Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!

Vierailija
21.11.2018 |

Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.

Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!

Kommentit (6577)

Vierailija
2341/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteita syntyy edelleenkin, mutta niitä kaatuu jostakin syystä tolkutonta tahtia. Naiset ja miehet päätyvät jollakin tavalla yhteen, mutta onko arki parisuhteissa niin ankeaa, että ne kaatuvat saman tien?

Naiset hakevat avioeroistakin yli 2/3, joten uskoisin, että naiset ovat myös avoliitoissa ja seurustelusuhteissa aktiivisempia suhteiden lopettajia. Miksi? Eikö mies vastaa unelmia? Törmäävätkö arjen realiteetit unelmiin niin lujaa? Eivätkö miehet rakasta riittävästi? Haluavatko naiset sittenkin kokeilla jotakuta toista miestä?

Jos ei ole pitkiä suhteita, on luonnollista, että lapsia ei synny. Eihän lyhyissä seurustelusuhteissa tai lyhyissä avoliitoissakaan välttämättä ehditä edes keskustelemaan lapsitoiveista.

Lisäksi viime aikoina nuorten ihmisten elämässä on lisääntynyt räjähdysmäisesti monet isot ongelmat, jotka estävät lasten hankkimisen: ylivelkaantuminen, ulosotto, maksuhäiriömerkinnät, ahdas asuminen, epävarmat työsuhteet, tuen puute omilta vanhemmilta, pitkiksi venyvät koulutusputket.

Minun kaveripiirissä on nyt koronan aikana erottu entistä enemmän. Ja olen huomannut että lapsia kun alkaa tulemaan niin erotaan vielä herkemmin.

Minun ystäväpiirissä he ovat olleet yleensä pisimpään suhteessa ketkä ei niitä lapsia tee.

Tiedän myös paljon ikisinkkuja, tuntuu jotenkin siltä ettei he edes yritä löytää kumppania itselleen.

Suomessa on oikeasti hyvät tuet lapsiperheille ja en usko että syynä alhaiselle syntyvyydelle on tukien riittämättömyys vaan suurin syy on nimenomaan se että erotaan herkästi ja sitten ikisinkkuja on aika paljon.

Pitäisi kysyä että mitä on tapahtunut naisten ja miesten välille koska niin usein suhteet kaatuu?

Sun viesti oli hyvä ja mielenkiintoinen.

Ennen ei erottu koska se oli sosiaalisesti paheksuttua ympäristössä. Nykyään eroaminen on normi koska se ei ole sosiaalisesti paheksuttua.

Lapset pilaa parisuhteen, joten suhteen pilaannuttua ei ole enää tarvetta olla siinä.

Näin tämä perhe-elämä toimii nykyään tässä vapaassa länsimaisessa kultuurissamme

Vierailija
2342/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan halunnut lapsia. Edellinen pitkä parisuhde päättyi eroon useampi vuosi sitten ja tässä välissä on ollut vain pari lyhyttä säätöä. En tiedä, jaksanko kohta enää tindermarkkinoita tai muita seuranhakusaitteja. Voi olla, että siirryn pian ammattilaisten vakikäyttäjäksi. Rahaa se naisenpito vaatii kuitenkin, mutta ammattilaisilta tietää aina saavansa seksiä ja nimenomaan sellaista seksiä, jota itse haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia saa, kun ei ammu kutia aina suuhun, vaan römpsään välillä.

Vierailija
2344/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut lapsia. Edellinen pitkä parisuhde päättyi eroon useampi vuosi sitten ja tässä välissä on ollut vain pari lyhyttä säätöä. En tiedä, jaksanko kohta enää tindermarkkinoita tai muita seuranhakusaitteja. Voi olla, että siirryn pian ammattilaisten vakikäyttäjäksi. Rahaa se naisenpito vaatii kuitenkin, mutta ammattilaisilta tietää aina saavansa seksiä ja nimenomaan sellaista seksiä, jota itse haluaa.

Voi näitä katkeria miehiä! Sama valitus vuodestatoiseen. Naiseen menee rahaa, ammatilaisesta saa sentään varmasti seksiä, siirryn niihin! No just, tuon takia ei normaali nainen teidän kanssanne jaksa ollakaan. Ette te tarvitse ihmistä vaan pillun mitä panna. 

Ja siihen riittää vaikka pumpattavabarbara, niin ei tarvitse elävää ihmistä käyttää hyväkseen. 

Ne ammatilaiset kun monesti ovat lapsena jinunlaisiasi isiä ei inunlaisesi mies ei olis outuneet hyväksikäytön uhriksi ja siksi menettäneet ihmisarvon omissa silmissään ja tekevt tuota, kun eivät arvosta itseään. Tai ovat ihmiskaupan uhreja. 

Mutta tässä kerjussa on puhe syntyvyyden vähenemisestä, ei sinun seksitoiveistasi. 

Ei mies, jolle nainen on vain pelkkä panoväline ole millään mittarilla kypsä isäksi. Siksi on vain kaikkien onni, ettet lisäänny. Sinunlaisesi mies ei sovi isäksi.

Lisäksi lapsikin maksaa ja siitäkös sinä jaksaisit lapselle muistutella.

PS. oletko ollenkaan tietoinen, että naisetkin käyvät töissä? Heidän työssäkäynti prosentinsa on lähes sama kuin miesten, siitäkin huolimatta, että naisista useampi tekee tärkeätä työtä kotona hoitaessaan lapsia.

Eli miehissä on enemmän niitä, jotka ovat yhteiskunnan tai puolisonsa, eli vaimonsa rahapussilla.

Kyllä se miehen ylläpitäminen/ elättäminen tulee vielä kalliimmaksi, kun syövätkin niin pirusti.

Vierailija
2345/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä vuosisadalla elät? Kannattaa tulla nykyaikaan. Nykyään ei miehet elätä  naisiaan/vaimojaan, eikä niillä siihen varaa olisikaan.

Suomessa naiset käy töissä ja elättävät itse itsensä. Ja välillä sen miehenkin.

Vierailija
2346/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä sanon naisena että tuo vihattu ajatus juoksujen juoksemisesta on ihan totta.

Löysin kivan poikkiksen nuorena, seukkailtiin, elettiin huoletonta elämää...sitten kun oltiin hitsauduttu yhtee, aikuistuttiin ja perustettiin perhe.

Mitä oon katsellut omia kavereita niin viettivät tuon ajan sinkkuina ja ties missä säätösuhteissa. Aika monella pyöri helmoissa semmoisia miehiä joista ei ihan äkkiä olisi vakiintumaan. Vakiintuminen kuulemma ahdistikin, vapaus oli se juttu. Ja kyllähän miehiä riitti, nuori gimma on sentään nuori gimma.

Halukkaita miehiä kyllä oli, laukkuvahteina siellä raflassa.

Aika kiire sitten tuli joskus lähemmäs 30 ikäisinä. Se oli yhteen, häät, kämppä, lapsia, pum ennen kuin ehti silmiä räpsäyttää. Moni sit päätyi siihen että kun miehet pääsi suosioon, nepä sitten halusivatkin pelata kanssa. Ottaa vahinkoa takaisin nuoruudesta.

Se on sitä. Joskus se joka haluaa kaiken, ei saa lopulta mitään.

Onnekkaat löytävät sen oikean nuorena. Toiset joutuvat etsimään kauemman, ei siinä sen kummempaa pelaamista tarvitse olla. Ei monikaan ole _aikuinen_ 18-vuotiaana, varsinkin poikien kasvaminen kestää kauemmin. Siksi kouluaikojen huomaamattomista tyypeistä tulee puoleensavetävämpiä kolmikymppisinä.

Minä löysin oman elämänkumppanin 18-vuotiaana. Periaatteessa ihan kiva, mutta käytännössä ihan liian aikaisin. Parasta olisi ollut, jos olisin tavannut hänet joskus 25-vuotiaana. Kaikki olisi ollut sitten paljon helpompaa mitä oli.

Vierailija
2347/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä haluaisin lapsia, mutta pitää huomioida myös maapallon kantokyky. Ilmastonlämpeneminen johtuu ihmisistä ja nimenomaan liian suuresta määrästä. On tärkeää että jokainen ihminen muistaisi että suurin ilmastoteko jonka yksittäinen ihminen voi tehdä on olla tekemättä lapsia. Millään muulla teoilla ei ole siihen verrattuna juuri mitään vaikutusta. Suomessa asuminen varsinkin talvella on kauhea asia ilmastolle, asuntojen lämmittäminen on ilmaston tuho.

No tuota nyt ei länsimaalaisen tarvi miettiä, ennen kuin esim afrikkalaisten lisääntymistä aletaan rajoittaa isolla kädellä.

Niin että sitä länsimaalaista ihmistä ei lasketa väkilukuun mukaan? Se on juurikin niin että jokainen vastaa vain henkilökohtaisesta suvunjatkamisestaan. Ei kansa tai mantere syyllinen väkilukuun vaan ne yksittäiset ihmiset jotka lisääntyvät. Jokainen lasketaan. Meillä on yksi yhteinen maapallo ja yksi ilmasto. Ihan turhaa edes yrittää puolustautua tässä. Kellään meistä ei ole suurempaa oikeutta lisääntymiseen kuin jollain toisella yksilöllä. Jos tarkkaan ajatellaan niin kylmissä maissa asuvat lähtökohtaisesti kuluttavat enemmän luonnonvaroja koska kylmän takia tarvitsemme lämmitystä ja paksuja vaatteita.

Yksi yhteinen pallo ja ilmasto mutta täällä kulutetaan enemmän koska kylmä? Vaikuttaa vähän siltä, että ei ole yhteinen ilmasto.

Vierailija
2348/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä haluaisin lapsia, mutta pitää huomioida myös maapallon kantokyky. Ilmastonlämpeneminen johtuu ihmisistä ja nimenomaan liian suuresta määrästä. On tärkeää että jokainen ihminen muistaisi että suurin ilmastoteko jonka yksittäinen ihminen voi tehdä on olla tekemättä lapsia. Millään muulla teoilla ei ole siihen verrattuna juuri mitään vaikutusta. Suomessa asuminen varsinkin talvella on kauhea asia ilmastolle, asuntojen lämmittäminen on ilmaston tuho.

No tuota nyt ei länsimaalaisen tarvi miettiä, ennen kuin esim afrikkalaisten lisääntymistä aletaan rajoittaa isolla kädellä.

Niin että sitä länsimaalaista ihmistä ei lasketa väkilukuun mukaan? Se on juurikin niin että jokainen vastaa vain henkilökohtaisesta suvunjatkamisestaan. Ei kansa tai mantere syyllinen väkilukuun vaan ne yksittäiset ihmiset jotka lisääntyvät. Jokainen lasketaan. Meillä on yksi yhteinen maapallo ja yksi ilmasto. Ihan turhaa edes yrittää puolustautua tässä. Kellään meistä ei ole suurempaa oikeutta lisääntymiseen kuin jollain toisella yksilöllä. Jos tarkkaan ajatellaan niin kylmissä maissa asuvat lähtökohtaisesti kuluttavat enemmän luonnonvaroja koska kylmän takia tarvitsemme lämmitystä ja paksuja vaatteita.

Yksi yhteinen pallo ja ilmasto mutta täällä kulutetaan enemmän koska kylmä? Vaikuttaa vähän siltä, että ei ole yhteinen ilmasto.

Putinin trolli tuo tyyppi. Valitetaan myös siitä, että lapsien tekemättä jättäminen on ainoa merkittävä asia. Eläimillekö nämä Putinin trollit ovat tätä maailmaa jättämässä?

Vierailija
2349/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä vuosisadalla elät? Kannattaa tulla nykyaikaan. Nykyään ei miehet elätä  naisiaan/vaimojaan, eikä niillä siihen varaa olisikaan.

Väität siis, että naisten elättämiseen kuluu enemmän rahaa? Sitähän tuo lainaamasi kommentoijakin sanoi, että naisenpito vaatii rahaa.

Vierailija
2350/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi näitä katkeria miehiä! Sama valitus vuodestatoiseen. Naiseen menee rahaa, ammatilaisesta saa sentään varmasti seksiä, siirryn niihin! No just, tuon takia ei normaali nainen teidän kanssanne jaksa ollakaan. Ette te tarvitse ihmistä vaan pillun mitä panna. 

Ja siihen riittää vaikka pumpattavabarbara, niin ei tarvitse elävää ihmistä käyttää hyväkseen. 

Ne ammatilaiset kun monesti ovat lapsena jinunlaisiasi isiä ei inunlaisesi mies ei olis outuneet hyväksikäytön uhriksi ja siksi menettäneet ihmisarvon omissa silmissään ja tekevt tuota, kun eivät arvosta itseään. Tai ovat ihmiskaupan uhreja. 

Mutta tässä kerjussa on puhe syntyvyyden vähenemisestä, ei sinun seksitoiveistasi. 

Ei mies, jolle nainen on vain pelkkä panoväline ole millään mittarilla kypsä isäksi. Siksi on vain kaikkien onni, ettet lisäänny. Sinunlaisesi mies ei sovi isäksi.

Lisäksi lapsikin maksaa ja siitäkös sinä jaksaisit lapselle muistutella.

PS. oletko ollenkaan tietoinen, että naisetkin käyvät töissä? Heidän työssäkäynti prosentinsa on lähes sama kuin miesten, siitäkin huolimatta, että naisista useampi tekee tärkeätä työtä kotona hoitaessaan lapsia.

Eli miehissä on enemmän niitä, jotka ovat yhteiskunnan tai puolisonsa, eli vaimonsa rahapussilla.

Kyllä se miehen ylläpitäminen/ elättäminen tulee vielä kalliimmaksi, kun syövätkin niin pirusti.

sama pillua hokeva tantta se jaksaa vaan päivästä toiseen haukkua miehiä täällä

Vierailija
2351/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität siis, että naisten elättämiseen kuluu enemmän rahaa? Sitähän tuo lainaamasi kommentoijakin sanoi, että naisenpito vaatii rahaa.

Olen eri, mutt eiköhän tässä tarkoitettu sitä, että nykyään eläminen maksaa niin paljon aiempaan verrattuna, ettei juuri kellään ole varaa elättää täysin tulotonta aikuista itsensä lisäksi. Saati perhettä. Toisin kuin silloin kun kotirouva oli naiselle täysin normaali ”työ”, eikä naisten edes odotettu käyvän töissä ja elättävän ketään.

Nykyään siis naista ei tarvitse elättää, ja jos tarvisi, ei näillä elinkustannuksilla olisi siihen kovin monella juurikaan mahdollisuuksia.

Vierailija
2352/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen syntyvyys ei ole ongelma, kun muistetaan että jokainen uusi ihminen luo noin sadaksi vuodeksi eteenpäin hirvittävän määrän kulutusta, ajatelkaa vaikka kaikkea sitä muovikrääsää mitä ihminen elämässään käy läpi ja heittää pois. Puhumattakaan energiantuotannosta: jokainen uusi ihminen luo sadaksi vuodeksi eteenpäin tarpeen tuottaa lisää energiaa. Sähköä hyötyyn ja huvituksiin, lämpöä ja viilennystä ympärille ja sitä rataa. Kaikki tämä tarve jää vähäisemmäksi jos uutta ihmistä ei synny: kun tarpeeksi moni jää syntymättä, ei tarvitse miettiä uusien ydinvoimaloitten paikkoja tai lisätuotannon rahtaamista ulkomailta. Seuraa paljon hyvää.

Silti on kamala puheenaihe puhua tämmöistä ja sen sijaan hyväksyttävää on leikkiä että maailma pelastuu kun lajittelee kotona banaaninkuoret biojätteisiin ja sammuttelee valoja.

Vierailija
2353/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotoilin vähän huonosti asiani. Siis tarkoitin, että jos naista pitää käyttää treffeillä syömässä, ei tarvita kovin montaa illallista kun samalla rahalla saisi jo ammattilaisen palveluita ja vielä paljon vähemmällä vaivalla. Oman kokemukseni mukaan naiset ovat pitäneet siitä, että minä maksan treffit, olivat sitten kuinka tiedostavia, voimaantuneita ja itsenäisiä tahansa. Joihinkin se lompakko edelleen vetoaa, vaikka ymmärrän kyllä, että ei kaikkiin. Vielä suurempi ja epävarmempi kuluerä on naisen juottaminen baarissa, ja seksiä saattaa saada tai sitten ei. Alan oikeasti tulla siihen tulokseen, että ne rahat kannattaisi ennemmin käyttää ns. satavarmaan seuralaiseen.

Vierailija
2354/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mielelläni elättäisin naiseni ja perheeni ja se olisi minulle kunnia! Nykyään se ei vaan kelpaa naisille sillä he ihan väkisin haluavat mennä töihin jonnekin helvetin konttoriin leikkimään Excelillä ja esittämään tärkeää ihmistä.

Vierailija
2355/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne viisi palstalla vihattua kirjainta...!

Vierailija
2356/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mielelläni elättäisin naiseni ja perheeni ja se olisi minulle kunnia! Nykyään se ei vaan kelpaa naisille sillä he ihan väkisin haluavat mennä töihin jonnekin helvetin konttoriin leikkimään Excelillä ja esittämään tärkeää ihmistä.

Se leikkivä nainen voi olla se, joka laittaa sinun palkan maksuun. Minä voisin jäädä kotirouvaksi, jos saisin omaan henkilökohtaiseen käyttöön saman summan rahaa, mitä saan tilipäivänä pankkitililleni.

Vierailija
2357/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muistat säästää naiselle myös eläkettä, niin eiköhän tuo ole ihan ok. Ja siis tietenkin niin että jos eroatte, nainen saa kertyneen eläkkeensä itselleen. Muuten ei ole mitään järkeä heittää hukkaan eläkettä kerryttäviä vuosia jonkun elätettävänä, joka sitten voi jättää halutessaan tyhjän päälle.

Vierailija
2358/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä oma syy lykätä lapsia on yksinkertaisesti se että haluan olla ensin täysin varma naisesta ja yhteisestä tulevaisuudesta. En todellakaan ala hankkimaan lapsia henkillön kanssa joka uhkailee eroilla sun muilla muutaman huonosti nukutun yön jälkeen koska on niin vaikeeta ja ärsyttää kun on vähän väsy.

Jos ei oikeaa löydy niin sit ei lapsia tule, simple as that.

Vierailija
2359/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty uhraamaan yöunistani yhtään. Intti oli meikäläiselle sellaista kärsimystä kun ei saanut melkein koskaan nukuttua 9 tuntia. Jos en saa tarpeeksi unta niin olo on kuin krapulassa.

M32

Vierailija
2360/6577 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muistat säästää naiselle myös eläkettä, niin eiköhän tuo ole ihan ok. Ja siis tietenkin niin että jos eroatte, nainen saa kertyneen eläkkeensä itselleen. Muuten ei ole mitään järkeä heittää hukkaan eläkettä kerryttäviä vuosia jonkun elätettävänä, joka sitten voi jättää halutessaan tyhjän päälle.

Leskeneläke poistetaan 1975 - syntyneiltä ja sitä nuoremmilta tai sitä saa vain 5 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä