Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!

Vierailija
21.11.2018 |

Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.

Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!

Kommentit (6577)

Vierailija
2581/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu siis ei ole lapsia koska en ole seurustellut edes, muutamia irtosuhteita on takana.

Muutenkin arveluttaa että haluanko edes lapsia edes koska en vain tykkää olla lasten tai vauvojen kanssa... Ei niissä mitää vikaa ole ja ihan kivoja ne on kunhan ne ei ole omia koska jos ne olisi omia ni joutuisin olemaan niitten kanssa liian pitkiä aikoja.

Melkein voin siis sanoa että lapsettomaksi jään ja nautin elämästäni onnellisena tekemällä asioita mistä tykkään.

Miehet listaavat tänne vaikka mitä syitä isyyden välttelemiseen alkaen naisten lihomisesta aina avioeron uhkaan saakka. Minä luulen, että miehet eivät todellisuudessa vain ole erikoisemmin kiinnostuneita lapsista. Elämä on mukavampaa ja vapaampaa ilman lapsia. Naisilla ja naisten tekemisillä ei ole loppupeleissä mitään tekemistä sen kanssa, että miehiä ei kiinnosta isyys. 

Noin se asia saadaan kännetyksi sellaiseksi kuin itse sen haluat. Miehissä 100% syy.

Totuus nyt kuitenkin on että ennen miehiä kiinnosti isyys enemmän, ja kysyttäessä miehet kertovat miksei kiinnosta enää.

Niin ennen isyys kiinnosti enemmän koska silloin ei ollu ahdasta muottia isälle.

Nyt isän pitäisi olla se kotiäiti ja viettää mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa ja pitäis vielä olla töistä poissa lapsen takia. Kyllähän minäkin tekisin lapsia jos saisin olla sellainen isä mitä isät olivat ennen vanhaa. Tähän sitten päälle vielä taloudellinen epävarmuus eikä työpaikat ole enää "varmoja".

Miksi isät eivät halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa? Eikö miehet tajua, että isä jää lapselle ihan vieraaksi? Parempi tosiaan, että ette lisäänny.

Vierailija
2582/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikaa harrastuksille ja kavereille. Nainen ehkä tykkää häärätä kotona sisustusprojektien puitteissa, mutta hengailtuaan mammapuistossa valittaa jos mies käy kaljalla kaverien kanssa. Miesten harrastukset ovat tyhmiä ja turhia.

Miehet näkevät perheellistyneitä kavereitaan jotka eivät enää välitä kavereista, kuntoilusta, pukeutumisesta tai idealismista. Kaikki on arkirealismia, Prisman ruokaostoksia ja väärän kokoisia Tokmannin tarjouspaitoja.

Naiset lihovat kolmekymppisinä, ja useimmat hankkivat ns. tynnyrikropan (ei persettä, mutta iso vatsa ja tukeva vyötärö). Avioliitto on lupa herkutella. Seksi on tärkeää miehille, ei huvita jumittua liittoon naisen kanssa joka ei pysy kauaa haluttavana. Sori.

Seurustele ainoastaan sellaisten kanssa, jotka nauttivat pyöräilystä. Kultainen sääntö.

Todella pätevä lista, jätin tuohon nuo itseeni eniten kolahtavat kohdat.

Haluan rassata tietokonetta rauhassa, hankkia siihen uusia osia ja kustomoida sitä. Se on kuitenkin monen naisen mielestä juuri sellainen "tyhmä ja turha" harrastus. En halua kuulla nalkutusta siitä, että olen taas hankkinut uusia osia koneeseeni.

Perheelliset ihmiset tuppaavat rupsahtamaan ulkonäöllisesti, sekä naiset että miehet. Vaatteet on enää käteviä ja mukavia, naiset lakkaa värjäämästä tukkaansa ja meikkaamasta. Lihominen viimeistään tappaa halut. Sori vaan, mutta en kykene kiihottumaan lihavasta naisesta, jonka valtavat reidet pitää kammeta auki eikä siltikään meinaa mahtua väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2583/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen, joka haluaisi olla kotona. Olen korkeakoulutettu (FM), mutta mielummin olisin kotona hoitamassa lasta ja kotia kuin toimistolla.  Voisin korkeintaan tehdä osa-aikaisesti etänä IT-hommia jos rahaa on pakko tienata vaimon tulojen lisäksi. Kelpaisikohan kenellekään naiselle tällainen mies.

M30

Vierailija
2584/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ”lykätä”?

Eikös meillä kaikilla ole oma oikeus valta milloin lapset tehdään? Kommari meininkiä alkaa puhumaan ”lykkäämisestä”.

Olen mies ja ensimmäinen lapsi tuli kun olin 36v ja vaino 34v. Paras aika meille ja mitä se kenellekään kuuluu? Nyt on kaksi lasta.

Turha alkaa syyllistämään nuoria etteivät tee lapsia ja samalla keksitte kaikenlaisia valheellisia tarinoita muka syistä miksei nuoret tee lapsia. Ne tehdään kun tehdään olitte asiasta mieltä mitä tahansa kun se ei teille kuulu pätkääkään.

Ei, siihen ei liity politiikka tai mikään muukaan teidän huonoista selityksistä.

Vierailija
2585/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellainen, joka haluaisi olla kotona. Olen korkeakoulutettu (FM), mutta mielummin olisin kotona hoitamassa lasta ja kotia kuin toimistolla.  Voisin korkeintaan tehdä osa-aikaisesti etänä IT-hommia jos rahaa on pakko tienata vaimon tulojen lisäksi. Kelpaisikohan kenellekään naiselle tällainen mies.

M30

Naiset haluaa suurituloisen miehen, jolla on luotettavat tulot. Koti-isä ei todellakaan kiihota ja lisäksi koti-isän CV tulee olemaan sen näköinen, että kohtalona on lopulta pitkäaikaistyöttömyys.

Vierailija
2586/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin unelmani oli lapsi. Edes yksi, vaikka mieluusti olisin nyt vaikka viisilapsisen perheen isä. Olisin uhrannut kaiken nk. ylimääräisen eli harrastukset yms. jos olisin saanut olla isä.

En kaipaa sääliä tai lohdutteluja koskaan keneltäkään, toivon vai ettei minun tarvitsisi koskaan kuulla "et voi ymmärtää kun sulla ei oo lapsia" -lausetta kenenkään suusta. Ihminen, joka elämänsä jokainen päivä kaipaa omaa lasta jota ei koskaan saanut ja kaikki tuntuu tyhjältä ja turhalta, ymmärtää hieman liiankin hyvin. 

T: Mies 46v. 

Tästä ei niin paljon puhutakaan: kuinka iso tragedia miehelle voi olla lapsettomuus.

Yleistyksiä kyllä kuulee, tässäkin ketjussa "miehiä ei lapset kiinnosta" ym. joita en omalla kohdallani tunnista ollenkaan.

Itse vauvakuumeilin ja odottelin, milloin vaimo olisi valmis sille mahdollisuudelle... Kolmen lapsen jälkeen aloin jo toppuuttelemaan, että ovathan ne vauvat ihania, mutta...

Monia hyviäkin syitä miehet ovat tänne listanneet lapsettomuudelleen.

Perinteisten perhearvojen väheneminen on yksi tekijä trendin taustalla. Moni mies on kirjoittanut niistä ristiriitaisista rooliodotuksista tämän päivän isille. Aikaisemmin se oli jotenkin helpompaa. Mentiin naimisiin ja lapsia todennäköisesti syntyi, oli rahaa paljon tai vähän. Nykyään lapsi on joku jättiprojekti, joka sisältää lukuisia epävarmoja muuttujia.

Vierailija
2587/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ennen isyys kiinnosti enemmän koska silloin ei ollu ahdasta muottia isälle.

Nyt isän pitäisi olla se kotiäiti ja viettää mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa ja pitäis vielä olla töistä poissa lapsen takia. Kyllähän minäkin tekisin lapsia jos saisin olla sellainen isä mitä isät olivat ennen vanhaa. Tähän sitten päälle vielä taloudellinen epävarmuus eikä työpaikat ole enää "varmoja".

Sinä olet erittäin hyvä esimerkki miksei nainen haluaisi lasta miehen kanssa. Harvassa on naiset jotka haluavat tuollaisen miehen. Sinä viihtyisit hyvin Saudi Arabiassa missä naiset vielä tietää paikkansa.

Voisin veikata että äänestät persuja. Moni persumies kun jakaa ajatusmaailmansa Talebanien kansaa. Ollaan kovasti arvostelemassa muslimeja vaikka itse ollaan ihan yhtä takapajuisia.

Vierailija
2588/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisten perhearvojen väheneminen on yksi tekijä trendin taustalla. Moni mies on kirjoittanut niistä ristiriitaisista rooliodotuksista tämän päivän isille. Aikaisemmin se oli jotenkin helpompaa. Mentiin naimisiin ja lapsia todennäköisesti syntyi, oli rahaa paljon tai vähän. Nykyään lapsi on joku jättiprojekti, joka sisältää lukuisia epävarmoja muuttujia.

”Perinteisten arvojen” haikailu taitaa olla miesten juttu. Aika harva nainen kaipaa aikoja jolloin naisen rooli oli olla kakkosluokan kansalainen jonka kohtalo oli hoitaa lapsia ja palvella miestä.

Ei enää eletä 50-lukua jolloin naisia sai vapaasti kyykyttää.

Perinteisiä perhearvoja haikailevat miehet jää ilman lapsia ja hyvä niin. Maailma kehittyy. Me suomalaiset olemme kuitenkin vielä aika takapajuinen kansa joka on monella tapaa paljon jäljessä Eurooppaa. Täällä asuttiin vielä maakuopissa, kun muualla siemailtiin kahvia rantabulevardilla. Hyvin ollaan saatu kiinni, mutta jäljessä ollaan silti useita sukupolvia.

Vierailija
2589/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen epävarmuus ja heikko tulotaso on erittäin suuri syy. Nykyisin suurissa kaupungeissa perhekoon asunnon hankinta vie kahden keskituloisen ansiot aikalailla kokonaan perhemenojen lisäksi. Ylimääräistä ei juuri jää mihinkään.. nykyisin on lisäksi valtavan paljon kaikkea mitä lapselle pitää olla ja järjestää -> harrastukset ja aktiviteetit syövät vapaa-ajan sekä rahat.

Käytännössä mies joutuu superahtaalle, oma elämä ajetaan alas ja palvellaan perhettä vaimon alituisen kanssasisarien kilpailun ajamana, kun pitää olla välineet, varusteet ja harrastukset. Lisäksi naisella voi olla omia harrastuksia ja vaatimuksia ajankäytölle, toki nykyaikana mies osallistuu myös kotitöihin tasavertaisesti vaikka kantaa edelleen pääelättäjän roolin todella monessa perheessä. Yhtälö on kokolailla mahdoton tai ainakin varsin epäkannustava miehelle. Turha on enää miehen haaveilla kalareissuista, golfista, kaljailloista tai viikonloppureissuista kavereiden kanssa, saati sitten että jäisi jotain säästöjä itsellekin, kun perhe-elämä ottaa omansa.

Homma voisi toimia aivan hienosti, jos käytössä olisi perheverotus ja avokätisesti lapsivähennykset, kuten esim. Saksassa tai Usassa, silloin toinen vanhemmista voi huolehtia perhe-elämän nykyvaatimuksista täysipainoisesti ilman palkkatyötä, jokainen voi sitten perheenä päättää onko kotiinjäävä mies vai nainen.

Vierailija
2590/6577 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arska99 kirjoitti:

Osa miehistä ei halua lapsia, osa tekee useamman naisen kanssa. islam uskonto on siitä hieno että siellä lapsirakas mies voi tehdä usean naisen kanssa lapsia.

Niin koska suomalainen tapakristittyhän ei voi. Siksi yhdelläkään suomalaisella miehellä ei ole lapsia kuin yhden naisen kanssa.

Vierailija
2591/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus pitäis sallia ni sit se yks mies vois siittää useita naisia raskaaksi.

Vierailija
2592/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M30

Kelpaa! Oma puolisoni oli koti-isänä lasten ollessa pieniä ja nyt on pienyrittäjä joka tekee kotoa töitä joten lasten ei koskaan tarvitse tulla tyhjään kotiin. Oma työni vaatii (tai siis vaati ennen koronaa) paljon matkustelua ja iltanenojakin oli usein eikä samaan perheeseen mahtuisi kahta samanlaista uraa lasten kärsimättä.

Vierailija
2593/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pekka1 kirjoitti:

Taloudellinen epävarmuus ja heikko tulotaso on erittäin suuri syy. Nykyisin suurissa kaupungeissa perhekoon asunnon hankinta vie kahden keskituloisen ansiot aikalailla kokonaan perhemenojen lisäksi. Ylimääräistä ei juuri jää mihinkään.. nykyisin on lisäksi valtavan paljon kaikkea mitä lapselle pitää olla ja järjestää -> harrastukset ja aktiviteetit syövät vapaa-ajan sekä rahat.

Käytännössä mies joutuu superahtaalle, oma elämä ajetaan alas ja palvellaan perhettä vaimon alituisen kanssasisarien kilpailun ajamana, kun pitää olla välineet, varusteet ja harrastukset. Lisäksi naisella voi olla omia harrastuksia ja vaatimuksia ajankäytölle, toki nykyaikana mies osallistuu myös kotitöihin tasavertaisesti vaikka kantaa edelleen pääelättäjän roolin todella monessa perheessä. Yhtälö on kokolailla mahdoton tai ainakin varsin epäkannustava miehelle. Turha on enää miehen haaveilla kalareissuista, golfista, kaljailloista tai viikonloppureissuista kavereiden kanssa, saati sitten että jäisi jotain säästöjä itsellekin, kun perhe-elämä ottaa omansa.

Homma voisi toimia aivan hienosti, jos käytössä olisi perheverotus ja avokätisesti lapsivähennykset, kuten esim. Saksassa tai Usassa, silloin toinen vanhemmista voi huolehtia perhe-elämän nykyvaatimuksista täysipainoisesti ilman palkkatyötä, jokainen voi sitten perheenä päättää onko kotiinjäävä mies vai nainen.

Mistä luulet että ne lapsivähennykset otetaan?

Suurin osa veronmaksajista kun on lapsiperheitä.

Ne verot maksetaan sitten muuta kautta, tai vähennetään julkisista palveluista.

Ei missään ole taikaseinää lapsiperheilekään. Tuo jenkkilän malli on nykyään mennyttä., koska ihmiset vaativat korkeampaa elintasoa.

Vierailija
2594/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu siis ei ole lapsia koska en ole seurustellut edes, muutamia irtosuhteita on takana.

Muutenkin arveluttaa että haluanko edes lapsia edes koska en vain tykkää olla lasten tai vauvojen kanssa... Ei niissä mitää vikaa ole ja ihan kivoja ne on kunhan ne ei ole omia koska jos ne olisi omia ni joutuisin olemaan niitten kanssa liian pitkiä aikoja.

Melkein voin siis sanoa että lapsettomaksi jään ja nautin elämästäni onnellisena tekemällä asioita mistä tykkään.

Miehet listaavat tänne vaikka mitä syitä isyyden välttelemiseen alkaen naisten lihomisesta aina avioeron uhkaan saakka. Minä luulen, että miehet eivät todellisuudessa vain ole erikoisemmin kiinnostuneita lapsista. Elämä on mukavampaa ja vapaampaa ilman lapsia. Naisilla ja naisten tekemisillä ei ole loppupeleissä mitään tekemistä sen kanssa, että miehiä ei kiinnosta isyys. 

Sinun kaltaisen "kaikki on miesten vika" tyyppisten naisten takia en halua lapsia. Nautin mieluummin täydellisestä hiljaisuudesta kuin siitä valittamisesta kuinka kaikki on taas sukupuoleni vika.

Vierailija
2595/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rahanmeno lisätään listaan.

Normipalkka ei riitä naissten haluamaan perhe-elämään.

Se riittää hippipariskunnille jotka asuvat maalla (ainakin kunnes lapset ovat teini-iässä), mutta naiset todella harvoin sietävät minkäänlaista asketismia, tai suostuvat erottumaan muista. Jos kanssasisarilla on, meilläkin pitää olla. Ei voida olla erilaisia.

Jos palkka on keskiverto tai sitä alempi, joutuu päivätyön lisäksi remppahommiin kun rahat eivät riitä unelma-asuntoon. Kenties ylitöitäkin. Ja takuulla lainat niin tapissa ettei työnteko saa katketa hetkeksikään, koskaan, muuten ollaan kusessa heti.

Loput palavat heti kisaamiseen keskiluokkaisten naapurien ja vaimon ystävättärien kanssa, ja rahapula on normitilanne.

Sinkkuna voi tienata puolet vähemmän ja elellä mukavasti. Lapsiperheessäkin voisi, mutta naisille sellainen elintaso on no no.

Vierailija
2596/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista miehistä ovat naiset tehneet MIKKI -hiiriä,mammat velloo ja pyörii missä huvittaa ja kundit

siivoo ja tekee ruokaa sekä hoivaa lapsia ,että yrittää pitää harrastuksissa kiitävän mamman tyytyväisenä.

Ja vielä pitäis tehdä lisää moukurapäitä.

Vierailija
2597/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahajuttu on totta.

Tienaan 1/3 siitä mitä kaverini joka asuu melkein naapurissa. Kaverini luulee yhäkin että olen hyvätuloinen kun minulla on kaikkea eikä ole koskaan rahapulaa.

No ei se niin ole. Kaverillani on nimittäin kaksi asiaa jota minulla ei ole.

Nainen ja perhe.

Kaverini painaa vihaamassaan työssä koska varaa alanvaihtoon ei ole, asuntolaina kun on niskassa. Stressi on kova ja välillä istutaan autotallissa kiroilemassa. Vaimo haaveilee talosta uudella (ylihintaisella) asuinalueella, koska siitä haaveilevat ystävättäretkin, ja samaa halutaan kuin muutkin. Vertailee kulemma parempituloisiin perheisiin, vertailu tuntuukin olevan naisille oikea pakkomielle.

Onneksi olen sinkku. WFB-suhde on ja naispuolisia ystäviä, se riittää.

Vierailija
2598/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pekka1 kirjoitti:

Luulen että yhdistät tuossa kaksi asiaa jotka eivät kuitenkaan nimeomaan monilla toteudu samaan aikaan. Oma kokemukseni on nimenomaan sellainen että ne miehet jotka osallistuvat aktiivisesti ja omasta halustaan perheen arkeen ja kotitöihin, pääsevät ihan ongelmitta myös silloin tällöin poikien viikonloppuihin. Sitten taas ne miehet joille ne kotityöt ovat tervanjuontia ja pitkän nalkutuksen takana, ovat niitä jotka jättävät kotiin mököttävän akkansa (omien sanojensa mukaan) kun lähtevät poikien reissuun.

Ei ole yksi tai kaksi oman kaveripiirin mökkiviikonloppua kun ne "perhemiehet" ovat kertoneet miten vaimo on melkein työntänyt heidät välillä vähän tuulettumaan ja ne "perinteiset miehet" ovat kiroilleet kun "koskaan ei saisi mennä mihinkään". Kyllä se osallistuminen kotona heijastuu yleensä aika suoraan siihen miten hyvin sitten saa olla myös sitä omaa elämää ja omia juttuja.

Vierailija
2599/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on ne naiset jotka vauvoja haluaa ja miehet tekee niitä miellyttääkseen naisia. Ei miehiä vauvat kiinnosta. Vähän vanhemman lapsen kanssa voi sitten ehkä tehdä jotain kivaa mutta kauheesti menee aikaa ja rahaa. Miehet haluaa että niiden naiset hoivais NIITÄ niinkun vauvoja. 

Sori että vastaan naisena tähän ketjuun. 

Meillä mies halusi lasta, minä olen rehellisesti sanoen aina ollut sitä mieltä, etten halua lapsia, en ole mikään lapsirakas/vauvantuoksuhinkuinen. No päädyin sitten yrittämään raskautta ja ensimmäisen lapsen jälkeen halusin toisen, jota taas mies ei olisi halunnut, mutta tehtiin sekin sitten. Meillä myös MINÄ olen sen joka tienaa enemmän. 

Rakastan kyllä omia lapsiani, enkä heitä halua menettää ja pidän/välitän myös joistakin muista lapsista. 

Jos eroaisimme/olisimme eronneet olisi mies saanut nähdä lapsiaan ihan miten itse haluaa, tai jos ne olisivat halunneet hänen kanssaan asua niin sekin olisi käynyt. 

Vierailija
2600/6577 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain halua olla isä joten siksi en tee lapsia. Jos joku nainen haluaa lapsia niin hänelle voin kyllä lapsia tehdä mutta isä en halua olla ja elareita en maksa.

M 30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi