Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisäiti vastaa kysymyksiinne..

Vierailija
10.05.2006 |

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai jokainen lestadiolaisnainen oikeasti halua niin montaa lasta? Meitä ihmisiähän on erilaisia... varmasti teissäkin on erilaisia. Ymmärrän, että jotkut haluavat vaikka 15 lasta mutta ei kaikki?

Miten lestadiolaispiireissä suhtaudutaan aviopariin, jolla on esim. vain kolme lasta suht pienellä ikäerolla ja sen jälkeen ei enää lapsia. Tullaanko kysymään, että ehkäisettekö?

Ja noista ehkäisyjutuista vielä. Kyllähän nainen kuitenkin tietää, milloin on otollisin aika tulla raskaaksi, voihan sitä tiedostamattaankin olla rakastelematta juuri ovulaation aikaan... vai ette kai te kaikki joka ikinen päivä sekstaile?

Vierailija
62/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on paljon l. ystäviä jotka on 23-30 vuotiaita eikä ole naimisissa.

Tse kyllä olen mennyt naimisiin. Rakkaus ei kuole. Sitä voi aina pitää yllä. Vanhempani ovat olleet 32v naimisissa ja he käyttäytyvat monesti kuin vastarakastuneet. Niin minäkin aijon jos vaan meille suodaan noin pitkä yhteiselämä. En ainakaan JAKSAISI elää sellaisessa suhteessa, miten kuvailit, " tottunu" rakastamaan tm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi oli hyvä. Olet oikeassa. :)

Vierailija
64/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä haluaako jokainen 15 lasta. Ehkä niillä jotka haluavat on myös rahkeita siihen. Itse ainakin otan vastaan ne mitkä annetaan. Huom. En tunne itseani enkä elämääni ahdasmieliseksi.

Jos joillakin on " vain" kolme lasta! mitä siitä, heille ei ole tullut enempää, mitäpä sitä spekuloimaan.

Itse ainakin harrastan sitä milloin mieli tekee, riippumatta ajankohdasta

Vierailija
65/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käy kirkossa kovinkaan usein, koska useimmiten siellä saarnaa ei-vl pappi, jonka puheen sisältö ei vastaa omaa näkemystäni. Kirkossa tulee käytyä lähinnä silloin, kun siellä on vl pappi saarnaamassa tai seurat tai joku lestadiolaisten lauluilta tms.

Vierailija
66/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli vain kolme lasta pienillä ikäeroilla, neljättä ei alkanut kuulumaan kahden vuoden sisällä (olemme nuoria, ei todettu mitään " vikaa" ) joten jotkut ottivat sydämen asiakseen tulla puhuttelemaan minua ehkäisystä. Emme ehkäisseet tuolloin, emmekä nyt. Joskus vain ei tule lapsia samaa tahtia muiden kanssa, ei meistäkään mitään vikaa löytynyt, seksiäkin harrastimme, eikä mitään varmoja päiviä laskettu. Vieläkin tuntuu välillä pahalta ajatella ihmisten pahoja sanoja meistä.

Vierailija
67/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei kai jokainen lestadiolaisnainen oikeasti halua niin montaa lasta? Meitä ihmisiähän on erilaisia... varmasti teissäkin on erilaisia. Ymmärrän, että jotkut haluavat vaikka 15 lasta mutta ei kaikki?

Voin tunnustaa etten itse haluaisi esim 15 lasta mutta jos Jumala lapsia niin monta antaa, niin otamme ne vastaan. Luotetaan tässäkin Jumalaan. Ja kaikkia jo syntyneitä lapsia rakastan enkä pois antaisi.

Miten lestadiolaispiireissä suhtaudutaan aviopariin, jolla on esim. vain kolme lasta suht pienellä ikäerolla ja sen jälkeen ei enää lapsia. Tullaanko kysymään, että ehkäisettekö?

On meissä lestaadiolaisissa monia pieniä perheitä. Toisilla vain lastentulo loppuu yhtäkkiä, jotkut voivat käyttää ehkäisyä. Mistäpä sitä tietää. Kyselemään kukaan tuskin lähtee. Usko on henk koht asia.

Ja noista ehkäisyjutuista vielä. Kyllähän nainen kuitenkin tietää, milloin on otollisin aika tulla raskaaksi, voihan sitä tiedostamattaankin olla rakastelematta juuri ovulaation aikaan... vai ette kai te kaikki joka ikinen päivä sekstaile?

Minä ainakin tiedän koska itselläni on ovulaatio, mutta en anna sen vaikuttaa. Yleensähän nainen on halukkaimmillaan sen aikana. Itse näytän kyllä tulevan raskaaksi myös ei-ovulaation aikaan. :)

Vierailija
68/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ollaan olevinaan käyttämättä. Sallikaa nyt ihmeessä se ehkäisy ja eläkää nykyaikaa.

Vierailija
69/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta ollaan olevinaan käyttämättä. Sallikaa nyt ihmeessä se ehkäisy ja eläkää nykyaikaa.

Ei me mitään sallita :D

Vierailija
70/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä juttua mä en kyllä ymmärrä, jos se muka on yleistä lestadiolaispiireissä. Niin tarkkojahan te lestadiolaiset olette siitä, ettei valehdella ja Jumalalta ei voi tehdä todella mitään salaa, sen tiedän minäkin vaikken lestadiolainen olekaan.

Vierailija
71/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tätä juttua mä en kyllä ymmärrä, jos se muka on yleistä lestadiolaispiireissä. Niin tarkkojahan te lestadiolaiset olette siitä, ettei valehdella ja Jumalalta ei voi tehdä todella mitään salaa, sen tiedän minäkin vaikken lestadiolainen olekaan.

Tämä on kyllä muiden kuin lestadiolaisten keksimää. Suurin osa ainakaan ei käytä ehkäisyä. Jos joku käyttää, ei ole sydämestään uskomassa ja kulkee vain tavan tai jonkun muun takia seuroissa ym.

Vierailija
72/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näin?

Vierailija
73/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vl?

Vierailija
74/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ehkäisevät salaa, eivät pidä ehkäisyä syntinä. Eivät he kuvittele tekevänsä mitään Jumalalta piilossa. He eivät kuitenkaan halua puhua siitä muiden vl:ien kanssa, koska muut tuomitsevat ehkäisyn ja siten myös heidät. Muut ovat sitä mieltä, etteivät he ole enää kunnon uskovaisia.

Vierailija
75/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä tämän uuden suuntauksen, jossa ehkäisyä käytetään, mutta hämmästelen sitä silti.

Elämä on Jumalan lahja. Ei lapsettomuushoidot ja ehkäisy ole Jumalan tahdon mukaista. Eikä jokaisena päivänä ole helppoa lasten ja raskauksien kanssa, mutta viimeisenä päivänä vaivat vaihtuvat iki-iloon. Toivon kaikille äideille voimia.

Vierailija
76/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultuintopii:

Oletko vl?

olen

Vierailija
77/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Eikö täälläkin juuri yhtenä päivänä ollut ketju tertiäärisestä jne. lapsettomuudesta...

Vierailija
78/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

IDIOOTIT !!!

Vierailija
79/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomaat että siellä on monenlaisia perheitä niin pieniä ja suuria kuin lapsettomiakin. Meillä on kolme lasta eikä olla käytetty ehkäisyä. Olen onnellinen näistä ja otamme ilolla vastaan jos vielä lisää saamme.

Vierailija
80/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullut, niin suurin osa lessujen perheistä on viisihenkisiä. Siis kolme lasta ja kaksi aikuista.