Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisäiti vastaa kysymyksiinne..

Vierailija
10.05.2006 |

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ajattele niin kuin vanh lestadiolaiset,,

lestadiolaisiakin on eri lahkoja uus ym...

on tekopyhyyttä esittää uskovaista,jos ei oikeasti elä sillä tavalla

Vierailija
42/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö siis ymmärtänyt, että lestadiolaissuuntauksia on olemassa erilaisia?! Ehkäisystä voi ja saa ajatella eri tavalla. Vai oletko jossain nähnyt jonkun kaikille lestadiolaisille tarkoitetun sääntökirjan? Jos olet, niin missä? Tätä av-palstaa ei lasketa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että jos lapseni on vammainen, niin sillä on jokin tarkoitus, joka joskus ehkä selviää. Usein he ovat myös mitä iloisimpia ihmisiä. Ehkä tällaisen lapsen tarkoitus voisi olla myös, että muut ihmiset oppisivat olemaan jostain asioista kiitollisia. Jos heitä ei yhtään olisi, niin vähemmän ihmiset osaisivat arvostaa sitä että lapsi on terve. En sitten vaan tiedä, mutta luotan siihen, että Jumala tietää mikä on parhaakseni ja siihen hän antaa myös juuri sen verran voimia kuin tarvitsen.

Ja turha sitä on alkaa spekuloimaan, että JOS olisi kaikki lestadiolaisia, niin täällä ei olisi enää pystynyt asumaan pitkään aikaan. Minä luotan nimenomaan siihen, että maailmanloppu tulee juuri sinä päivänä kun se on päätetty. Ja uskon että se on lähellä, sillä raamatun ennusmerkkejä on alkanut täyttymään.(mm. luonnonkatastrofit, suuronnettomuudet, huoruus..)

Ja vielä joku kyseli varmoista päivistä yms. ajatus niissä on aivan sama kuin muissa ehkäisyissä. (otan pillerin, en tule raskaaksi, pannaan vasta ylihuomenna, en voi tulla raskaaksi) eli tärkein on millä mielellä ja ajatuksella kaikkea tekee.

toinen lestadiolainen, ei ap

Vierailija
44/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta maailmassa ei. voisi täälläkin sitä adoption madhollisuutta miettiä vähän useampi...esim. niin, että yksi oma biloginen ja toinen adoptoitu. tasoittuisi edes hivenen tämä epätasapaino 1. ja 2. maailman välillä...

Vierailija
45/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko sitä, että koska en ole vanhoillislestadiolainen, olen tekopyhä koska vain esitän uskovaista? Tiedoksesi, en todella ole vanhoillislestadiolainen, mutta uskovainen kyllä olen.

43

Vierailija
46/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija

Kannatan kyllä verovaroin ylläpidettäviä palveluita; koululaitos, neuvolat ja muut terveyspalvelut jne. mutta joku raja tulisi olla kuinka monen lapsen osalta yhtä perhettä näin verovaroin tuetaan. Lestadiolaisperheissä vielä usein tilanne että vain toinen vanhemmista (=isä) on työelämässä ja näin ollen maksaa veroja. Eipä riitä yhden tavallisen palkansaajan elämänsä aikana maksamat verot kattamaan 12 lapsen koulutusta, lapsilisiä ja terveydenhuoltoa...

onko se sama jos jossakin perheessä on 12 lasta vai se sama lapsimäärä 5 : llä perheellä jaettuna. Lapsilisääkin saa vähemmän mitä enemmän lapsia.

haloo!!!!! voi että ihmiset osaa olla oikeesti itsekkäitä ja tyhmiä.

Vierailija
47/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin sen takia ollut niin väsähtänyt kun ei oo tähän asti muuta kerennyt kun imettää tai olla raskaana. Ei normaaliolotilaa juuri ollenkaan.

Itse en ole kerennyt kauheesti huomioimaan jokaista lasta kun arki on yhtä rumbaa.

turha sanoa että hanki kotiapua, kun täällä sitä ei saa ja mies tekee paljon töitä. päiväkotiinkaan en voi laittaa, kun hommaa olis kuskata ne kun joutui itse niitä kuskaamaan.

Vierailija:

Vierailija:

..Jumala on sallinut lääketieteen kehittyä, joten miksi en käyttäisi sitä hyödykseni. Eihän sekään ole 100 varma, onnistuuko hedelmöityshoidot vai ei!

Jumala on sallinut myös ehkäisyvälineiden kehityksen osana lääketiedettä. Logiikkasi mukaan voisit siis huoletta käyttää myös ehkäisyä koska eihän sekään koskaan 100% varma ole!

Ihminen on ottanut vastaan kaikki muutkin lääketieteen kehittymisen mahdollistamat helpotukset elämään, kuten lääkkeet, elinsiirrot, verenluovutus jne jne. Ihan hyvällä omallatunnolla käytän myös ehkäisyä. Ajattelen koko perheen etua, sitä, että lapset saavat olla lapsia, että jokaiselle heistä riittää tarpeeksi aikaa, ja että vanhemmat eivät väsy kohtuuttomasti.

Ja tiedän kyllä paljon muitakin uskovaisia lestadiolaisia, jotka ehkäisyä käyttävät.

Vierailija
48/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä yritin sinulle sanoa, että kuinka moni meistä tienaa ja maksaa veroja niin paljon, että saa elämänsä aikana kaikki julkiset palvelut niillä takaisin maksettua. On niitä lapsia sitten yksi tai 12. Veikkaisin ettei kovinkaan moni...

Vierailija
49/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä olisi tarkotuksensa. Usein k-vammainen on niin iloinen ja positiivinen ihminen! Jumala antaa niitä ihmisiä tähän maailmaan. Ompahan myös aitoja ihmisiä. Maailmassa on liikaa teennäisiä, itsekkäitä, " kunhan minulla ja perheelläni on kaikki hyvin" -ajattelevia ihmisiä, ryyppääjiä, ym ihmisiä.

Vierailija
50/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpäs nyt vähän, lestadiolaiset yleensä eivät ryyppää, ole väkivaltaisia yms...kyllä niitä veromarkkoja aikast paljon menee viinan aiheuttamiin tauteihin, tapaturmiin, väkivaltaisuuksiin yms...

mieluummin maksan veromarkoilla lapsen terveydenhuollon kuin jonkun narkkarin hoitoja

Vierailija
51/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko sitä vain joku josta pidetään, hankitaan hänen kanssaan perhe ja ollaan loppuikä yhdessä, kun ollaan niin totuttu toisiinsa. Tottumushan melkein jo tuntuu rakkaudelta.

Muuten nykyään on paljon esim. 30v. sinkkuja jotka vielä etsivät puolisoaan, miten on mahdollista että lestadiolaiset löytävät kumppanin ja ikuisen rakkauden aina niin nuorena. Eihän se kaikkien todennäköisyyksienkään mukaan voi olla niin?

Vierailija
52/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miettikääpäs nyt vähän, lestadiolaiset yleensä eivät ryyppää, ole väkivaltaisia yms...kyllä niitä veromarkkoja aikast paljon menee viinan aiheuttamiin tauteihin, tapaturmiin, väkivaltaisuuksiin yms...

mieluummin maksan veromarkoilla lapsen terveydenhuollon kuin jonkun narkkarin hoitoja

Vierailija
53/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

narkkeja/juoppoja/huoria/lastenhakkaajia?

älä vedä hernettä nenään

Vierailija
54/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ja monta muuta lestadiolaista käytetään ehkäisyä " salaa" . Käytetään mutta ei kerrota kenellekään.... on tosi yleistä.

Vierailija
55/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi paljon 25-30 -vuotiaita sinkkuystäviä, lestadiolaisia siis. Useimmat kyllä odottavat sitä suurta rakkautta ennen kuin menevät naimisiin. Voihan olla tietysti poikkeuksia jotka haluavat vain perheen ja menevät nuorena naimisiin jonkun kanssa joka on ihan kiva... He eivät kuitenkaan ole enemmistö, todellakaan.

Keskimääräistä aikaisemmin lestadiolaiset menevät naimisiin siksi, että avoliitto ja esiaviollinen seksi on syntiä. Miksi siis pitkittää naimisiinmenoa kauheasti, jos on varma, että rakastaa kumppaniaan.

Vierailija
56/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

minä ja monta muuta lestadiolaista käytetään ehkäisyä " salaa" . Käytetään mutta ei kerrota kenellekään.... on tosi yleistä.

Vierailija
57/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
58/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sama yhteiskunnan rahamäärä millä (joidenkin mukaan ne) lestadiolaisten lapset elätetään menee (ja paaljon enemmänkin) sosiaalituilla ja viinalla sekä ylensyönnillä itsensä sairaiksi hankkiutuneiden elättämiseen... Siitäpä en olekaan koskaan kuullut valitettavan täällä palstalla... Hmm... Miksiköhän?!

Vierailija
59/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on paljon lapsia ja olen ikionnellinen siskoistani ja veljistä. Ikinä ei tarvitse olla yksin ja aina on paikka minne mennä! ja meillä on aina hauskaa keskenämme. Oma äitini on suht hoikka ja vieläkin hyvännäköinen ja kaunis iho! 10 lapsen äiti.

Idea on siinä, jos vain luottaa jumalaan lapsiasiassa ja yleensäkin. Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. Hän antaa voimia, jos vain luottaa.

Jos kokoaika ajattelee et en jaksa, jos minulle tulee paljon lapsia niin ei varmasti jaksakkaan. Voin sanoa, että voimia annetaan sitä mukaa kuin lapsiakin tulee, ja olo on varmasti melkee yhtä väsynyt kuin kahden lapsen kanssa. Uskokaa tai älkää!

Vierailija
60/113 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Otetaanko sitä vain joku josta pidetään, hankitaan hänen kanssaan perhe ja ollaan loppuikä yhdessä, kun ollaan niin totuttu toisiinsa. Tottumushan melkein jo tuntuu rakkaudelta.

Muuten nykyään on paljon esim. 30v. sinkkuja jotka vielä etsivät puolisoaan, miten on mahdollista että lestadiolaiset löytävät kumppanin ja ikuisen rakkauden aina niin nuorena. Eihän se kaikkien todennäköisyyksienkään mukaan voi olla niin?

Luulen että lestaadiolaisilla on vähän eri lähtökohdat avioliittoon kuin muilla. Avioliitto on elinikäinen ja naimisiin mennään " vakavalla" mielellä. :) Ja toisaalta luulen että esim pettämistä tms tapahtuu vähemmän kuin muilla. Avioliittoa todella hoidetaan.