yöt.
Silloin vielä esikoinen oli teini ja viikonloppuisin piti vahtia hänenkin kotiintulo.
Oli sellainen koomainen olotila. Hirvittää ajatellakin.
Ei todellakaan tarvitse hyväksyä sellaista, että 7- ja 4-vuotiaiden lasten vanhemmat eivät voi nukkua aamulla. Kyllä sen ikäisten pitää oppia olemaan hiljaa ja touhuamaan omiaan tunti-pari, jos heräävät aikaisin. Osa lapsistahan nukkuu vielä alakouluikäisinäkin melko huonosti yönsä, saattaa saada kauhukohtauksia tms., ja silloin sitä suuremmalla syyllä vanhempien on saatava unta edes aamusta.
En kyllä sanoisi että 4-vuotias on välttämättä sosiaaliselta kehitykseltään kypsä hoitamaan niitä leikissä tulevia ristiriitatilanteita ilman aikuisen tukea reilusti tai että jokainen 7-vuotiaan olisi kypsä pärjäämään ilman tukea sen epäreiluuden kanssa mikä ehkä on edessä kun vuorovaikutuskumppani on 4-vuotias 4-vuotiaan kypsymättömyydellä. Monilta onnistuu, ehkä useimmilta, mutta kaikilta ei, eikä siinä yhtään auta se että "pitäisi" ja että vanhemmat nousee sitten tatti otsassa kun "olis pitäny".
4-vuotias on kuitenkin vasta 4-vuotias, eikä se isompi voi olla vastuussa pienemmästä. Jos se lapsi tarvitsee ohjausta aamulla eikä sisaruksesta ole apua niin vanhempi vain nostaa sen ahterinsa pedistä ja ohjaa ja toivoo aikaa parempaa.
Mustattu osa oli muuten hyvin sanottu/kiteytetty! Muistan itse, miten olin vanhemman lapsen roolissa ja mun piti aina osata olla se vanhempi ja kypsempi, mutta näitä juttuja lukiessa sitä tajuaa miten pihalla omat vanhemmatkin ovat olleet. Lapsi vm 87, sisarukset nuorempia
En mä kyllä muista rakastaneeni kumpaakaan vanhempaani välillä lapsena. Muistan uskonnontunnilla, kun opeteltiin raamatun käskyjä. Yksi niistä oli, että kunnioita isääsi ja äitiäsi. Olin jo silloin tokaluokkalaisena vaikeuksissa, koska en nähnyt heissä mitään kunnioitettavan arvoista. Äiti märisi todella raivostuttavalla äänellä aivan tehottomia kieltoja ja jo lapsena aistin, ettei hän kunnioittanut itseään yhtään mutta purki sitä häpeäänsä nimenomaan minuun. Isäni taas oli masentunut, joka makasi sohvalla monta viikkoa peseytymättä tai tekemättä mitään ja haistatteli meille lapsille sekopäissään.
Houlismouk kirjoitti:
Ei helkkari mitä shittii noissa kommenteissa. Näsäviisaita neuvoja yhden kersan vanhemmilta tai yliurpoa louskutusta lapsettomilta. Ja kuten sanottua, aika ankeaa ja noloa, jos hehkeinä lapsettomina notkuvat vauva-palstalla, siis whaaat? Eikö teidän pitäisi olla paneskentelemassa siellä Balilla? ;)
Meillä 4 poikaa (joo ajatelkaa), ja vaikka kuria ollut todellakin selkeiden sääntöjen ja välillä natsimaisen syy-seuraus-rankaisun avulla, niin kyllä niistä pikkuperkeleistä silti ääntä lähtee. Olin itse ainoa lapsi ja mutsi aina sanoo, että olin hiljainen. No kiddin' Sherlock! Olisikin ollut aika maanista jos olisin helvetillistä älämölöä yksin pitänyt.
En todella sano, että eikö menisi hermot itsellä aika usein, mutta aivan saleen ap ja muutkin (no useimmat) tekevät parhaansa. Joskus sekään ei vaan tunnu riittävän.
Joku voi sanoa 'tehneensä kaikkensa' ja voi käytännössä tarkoittaa vain äänen volyymin lisäämistä, nupit kaakkoon - huutamista. En ole koskaan ymmärtänyt kun sanotaan olen tehnyt kaikkeni. Jos alku on neljä pikkuperkelettä, pian on neljä jotain muuta.
Ei se tunnu hyvältä, jos vanhemmat huutaa ja lapset huutaa. Jostakin se vain kuitenkin kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Tätikoodari kirjautumattomana kirjoitti:
Aamupala, pue lapset ja vie ulos leikkipuistoon. Sitten, kun tulette kotiin, syötte pienen välipalan ja sitten lastenohjelmia tai aamupäiväunet. Ulkona voi myös lasten kanssa ihastella tähtitaivasta ja kuutamoa.
En todellakaan lähde ulos sunnuntai-aamulla klo. 6. Etenkään talvella. Joku muu ratkaisu on oltava. Lapset on kuitenkin jo 4v ja 7v ja pitää voida vaatia jo asioita.
Ap
No mikset vaadi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukuin tänään 12 asti kun illalla meni vähän myöhempään leffojen ja kirjojen kanssa. Ihana rauha ja hiljaisuus vallitsi kun menin alakertaan jauhamaan tuoretta kahvia pavuista ja laitoin vahvan kahvin tulemaan. Nautin munakokkelia, kahvia ja hedelmiä lukiessani aamun lehteä täydellisen hiljaisuuden vallitessa.
Hiukkasen erilainen aamu kuin teillä....
Terv. vela 32v
Kuvitteletko lasten olevan ikuisesti pieniä? Vai valvotitko vanhempiasi huudattamalla Netflixiä täysiä? 😂
En tietenkään kuvittele, enhän itsekään jäänyt pieneksi vaan kasvoin aivan normaalisti. Omituinen kysymys. Heh, Netflixiä ei oltu vielä keksittykään silloin kun olin lapsi. Olen aina pitänyt rauhallisuudesta ja kammosin jo pienenä vierailuja sukulaisperheissä, joissa sisarukset nahistelelivat jatkuvasti ja oli sotkuista ja meluisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihalle.
Sitten piha raikuu ja siitä valitetaan.
juu lapset on kamalia. harvassa on tasapainoiset ja hyväkäytöksiset lapset. en ihmettele yhtään että et jaksa kotona lastesi kanssa.. mulla entinen työ toimi hyvin siinä, etten halunnut hommata omia lapsia kun huomasi miten järkyttäviä suurinosa lapsista on. t. entinen kerho-ohjaaja.
aikuisten välinpitämättömyyttä omista muksuistaan. Illalla ne halutaan aikaisin petiin ja aamulla niiden pitäis olla hiljaa. Päivät mieluiten päiväkodissa ja/tai mummolassa hoidossa. En arvosta!
Kyllä meillä ainakin lapset nukkuu keskimäärin sen 9-10h yössä. Arkisin se on 21-07 välillä ja viikonloput n. 23-09. Kenenkään ei tarvitse hakea huomiota kukonlaulun aikaan. Mutta jos lapsen pistää 19-20 aikaan petiin, kyllä se taatusti viimeistään klo 6 kaipaa huomiota. Surettaa lapset, jotka koko ajan viedään jonnekin hoitoon pois tieltä tai pistetään nukkumaan pois aikuisten tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Klo 5.30??? No huh,huh. Kuinka aikaisin menevät jo iltaisin nukkumaan?
Ryhmä, lauma, tiimi, niissä kasvaa näitä laumasieluisia, jotka eivät osaa ajatella itsenäisesti, siitä syntyy pelkkää sekasortoa - lapsissakin.