Menkat ja työssäkäynti
Aivan kauheeta joka kuukausi monta päivää eikä voi olla poissa. Ja työ on fyysistä tuntuu että koko maha kramppaa ja selkään sattuu ja se oksettava olo tuntuu että pitäisi maata sikiö asennossa suihkussa että saisi eden vähän paremman olon. Mutta ei ei voi edes istua kun koko ajan pitää olla liikkeessä.
Kerran olen pitänyt saikkua päivän kuukautisten takia ja toisen kerran hain saikkua "oksennustautiin" mutta on se ihan järjettömän inhottavaa yrittää pomolle selittaa miksi ei voi töihin tulla. Ja varsinkin kun pomo on mies, että omakohtasta kokemusta ei voinolla ja osa miehistä niinkuin ei naisistakaan tiedä että ne kivit voi olla yhtää tuskaa. Että sellasta
Kommentit (65)
Hormonikierukan hormonia erittyyy niin vähän, että se usein sopii sellaisellekin, jolle ei muu hormoniehkäisy käy.
Miten niin et kuukuppi ei sovellu sulle?
Sinun pitää ottaa palkatonta vapaata ja toivoa, että et saa kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka tai e-pillerit. Mun on mahdotonta ymmärtää, miksi joku ei hoida asiaa kuntoon. Kenenkään ei tartte menkoista kärsiä jos ei halua.
Hormokierukka ei sopinut, vuoden pidin väkisin kunnes alkoi päivittäiset supistukset kun keho hylki. E-pillereitä on kokeiltu vaikka kuinka monia ja sivuoireet on pahoja, suvussamme on myös korkea riski veritulppaan. On kokeiltu, ehkäisrenkaat, minipillerit.
Lääkkeiden voimalla käyn töissä yleensä mutta aina se ei onnistu koska saatan oksentaa kaiken ulos.
Moni endometrioosi potilas kärsii menkoista vaikka ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kivut eivät ole ongelma. Alavatsakramppeja lähinnä vain eka päivä jos edes on, mutta se vuodon määrä kolme ensimmäistä päivää on aivan jäätävää. Puolen tunnin välein pitäisi olla vaihtamassa sidettä ja tampoonia, ylivuotoja sattuu vähän väliä varsinkin toisena päivänä. Lisäksi vielä vilkkaasti toimiva vatsa. Kuukuppi ei sovellu ja hormoonivalmisteita en käytä, koska lapsentekokin on suunnitteilla lähitulevaisuudessa, eikä minulle muutoinkaan hormoonivalmisteet sovellu. Olen itse ulkotöissä ja (ilmaisia) vessoja ei ole, joten yritän saada itselleni työalueeksi aina jonkun paikan, jossa on kahvilan tai jonkun muun wc lähettyvillä. Paikat tutkittu ja kaikki ok, mutta vuoto vaan on helvetin runsasta.
Pyydä kokeiluun tuota Cyklokapronia se ei ole hormooni vaan joku amonihappo. Mulla se puolitti vuodon määrän.
Turhaa täällä kukaan syyllistää menkoista, kyllä ne voi olla todellinen ongelma. Eikä kaikille sovi hormonivalmisteet tai ole halua niitä käyttää. Mulle pillerit aiheutti jatkuvat hiivatulehdukset, joka ikinen kuukausi. Siinä vasta olisi joutunutkin lekurilla rampata ja istumista työssä ei voisi ajatellakaan järkyttävän kutinan takia. Mulla niukkeni synnytysten jälkeen menkat onneksi niin paljon ettei niistä ole ongelmaa. Kipuja ei myöskään ole, paitsi kiihtynyt suolen toiminta aiheuttaa ripulia.
Mun mielestä naiset on melkoisia sissejä vaivoineen. Kuvitelkaapa miehille kuukautiset. Nehän makais sängyn pohjalla viikon ja valittaisivat kuolevansa ihan just verenhukkaan ja kipuihin.
Muistakaan ottaa kovista menkoista kärsivät ajoittain lisärautaa. Mulla on monta tuttua, joilla on tullut raudanpuutos menkkojen takia. Hemoglobiini ei kerro mitään, vaan ferritiini.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kivut eivät ole ongelma. Alavatsakramppeja lähinnä vain eka päivä jos edes on, mutta se vuodon määrä kolme ensimmäistä päivää on aivan jäätävää. Puolen tunnin välein pitäisi olla vaihtamassa sidettä ja tampoonia, ylivuotoja sattuu vähän väliä varsinkin toisena päivänä. Lisäksi vielä vilkkaasti toimiva vatsa. Kuukuppi ei sovellu ja hormoonivalmisteita en käytä, koska lapsentekokin on suunnitteilla lähitulevaisuudessa, eikä minulle muutoinkaan hormoonivalmisteet sovellu. Olen itse ulkotöissä ja (ilmaisia) vessoja ei ole, joten yritän saada itselleni työalueeksi aina jonkun paikan, jossa on kahvilan tai jonkun muun wc lähettyvillä. Paikat tutkittu ja kaikki ok, mutta vuoto vaan on helvetin runsasta.
Mutes se caprilon?
Mulla oli ennen ihan helvetilliset vuodot, jotka vain paheni. Syynä oli kohdun polyyppi ja myooma kohdun suulla. Menkat kesti 13 päivää ja niiden väli oli 7 päivää. Söin rautaa ja hemoglobiini oli vain 100. Leikkaus auttoi
Nyt mulla on hormonikierukka kun menkat yltyivät uudestaan. Hb nousi alle 120 -> yli 130.
Myös caprilon oli käytössä aiemmin.
Pitää varmaan jotain parempia kipulääkkeitä saada mutta eivät ne kaikki lääkäritkään niitä halua määrätä vaan buranaa ja paratabsia vain.. ja kaikki ehkäisykeinot on käytetty paitsi se hormoonikierukka mutta en usko sen toimivan tai voi toimia kipuun mutta pää menee herkästi sekaisin kaikista hormoonivalmisteista että siksi ei sovi e pillereitä tai muita vastaavia ei saa käyttää migreenin takia. Ja unohdin sanoa että se pahoinvointi kuuluu myös asiaan mikään ei tunnu pysyvän sisällä. Ja olen juossut lääkärissä tämän takia ja kokeillut mikä auttaisi. En usko että kukaan huvikseen kärsii joka kuukausi yrittämättä tehdä mitään asialle.
Minulla ongelmana kuukautisten aikainen ripuli, johon ei auta lääke vain se ettei syö tosin ei sekään auta ripuli tulee myös jos juo
Vihjeenä teille runsaasta vuodosta kärsivät: inkontinenssisuojissa on isompia ja imukykyisempiä siteitä, myös pidempiä yötä varten. Tenat ovat aika hintavia, mutta edullisempiakin on tarjolla, esim. Pirkka, Caroli ja Lidlin oma merkki (en nyt saa nimeä päähäni) sekä ainakin vielä yksi merkki, jonka humasin yhdessä halpakaupassa. Kokeilemalla löytyy sopiva koko ja imukyky.
Vierailija kirjoitti:
Voikun oiskin joku lääke mikä vähentäisi vuotoa ja krampoeja.buranasta ym ei oo mitään iloa.
Jos lapsiluku täynnä niin kohdunpoisto
Hormonikierukka poistaa ongelman, ei menkkoja. Helppoa, nopeaa, halpaa ja auttaa asiaan vuosia.
Minulle töissäkäynti oli helvettiä joka menkkojen aikaan. Kuukuppikin täynnä tunnissa. Ei hirveämmin kipuja mutta työ, jossa vessaan ei vain pääse aina kun tarvis. Järkyttävä väsymys ja ferritiini nollissa vuotojen vuoksi. Ja vuodot vaan paheni lastenteon myötä. Nyt rautainfuusioiden ja kohdunpoiston jälkeen alkoi elämä! Lääketiede on velvollinen joko kirjoittamaan sinulle saikkua pahimmille päiville, tai hoitamaan menkat helpommiksi. Minä en edes tiennyt että menkkojen vuoksi voi olla saikulla ja kärvistelin työelämässä niiden kanssa toistakymmentä vuotta. Vasta "kohdunpoistokäynnillä" sairaalassa lääkäri sanoi että menkkojen vuoksi voi olla saikulla jos ei pärjää töissä...
Alapeukuttajat valmiina!
En ole ikinä ollut menkkojen vuoksi pois töistä vaikka joskus töissäolo on yhtä tuskaa. Lasten myötä eka menkkapäivä tuntuu oikeasti synnytyssupistukselta nonstop (ilmeisesti yleensä menkkakivut vähenee, ei mene nallekarkit tasan). Minulla ei ollut kuukautisia imetysaikoina. Olen vähän harmitellut, että voikun en olisi lopettanut ollenkaan. Olisin vain vieroittanut vauvan ja jatkanut maidon pumppaamista pari kertaa vuorokaudessa, lahjoittanut vaikka keskosille. Mutta se juna meni jo.
Ap, hanki vauva äläkä lopeta imettämistä. Melko varma raskaudenehkäisykin jos pumppaat maitoa tiheästi. Bonarina se vauva. Ja vanhempainvapaat :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ongelmana kuukautisten aikainen ripuli, johon ei auta lääke vain se ettei syö tosin ei sekään auta ripuli tulee myös jos juo
Sama! :D minulla ripuli alkaa jo päivää ennen kuukautisia. Noh, pysynpä mitoissani. Olo on kyllä aika aneeminen.
Mene hyvä ihminen lääkäriin!!
Kuukautisten ei pidä noin massiivisesti elämää hallita, monia vaihtoehtoja on olemassa ja sullekin sopiva takuulla löytyy
Lopullisiakin keinoja on, jos ne elämäntilanteeseen sopivat.
Mä en ymmärrä miten joku jaksaa kärvistellä tollasilla vaivoilla joka kuukausi. Täälläkin on jo moni ehdottanut kierukkaa tai pillereitä. Kyllä mä olisin jo ajat sitten hakenut pillerit tollasten menkkojen takia. Itse käytän e-pillereitä endometrioosin takia monta levyllistä putkeen ja menkat on noin kaksi kertaa vuodessa. Kivut on vähäiset ja vuoto vähentynyt ihan radikaalisti. En kyllä suostuisi pillereistä luopumaan. Onneksi olen vela.