Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä toisin ettei enää vetäisi narsistisia ihmisiä puoleensa?

Vierailija
24.11.2018 |

Olen kasvanut narsistisessa kodissa ja terapian avulla oppinut tuntemaan itseni ja päässyt elämässä eteenpäin. Tunnun kuitenkin edelleen vetävän puoleeni narsististyyppisiä ihmisiä. Lähinnä siis uusia kavereita. Mieheni on ihana ja "normaali", mutta ystäviä kaipaisin. En vain keksi, miten saisin tämän narsistimagneetin pois päältä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän tähän olisi lyhyin vastaus... olet oikeassa, että sinussa on se magneetti. Se tarkoittaa, että sinun oma narsistisuutesi on ”vinossa”, ja kun tervehdyt, niin magneetti häviää. Kun janan keskellä on terve narsismi, niin janan toisessa päässäon narsisti ja toisessa uhri, molemmilta terve narsismi hukassa.

Suosittelen, että luet paula salomaan narsismin tiedostaminen. Siinä on hyviä ohjeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän tähän olisi lyhyin vastaus... olet oikeassa, että sinussa on se magneetti. Se tarkoittaa, että sinun oma narsistisuutesi on ”vinossa”, ja kun tervehdyt, niin magneetti häviää. Kun janan keskellä on terve narsismi, niin janan toisessa päässäon narsisti ja toisessa uhri, molemmilta terve narsismi hukassa.

Suosittelen, että luet paula salomaan narsismin tiedostaminen. Siinä on hyviä ohjeita.

Kiitos vastauksestasi. Koitan etsiä tuon kirjan käsiini. Mutta ihmettelen vain sitä, miten on mahdollista, että esim. netistä bongaamani ihmiset olisivat kaikki taipuvaisia narsistisuuteen? Vai paljastaako se uhriuteni heissä jotakin, joka ei terveemmille tule esiin?

Kiitos jos viitsit vastata.

Ap

Vierailija
4/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että vedän itsekeskeisiä kusipäitä ja ehkä narsismiin taipuvaisia puoleeni, koska itsekin olen hieman sellainen. Minusta saa kuulemma vaikutelman, että ei kiinnosta muut ihmiset, kaikki ovat vain ärsyttäviä pohjimmiltaan, ja tuo on joidenkin mielestä jotenkin hieno ominaisuus. No mutta samapa tuo. Ei sillä muuten ole väliä, mutta mieheni on myös tuollainen, ja suhteemme ei ole mitenkään terve.

Vierailija
5/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve itsetunto, jämäkkyys ja kyky asettaa rajoja (ja tiedostaa omat rajansa) lienevät avainasemassa. Sellainen ihminen ei ole niin taipuvainen pyrkimään miellyttämään muita ja etsimään toisten hyväksyntää, eikä siten ole niin helposti manipuloitavissa. Narsisti etsii ihmistä, josta  peilata omaa erinomaisuuttaan. 

Vierailija
6/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Koitan etsiä tuon kirjan käsiini. Mutta ihmettelen vain sitä, miten on mahdollista, että esim. netistä bongaamani ihmiset olisivat kaikki taipuvaisia narsistisuuteen? Vai paljastaako se uhriuteni heissä jotakin, joka ei terveemmille tule esiin?

Ap

En tiedä miksi näin tapahtuu, mutta niin se vain menee, että vetovoiman laki toimii. Jotain energeettistä vissiin.

Monesti ei tarvitse ”tehdä” mitään, vaan tiedostaa se oma ongelmansa, tajuta mikä on ongelma ja milloin se herää ja miten se näkyy. Sitten elämä muuttuu kuin itsestään, pikkuhiljaa toki.

Tekemisen tasolla voi lopettaa ihmisten miellyttämisen. Aina mieti, mitä Minä haluan. Ja toimit sen mukaan. Jos et halua tehdä, mitä toinen haluaa, niin sano suoraan. Ja heti alussa.

Minulla on narsistinen isä, ja ensimmäinen aviomieheni oli samoin. Olimme naimisissa 20 vuotta, ja tajusin kuvion vasta eron jälkeen. Luin paljon psykologiaa, tommy hellstenin kirjat auttoivat paljon. Kolmisen vuotta taisi mennä solmujen avaamiseen.

Vierailija
7/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve itsetunto, jämäkkyys ja kyky asettaa rajoja (ja tiedostaa omat rajansa) lienevät avainasemassa. Sellainen ihminen ei ole niin taipuvainen pyrkimään miellyttämään muita ja etsimään toisten hyväksyntää, eikä siten ole niin helposti manipuloitavissa. Narsisti etsii ihmistä, josta  peilata omaa erinomaisuuttaan. 

Olet oikeassa. Minä tunnen muutamankin suorastaan kauhua ympärillään kylvävän narsistin, mutta onnekseni minussa on piirteitä joita he karttelevat. Ja tunnistan itseni hyvin pitkälti kuvailemaksesi tyypiksi :D

Vierailija
8/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihota itsesi todella isoksi ja tee ulkonäöstäsi mahdollisimman ruma. Narsisteille pinta on tärkeää, ja jos sitä ei ole, niin ei vedä heitä myöskään puoleensa.

Vierailija
9/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistat omat rajasi, opettelet pitämään niistä kiinni ja tajuat että kaikkia ei tarvitse miellyttää eikä  kaikkea tarvitse hyväksyä.

Vierailija
10/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä miksi näin tapahtuu, mutta niin se vain menee, että vetovoiman laki toimii. Jotain energeettistä vissiin.

Monesti ei tarvitse ”tehdä” mitään, vaan tiedostaa se oma ongelmansa, tajuta mikä on ongelma ja milloin se herää ja miten se näkyy. Sitten elämä muuttuu kuin itsestään, pikkuhiljaa toki.

Tekemisen tasolla voi lopettaa ihmisten miellyttämisen. Aina mieti, mitä Minä haluan. Ja toimit sen mukaan. Jos et halua tehdä, mitä toinen haluaa, niin sano suoraan. Ja heti alussa.

Minulla on narsistinen isä, ja ensimmäinen aviomieheni oli samoin. Olimme naimisissa 20 vuotta, ja tajusin kuvion vasta eron jälkeen. Luin paljon psykologiaa, tommy hellstenin kirjat auttoivat paljon. Kolmisen vuotta taisi mennä solmujen avaamiseen.

Tiedän, että pyrin miellyttämään muita, varsinkin alussa. Mutta miellyttämättä oleminen tuntuisi jotenkin jopa narsistiselta, ja tuntuu siksi pahalta. Minut on kasvatettu syyllistämällä ja saatu tuntemaan itseni "pahaksi".

Ap

Vierailija
11/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiedän, että pyrin miellyttämään muita, varsinkin alussa. Mutta miellyttämättä oleminen tuntuisi jotenkin jopa narsistiselta, ja tuntuu siksi pahalta. Minut on kasvatettu syyllistämällä ja saatu tuntemaan itseni "pahaksi".

Ap

I feel you. Minunkin eksäni hallitsi minua herättämällä minussa syyllisyyden. Tein mitä tahansa, ettei niin tapahtuisi.

Olet pitkällä, kun tunnistat jo syyllisyyden, ja pystyt nimeämään sen. Se on tiedostamista. Mutta nyt pitää tiedostaa, mikä on väärää syyllisyyttä ja mikä oikeaa syyllisyyttä.

Minä tein näin: luin listaa omista oikeuksistani aamuin illoin. Mm. Täällä https://unelmaratkaisu.fi/omien-oikeuksien-luettelo/

Pikkuhiljaa tajusin, että minulla on oikeus mielipiteisiini ja tunteisiini. Ainoa asia maan päällä, mihin minulla ei ole oikeutta on toisen ihmisen satuttaminen. Mutta minulla on oikeus olla sitä mieltä kuin haluan.

Kun syyllisyys heräsi, niin pohdin, satutanko toista ihmistä teollani? Jos en, niin syyllisyydestä ei tarvitse välittää.

Vierailija
12/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tietäisi...Narsistisen vanhemman takia kai tunnen vain narsistit jotenkin tutuiksi ja siksi puoleensavetäviksi. Niitä on elämässäni riittänyt sekä miehissä että ystävissä. Koen itse olevani ns. käänteinen narsisti eli covert narcissist

Vierailija
13/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Paljon ajatuksia on herättänyt.

Ap

Vierailija
14/22 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit on usein hauskaa seuraa, aluksi. Sun pitää opetella rajojen asettamista heti alusta alkaen, uusista ystävistä mainitsit. Toimit omilla ehdoillasi, se riittää karkottamaan narsistin. Eikä kaikki huomiosta tykkäävät ihmiset ole narsisteja, nykyään pitää lätkiä diagnoosia kaikkeen, joka vähänkin poikkeaa keskiverrosta.

Vierailija
15/22 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/22 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mulla vähän samaa ongelmaa. Vedän puoleeni ihmisiä joilla on narsistisia piirteitä. Olen opetellut asettamaan rajoja ja nyt työstän miellyttämisen halua pois.

Ja sama kuin sinulla, minut on myös kasvatettu syyllistämällä. Koskaan ei kehuttu. Ja opetettu kääntämään toinen poski. Fiksu kuulemma vaikenee. On äärimmäisen vaikeaa oppia pois opetetusta.

Vierailija
17/22 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä on ärsyttänyt kolme lähellä olevaa ihmistä. Yhteistä on yletön 'minäminäminä-tauti' ja oman itsen korostus, titteleiden korostus ihmisillä joita tuntee , juttujen liioittelu joissa ammattikoulu muuttuu ammattikorkeakouluksi ja lääkäri ylilääkäriksi jne, muiden kritisointi tai satunnaiset loukkaukset ja vihjailut, palvelusten pyytäminen tai yhteydenpito vain kun on joku avun tarve tai on tarve puhua vain itsestään vaikka tunti tolkulla kysymättä kuin korkeintaan sivulauseessa kuinka minulla menee, ja loukkaantumisherkkyys lähes kaikesta tai sanotaan ettei mistään heitä voi kritisoida.

Olen miettinyt että mikä näitä ihmisiä yhdistää kun ovat toisilleen tuntemattomia mutta käytökseltään lähes identtisiä. Narsisteja vai onko muuta mielensairautta joka voisi diagnisoida heidät?

Vierailija
18/22 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KäKi kirjoitti:

Voi myös olla, että joku uskonlahko tarkoituksellisesti työntää seuraasi sairaita ihmisiä murtaakseen itsetuntosi ja sitten tulee lahkon "kiva" auttaja ja pelastaa sinut (ja rahasi).

Anteeksi mitä??

Vierailija
19/22 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KäKi kirjoitti:

Voi myös olla, että joku uskonlahko tarkoituksellisesti työntää seuraasi sairaita ihmisiä murtaakseen itsetuntosi ja sitten tulee lahkon "kiva" auttaja ja pelastaa sinut (ja rahasi).

No mä olen ollut vähän tuollaisessa tilanteessa. Mutta onneksi tuollaiset käännyttäjät ja kieroutuneet auttajat ovat sen verran tyhmiä että eivät itse tajua missä mennään. Joskus on vaan parempi antaa ihmisten puuhailla ja vastata ja välittää vasta sitten kun ihan kasvotusten selvitellään asioita. Olen oppinut vihastumisen sijaan vain hymähdellä tai naureskella tilanteille jossa olen huomannut että joku on yrittänyt loukata tai mustamaalata tai jotain muuta ihmeellistä. Tai ei siihen ole pakottamalla opittu vaan ihan luonnostaan ärsyyntymisen sijaan tulee huvittuneisuus kun sitä varsin merkillistä toimintaa on tarpeeksi katsellut.

Vierailija
20/22 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä on ärsyttänyt kolme lähellä olevaa ihmistä. Yhteistä on yletön 'minäminäminä-tauti' ja oman itsen korostus, titteleiden korostus ihmisillä joita tuntee , juttujen liioittelu joissa ammattikoulu muuttuu ammattikorkeakouluksi ja lääkäri ylilääkäriksi jne, muiden kritisointi tai satunnaiset loukkaukset ja vihjailut, palvelusten pyytäminen tai yhteydenpito vain kun on joku avun tarve tai on tarve puhua vain itsestään vaikka tunti tolkulla kysymättä kuin korkeintaan sivulauseessa kuinka minulla menee, ja loukkaantumisherkkyys lähes kaikesta tai sanotaan ettei mistään heitä voi kritisoida.

Olen miettinyt että mikä näitä ihmisiä yhdistää kun ovat toisilleen tuntemattomia mutta käytökseltään lähes identtisiä. Narsisteja vai onko muuta mielensairautta joka voisi diagnisoida heidät?

Narsistinen piirre on hieman eri asia kuin narsisti. Miksi haluat diagnoosin, mikset vain pidä etäisyyttä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan