Menkat ja työssäkäynti
Aivan kauheeta joka kuukausi monta päivää eikä voi olla poissa. Ja työ on fyysistä tuntuu että koko maha kramppaa ja selkään sattuu ja se oksettava olo tuntuu että pitäisi maata sikiö asennossa suihkussa että saisi eden vähän paremman olon. Mutta ei ei voi edes istua kun koko ajan pitää olla liikkeessä.
Kerran olen pitänyt saikkua päivän kuukautisten takia ja toisen kerran hain saikkua "oksennustautiin" mutta on se ihan järjettömän inhottavaa yrittää pomolle selittaa miksi ei voi töihin tulla. Ja varsinkin kun pomo on mies, että omakohtasta kokemusta ei voinolla ja osa miehistä niinkuin ei naisistakaan tiedä että ne kivit voi olla yhtää tuskaa. Että sellasta
Kommentit (65)
Pahimpana vuotopäivänä on kyllä vaikeaa olla töissä. Menee maxitamponista ja siteestä läpi jopa alle tunnissa. Silloin rouva tuomari pitää tiheästi taukoja käsittelyssä, jos ei ole osannut ajoittaa istuntopäiviä oikein... Näitä juttuja joita miesten on vaikea ymmärtää.
Ja kivuthan ne on kotonakin eli ei se töistä pois oleminen ole se pää pointti vaan se miten saisi kivun kuriin ja voisi olla töissä:) en tiedä uskallanko hormonikierukkaa
Vierailija kirjoitti:
Ja kivuthan ne on kotonakin eli ei se töistä pois oleminen ole se pää pointti vaan se miten saisi kivun kuriin ja voisi olla töissä:) en tiedä uskallanko hormonikierukkaa
Tätä on mahdotonta ymmärtää. Joka kuukausi kärsitään turhista kivuista joista pääsisi eroon yhdellä lääkärikäynnillä. Ei mene mun jakeluun.
Miksei sitä hormonikierukkaa uskalla ottaa?
Siis mulla on ihan hirveä kammo synnytyksen takia että mää en halua että sinne kohtuun tukitaan mitään
Mulla on valkoiset työvaatteet, voin sanoa että menkkojen parit eka päivää on yhtä tuskaa kun kipujen ja suolen kiihtyneen toiminnan lisäksi pitää kärsiä ohivuotoja peläten. On se tyhmää, jos menkat olis vaan kerran vuodessa niin sitten varmasti olisin saikulla ne 2-3 päivää, mutta eihän sitä joka kuukausi niin voi toimia! Toki vois yrittää saada vapaapäivät aina menkkojen pahimmille päiville.. Mutta kun ei ne säännöllisiä ole ja onhan se perseestä vapaapäivät käyttää kipuiluun.
Mulla auttaa Burana 600 mg, kun otan 3 tbl silloin kun huomaan menkkojen alkavan, ja siitä seuraavan n 56 h aikana otan 300 - 600 mg 7 h välein. Sitten onneks alkaa helpottaa ja voin vähentää lääkitystä. Mutta kun tuo ibuprofeeni ei oo mikää vaaraton lääke nii ei se kivaa oo sitä vedellä ku syön sitä myös migreeniin ja nivelsärkyihin :/
Vierailija kirjoitti:
Voikun oiskin joku lääke mikä vähentäisi vuotoa ja krampoeja.buranasta ym ei oo mitään iloa.
Eikö tuollainen jo olekin, Cyklokapron?
On muuten hubaa olla raksalla. Työmaa keskellä ei mitään, mutta ei hätiä mitiä, siellä on vessakoppi... Paitsi tietysti juuri sinä aamuna kun Niagaran portit aukee, mestari ilmoittaa että tänään kaikki käy puskapissillä, vessasta putket jäässä ja sulattelussa menee ainakin tämä päivä. Tai vaihtoehtoisesti "meillä ei oo vessaa, ollaan tavattu tauoilla käydä tuolla kilsan päässä huoltsikalla..."
Ei pahemmin naurata.
Ehkäisykapseli on pitänyt kuukautiset poissa. Suosittelen!
Ei kaikilla pillerit ja kierukat auta. Itsellä tuli esim. implanaatin kanssa menkat ihan normisti yhtä runsaina ja kivuliaina. Pillereitä en voi syödä kahta kuukautta putkeen eli kärsiä vaan joka toisen menkat, sillä tolla systeemillä kärsin jatkuvasta päivittäisestä tiputteluvuodosta.
On saatavilla särkylääkkeitä jotka on ihan tuohon suunniteltu ja auttaa nopeaan. Pitää vaan tosiaan uskaltaa lääkärillä niitä pyytää. Lisäksi särkylääkekuurihan tulee aloittaa jo ennen kipujen alkua
Cyklokapron auttaa mutta niitä pitää ottaa monta pahimpina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Särkylääkkeitä suosittelevat: mua ei särkylääkkeet kovimpien kipujen aikana auttanut, oksensin ne ja kaiken muun syömäni/juomani.
Olethan aloittanut lääkkeiden syönnin jo ennen kovimpia kipuja? Itselläni ei ole onneksi kovia kuukautiskipuja, mutta kaverilla on, ja hän varautuu aina etukäteen buranalla tms., muuten kuulemma on hirveä olo.
Hormonivalmisteet aiheuttaa sitten muita ongelmia, kuten pillun kuivumista ja haluttomuutta.
Tujummat kipulääkkeet auttaisivat kipuihin, eli lääkäriin siitä!
Kipin kapin lääkäriin! Suosittelen kokeilemaan hormonikierukkaa, kaikilla se ei toimi mutta jos sinulla sattuu toimimaan, elämänlaatusi paranee huomattavasti. Itsellä loppui kaikki vuodot ja kivut kuin seinään, monen vuoden kipuh*****ti päättyi. Aiemmin söin 1g panadol 3x päivässä +miranax 2x päivässä ja kuukautiset saattoivat kestää puolet kuukaudesta. Miranax muuten auttaa menkkakipuun paremmin kuin muut särkylääkkeet, supistaa myös verisuonia jolloin vuoto on vähäisempää. Sitäkin varten tarvitset lääkäriä että saat reseptin.
Ihan näin naiselta naiselle, sä olet tiennyt jo alakouluaikoina, että nämä maagiset kuukautiset kuuluu meidän biologiaan. Toki niissä on eroja yhtä paljon kuin naisissa ylipäätään, mutta ei menkkojen kuulu olla este normaalille elämiselle. Mitäs jos seuraavan kerran kun käyt työterveydessä otat ihan reippaasti asian puheeksi ja sanot: "Kun näistä menkoista tuntuu olevan joka kuukausi niin paljon vaivaa, että se häiritsee jo merkittävästi työntekoa."
Ne työterveyshoitajat ja -lääkärit työnantaja kustantaa sulle ihan sen takia, että voit olla heihin terveyteesi liittyvissä asioissa yhteydessä. Itse ainakin olen heidän palvelujaan ihan surutta käyttänyt sellaisiinkin asioihin jotka eivät suoranaisesti edes vaikuta työntekooni. Viimeksi minulta poistettiin pieni hyvänlaatuinen kasvain jalasta, jota olin jo vuodet luullut harmittomaksi rasvapatiksi. Eipä kaduta että otin niinkin "vähäpätöisen" asian työterveydessä puheeksi.
Sama oli mulla nuorena. Menkat kesti n5 pv ja verta valui kuin hanasta paineella. Valkoinen hoitajan asu... monta sidettä limittäin lomittain ja kahdet pikkarit. Päällimmäisrt lahkeelliset. Ja kipu veti kaksinkerroin.
Nyt olen jo yli 40v ja onneksi niukentuneet. Noihin aikoihin ainut mitä ohjeistettiin ottaamaan oli ibuprofeiini.
Cyklokapron, burana 600 ja kuukuppi! Nämä on pelastanut elämäni. Tuntuu kun kuukautisia ei oli enää ollenkaan verrattuna siihen mitä ne ennen tätä yhdistelmää oli, melkein viikko helventinmoista bloodfestiä täysin lamaannuttavineen kipukohtauksineen. Nykyään kuukautiset on n. 4päivää kestävät ja ekana kahtena päivänä on isommat vuodot mikä tarkoittaa kolmea täyttä pienempikokoista kuukupillista. ja ei kipuja ollenkaan. Otan kolme kertaa päivässä kaksi Cyklokapronia ja yhden buranan kolmena päivänä.
Itselläni kivut eivät ole ongelma. Alavatsakramppeja lähinnä vain eka päivä jos edes on, mutta se vuodon määrä kolme ensimmäistä päivää on aivan jäätävää. Puolen tunnin välein pitäisi olla vaihtamassa sidettä ja tampoonia, ylivuotoja sattuu vähän väliä varsinkin toisena päivänä. Lisäksi vielä vilkkaasti toimiva vatsa. Kuukuppi ei sovellu ja hormoonivalmisteita en käytä, koska lapsentekokin on suunnitteilla lähitulevaisuudessa, eikä minulle muutoinkaan hormoonivalmisteet sovellu. Olen itse ulkotöissä ja (ilmaisia) vessoja ei ole, joten yritän saada itselleni työalueeksi aina jonkun paikan, jossa on kahvilan tai jonkun muun wc lähettyvillä. Paikat tutkittu ja kaikki ok, mutta vuoto vaan on helvetin runsasta.
Suosittelen lämpimästi hormonikierukkaa.
Hormonikierukka tai e-pillerit. Mun on mahdotonta ymmärtää, miksi joku ei hoida asiaa kuntoon. Kenenkään ei tartte menkoista kärsiä jos ei halua.